علی مطهری گفت: دو سه روز بعد از امضای برجام، موشکی با نوشتۀ «اسرائیل باید از بین برود» به هوا پرتاپ شد که این کار در آن زمان به نوعی تحریکِ طرف مقابل بود. قطعاً موشک نیاز است اما هر کاری باید در جای خود انجام شود. اگر کشور ما در مسأله برجام متحد بود و از سمت اروپایی‌ها به مقداری در ایران سرمایه‌گذاری می‌شد، خروج ترامپ از برجام نیز به راحتی ممکن نبود.

آفتاب‌‌نیوز : علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در همایش «دانشجو، سمبل آرمان‌گرایی» که عصر دوشنبه - 12 آذر - در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: از دوران قبل از انقلاب تا کنون، تعبیری با عنوان «جنبش دانشجویی» در کشور به کار می‌رود که فلسفه وجود چنین جنبشی در دوران قبل از انقلاب کاملا مشخص و واضح است، اما مکرراً در رابطه با این مسأله که آیا ادامه فعالیت چنین جنبشی در کشور پس از انقلاب نیاز است یا خیر، بحث‌های زیادی صورت گرفته است.
به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ وی تصریح کرد: اینکه پس از انقلاب، نیازی به چنین جنبشی در کشور نداریم، صحیح نیست؛ چراکه هر حکومت و دولتی نیاز به نقد دارد و چنانچه حکومتی نقد نشود به سوی فساد سوق پیدا می‌کند، حضرت علی(ع) نیز در این رابطه می‌فرمایند «از حکومت من نقد کنید؛ چه در آشکار و چه پنهان».
نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "اهمیت جنبش دانشجویی در همین نقدهاست"، گفت: دانشجو و دانشگاه همیشه یکی از دیده‌بان‌های جامعه است که به موقع آژیر خطر را به صدا درمی‌آورد، اما توجه به این نکته ضروری است که نقد نیز آداب و شرایط خاص خود را دارد و یک نقاد باید تفاوت بین نقد، تخریب یا لجن‌مال کردن را بداند.
مطهری خاطرنشان کرد: نقد در واقع مرز بین تملق و چاپلوسی از یک طرف و تخریب و لجن‌مال کردن از سوی دیگر است. در گذشته بیشتر تملق و چاپلوسی مطرح بود و امروزه متاسفانه تخریب رایج شده است در حالی که نقد درست آن است که ما نقاط مثبت و سازنده یک نظریه را بگیریم و نقاط منفی آن را دفع کرده و منصفانه قضاوت کنیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از شرایط نقد کردن، تسلط بر موضوع است، تاکید کرد: هرکسی نمی‌تواند و حق ندارد هر نوع موضوع و نظریه را نقد کند، بلکه باید علاوه بر تسلط و تخصص بر یک امر، نیت خیر داشته و همچنین منصف باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: یک دانشجو از آنجا که جوان تحصیلکرده جامعه است، می‌توان گفت از آگاهی و علم نسبتاً خوبی برخوردار است اما از طرفی باید توجه داشت که دانشجو در سن جوانی به سر می‌برد و این دوره، دوران غلبه احساس، خشم و شهوت است و به طور کلی احساسات بر عقل غلبه دارد؛ بنابراین باید مراقبت کند زمانی که از مسأله‌ای آگاهی ندارد، پس از تحقیق راجع به آن موضوع، درباره‌اش اظهار نظر کند.
مطهری در ادامه اظهار کرد: اگر می‌گوییم آرمان انقلاب اسلامی و به‌طورکلی آرمان کشور ما، استقلال، آزادی، عدالت‌خواهی و ... است، باید از معنا و مقصود چنین کلماتی آگاهی کامل داشته باشیم، نه اینکه آن معنایی را که از چنین تعابیری در ذهن ما وجود دارد برای این آرمان‌ها استفاده کنیم.
این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره اینکه "کدام بخش از حاکمیت اجازه ادامه روند برجام در کشور را نمی‌دهد؟" گفت: از همان ابتدای امضای برجام، بخشی از نظام ما مخالف اجرای آن بود و رفتار و عملکرد آن‌ها چه در مجلس، نیروهای مسلح و... نشان‌دهنده چنین مطلبی بود. دو سه روز بعد از امضای برجام موشکی با نوشته «اسرائیل باید از بین برود» به هوا پرتاب شد که این کار در آن زمان به نوعی تحریک طرف مقابل بود. قطعا موشک نیاز است اما هر کاری باید در جای خودش انجام شود.
وی تصریح کرد: به اعتقاد من، اگر کشور ما در مسأله برجام متحد بود و از سمت اروپایی‌ها به مقداری در ایران سرمایه‌گذاری می‌شد، خروج ترامپ از برجام نیز به راحتی ممکن نبود. این‌که برخی می‌گویند رهبری برجام را ندیده‌اند، به هیچ وجه صحیح نیست، بلکه ایشان متن برجام را خودشان از نزدیک مشاهده کردند و با اجازه ایشان، برجام امضا شد.
مطهری درباره مسأله علنی‌نبودن آراء نمایندگاه مجلس اظهار کرد: متاسفانه کشور ما هنوز آمادگی این مسأله را ندارد که نمایندگان آراء خود را به صورت شفاف مطرح کنند، اما شخصاً از آشکار ساختن آراء خود، هیچ ترس و واهمه‌ای از کسی ندارم. البته باید این را پذیرفت که برخی گروه‌های فشار در کشور وجود دارد که نمایندگانی را که آشکارا آراء خود را بیان می‌کنند، اذیت می‌کنند و در فشار می‌گذارند.
وی تاکید کرد: شخصا آراء خودم را همه‌جا بیان می‌کنم و از بیان آن واهمه‌ای ندارم و در مصاحبه‌های خود نیز مکرر گفته‌ام که در ابراز آراء خود مخالف شفافیت نیستم اما هنگامی که نماینده یک شهرستان رأی خود را اعلام می‌کند و پس از آنکه به شهرستان خود برمی‌گردد، در نماز جمعه به او حمله می‌شود و شیشه خودروی او را می‌شکنند، در این هنگام شفافیت به صلاح نیست؛ چراکه حریت نماینده باید حفظ شود و چه‌بسا حریت نماینده در چنین شرایطی بالاتر از شفافیت اوست.

منبع: آفتاب

خبر بعدی:

اذعان روزنامه سازندگی به برخی تحریفات تاریخی‌اش درپی نقد سلیمی‌نمین

روزنامه سازندگی با انتشار نقد سلیمی‌نمین با عنوان "کمی انصاف"، در مطلبی با عنوان "انتقاد از خود" به درج اشتباهات تاریخی در رابطه با "عبدالحسین زرین‌کوب" و کتاب "دو قرن سکوت" اذعان کرد. ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵ سیاسی گزارش و تحلیل سیاسی نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، روزنامه "سازندگی" ارگان حزب کارگزاران سازندگی در دهه فجر انقلاب اسلامی اقدام به انتشار گزارش‌هایی در حوزه تاریخ همچون "نوشدارو پس از مرگ" و "اولین دانشگاه" کرد که دارای اشتباهات تاریخی بود و موجب واکنش "عباس سلیمی نمین" مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران شد که نقد وی بر دو مطلب روزنامه سازندگی امروز (پنج‌شنبه 25 بهمن – شماره 302) در این روزنامه به انتشار رسید.

این روزنامه در کنار انتشار نقد سلیمی‌ نمین، مطلبی با عنوان "انتقاد از خود" را به چاپ رساند. عنوان "انتقاد از خود" برگرفته از مقدمه چاپ دوم کتاب "دو قرن سکوت" به قلم "عبدالحسین زرین‌کوب" است که می‌توان این تیتر را اذعان به اشتباه این روزنامه در انتشار برخی گزارش‌های ناصحیح در حوزه تاریخ و بویژه تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی دانست.

آیا روزنامه سازندگی "روحانی" را با صدام "قیاس" کرد؟ + تصویر و توضیحاتاعلام حمایت تلویحی روزنامه حزب کارگزاران از کودتا در ونزوئلا؟

در ادامه به بازخوانی دو مطلب امروز صفحه "حافظه" روزنامه سازندگی می‌پردازیم:

** نقد سلیمی‌نمین بر دو مطلب روزنامه سازندگی

 در متن نقد "عباس سلیمی نمین" بر دو مطلب روزنامه سازندگی با عنوان "کمی انصاف" آمده است:

با سلام؛ در عجبم که اشتغالات روز افزون حزبی ودولتی شما، حتی دهه فجر را فرصتی برای سیاست‌گذاران ظاهراً هوشمند آن جریده قرار داده تا آهنگی ناساز با دستاورد قیامی کم‌نظیر در تاریخ بشریت‌ساز کنند و به زعم خویش آموزه‌های متفاوت دوران سلطه را تجدید نمایند. ای کاش این ناهمخوانی‌ها کمترین بهره‌ای از حقیقت برده بود تا دست کم رشدی را از آن ملت سازد. برای نمونه، به بهانه تجلیل چندی پیش جشنواره فارابی از مرحوم عبدالحسین زرین‌کوب، در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تیتر اولی ساخته و پرداخته می‌شود تا به تبلیغی فوق العاده از کتاب «دو قرن سکوت» (چاپ 1330 ه.ش) بپردازند؛ لذا ذیل عنوان «شاهکار زرین کوب» می‌خوانیم: «همه آثار عبدالحسین زرین‌کوب به دلیل بیان ادبی و حماسی تاریخ از آثار پرفروش در میان ایرانیان هستند، اما در این میان جایگاه کتاب «دو قرن سکوت» او جایگاهی متمایز است... این کتاب با حمله اعراب به ایران شروع می‌شود که او آن را به صورت یک تراژدی برای ملت ایران معرفی می‌کند. او دو قرن اول تاریخ ایران پس از حمله اعراب را دوره‌ای از تاریکی به تصویر می‌کشد.» (روزنامه سازندگی،شماره 295،دوشنبه 15 بهمن 97)

همان‌گونه که دست‌اندرکاران روزنامه به‌خوبی واقفند این اثر حاصل دورانی است که مرحوم زرین‌کوب بدون اطلاع از ماهیت فراماسونری جذب آن می‌شود، اما پس از پی بردن به ماهیت چنین تشکیلات مخفی وابسته به صهیونیزم جهانی از آن فاصله می‌گیرد، حتی صادقانه در مقام نقد خود برآمده، از این اثر، شجاعانه تبری می‌جوید: «...همین لحن تا حدی در کتاب مازیار مجتبی مینوی و بیشتر در طی مقالات ذبیح‌اله صفا راجع به رؤساء نهضت‌های ضد عرب و هم در مقاله و کتاب سعید نفیسی راجع به بابک خرم‌دین و در رساله عبداله بن مقفع تألیف مرحوم عباس اقبال و در کتاب «دو قرن سکوت» اثر نویسنده این سطور نیز در تجلی است. در همه این آثار لحنی نامساعد و آمیخته به نیش و طعنه در حق اعراب به کار رفته است که البته شایسته بیان مورخ نیست.» (تاریخ ایران بعد از اسلام، تألیف دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، چاپ 1355، انتشارات امیر کبیر، ص150)

** تبری زرین‌کوب از "دو قرن سکوت"

همچنین «دو قرن سکوت» در زمان خود توسط بسیاری از اندیشمندان از جمله آیت‌الله مطهری نقد می‌شود و ادعای حاکم شدن دو قرن تاریکی بر ایران بعد از ورود اسلام رویکردی بی‌مبنا در تاریخ ایران و سناریویی حسابگرانه برای رو در رو قرار دادن اسلامیت و ملیت عنوان می‌گردد؛ از آن مهمتر این که خود مؤلف از جهت‌گیری این اثر و سایر آثار مشابه در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تبری می‌جوید. حال چگونه است در ایامی که باید در برابر بزرگترین خدمت اسلام به ایرانیان سر تعظیم فرود آوریم که به تحقیری تاریخی پایان و این مرز وبوم را از لوث استبداد سیاه پهلوی و سلطه شوم آمریکا رهایی داد، با ترویج دروغ هایی به تحریک احساسات جوانان علیه اسلام مبادرت می‌ورزیم؟ آیا اگر کمی انصاف داشته باشیم جز اسلام عامل دیگری می توانست اتحادی کم‌نظیر در میان ما ایرانیان رقم زند و قدرت ملی را شکل دهد و به تحقیری تاریخی که همه اقشار جامعه از آن به‌شدت رنج می‌بردند، پایان دهد؟ اینکه مسئولان و دست اندر‌کاران در این چهار دهه به چه میزان از این نعمت بزرگ یعنی رهایی از اسارت مستقیم بیگانه و استبداد یک خانواده بی‌هویت بهره گرفتند بحث دیگری است. در این میان به نظر نمی‌رسد که سیاست‌گذاران این جریده ندانند که تضعیف عامل اتحاد بی‌سابقه ملت ایران چه عواقبی در پی خواهد داشت.

ترویج کتابی که ذهن بی‌اطلاعان از تاریخ را به‌شدت نسبت به اسلام مکدر می‌سازد در شرایطی که مؤلف اساس نگارش آن را بر عداوت عنوان می دارد ونه بر قواعد تاریخ پژوهی، کدام هدف را در دهه فجر نشانه رفته است؟!

** آیا "دانشگاه تهران" اولین نهاد آموزش عالی ایران است؟

مطلب دیگری که در دهه فجر اهل نظر را به خود جلب می کند عنوان«دانشگاه تهران، نخستین نهاد آموزش عالی ایران» در شماره 293 مورخه شنبه 13 بهمن 97 جریده تحت سردبیری شماست. این که حتی در سالگرد پیروزی ملت ایران بر استبداد پهلوی‌ها، فرصت سخن گفتن از خدمات رضاخان مورد غفلت قرار نگرفته جای تأمل است وگرنه از تلاش برای مؤثر واقع شدن دیپلماسی عمومی برخی دولت‌ها در ایران امروز غافل نیستم، اما به عنوان فردی که در پژوهش‌های تاریخی عمرم را سپری می‌سازم پرسشم آن است که آیا دانشگاه تهران به‌درستی اولین نهاد آموزش عالی ایران بود؟ آیا جز آن است که بنای دانشگاه تهران صرفاً محل تجمع 6 مجموعه آموزش عالی شد که سال‌ها قدمت داشتند؟

درباره این که چرا رضاخان همه این مؤسسات آموزش عالی را در یک جا متمرکز کرد نظرات متفاوتی وجود دارد. در این زمینه دو موضوع نباید از نظر دور بماند؛ اول مخالفت‌های دانشجویی در اروپا علیه رضاخان، از جمله در سال 1928 میلادی که در طول دیدار تیمورتاش- وزیر دربار- از آلمان تظاهرات اعتراض آمیزی انجام دادند، همچنین تهیه گزارشی از سوی دانشجویان به سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی در مورد جنایات پهلوی اول و ارسال آن برای مطبوعات اروپا و انعکاس وسیع آن از یک سو موجب تیرگی روابط ایران و آلمان و در نهایت اخراج مرتضی علوی (برادر بزرگ علوی) از آن کشور و سپس مرگ مشکوک وی گردید و از سوی دیگر، رضاخان در سیاست اعزام دانشجو به خارج (که از دوران قاجار آغاز شده بود) محتاط‌تر شد.

همچنین در اندیشه کنترل شدیدتر دانشجویان داخلی در مؤسسات مختلف بر آمد، که متمرکز کردن 6 مؤسسه آموزش عالی می‌تواند بدین سبب باشد آقای افشین متین در پژوهش تاریخ جنبش دانشجویان ایرانی به این موضوع اشاراتی دارد که ترجمه آن از انگلیسی به فارسی به قلم آقای ارسطو آذری در ایران در دسترس محققان است. این محقق ایرانی مقیم آمریکا تعطیلی موقت دانشکده فنی در سال 1316 در پی اعتراضات دانشجویان آن را نمونه‌ای از این کنترل شدید عنوان می‌دارد. (ر.ک به کتاب کنفدراسیون، ص52)

 جناب آقای سردبیر! سیاست‌گذاران روزنامه«سازندگی» هر گرایشی دارند و به تبلیغ هر سیاستی همت گماشته‌اند به خود آن ها مربوط است؛ سرمایه‌ای دارند و می‌خواهند در مسیری هزینه کنند، اما کمترین انتظار برای تقویت سلامت فضای فکری، رعایت انصاف سیاسی است. متأسفانه در تولیدات تبلیغاتی آن رسانه، کمتر می‌توان نشانی از انصاف و پای‌بندی به مسلمات تاریخ یافت. با عرض پوزش از این مکتوب صریح خویش، امیدوارم با دعوت همکاران به رعایت انصاف در رشد فکری جامعه نقش مؤثرتری را ایفا نمایید.

** "انتقاد سازندگی از خود

روزنامه سازندگی در مطلب "انتقاد از خود" می‌نویسد که "عبدالحسین زرین کوب از جمله نویسندگان برجسته، پرکار و تاثیرگذار در تاریخ و فرهنگ معاصر ایران دو کتاب کاملاً متفاوت در کارنامه پربرگ خود دارد؛ "دو قرن سکوت" و "بامداد اسلام". "دو قرن سکوت"، محصول دهه 30 خورشیدی است. اثری که بیش از دیگر آثار او شهره عام و خاص است و "کارنامه اسلام" محصول دهه 50 خورشیدی است که روایتی کاملاً متفاوت با روایت "دو قرن سکوت" ارائه می‌دهد. زرین کوب در "دو قرن سکوت" بر دستاورد تمدن اسلامی در قرون نخست می‌تازد و ورود اعراب مسلمان را منشا نگون‌بختی ایرانیان می‌داند، اما در کارنامه اسلام به آن می‌بالد و این تلاقی را موجب باروری و شکوفایی دو تمدن می‌داند.

این روزنامه در ادامه مقدمه چاپ دوم "دو قرن سکوت" را که 6 سال پس از چاپ اول، منتشر را می‌آورد که در آن آمده است: "در جایی که سخن از حقیقت‌جویی است چه ضرورت دارد که من بیهوده از آن چه سابق به خطا پنداشته‌ام دفاع کنم و عبث لحاج و عناد ناروا ورزم؟ از این رو، در این فرصتی که برای تجدیدنظر پیش آمد، قلم برداشتم و در کتاب خویش بر هرچه مشکوک و تاریک و نادرست بود، خط بطلان کشیدم.

بسیاری از این موارد مشکوک و تاریک جاهایی بود که من در آن روزگار گذشته، نمی‌دانم از خامی یا تعصب، نتوانسته بودم به عیب و گناه و شکست ایران به درست اعتراف کنم. در آن روزگاران، چنان روح من از شور و حماسه لبریز بود که هرچه پاک و حق و مینوی بود از آن ایران می‌دانستم و هرچه را از آن ایران –ایران باستانی را می‌گویم- نبود، زشت و پست و نادرست می‌شمردم.

در سال‌هایی که پس از نشر آن کتاب بر من گذشت و در آن مدت، دمی از کار و اندیشه و در باب همین دوره از تاریخ ایران، غافل نبودم، در این رای ناروای من چنان‌که شایسته است، خللی افتاد. خطای این گمان را –که صاحب‌نظران از آن غافل بودند- دریافتم و در این فرصتی که برای تجدیدنظر در کتاب سابق دست آمد لازم دیدم که آن گمان خطای تعصب‌آمیز را جبران کنم."

همچنین به گفت‌وگوی بهاءالدین خرمشاهی با شماره 51 هفته‌نامه صدا (شهریور 94) اشاره می‌کند که در آنجا خرمشاهی معتقد است که "زرین کوب در سال‌های آخر عمرش کتاب "دو قرن سکوت" را دیگر قبول نداشت و آن را یک کتاب احساساتی که از سر مهر به ایران نوشته ارزیابی می‌کرد."

خرمشاهی در آن گفت وگو درباره ارزش علمی و محتوایی دو قرن سکوت و قیاس آن با کارنامه اسلام، می‌گوید: "آن کتاب {دو قرن سکوت} بر عکس همه دیگر آثار ایشان چندان تحقیقی نیست و بیشتر جوان‌پسند است. شاید برای جوان‌ها نوشته شده بوده، اما دورانش سرآمده و امروزه برای کسانی که با این همه آثار مهم در تاریخ گذشته ما روبرو هستند، چیز عمده‌ای در برندارد، اما "کارنامه اسلام" دست‌کم 30 سال با زمان تالیف "دو قرن سکوت" فاصله دارد. و ایشان هم اسلام‌شناس بودند و هم ایران‌شناس. اگرچه ما همیشه با تردید مسلمان‌ها را ایران‌شناس  و ایرانی‌ها را اسلام‌شناس یاد می‌کنیم ولی اگر به موضوع کار دکتر زرین‌کوب نگاه کنیم هم ایران‌شناسی و هم اسلام‌شناسی را شامل می‌شود.

کارنامه اسلام کتاب کوچکی است، اما بسیار پربار است و هرکسی که می‌خواهد با فرهنگ کهن اسلامی و تاریخ صدر اسلام آشنا شود و بداند اسلام چگونه در همان نیم قرن اول درخشید و در قرون سوم تا پنجم هجری به اوج رسید و تبدیل به یکی از بزرگترین تمدن‌های بشری شد، می‌تواند این کتاب را مطالعه کند."

انتهای پیام/

R1536/P/S1,1411/CT1 واژه های کاربردی مرتبط عباس سلیمی‌ نمین

لیاقت مردم خرگیری نیست/ همکاری نشود، اجازه خروج مرغ را نمی‌دهم

آیا FATF مانع فعالیت‌های سپاه و کمک ایران به حزب‌الله و نیروهای مقاومت سوریه می‌شود؟

خواهر جانسون به نشانه مخالفت با بریگزیت برهنه شد!

منبع این خبر، وبسایت aftabnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۱۸۴۴۱۲۱ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • تایید شکست دومین پرتاب ماهواره ایران
  • علی مطهری غلط می‌کند که برای امام خمینی تعیین تکلیف کند
  • برجام تحت فشار بسیار شدید قرار گرفته است/ مشکلات امنیتی دنیا با رویکرد نظامی حل نمی‌شوند
  • ارادت شهید مطهری به امام(ره) و پسری که خاندان را گم کرده است
  • سانسور گسترده یک سریال نمایش خانگی/توضیح عضو سابق دفتر امام درباره ادعای مطهری/انتقاد تند نماینده مجلس از بی‌خیالی پاکستان/درخواست پیگیری پرونده ربایش امام موسی صدر از پاپ
  • برجام تحت فشار بسیار شدید قرار گرفته/ اگر اروپا نبود توافق هسته‎ای مدت‌ها پیش مرده بود
  • موگرینی: برجام تحت فشار بسیار شدید است
  • موگرینی: برجام تحت فشار بسیار شدید قرار گرفته است
  • برجام تحت فشار بسیار شدید قرار گرفته است/ اگرکشورهای اروپایی نبود توافق برجام مدت‌ها پیش مرده بود
  • «چشم به راه» و «شیوه‌های نقد ادبی» را به دوستداران کتاب پیشنهاد می‌دهم
  • جباری طلایی و رکورددار پرتاب طناب ایران شد
  • نگرانی روسیه از امکان اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در ونزوئلا
  • انجام مطالعه تحریک نواحی عمقی مغز با روش‌­های غیرتهاجمی
  • تکرار/اذعان روزنامه سازندگی به برخی تحریفات تاریخی‌اش در پی نقد سلیمی‌نمین
  • آیا «گلزار» برای هر برنامه ۵۰ میلیون تومان و «فراستی» با نقد هر فیلم چک سفید امضا می‌گیرد؟
  • سطحی نگری و افراط و تفریط؛ معضل نقد سینما
  • نقد سلیمی‌نمین به "روزنامه سازندگی"
  • از یک طرف نشست ورشو می گذارند و از طرف دیگر ترور می کنند تا کام مردم را تلخ کنند/ آمریکا با خروج از برجام هم منزوی شد هم حقانیت برجام را ثابت کرد/ حضور جوانان در 22 بهمن پاسخی قاطع به دشمن بود/ در جهت اجرایی شدن مفاد بیانیه گام دوم میثاق بسته ایم
  • مطهری: نامه‌ها درباره آیت‌الله منتظری و نهضت آزادی از امام نیست