Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: صنایع دستی و هنرهای سنتی در هر منطقه نشان دهنده فرهنگ دیرینه آن دیار است. خراسان جنوبی با قدمت فرهنگی و هنری خود، دارای صنایع دستی زیبا با تاریخ چند ساله بوده که می طلبد برای معرفی هر چه بیشتر آن ها تلاش شود.

آنچه مسلم است برگزاری نمایشگاه های مختلف صنایع دستی نقش مستقیمی در معرفی میراث گرانبهای هر دیاری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند سالی است که این امر در خراسان جنوبی رونق چشمگیری گرفته و کارنامه عملکرد متولیان را نمره بالایی داده است.

سومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی بیرجند با حضور غرفه هایی از استان های مختلف کشور برپا شده و باری دیگر لبخند رضایت را بر لبان هر بازدید کننده نشانده است چراکه معتقدند برپایی نمایشگاه علاوه بر اینکه بستر خرید محصولاتی ارزان قیمت را فراهم کرده، شهروندان را با فرهنگ دیگر شهرها هم آشنا کرده است.

ساعاتی را در نمایشگاه بین المللی بیرجند می گذرانیم تا آنچه را دیده ایم به رشته تحریر درآورده و از درخواست ها، رضایت ها و یا گلایه های بازدید کنندگان سخن بگوییم.

نمایشگاه در طول سال استمرار داشته باشد

محمد آسمانی که به همراه همسرش به نمایشگاه امده در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: برپایی این گونه از نمایشگاه ها به واسطه نوع کار خود، روحیه انسان را شادمان می کند.

وی با بیان اینکه باید اینگونه از نمایشگاه ها دو یا سه بار در طول سال برگزار شود، اظهار کرد: این امر باعث می شود تا هنرمندان فرصت بیشتری برا معرفی محصولاتشان پیدا کنند.

آسمانی با بیان اینکه متاسفانه زندگی های مدرن جای هنر و سنت ها را در خانواده ها کمرنگ کرده است، افزود: برپایی این نمایشگاه مردم را با هنر و سنت دیرینه مردم آشنا می کند.

نمایشگاه پیوند دهنده هنرمندان

یکی دیگر از افراد حاضر در نمایشگاه هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: تنوع محصولات موجود در نمایشگاه در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.

زکیه شعبان زاده ادامه داد: در نمایشگاه سال گذشته فضای شاد تری برای شهروندان مهیا شده بوده و از نوای سنتی بیرجندی استفاده می شد.

وی با اشاره به مزیت های برگزاری این گونه از نمایشگاه ها بیان کرد: مهم ترین مزیت نمایشگاه این است که هنرمندان شهرهای مختلف با یکدیگر آشنا می شوند و از تجارب یکدیگر استفاده می کنند.

شعبان زاده با بیان اینکه ظروف سفالی و مسی زیادی از نمایشگاه خریداری کردم، افزود: همچنین تماشای زیبایی های صنایع دستی انسان را برای تولید آن محصولات تشویق می کند.

تماشای هنرهای دستی، انسان را به ذوق می آورد

حکیمه صادقی هم که برای دومین بار است از سومین نمایشگاه صنایع دستی بازدید می کند، در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: تماشای هنرهای دستی انسان را به ذوق می آورد.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری اینگونه نمایشگاه ها گفت: بسیاری از جوانان از هنرهای دیرینه خراسان جنوبی بی اطلاع بوده که در قالب این نمایشگاه آشنا می شوند.

صادقی با بیان اینکه بسیاری از رشته های صنایع دستی در قالب نمایشگاه به جوانان معرفی می شود، گفت: خوشبختانه استقبال قشر جوان از این نمایشگاه بی نظیر است و این نشان از علاقه قلبی آن ها به هنر گذشته استان دارد.

غرفه هایی با طعم ها و لذت های ماندگار

یکی دیگر از اعضای حاضر در نمایشگاه با اشاره به حضور سیاه چادرهای عشایر در نمایشگاه بیان کرد: وجود این سیاه چادرها ما را با سختی های زندگی عشایری و تولیدات منحصر به فردشان آشنا می کند.

محمد یعقوبی برپایی سیاه چادرها را ابتکاری خلاقانه دانست و افزود: امروزه به دلیل زندگی های ماشینی، بسیاری از شهروندان از طبیعت و زیبایی های آن غاقل شده اند.

وی افزود: این سیاه چادرها یادآور زندگی شیرین در طبیعت بوده و انسان را برای تماشای زیبایی هایش فرا می خواند.

یعقوبی افزود: همچنین بسیاری از محصولات، نوع پوشش و لهجه این افراد در قالب این نمایشگاه به شهروندان معرفی می شود.

حضور ۸ سیاه چادر عشایر در نمایشگاه

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: هشت سایه چادر از استان ها کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، گلستان و خراسان جنوبی در نمایشگاه حضور دارند.

حسین عباس زاده با بیان اینکه این سیاه چادرها مکمل غرفه های صنایع دستی است، گفت: بسیاری از غذاهای سنتی، تولیدات گلیم، جاجیم و نوع پوشش که در این سیاه چادرها عرضه می شود، برای مردم جذاب است.

وی با ابراز رضایت مندی از حضور گسترده مردم در نمایشگاه بیان کرد: در صدد هستیم با اخذ مجوز از تهران، طی سال آینده نمایشگاه اقوام، سوغات، هدایا و صنایع دستی ایران را در استان برگزار کنیم.

انبوه درخواستها برای حضور در نمایشگاه و محدودیت فضا

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی هم پیرامون برگزاری الین نمایشگاه در گفتگو با خبرنگاران  با بیان اینکه برپایی رویدادهای نمایشگاهی بر اساس یک تقویم از سوی سازمان میراث فرهنگی برنامه ریزی می شود، اظهار کرد: در گذشته استان خراسان جنوبی جزء استان هایی که ظرفیت برگزاری نمایشگاه ملی را داشته باشد نبود اما خوشبختانه با تعهدی که در خصوص رعایت استانداردها و رضایت صنعت گران صورت گرفت، سازمان میراث فرهنگی در این زمینه مجاب شد.

حسن رمضانی با اشاره به اینکه در اولین نمایشگاه ملی طی تنها چهار روز بیش از یک و نیم میلیارد تومان فروش داشته ایم، افزود: این مهم موجب شد که نام استان خراسان جنوبی برای برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی در تقویم سازمان میراث فرهنگی ثبت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه طی یک تا دو ماه آینده نمایشگاه منطقه ای به میزبانی شهرستان قاین نیز برگزار خواهد شد، گفت: تلاش می کنیم همزمان با ایام دهه مبارک فجر نمایشگاهی با استفاده از ظرفیت های صنایع دستی استان نیز داشته باشیم تا تجار و فعالان اقتصادی ظرفیت های صنایع دستی استان آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال ۲۸ استان در سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی خراسان جنوبی شرکت کرده اند که نشان دهنده میزان نفوذ نمایشگاه ها در عرصه ملی و تثبیت آن است، عنوان کرد: امسال با انبوه درخواست ها از استان های دیگر مواجه بودیم اما به دلیل محدودیت فضا نتوانستیم میزبان همه این استان ها باشیم.

رمضانی با بیان اینکه استان های صاحب نام در حوزه صنایع دستی در این نمایشگاه حضور دارند و تنوع رشته ای زیاد است، اظهار داشت: شیشه گری، مینا کاری و قلم زنی روی مس که نمود کمتری در سطح کشور دارند نیز در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه نمایشگاه صنایع دستی خراسان جنوبی به حدی از کیفیت رسیده که مورد اقبال بهترین های صنایع دستی ایران قرار گرفته است.

کد خبر 4477814

منبع: مهر

کلیدواژه: بیرجند حسن رمضانی عشایر میراث فرهنگی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۳۷۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در اشنویه 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، روناک تاسا با اعلام این مطلب اظهار کرد: این نمایشگاه از ۲۵ اسفند تا پایان ماه مبارک رمضان در محل ساختمان موسسه امین دایر خواهد بود و ساعت بازدید از بعد از افطار تا ساعت ۱۲ شب است.    رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه افزود: در این نمایشگاه اغلب دست‌بافته‌های بانوان سرپرست خانوار به نمایش گذاشته شده است و در برگزاری آن موسسه خیرین امین، اتاق اصناف، اداره امور عشایری، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شهرداری اشنویه مشارکت دارند.    او گفت: از برنامه جانبی این نمایشگاه برگزاری نمایشگاه جاذبه‌های گردشگری شهرستان و پخت نان محلی است.

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه هنر‌های سنتی در قلعه چالشتر شهرکرد
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی نوروزی در ابرکوه
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در اشنویه
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی در کاروانسرای عهد صفوی فریمان + فیلم و تصاویر
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در اشنویه 
  • گشایش نمایشگاه صنایعی دستی در مسجد کبود
  • افتتاح نمایشگاه صنایع دستی نوروزی دربستان آباد
  • برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در متل قو
  • گشایش نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در خانه تاریخی امیرلطیفی گرگان
  • نمایشگاه صنایع دستی در فرمانداری آبادان