Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل غرب آسیا از ابتدا ایران اعلام کرده بود که راه حل خروج از بحران سوریه، گفتگوهای سوری-سوری است، گفت:پس از گذشت هفت سال، جامعه بین‌الملل به راهکار ایران در مورد سوریه رسیده است. ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، سیدرضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتگو با مهر در خصوص دستورکارهای آخرین دور گفتگوهای آستانه که اخیراً در قزاقستان برگزار شد و همچنین تلاش های دیپلماتیک ایران برای دست یابی به ثبات در سوریه، اظهارداشت: یازدهمین دور مذاکرات گفتگوهای آستانه که با محور صلح و ثبات و امنیت در سوریه و با مشارکت سه کشور ضامن یعنی روسیه، ایران و ترکیه در قزاقستان برگزار شد ویژگی های خاص خود را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: آمریکایی ها و مجموعه کسانی که در هفت سال گذشته تلاش کردند شرایط را به نفع خود رقم بزنند و به سود خود شرایط را توسط تروریست ها مدیریت کنند، بعد از شروع فرایند صلح به دنبال این بودند که با مدیریت مستقیم آمریکا اجلاس هایی را در ژنو برگزار کنند. 

صدرالحسینی تصریح کرد: با طراحی مناسب ایران و حمایت روس ها، محور این گفتگوها به آستانه منتقل شد. بنابراین یکی از موضوعات مهم این است که امروز فرمان و اهرم حرکت صلح و ثبات در سوریه توسط سه کشور ضامن انجام می شود و نه کسانی که خودشان باعث اختلال و اغتشاش در صحنه سیاسی و جغرافیایی سوریه شده اند.

 کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه به نظر می آید آمریکایی ها در هر نشستی که خودشان حضور نداشته باشند آن را جلسه ای ناموفق اعلام می کنند، افزود: رسانه های غربی با پرداختن به جلسه آخر آستانه، از آن به عنوان نشستی که به بن بست رسیده نام بردند، در صورتی که این نشست هم همچون جلسات قبلی آن با دستورکارهای مشخص خود برگزار، توافقاتی هم در پی داشت و گام رو به جلویی به حساب می آید. 

وی در خصوص شرایط ترکیه در میان سه کشور ضامن در موضوع سوریه، بیان کرد: ترکیه با عدم اجرای تعهدات خودش در آستانه، به دنبال تثبیت موقعیتش در سوریه است و به همین دلیل هم دچار تذکرات جدی از سوی بقیه اعضای اجلاس شده و در جلسه اخیر هم ترکیه اعلام آمادگی کرد که از سه روز پس از خاتمه نشست، مقدمه تخلیه تروریست ها را فراهم کند و آنها را به شعاع 20 کیلومتری و در مسیر خروج از ادلب هدایت کند. 

صدرالحسینی گفت: علاوه بر مورد فوق، واگذاری اسلحه های سنگین تروریست ها هم از دیگر تعهدات ترکیه در گفتگوهای آستانه بوده که قرار است آن را هم انجام دهد.

 کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تاکید کرد: در برآورد سه کشور ضامن در اجلاس اخیری که برگزار شد حدوداً نزدیک به 40 تا 45 درصد توافقات پیشین آنها انجام شده و قرار است که اقدامات دیگر هم به زودی کامل شود. 

وی ادامه داد: اعضای شرکت کننده در اجلاس اخیر چند دستور کار مشخص داشتند، یکی تشکیل کمیته تعیین قانون اساسی، یکی بررسی میدانی از تحولات ادلب و حلب بود چرا که می دانید در همین اواخر از گاز کُلر در منطقه جنوب حلب استفاده شد و تعدادی از شهروندان غیر نظامی سوری در این منطقه مجروح و کشته شدند، بنابراین یکی از دستورکارهای اساسی این نشست همین موضوع بود.  

صدرالحسینی با بیان اینکه موضوع تعیین تشکیل افراد کمیته قانون اساسی در سوریه، یکی دیگر از دستورکارهای نشست اخیر بود، گفت: موضوع دیگر بررسی این مساله بود که در صورت نیاز تعداد کشورهای ضامن افزایش پیدا کند که البته در این راستا تصمیمی گرفته نشد، نکته دیگر تسهیل شرایط کمک های انسان دوستانه به سوریه بود. برای این منظور یکی از راه ها تقویت کمیته تبادل اسرا بود و لازم به ذکر است که به طور آزمایشی تا کنون 11 نفر از اسرا تبادل شده اند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در خصوص اقدامات دیپلماتیک ایران در جهت دست یابی به صلح  و ثبات در سوریه، افزود: ایران از ابتدای بحران در سوریه بحث حاکمیت نظام سیاسی آن کشور، یکپارچگی خاک سوریه و گفتگوهای سوری سوری را مورد تاکید قرار داد و کلیه تلاش های دیپلماتیک ایران در هفت سال اخیر در موضوع سوریه در این راستا قابل تحلیل است. 

وی بیان کرد: طبیعی است با توجه به شرایط و اقتضائاتی که بوجود می آمد ممکن بود برخی موارد دیگر هم به تاکیدات ایران در خصوص شرایط سوریه اضافه شود؛ از جمله، لزوم فراهم کردن شرایط بازگشت آوارگان به سرزمین خود، کمک های انسان دوستانه، تبادل اسرا و امثال این موارد.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدا ایران اعلام کرده بود که راه حل خروج از بحران سوریه صرفاً گفتگوهای سوری سوری است و هیچ راهکار نظامی برای این مساله قابل تصور نیست و به نظر می آید پس از گذشت هفت سال، بسیاری از جریانات تروریست و معارض در سوریه و حامیان بین المللی آنها به این نکته دقیق و واضح ایران رسیدند که راه حلی برای سوریه به جز مسیر گفتگوهای سوری سوری وجود ندارد.  

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۳۸۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواجهه ۲.۴۲ درصدی خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های سلامت/ راهکار‌های کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست دبیرخانه دائمی مقابله با فقر، فساد و تبعیض، به راهکار‌هایی برای محافظت مالی در برابر مخارج کمرشکن سلامت در ایران اشاره و اظهار کرد: این مخارج به دلیل بالا بودن سهم پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم، پایین بودن ظرفیت درآمدی خانوار، ضعیف بودن سازوکار‌های پیش پرداخت و تجمیع ریسک در تأمین مالی مراقبت‌های سلامت، ایجاد می‌شود. 

وی بیان کرد: کشور‌ها می‌توانند از طریق گسترش طرح‌های مبتنی‌بر پیش‌پرداخت و کاهش سهم پرداخت از جیب، احتمال بروز هزینه‌های کمرشکن خدمات سلامت را کاهش دهند. البته در کنار آن نیاز است که بسته مزایای بیمه‌های سلامت و عمق پوشش خدمات نیز مورد توجه قرار گیرد. 

روند بهره‌مندی خانواده‌های ایرانی از خدمات سلامت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برخی خانواده‌ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی، در زمان مناسب برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند، افزود: به همین دلیل ممکن است که با مخارج کمرشکن سلامت مواجه نشوند که این موضوع در محاسبات مخارج کمرشکن سلامت در نظر گرفته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین موضوع مهم در هنگام بررسی روند مواجهه با مخارج کمرشکن سلامت، روند بهره‌مندی از خدمات سلامت است. 

نگاهداری گفت: براساس آمار منتشر شده، در سال ۱۴۰۰، خانواده‌های ایران به میزان ۲.۴۲ درصد با هزینه‌های کمرشکن سلامت مواجه شده اند که این میزان با هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه یک درصد فاصله دارد.

وی ادامه داد: بنابراین، باوجود تأکید بر محافظت مالی از خانوار در برابر مخارج کمرشکن سلامت در قوانین برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلان، سلامت کشور طی سال‌های گذشته این هدف محقق نشده است.

بالا بودن سهم خانواده در هزینه‌های سلامت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه دلیل اصلی عدم تحقق سلامت در کشور، بالا بدون سهم پرداخت از جیب خانوار در هزینه‌های سلامت است، گفت: پایداری و افزایش منابع مالی در دسترس عاملی مهم جهت کاهش پرداخت از جیب هزینه‌های سلامت است. 

وی توضیح داد: همچنین سیاست گذاری برای کاهش هزینه‌های این بخش، نیازمند راهبرد‌هایی برای بهبود همکاری بین بخش‌های مرتبط از طریق تعیین اهداف و ایجاد چشم انداز مشترک است. 

نگاهداری بیان کرد: در این راستا لازم است که نقش متولی گری وزارت بهداشت تقویت شده و سازوکار‌های نظارت و ارزیابی سیاست‌های حمایتی طراحی شود. 

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها و اراده مسئولان برای کاهش هزینه‌های سلامت، گفت: ارائه دهندگان خدمات باید در امر سیاست گذاری در این زمینه مشارکت داشته باشند تا سیاست‌ها و تصمیمات کلان، در جامعه هدف، اثرگذار باشد. 

ضرورت پیش بینی تغییرات آینده برای کاهش هزینه‌های سلامت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: پیش بینی تغییرات آینده بخش سلامت و برنامه ریزی برای مراقبت‌های سلامت مورد نیاز و آگاهانه تصمیم گرفتن درباره این موضوعات، از دیگر ملزومات برای کاهش هزینه‌های سلامت در کشور است. 

وی با اشاره به اهمیت بازنگری و بازتعریف سیاست‌های حمایتی برای کاهش هزینه‌های سلامت گفت: در این زمینه باید مداخلات هدفمند برای افزایش محافظت مالی از گروه‌های کم درآمد و آسیب پذیر در برابر هزینه‌های کمرشکن سلامت صورت گیرد. 

نگاهداری تصریح کرد: ایجاد نظام داده‌ای پویا و به روز جهت ارزشیابی شاخص‌های تأمین مالی نظام سلامت کشور و آگاهی از تغییرات آینده بخش سلامت و مراقبت‌های سلامت نیز در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • مقایسه شدت حمله اسرائیل با چهارشنبه سوری در کرج ! |‌ تصاویر
  • گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد؛ زمان توقف چرخه خونین انتقام‌جویی فرا رسیده
  • گوترش: زمان توقف چرخه خونین انتقام‌جویی فرا رسیده است
  • بررسی تحولات افغانستان محور گفتگوهای مقامات سازمان ملل و هند
  • خروج نیرو‌های سپاه از سوریه؟
  • سند همکاری سه جانبه برای مقابله با تروریسم
  • فریاد عدالت‌خواهی «کن لوچ» در سینما
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • برگزاری نخستین نشست کمیته قضایی ایران، عراق و سوریه
  • مواجهه ۲.۴۲ درصدی خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های سلامت/ راهکار‌های کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران