Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@09:00:05 GMT

آنچه در بخش مستندهای کوتاه حقیقت خواهید دید

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۴۵۷۰۴

آنچه در بخش مستندهای کوتاه حقیقت خواهید دید

در دوازدهمین جشنواره فیلم حقیقت مستندهایی درباره‌ی پیرمرد ٩٢ساله‌ پستچی و زندگی یک طلبه و پـرتـره‌ای از فروغ فرخزاد، بررسی رفتار تکامل یافته‌ترین افعی دنیا تا بررسی حادثه ریزش معدن یورت و مرد زردپوشی که در ویرانه‌های شهر حلب می‌چرخد تا زندگی‌اش بیاید را در بخش مستند کوتاه ببینید.

به گزارش ایسنا، مستندهای کوتاه که هیات انتخاب آن متشکل از مصطفی امامی، مرجان ریاحی، امید عبدالهی بودند، در این بخش ۲۹ اثر مستند کوتاه را که مدت زمان آن تا ۴۰ دقیقه بوده را انتخاب کرده‌اند که در ادامه به ارائه توضیحاتی از هر یک از این مستندها همراه با تصاویر یا پوستر این فیلم‌ها منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آشنگ (محمدصادق اسماعیلی)

«آشنگ» مستندی ۳۰ دقیقه‌ای است که درباره‌ی جبر مادرانه سخن می‌گوید. این مستند کوتاه به کارگردانی محمدصادق اسماعیلی در حوزه هنری کرمان ساخته شده است.

از عوامل تولید این مستند می‌توان به کارگردان: محمدصادق اسماعیلی، پژوهشگر: محمدصادق اسماعیلی، فیلمبردار: زانیار لطفی، صدابردار: میثم شفیعی، تدوینگر: دانا کریم‌سنه، صداگذار: حسین قورچیان، مدیر تولید: عارفه رضامندپارسائی، عکاس: یاسمین مولایی، تهیه‌کننده: محمدصادق اسماعیلی اشاره کرد.

آنام (مریم حق‌پناه)

این مستند به کارگردانی مریم حق پناه که در بخش مسابقه ملی بخش فیلم کوتاه مستند حضور دارد، در شبکه مستند سیما ساخته شده است.

در بخش مسابقه ملی دوازدهمین دوره‌ی این جشنواره، ۲۰ فیلم توسط مستندسازان زن کارگردانی شده‌اند که نسبت به دوره‌های قبل، آمار قابل‌توجهی است و مریم حق پناه یکی از این فیلمسازان است.

آرش زاهدی‌اصل تدوین مستند «آنام» را برعهده داشته است.

استشهادی برای خانعلی (آرمان قلی‌پور دشتکی)

مستند «استشهادی برای خانعلی» به کارگردانی آرمان قلی‌پور دشتکی روایت زندگی خانعلی پیرمرد ٩٢ساله‌ای است که ٣۵ سال پستچی ٢۵ روستا بوده، او به تازگی بازنشسته شده اما تلاش دارد که به کار خود بازگردد.

از عوامل تولید این مستند پانزده دقیقه‌ای، می‌توان به تصویربردار، تدوین، پژوهش و کارگردانی: آرمان قلی پور دشتکی، صدابردار: ندا رحمانپور، صداگذاری و اصلاح رنگ: مهدی دهقان، طراح پوستر: پدرام فرخ نیا اشاره کرد.

اصول بازی (صادق داوری‌فر)

«اصول بازی» عنوان جدیدترین اثر مستند صادق داوری‌فر است که در کارنامه‌ی فیلمسازی او، ساخت آثاری چون «شیخ شوخ کاشی»، «برعکس عکس»، «فیه ما فیه»، «آقای هرتز» دیده می‌شود.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند ۲۸ دقیقه‌ای آمده است: «برخی طلاب در کنار فراگیری علوم دینی، دغدغه‌های به‌روزتری پیدا کرده‌اند...»

