Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعال دانشجویی دانشگاه شریف ضمن تأکید بر اینکه خودباوری میان نخبگان از بارزترین دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب است، گفت: امروز می‌بینیم که نخبگان مشکلات کلان را می‌یابند و برای برطرف کردن آن راه حل ارائه می‌دهند و در همین راستا با ایجاد هسته‌های علمی به‌صورت خودجوش، قصد بررسی و رفع مشکلات رادارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رمضانی دانشجوی دکتری فیزیک هسته‌ای دانشگاه شریف و از فعالین علمی و فرهنگی سابق دانشگاه اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن بیان اینکه متأسفانه برخی از جریانات دانشجویی در سال‌های اخیر سیاسی شده و کم‌تر به مسائل علمی می‌پردازند؛ گفت: جریان‌های دانشجویی انقلابی باعث شدند تا روح انقلابی گری در دانشگاه‌ها دمیده شود و این مهم در تحولات علمی  اثر گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تأثیر تشکل‌های انقلابی بر بعد تعهد دانشگاه‌ها

رمضانی به تأثیر تشکل‌های انقلابی بر بعد تعهد فضای تخصصی دانشگاه اشاره کرد و افزود: امروز می‌بینیم که چه میزان این نوع جریانات دانشجویی در شکل‌گیری تفکرات چهره‌های شاخص علمی چون شهدای هسته‌ای اثرگذار بوده و برای تحقق تحولات علمی، در آن‌ها انگیزه لازم را ایجاد کرده است و این دستاورد مهم تشکل‌ها و جریانات انقلابی در دانشگاه است.

وی با اشاره به توجه جریانات دانشجویی انقلابی به جنبش نرم‌افزاری و تولید علم عنوان کرد: جریان‌های انقلابی به انگیزه دانشجویان برای ایجاد تحولات علمی کمک شایان توجهی می‌کنند.

دانشگاه غرب‌زده، قادر به حل مشکلات جامعه نیست

این نخبه علمی پیشرفت‌های انقلاب در ۴۰ سال گذشته را قابل‌لمس دانست و ضمن بیان اینکه در مقام مقایسه این پیشرفت‌ها قابل‌فهم است، یادآور شد: قبل از انقلاب، دانشگاه صرفاً یک دروازه برای ورود فرهنگ غربی و فرهنگ وابستگی به کشور بود و غیر از عده معدودی، افراد تربیت‌شده روحیه ذوب شدن در فرهنگ غربی را داشتند و این نوع از دانشگاه، قادر به حل مشکلات جامعه نبود.

وی سیر تحول دانشگاه‌ها در انقلاب را با تمام کاستی‌های موجود خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: پیشرفت‌های صورت گرفته در بازه‌های کوتاه زمانی و با کم‌ترین هزینه ممکن در حوزه‌های هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، هوا و فضا و ...، نشان دستاوردهای قابل‌توجه و تحول در این حوزه دارد.

روحیه خودباوری مهم‌ترین دستاورد ۴۰ ساله انقلاب

این دانشجوی نخبه بسیجی ضمن تأکید بر اینکه خودباوری میان نخبگان از بارزترین دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب است، تصریح کرد: امروز می‌بینیم که نخبگان مشکلات کلان را می‌یابند و برای حل آن راه ارائه می‌دهند و در همین راستا با ایجاد هسته‌های علمی  به‌صورت خودجوش، قصد بررسی و رفع  مشکلات رادارند.

وی به وجود آمدن روحیه خودباوری در جامعه علمی را مهم‌تر از پیشرفت سخت دانست و تشریح کرد: انقلاب این انگیزه را به دانشجویان داده است که مشکلات بزرگ را حل کنند و این مسیر مطمئناً آینده درخشانی خواهد داشت.

عدم تدوین نقشه بلندمدت علمی مشکل اساسی پیشرفت علم در کشور

رمضانی بابیان اینکه در پیشرفت علمی مشکلات بسیاری داریم، عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل در این زمینه عدم تدوین نقشه بلندمدت برای برنامه علمی کشور است و این نشان از نبود یک استراتژی دقیق برای پیشرفت علمی دارد؛ البته اسناد بالادستی زیادی تولیدشده ولی روی آن کار نشده است.

وی استفاده کم از جوانان در سیاست‌گذاری‌ها، عدم مشورت مسئولان با جامعه دانشگاهی در حوزه سیاست‌گذاری، روحیه ما نمی‌توانیم برخی از مسئولین، بروکراسی سنگین و دست پاگیر مراکز علمی، اولویت ندادن به مسائل مهم علمی از جهت اختصاص بودجه و از دیگر جهات و کمبود حمایت از هسته‌های علمی را از مشکلات فعلی فضای علمی کشور دانست و افزود: ازآنجاکه سیستم آموزشی و پژوهشی کشور دولتی است مسئولین هنوز به این رویکرد نرسیدند که کار را به دست مردم یا نخبگان علمی بسپارند و دولت فقط نقش حمایت‌کننده داشته باشد.

این فعال علمی ادامه داد: کشور در حوزه دانشگاه‌های نسل یک(دانشگاه‌های آموزش محور) بسیار موفق بوده و هست اما در حوزه دانشگاه‌های نسل دو که پژوهش محورند، رویکرد پژوهشی به‌رغم فعالیت‌های خوبی که صورت گرفته است ولی به حد کمال نرسیده و ضعیف هستیم. به‌طور مثال پایان‌نامه‌ها هنوز نتوانسته کاربرد صنعتی خودشان را پیدا کنند که برای تحقق این مهم باید در کنار دانشگاه‌ها پژوهشکده‌ها را ایجاد کنیم.

وی به دانشگاه‌های کارآفرین یا نسل سه هم اشاره کرد و افزود: به حوزه این دانشگاه‌ها نیز ورود پیدا کردیم ولی تا زمانی که در دانشگاه‌های پژوهش محور یا نسل دو قوی نشویم در کارآفرینی نیز نمی‌توانیم توفیقی را کسب کنیم.

روحیه جهاد، موتور پیش برنده جامعه علمی است

این فعال دانشجویی تشریح کرد: می‌توان گفت در جامعه غربی انگیزه‌ها مادی است و هرکسی که کار علمی انجام دهد منافع مادی دارد اما برای انسان انقلابی مادیات مطرح نیست و روحیه جهاد، شهادت‌طلبی به‌عنوان موتورهای خیلی پیش برنده‌تر از اهداف مادی مطرح هستند. اگر این روحیه در دانشگاه‌های ما به وجود بیاید مانند دانشمندان هسته‌ای می‌بینیم که عده‌ی کوچکی ولی باانگیزه‌های بالا کارهای بزرگی را انجام می‌دهند که غرب برای انجام همان کارها مدت‌زمان و هزینه زیادی به کار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر می‌خواهیم کاری انجام شود نیاز به ترویج روحیه انقلابی گری، جهاد و شهادت‌طلبی بین نخبگان داریم و آن موقع است که می‌توانیم به جهش‌های بزرگ علمی برسیم که با نگاهی به مشکلات گذشته کشور می‌بینیم با تکیه‌بر همین تفکر، غیر ممکن‌ها را ممکن کردیم.

هسته‌های خودجوش علمی از آینده‌ای روشن خبر می‌دهند

رمضانی آینده علمی کشور را درخشان ارزیابی کرد و ضمن بیان اینکه پیروزی اسلام وعده خداست، اظهار کرد: این پیروزی نیاز به تلاش ما دارد و باید جای خود را در این پازل بیابیم و مهم این است که بتوانیم دینمان را ادا کنیم.

وی افزود: هسته‌های خودجوش با فعالیت‌های مفید و با تکیه‌بر روحیه خودباوری نوید این را می‌دهند که ما به‌سرعت پیشرفت خواهیم کرد و اگر مسئولین هم بتوانند خودشان را با این پیشرفت هماهنگ کنند سرعت بیشتر هم خواهد شد.

نزدیکی دولت‌ها به گفتمان انقلاب سرعت رشد علمی را افزایش می‌دهد/مسئولین کارها را به نخبگان بسپارند

این نخبه بسیجی به نقش دولت‌ها در فضای علمی کشور پرداخت و اشاره کرد: قطعاً دولت‌ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند اما رویکرد دولت‌ها متفاوت است، هر دولتی که به گفتمان انقلاب نزدیک‌تر باشد می‌تواند روحیه جهاد را به راه بیندازد و همین مسئله منجر به افزایش سرعت علمی می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه دولت‌ها باید نقش حمایت‌کنندگی را از بدنه نخبگان تقویت کنند و کار را به دست نخبگان بسپارند خاطرنشان کرد: امروز دولتی که امیدش به داخل و جوان‌های نخبه باشد و همچنین به فعالین علمی روحیه و انگیزه دهد و کار و مسائل کلان را به دست نخبگان بسپارد تا آن‌ها راه‌حل ارائه کنند را نیاز داریم؛ نه صرفاً یک دولت خیلی بزرگی که همه کارها را خودش انجام دهد و نتواند موفقیت لازم را نیز کسب کند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۳۴۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی زلفی‌گل، دانشگاه را نهاد انسان ساز دانست و افزود: در این زمینه فعالیت فرهنگی را توسعه داده ایم، از دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنیم، اعتبارات فرهنگی را برای تشکل‌های دانشجویی افزایش می‌دهیم. برای نخستین بار مرکز علوم انسانی را در وزارت علوم تاسیس کردیم و بخشی از ماموریت تحول در علوم انسانی به این مرکز محول شده است. همچنین برگزیدگان جشنواره بین‌المللی حرکت و جشنواره رویش به عنوان برگزیده بنیاد ملی نخبگان شناخته می‌شوند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. روند جذب افراد نخبه و مستعد در دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز تسهیل شده است.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت جسمی و روحی انسان‌ها گفت: سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود و اگر به این رشته‌ها بی توجهی شود، در راستای سلامت روحی و روانی جامعه به خوبی گام برنداشته‌ایم. باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم. در بسیاری از کشور‌ها نخبگان داخلی به رشته‌های علوم انسانی هدایت می‌شوند و برای رشته‌های علوم پایه از نخبگان خارجی کمک گرفته می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه تولید علم باید برونداد داشته باشد، تولید مقاله، کتاب، اختراع و دستاورد‌های علمی یا هنری یکی از این بروندادهاست و استادان باید برخی از این برونداد‌ها را داشته باشند، اضافه کرد: این موضوع در آیین‌نامه ارتقای جدید استادان و اعضای هیات علمی که در حال تدوین است، قید شده است که استاد می‌تواند به هر شکلی دستاورد علمی خود را نشان دهد و فقط مقاله مد نظر نیست. کاربردی بودن مقالات را نیز در نظر داریم؛ به همین دلیل مقالات بنیادین ۷ امتیاز، مقالاتی که نیازی از جامعه رفع کنند، ۱۴ امتیاز برای ارتقای استادان خواهد داشت.

وی افزود: فردی که رساله‌های بنیادی داشته باشد به اندازه حقوق استاد پایه یک پژوهانه دریافت می‌کند، فردی که رساله‌های کاربردی دارد دو برابر و فردی که رساله فناوری داشته باشد، سه برابر حقوق استاد پایه یک پژوهانه می‌گیرد. استادان ارتباط با صنعت نیز به صورت ویژه تشویق می‌شوند. همچنین از علوم نوظهور و نوپدید مانند هوش مصنوعی در حد توان حمایت مالی می‌کنیم.

وزیر علوم در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش پایه‌های تشویقی استادان به ۶۰ پایه، بورسیه رتبه‌های برتر کنکور هر سال و المپیادی‌ها، تعیین کارانه (جهش علمی) بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه به استادانی نو استخدام، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک‌درصد و دودرصد، قید شدن پژوهانه جامع در برنامه توسعه هفتم، تخصیص ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه برای فعالیت‌های پژوهشی و پنج درصد برای فعالیت‌های فرهنگی، راه‌اندازی بورسیه صنعت با همکاری صنایع، حمایت از مجلات تحت نمایه‌های بین‌المللی، تاسیس صندوق عالی عتف از جمله اقدامات انجام شده در راستای تسهیل امور و رشد علمی است.

زلفی‌گل همچنین با تجلیل از اقدامات عالمان و مدیران پیشین وزارت علوم گفت: عملیات وعده صادق دستاورد دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها بود و شهید طهرانی مقدم‌ها، شهید شهریاری‌ها و شهید احمدی روشن‌ها در همین دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند، باید قدردان وزیران و دانشمندان پیشین باشیم.

دیگر خبرها

  • برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه
  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر انقلاب به مسئولان
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی