مرگ عدالت به معنی مرگ امید است/ ۳ ویژگی فلسفه کاربردی
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۴۱۰۴۶
به گزارش ایکنا، به نقل از مهر، پروفسور کریستین (یحیی) بونو، فیلسوف و اسلامشناس فرانسوی، شب گذشته میهمان پیام فضلینژاد در هجدهمین برنامه تلویزیونی «شوکران» بود.
وی در ابتدای این برنامه درباره شتاب سرسامآور تمدن مادی که عرصه را بر حیات طبیعی و زیست مسلمانی تنگ کرده است، گفت: بهنظرم بزرگترین گناه اخلاقی این است که پدر و مادر سیر بخورند و بگذارند بچههایشان کنارشان از گرسنگی بمیرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این الهیدان فرانسوی اظهار داشت: بحرانهای کنونی یکدفعه بهوجود نیامده است. از بین رفتن اکثر موجودات زنده یکدفعه بهوجود نیامده. نابودی محیطزیست را کلوب رم پیشبینی کرده بوده ولی هشدارها شنیده نمیشدند. تقصیر دانشمندان و فلاسفه نیست.
بونو با تحلیل نقش سرمایهداری در این شرایط گفت: سرمایهداری امروز سرمایهداری فاینانس است یعنی بهاصطلاح «تجارت پول». چون فقط ارقامی است در کامپیوتر که از یک حساب به حساب دیگر جابهجا میشود و دیگر ربط و برابری در ثروت حقیقی ملموس خارجی ندارد. الان خلق پول یعنی وام دادن. هروقت که بانک وام میدهد دارد پول خلق میکند یعنی فقط ارقام؛ یک میلیارد وام داده یعنی یک میلیارد خلق کرده که وجود خارجی ندارد.
وی افزود: یک مشکل دیگر هم این است که سرمایهداری تولیدات علمی مانند دارو و... را قبضه کرده و برای سود حاضر است گاهی معایب یا ضرر یک دارو را بپوشاند و مخفی نگهدارد. یا فرآوردههای تراریخته.
مترجم و مفسر قرآن کریم گفت: جالب است که بعضی از متفکران و دانشمندان گفتند از سیاستمداران ناامید شدند و نظرشان این بود که تنها نهادی که میتواند واقعا یک تغییر ایجاد کند ـنهاد اجتماعی و نه نهاد اقتصادیـ موسسات دینی است. یعنی کلیسا، یعنی مدارس علوم دینی ولی متاسفانه تابهحال نتیجه ندیدهاند؛ نه از طرف کلیسا، نه از طرف نهادهای بودیست یا مسلمان و...
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امروز نباید بگوییم که دیگر فلسفه عدالت به بنبست رسیده و مرگ عدالت را اعلام کنیم، اظهار داشت: مرگ عدالت یعنی مرگ امید. تنها چیزی که به نظرم میرسد مربوط به همان آخرین وصیت امیرالمومنین(ع) است که میفرمود امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که آنوقت بدترین شما بر شما تسلط پیدا میکنند و دعا میکنید و مستجاب نمیشود. یک چیز منطقی است که امیرالمومنین میگوید. اگر شما کاری عقلانی نکنید و بهاصطلاح خودتان را در چاه میاندازید، بر خدا واجب نیست که شما را از چاه بیرون بیاورد. ما امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردیم و در یک چاه افتادهایم. دعا کنیم یعنی چه؟ یعنی هنوز انتظار داریم که خدایا بیا و من را نجات بده.
وی ادامه داد: این انتظار که میگویند انتظار منجی، انتظار حضرت مهدی(عج)، این انتظار را اگر از دست بدهیم، یعنی دیگر خدا هیچ امیدی به بشریت ندارد. اگر کسی اعتقاد به خالقی برای جهان دارد، پس معتقد است این مبدأ عادل و داناست یعنی عادل و حکیم؛ بالاخره این جهان را بدون اینکه تمام مراحلش را در نظر بگیرد، شروع نکرده است. نه!
این فیلسوف خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم یک فلسفه بهدردبخور داشته باشیم -اسلامی یا انسانی، هرچه بگوییم- باید سه ویژگی را داشته باشد؛ یکی عقلگرا باشد یعنی ما نمیتوانیم با احساسات و شور و... فلسفهبافی کنیم. دوم واقعگرا؛ چون اگر ما فلسفه ببافیم و هیچ ربطی با واقعیت نداشته باشد، به چه دردی میخورد؟ سوم باید همراه و همدوش با علوم روز هم باشد.
وی در بخش دیگری از این برنامه درباره ترجمه متون یونانی به عربی گفت: بعضی الان ایراد میگیرند که چرا ما مسائل فلسفی را از یونان و دیگران گرفتهایم. در پاسخ باید گفت مساله عقلی را از هرکسی که به آن رسیده باشد، میتوان گرفت اما مساله دوم پدیده مهمتری است و جای تامل دارد؛ اینکه پس از اختراع چاپ، ۳۰۰سال طول میکشد تا مسلمانان در مصر اولین چاپخانه را دایر کنند. ظاهرا این جلوگیری از پذیرفتن چاپخانه هم از سمت علمای سنی و شیعه برآمده بوده است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: مهر فیلسوف خبرگزاری شبکه چهار شوکران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۴۱۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اهمیت تلاش برای توسعه پژوهشهای کاربردی در جهان اسلام
ایسنا/فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بر اهمیت تلاش برای توسعه پژوهشهای کاربردی و عملیاتی در جهان اسلام تاکید کرد.
سیدوحید حسینی امروز، ۸ اردیبهشت در دیدار با رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، با اشاره به اهمیت توسعه پژوهش در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فعالیتهای تحقیقاتی و مستندسازی پژوهشی با توجه به تحریمها و چالشهای مختلف موجود، توسعه یافته است.
وی، اقدامات عملیاتی و کاربردی در حوزه پژوهشی و فناوری را در پیشبرد اهداف این حوزه ضروری خواند و با تاکید بر اهمیت گام برداشتن در مسیر توسعه دانش و مقالات علمی، از روند افزایشی تعداد مقالات و تحقیقات علمی در مجموعه سلامت فارس با شیب معناداری خبر داد.
رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نیز در این نشست، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز را ریشه تنومند حوزه علمی استان و کشور معرفی و بر تلاش برای افزایش همکاری و اقدامات مشترک این موسسه با مجموعه سلامت فارس تاکید کرد.
سید احمد فاضلزاده از برگزاری ۱۵ نشست مشترک مسئولان موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با مراکز عالی علمی در استانهای مختلف کشور خبر داد و بر تداوم نشست مشترک با محوریت مشارکت دادهها و تبادل تجربهها، دانش و علم تاکید کرد.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت در این حوزه، گزارشی از معرفی فعالیتهای موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) با محوریت رصد و پایش وضعیت علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی و همچنین دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی استان فارس ارائه داد.
انتهای پیام