عوامل تولید مستند «اصول بازی» به این شرح هستند: پژوهشگر، صدابردار، کارگردان و تهیه‌کننده: صادق داوری‌فر، فیلمبرداران: علی نظری و صادق داوری‌فر، تدوینگر و عکاس: نفیسه ظهیری‌ثانی، صداگذار: آرش اسحاقی، مدیر تولید: علی جانب‌اللهی، تهیه شده در: حوزه هنری، روایت باران

اهل آب (آزاده بی‌زارگیتی)

آزاده بی‌زارگیتی در جدیدترین اثر خود مستند «اهل آب» که داستان زندگی روزمره‌ی زنی در جزیره‌ی هنگام است را به تصویر کشیده است.

«اهل آب» برشی شعرگونه و مینیمال از زندگی روزمره‌ی زنی در جزیره‌ی هنگام است. او اغلب همراه خانواده یا دوست صیادش، به دریا می‌رود تا معاش خانواده‌اش را تامین کند.

عوامل تولید مستند «اهل آب» عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان، تهیه‌کننده: آزاده بی‌زارگیتی، تصویربردار: صادق سوری، صدابردار: هادی بهشتی، صداگذار: انسیه ملکی، تدوینگر: فرید دغاغله، مدیر تولید: گالیا مدبرنی، دستیار کارگردان: ریحانه ملک‌شعار، تهیه شده در: شبکه مستند سینما

این مستندساز فیلم‌های دیگری چون «فرشته‌ای روی شانه‌ی راست من»، «سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد»، «نیمه‌ی پنهان ماه»، «فصلی دیگر»، «پرده‌ی آخر» و «پشت آتش سبز» را در کارنامه کاری خود دارد.

بهای خون (مرجان خسروی)

«بهای خون» روایت خانواده‌ای است که دارای دو فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور هستند؛ پدر و مادر که بر اساس رسم خون‌بَس با هم ازدواج کرده‌اند، برای نجات فرزندانشان احتیاج به آوردن فرزند جدیدی برای انجام عمل پیوند مغز استخوان دارند.

این فیلم مستند به کارگردانی مرجان خسروی و تهیه‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان شهرکرد و فریدون نجفی تولید شده است.

سایر عوامل این مستند ۳۰ دقیقه‌ای عبارتند از: تصویربردار: جواد یوسفی، صدابردار: جعفر نجفی، مدیرتولید: میلاد خسروی، دستیار کارگردان: شهلا خدادادی، مجری طرح: ناصر قائدی، مشاور پروژه: فریدون نجفی، تهیه‌کننده: فریدون نجفی، انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر شهرکرد.

بی‌سرزمین‌تر از باد (غلامرضا جعفری)

فیلم مستند بی‌سرزمین‌تر از باد به کارگردانی غلامرضا جعفری از اصفهان فیلم مستند کوتاه دیگری است که در این جشنواره شرکت کرده است.

این فیلم کوتاه پیش از این در بخش بین‌الملل سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز به نمایش درآمد.

پرتره‌ی خانم فرخزاد (ماهور میرشکاک)

جمع‌آوری مجموعه عکسی از پرتره‌ی زن‌هایی که به فروغ فرخزاد شباهت دارند، ایده اولیه‌ای برای ساخت مستند «پـرتـره‌ی خـانـم فرخزاد» بوده است. این فیلم برای اولین بار است که در بخش مسابقه ملی مستندهای کوتاه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به نمایش درخواهد آمد.

ماهور میرشکاک کارگردان مستند «پـرتـره‌ی خـانـم فرخزاد» درباره‌ی ساخت این مستند بیان کرده است که برای جمع آوری مجموعه عکسی از پرتره‌ی زن‌هایی که به فروغ فرخزاد شباهت دارند، فراخوانی منتشر کردم و برای پروژه‌ای درباره‌ی فروغ از افراد شبیه به او دعوت به همکاری کردم.

مستند «پـرتـره‌ی خـانـم فرخزاد» حاصل مونتاژ تصویر افرادی است که به صورت کتبی و ویدیویی اجازه استفاده از تصاویر ضبط شده را دادند.

عوامل تولید مستند ۲۳ دقیقه‌ای «پـرتـره‌ی خـانـم فرخزاد» عبارتند از: کارگردان و تهیه‌کننده: ماهور میرشکاک، فیلمبردار: بابک ابرغانی، صدابردار: سعید زند، تدوین: نازنین نوروزیان.

پرسپولیس- شیکاگو (اُرُد عطارپور)

«پرسپولیس- شیکاگو» نام مستندی ۴۰ دقیقه‌ای به کارگردانی ارد عطارپور از مستند سازان شناخته شده ایرانی است.

درباره‌ی این مستند نوشته شده است:« در سال ۱۳۱۲ در حین حفاری تخت‌جمشید که با همکاری دانشگاه شیکاگو و به سرپرستی «ارنست هرتسفلد» باستان‌شناس شهیر آلمانی انجام می‌گرفت، به هزاران لوح گلی برخورد کردند که روی آن‌ها با خط میخی ایلامی متونی نوشته شده بود. با توافق طرفین برای کشف رمز و خواندن این متون، الواح به دانشگاه شیکاگو فرستاده شده و طی سال‌های بعد بخشی از کتیبه‌ها خوانده می‌شوند، اما با گذشت بیش از ۸۰ سال هنوز موانعی در راه بازگشت این الواح به ایران وجود دارد!

از عوامل تولید این مستند کوتاه می‌توان از کارگردان: اُرُد عطارپور، پژوهشگر: اُرُد عطارپور، فیلمبردار: رضا تیموری، صدابردار: احمدرضا طایی، تدوینگر: سعید خدارضایی، صداگذار: سعید خدارضایی، نویسنده گفتار متن: اُرُد عطارپور، گوینده: شهرام درخشان، مدیر تولید: حسن فرهادی، عکاس: سعید خدارضایی، تهیه‌کننده: اُرُد عطارپور، تهیه شده در: مرکز سیما فیلم نام برد.

چند نفر از ما (هادی معصوم‌دوست)

«چند نفر از ما» ساخته هادی معصوم‌دوست، مستندی ۴۰ دقیقه‌ای است که زندگی "محمد" را که در آستانه خروج از کمپ ترک اعتیاد است، روایت می‌کند. در سایه شخصیت و زندگی محمد، حیات اجتماعی در محلات جرم‌خیز مشهد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

صبا ندایی آهنگسازی این اثر را برعهده داشته است.

عوامل ساخت «چند نفر از ما» هم عبارتند از: تصویربردار، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: هادی معصوم‌دوست، صدابردار: شهاب حمیدی، صداگذار: هومن بیات، گوینده متن: محمد صادقی، مدیر تولید: بابک روزبه، عکاس و دستیار کارگردان: سجاد دین‌پرست، تهیه شده در: خانه مستند انقلاب اسلامی.

چی‌دا (محسن کولیوندی)

«چی‌دا» به کارگردانی محسن کولیوندی که در بخش مسابقه ملی مستندهای کوتاه دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، داستان مادری است که آرزو دارد پسر پنجاه و سه‌ساله‌اش ازدواج کند.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند آمده است: «قدم‌خیر مادری صد ساله است که رویای ازدواج پسر پنجاه و سه‌ساله دندانپزشکش را در سر دارد و در اواخر عمر تمام تلاش خود را برای مهیا کردن مقدمات ازدواج او خرج می‌کند. میان پسر و مادر علاقه‌ی عجیبی وجود دارد و اطرافیان همین امر را دلیل اصلی ازدواج نکردن پیر پسر می‌دانند.»

عوامل تولید مستند «چی‌دا» عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: محسن کولیوندی، صدابردار: محمدصادق فتحی، صداگذار: محمدحسین مهرجو، گوینده: قدم‌خیر کولیوند، آهنگساز: محمد اسلامی، مدیر تولید: مصطفی کولیوندی، دستیار کارگردان: محمدمهدی فکریان

محسن کولیوندی ساخت فیلم‌های «نامدار» و «بردی» را در کارنامه کاری خود دارد.

حلب (امیر اُصانلو)

در مستند «حلب: سکوت جنگ» هیچ مصاحبه‌، موسیقی و دیالوگ‌های انسانی وجود ندارد و تنها صدایی که شنیده می‌شود، سکوتی از جنس نابودی و ویرانی است.

این فیلم به کارگردانی امیر اُصانلو در بخش مسابقه ملی مستندهای کوتاه و جایزه شهید آوینی دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور دارد.

در خلاصه موضوع این مستند آمده است: «فیلم روایتی‌ست شاعرانه از جنگ و ویرانی‌های آن و سکوت مرگباری که بر شهر "حلب" به عنوان پُررونق‌ترین شهر سوریه در سال‌های نه چندان دور حاکم شده است...»

مستند «حلب،سکوت جنگ» پیش از این در بخش مسابقه مستندهای کوتاه جشنواره‌ «ایدفا» نمایش داده شده است.

عوامل تولید «حلب: سکوت جنگ» عبارتند از: پژوهشگر و کارگردان: امیر اصانلو، تصویربردار: ضیا حاتمی، تدوینگر: سهراب خسروی، صداگذار: آرش قاسمی، اصلاح رنگ: سامان وفایی، آهنگساز: کاوه فیروز، تهیه‌کننده: مهدی مطهر

خالو اسداله (محمد عسگرخواه)

مستند کوتاه «خالو اسداله» به کارگردانی محمد عسگرخواه دیگر اثری است که در بخش مستند کوتاه دواردهمین جشنواره فیلم حقیقت حضور دارد.

در خلاصه داستان این مستند آمده است: مردی  به خواب خالو اسداله، پیرمرد چوپان می‌آید و خود را امامزاده معرفی می‌کند. آن مرد از خالو می‌خواهد که در قبرستان روستا بقعه‌ای برایش بسازد.

دیگر عوامل این مستند عبارتند از: پژوهش و کارگردانی: محمد عسگرخواه، مشاور کارگردان: کاوه بهرامی مقدم، برنامه ریز و دستیار کارگردان: محمد رضا ظفری،گروه کارگردانی: کیوان پدرام و محمد غلامی، فیلمبرداری: فرهاد ربیعی و محمد عسگرخواه، تدوین و صداگذاری: محمد زارعی، مدیر تولید: افشین آذریان، روابط عمومی و هماهنگی تولید: سمیه ابراهیمی پور، تدارکات: ولی مراد نژاد و داوود لاکتراشی.

در قلمرو افعی دم عنکبوتی (فتح‌اله امیری)

«در قلمرو افعی دم عنکبوتی» ساخته فتح‌الله امیری با آهنگسازی بابک میرزاخانی در این دوره جشنواره حقیقت حضور دارد.

داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که بهزاد فتحی نیا (دانشجوی دکتری بیوسیستماتیک جانوری) به همراه فتح اله امیری (کارگردان این فیلم) به دنبال افعی دم عنکبوتی در زیستگاهش به جستجو می‌پردازند. این جستجو چندین ماه در محدوده‌ای که در مقاله اکتشاف آن آمده است به طول می‌انجامد اما حتی یک نمونه هم یافت نمی‌شود.

این فیلم که به بررسی رفتار تکامل یافته‌ترین افعی (دم عنکبوتی ) دنیا می‌پردازد.

عوامل این فیلم مستند عبارتند از: کارگردان: فتح اله امیری، تهیه کننده: دکتر محمد علاء، پژوهشگر: دکتر بهزاد فتحی نیا، فیلمبرداران: محمود منصوری – نیما عسگری، تدوین: مجید محمددوست، آهنگساز: بابک میرزاخانی، دستیار کارگردان: حبیب اله حیدریان، مشاور: مهدی نورمحمدی، عکاس: صدیقه خدایی، برنامه ریزی: روژین نیکلایی، مترجم: مینا علاء، پخش بین المللی جشنواره‌ای: مجید محمددوست، مجری طرح: موسسه تصویر حیات وحش، سال تولید: ۱۳۹۷.

رادکان (حجت حیدری، احسان ملازاده)

«رادکان» عنوان مستندی از حجت حیدری و احسان ملازاده است که در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد.

مستند «رادکان» با انتخاب فرمی متفاوت به بررسی و مطالعه برج رادکان از دیدگاه نجوم و معماری می‌پردازد و به تاریخ ساخت برج در دوران ایلخانی توسط گروه مهندسی خواجه نصیرالدین طوسی اشاره می‌کند.

