Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-25@20:34:22 GMT

امروز؛ آغاز سومین دور مذاکرات یمن

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۳۵۰۶۳

سومین دور مذاکرات یمن بین طرف‌های درگیر، امروز در استکهلم سوئد آغاز خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مذاکرات صلح یمن میان نمایندگان دولت این کشور و شبه نظامیان حوثی در حالی از امروز پنجشنبه در سوئد کلید می خورد که نمایندگان دو طرف پس از کلی حرف و حدیث پیشتر وارد استکهلم شدند.

مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن با تایید این خبر به صورت رسمی از آغاز این گفتگوها خبر داد و تصریح کرد فرایند سیاسی صلح میان طرف های درگیر در مناقشه یمن از سر گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالیست که دور پیشین مذاکرات که قرار بود ماه سپتامبر در ژنو برگزار شود بدلیل امتناع حوثی ها لغو شده بود. شبه نظامیان با طرح نگرانی در خصوص امنیت تردد از شرکت در این مذاکرات خودداری کرده بودند.

نمایندگان جنبش انصارالله که از چهار سال پیش با دولت مرکزی و نیز نیروهای نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان در حال جنگ هستند اینبار نیز ضمن استقبال از گفتگوهای صلح سوئد اعلام کرده بودند که در صورت دریافت تضمین‌های امنیتی برای تردد و جابجایی در این مذاکرات شرکت خواهند کرد.

شبه نظامیان حوثی که حمایت ایران را با خود دارند سه شنبه شب با هواپیمایی کویتی که فرستاده سازمان ملل متحد نیز یکی از مسافران آن بود خود را به پایتخت سوئد رساندند. نمایندگان دولتی یمن نیز چهارشنبه شب با پروازی از ریاض وارد استکهلم شدند.

 هیئت نمایندگان دولتی یمن دوازده عضو دارد و ریاست آنرا خالد الیمانی، وزیر امور خارجه این کشور برعهده دارد. عبردالله علیمی، رئیس کابینه دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن پیش از آغاز مذاکرات تاکید کرد که هیئت نمایندگی دولت برای «تحقق امیدهای مردم» کشورش در این گفتگوها شرکت کرده است.

 علیمی در ادامه یادآور شد که اعضای این هیئت مذاکرات صلح در سوئد را به منزله فرصتی مناسب برای برقراری صلح در کشور تلقی می کنند و تمام تلاش خود را برای به ثمر رسیدن گفتگوها به خرج خواهند داد.

یک عضو هیئت اعزامی دولت نجات ملی یمن گفت: سخنان مقامات دو گروه نشان می دهد فضای حاکم برای گفتگوها مناسب است.  عبدالقادر مرتضی گفت: فرستاده ویژه سازمان ملل می خواهد با هر گروه، مجزا دیدار و رایزنی کند و اگر دیدگاهها نزدیک و روند مذاکرات هم رو به جلو باشد ممکن است دو طرف بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

گزارش ها حاکی است ساعاتی قبل از آغاز مذاکرات صلح یمن در سوئد ائتلاف سعودی باردیگر استان الحدیده را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داد. چهارشنبه شب بیش از ۶۰ گلوله توپ به روستای «الزعفران» در 16 کیلومتری الحدیده شلیک شده است.

جنگ داخلی یمن که از سال ۲۰۱۵ با مداخله نظامی ائتلاف نظامی تحت رهبر عربستان سعودی شدت گرفت تا کنون بیش از ده هزار کشته برجای گذاشته و فجیع ترین بحران انسانی عصر حاضر را رقم زده است.

این کشور جنگ زده هم اکنون به دو بخش تقسیم شده است. نیروهای وفادار به دولت کنترل جنوب و بخش مهمی از مناطق مرکز کشور را در دست دارند در حالیکه شمال، بخش‌های غربی و نیز صنعا، پایتخت یمن تحت کنترل کامل شبه نظامیان حوثی است.

 سازمان ملل  اعلام کرده جنگ یمن به سرکردگی عربستان "بدترین فاجعه انسانی قرن ۲۱" را رقم زده است.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: یمن مذاکرات سومین استکهلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۳۵۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارتباطات: برای سومین بار رفع فیلتر گوگل‌پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، عیسی زارع پور در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: برای بار سوم پیش از پایان سال رفع فیلتر گوگل پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم و امیدوارم در جلسه آتی، دوستان همراهی و بررسی کنند تا از گوگل پلی رفع فیلتر شود. این کارگروه ۱۲ عضو صاحب رای دارد مرکز ملی هم سیزدهمین عضو است وزارت ارتباطات هم یک عضو از بیم این ۱۳ عضو است و دولت هم کلا ۶ رای دارد و اکثریت در این کارگروه با نمایندگان دولت نیست و باید به صورت جمعی در این مورد تصمیم گرفته شود.

وی ادامه داد: بیش از هفت میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و هدف‌گذاری کردیم امسال در این زمینه به ۱۴ میلیون خانوار برسیم.

زارع پور بیان کرد: هم‌چنین امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم رویدادهای فضایی متعددتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم و ظرف یکی-دو ماه آینده شاهد رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید خواهیم بود.


 

دیگر خبرها

  • سومین درخواست دولت برای رفع فیلتر گوگل پلی
  • وزیر ارتباطات: برای سومین بار رفع فیلتر گوگل‌پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • آغاز مذاکرات بایرن مونیخ با رالف رانگنیک
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه