Web Analytics Made Easy - Statcounter

عربستان تبدیل به عروسک خیمه‌شب بازی امریکا در اوپک شده و این کشور نفت‌خیز به جای اولویت دادن و توجه به اهداف کشورهای عضو اوپک، اولویت خود را بر خوش خدمتی به امریکا حتی به قیمت از دست رفتن منافع جمعی اوپک و برهم خوردن تعادل بازار نفت قرار داده است. ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ اقتصادی نفت و انرژی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، تا ساعتی دیگر یکصد و هفتاد و پنجمین نشست عادی اوپک در شهر وین کشور اتریش با حضور وزرای نفت کشورهای عضو، آغاز به کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که سازمان اوپک با التهاب درونی و بیرونی مواجه شده است. التهاب درونی این سازمان که از تک‌روی عربستان و همراهی برخی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با سیاست‌های امریکا ناشی شده، کار را به جایی کشانده که برخی کارشناسان احتمال افول شدید اوپک و حتی ازهم‌گسیختگی آن پس از 58 سال فعالیت را می‌دهند. قطر ساز جدایی از اوپک را می زند و برخی دیگر از اعضا نیز دل خوشی از تصمیمات اخیر اوپک و مواضع تولیدکنندگان عمده نفت مثل عربستان ندارند. التهاب بیرونی اوپک نیز که بی‌ارتباط با التهاب درونی آن نیست، ناشی از برهم‌خوردن تعادل بازار نفت با عرضه بیش از تقاضا بوده که رد پای دسیسه‌های امریکا و بی‌فکری عربستان در باز کردن در ذخایر نفتی خود رو به بازار به اسم اضافه تولید، در آن دیده می‌شود.

التهاب در اوپک 58ساله/ تکروی عربستان اوپک را به پایان خط رسانده؟

عربستان که نقش اصلی بروز التهابات بیرونی و درونی اوپک را دارد و مورد انتقاد اغلب کشورهای عضو این سازمان است، روز گذشته در ادامه همراهی با سیاست‌های امریکا به جای اولویت دادن به منافع گروهی اعضای اوپک، دیداری پرمعنا و سوال‌برانگیز داشت.

طبق گزارش رویترز، خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی و برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز گذشته (چهارشنبه) در آستانه نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین دیدار کردند.

شنیده‌ها حاکی از این است که در این دیدار، هوک که مشاور ارشد سیاسی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به شمار می رود، پیغام ترامپ را برای نوع موضع‌گیری عربستان در نشست 175 به وزیر نفت عربستان رساند.

طبق گزارش رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از ریاض خواسته است از تصمیم خود برای کاهش تولید نفت خام صرف نظر کند و بهای جهانی این ماده را پائین نگهداشته و افزایش عرضه نفت عربستان را پاداشی به واشنگتن در برابر حمایت از آن در برابر ایران دانسته است. 

این دیدار و پیام روشن آن، به معنای تبدیل شدن عربستان به عروسک خیمه شب‌بازی امریکا در اوپک است و این کشور نفت‌خیز به جای اولویت دادن و توجه به اهداف کشورهای صادرکننده عضو اوپک، اولویت خود را بر خوش خدمتی به امریکا حتی به قیمت از دست رفتن منافع جمعی اوپک و برهم خوردن تعادل بازار نفت قرار داده است.

احتمال این وجود دارد که کشورهای عضو اوپک در نشست 175 ، آنطور که عربستان پیش بینی کرده، نسبت به تک‌روی این کشور بی‌تفاوت ظاهر نشوند و نشست 175 اوپک با اعتراض اعضا به روند عربستان، تبدیل به یک دوقطبی "منافع سعودی امریکایی - منافع تولیدکنندگان نفت" شود.

انتهای پیام/

R32317/P1010113/S7,80/CT1 واژه های کاربردی مرتبط سازمان اوپک

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان اوپک سازمان اوپک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۳۶۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره اقوام بدون دبیری کمال تبریزی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اولین جشنواره فیلم اقوام ایرانی امروز سوم اردیبهشت با حضور برخی مدیران این جشنواره در بنیاد ایران شناسی برگزار شد.

در ابتدای نشست نیز از پوستر جشنواره با طراحی حمیدرضا بیدقی رونمایی شد.

در ادامه مهدی حیدری مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در سخنانی بیان کرد: جشنواره فیلم اقوام ایرانی نزدیک به یک سال است که توانسته موافقت اصولی خود را از سازمان سینمایی دریافت کند. این جشنواره قرار بود در تبریز باشد اما بنا به مصلحت هایی قرار شد دوره اول آن در تهران برگزار شود. حضور بنیاد ایران شناسی می تواند به اهداف و آرمان های جشنواره کمک کند.

وی ادامه داد: امیدواریم جشنواره در سال های بعد در مناطق قوم نشین کشورمان رقم بخورد. امروز جای کمال تبریزی دبیر جشنواره در کنار ما خالی است. او حدود یک سال است که با جشنواره همکاری دارد
و همراهی های خوبی با ما داشته است. اسم او برای دیده شدن جشنواره خیلی به ما کمک کرد.

حیدردی یادآور شد: با توجه به اینکه امروز آقای تبریزی مشغول ساخت سریال است حضورش به عنوان دبیر در جشنواره کمتر خواهد شد. او در طول این مدت همکاری بسیار خوبی با ما داشت. طبیعتا وقتی فردی می پذیرد که دبیر باشد ملزم به حضور فیزیکی در کنار جشنواره است. آقای تبریزی گفت در کنار جشنواره است اما شاید به عنوان دبیر حضورش کمرنگ‌تر باشد. امیدواریم اتفاقات خوبی برای جشنواره رقم بخورد. جشنواره در حال برگزاری است هیات انتخاب فیلم ها را دیده است و به زودی دبیر افتخاری جشنواره نیز معرفی می‌شود.

کد خبر 6085128 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست هیئت رئیسه فدراسیون جهانی ووشو با حضور علی‌نژاد
  • استقبال کشورهای غرب آسیا از اکسپو ۲۰۲۴
  • برگزاری جشن سلامت با نمایش عروسک‌های دادا و کاکا+عکس
  • برگزاری جشن سلامت با نمایش عروسک‌های دادا و کاکا
  • توافقات نشست مشورتی رهبران الجزایر، تونس و لیبی
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسوولان ملی برگزار شد
  • اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس
  • برگزاری جشنواره اقوام بدون دبیری کمال تبریزی
  • برگزاری نشست سه جانبه برای بررسی برنامه‌های تیم ملی والیبال نشسته
  • حداقل و حداکثر مدت حضور حجاج ایرانی در عربستان