عوامل تولید این مستند ۳۰ دقیقه‌ای عبارتند از: کارگردانان: حجت حیدری و احسان ملازاده، پژوهشگر: منوچهر آرین، تصویربردار: رضا عزیزفرخانی، صدابردار: حسن بلالی، صداگذار: حجت حیدری، تدوینگران: حجت حیدری و نیما ممتاز، نویسنده گفتار متن: جواد خواجوی، گوینده متن: محمدرضا لبیب، آهنگساز: آرمان پارسیان، مدیر تولید: سیدیحیی صلواتی، عکاس و دستیار کارگردان: حامد حیدری،  تهیه‌کننده: وحید ظریف ارداکی کلاته‌بخش، تهیه شده در: شرکت عرصه سینماگران شبیه.

رویای روهینگیا (محمدمهدی خالقی)

مستند «رویای روهینگیا» در بنگلادش تصویربرداری شده و قصه آوارگان روهینگیایی است. این مستند، روایتی از روزهای سخت مسلمانان میانمار است.

در این مستند داستان زندگی «عرفه الله» کودک روهینگیایی را روایت می‌شود که به دنبال رخ دادن اتفاق‌هایی برای خود و خانواده‌اش، آواره می‌شود. در این اثر، ماجرای آوارگی آنها از روستای آراکان تا زمانی که وارد اردوگاه‌های آوارگان در کشور بنگلادش می‌شوند به تصویر کشیده شده است.

زمستان یورت (میلاد میرزاباقری)

«زمستان یورت» مستندی است که در آن فریاد مظلومان را به گوش عدالتخواهان می‌رساند، این مستند به حادثه ریزش معدن یورت در ایام انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ و وضعیت کارگران آن می‌پردازد.

این مستند در بخش مسابقه فیلم‎های مستند معدن و صنایع معدنی ایران جشنواره سینما حقیقت شرکت کرده است و این بخش دارای هیات انتخاب و داوری مجزایی بوده و جوایز کارگردانان فیلم‌های اول تا سوم، تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۱۵۰، ۱۲۰ و ۱۰۰ میلیون ریال خواهد بود؛ ضمن این که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هزینه تولید فیلم بعدی برگزیده اول این بخش، با موضوع معدن و صنایع معدنی را تأمین خواهد کرد و تمام فیلم‌های راه یافته به این بخش هم مورد تقدیر این سازمان قرار می‌گیرند.

سیاه دنباله‌دار (نیلوفر عظیمیان)

فیلم مستند «سیاهِ دنباله‌دار» به کارگردانی «نیلوفر عظیمیان» داستان ناتمام چرخه‌ای از خشونت خانگی علیه زنان و دختران است.

«سیاهِ دنباله‌دار» به چالش ماندن یا ترک کردن چرخه‌ی خشونت خانگی علیه زنان و دختران، سوختن و ساختن یا خراب کردن و از نو ساختن، تسلیم نشدن یا سکوت کردن آن‌ها می‌پردازد.

بخش اصلی فیلم در دفتر وکالت وکیل زنی می‌گذرد که سعی می‌کند راه را برای زنان و دخترانی که گرفتار فراز و نشیب‌های اعتقاد و باورهای نادرست خود یا خانواده شده‌اند، روشن‌تر کند.

این فیلم ٣٩ دقیقه‌ای با همکاری کانون زنان حقوقدان سورا ساخته شده و برای اولین بار در جشنواره سینماحقیقت رونمایی می‌شود.

عوامل تولید مستند «سیاهِ دنباله‌دار» عبارتند از: فیلمبردار، کارگردان و تهیه‌کننده: نیلوفر عظیمیان، مشاور کارگردان: پیروز کلانتری، تدوین: نیلوفر عظیمیان و علی پژمان، صداگذار: حسن مهدوی.

سی‌یار (کامران جاهدی)

مستند «سی‌یار» با موضوع اجتماعی به سفارش صداوسیما ساخته شده است. ساختار فیلم قصه‌گو است، سی‌یار یک محاکمه سینمایی است که بنده آن را روایت کرده و هر تماشاچی نسبت به جهانبینی‌اش قضاوتی متفاوت از سایرین خواهد داشت. مشخصا به طلاق رجوع شده که مجموعه‌ای از آسیب را دربردارد. طلاق به خودی خود آسیب نیست، اما آسیب‌های متعددی باعث می‌شوند که زوجین به طلاق برسند و بعد از طلاق نیز آسیب‌هایی خود و فرزندانشان را تهدید می‌کند. 

شبیه‌سازی آقای زرد (ماهان خمامی‌پور)

«شبیه‌سازی آقای زرد» مستندی تجربی درباره‌ی پیرمردی به نام «ابوزکور» است که هر روز در بین ویرانه‌های شهر جنگ‌زده‌ی حلب پرسه می‌زند. تمامی لباس‌ها و حتی گوشی موبایل، ساعت مچی، دیوارهای خانه، یخچال و وسیله‌های زندگی‌اش زردرنگ است!

خمامی‌پور با این مستند که به زبان انگلیسی تولید شده، در دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت و نهمین جایزه شهید آوینی حضور دارد.

عوامل تولید مستند «شبیه‌سازی آقای زرد» عبارتند از: نویسنده، تصویربردار و کارگردان: ماهان خمامی‌پور، صدابردار و مدیر تولید: نصیر نبهانیان، تدوینگر: پالیز خوشدل، صداگذار: اشکان فرامرزی، موسیقی: محمد موسوی، گوینده متن: مارین ون هولک، نویسندگان گفتار متن: امید بلاغتی و ماهان خمامی‌پور، تهیه‌کننده: مهدی مطهر و ماهان خمامی‌پور، مجری طرح: خانه مستند انقلاب اسلامی، محصول: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

ماهان خمامی‌پور متولد ۱۳۷۱ از تهران است و ساخت فیلم‌های «روی زیرزمین»، «بهتر از زندگی»، «تماشای دیگری» و «یک جفت شهر» را در کارنامه کاری خود دارد.

صف سلام (هادی آفریده)

این مستند، درباره یکی از نقاشی‌های با ارزش تاریخ هنر ایران به نام «صف سلام» است. این نقاشی قدمتی نزدیک به ۲۰۰ سال دارد و مربوط به دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار است که البته به دلیل مرمت‌ها و بازسازی‌هایی که قبل از انقلاب قرار بوده است روی این نقاشی صورت بگیرد، از دیوار مخصوص آن جدا می‌شود. پس از آن و در جریان اتفاقات انقلاب، این نقاشی فراموش شده و مدت‌ها در زیر زمین مجلس شورای اسلامی رها می‌شود.

عوامل این مستند عبارتند از: محقق و کارگردان، هادی آفریده، فیلم‌بردار، رضا تیموری، تدوین، بابک بهرام بیگی، ‌صدابردار، احمدرضا طایی، صداگذار، مهرشاد ملکوتی، گفتار متن، روشنک اهرابی و نقاش روایت‌های تاریخی، سمیرا قمری منظر.

فصل بادهای گرم (حسین ریگی)

در خلاصه موضوع مستند «فصل بادهای گرم» به کارگردانی حسین ریگی آمده است: «خانم معلمی در سیستان و بلوچستان، با بی سوادی دختران مبارزه می‌کند. او که خود تا ۱۲ سالگی بی سواد بوده، با پشتکار فراوان دربرابر پدران و شوهرانی که مانع سوادآموزی دختران و زنان خود هستند، می‌ایستد...»

عوامل تولید این فیلم کوتاه شامل پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده، حسین ریگی؛ فیلمبردار، صادق سوری؛ صدابردار، هادی ساعدمحکم؛ صداگذار، امین شریفی؛ تدوینگر، حمید فنایی؛ عکاس، ابوالفضل برنا؛ مدیر تولید، ولی‌الله ریگی؛ هستند. این فیلم تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

قارلی یوللار [جاده‌های برفی] (هایده مرادی)

 مستند «جاده‌های برفی» زمستان ۹۵ در روستاهای اردبیل مقابل دوربین رفت. این مستند در ادامه‌ی دغدغه‌های هایده مرادی پیرامون مسائل و مشکلات دختران و زنان روستایی است. در این فیلم وضعیت تحصیلی دختران نوجوان روستایی روایت می‌شود که به دلیل نبود مدرسه راهنمایی، از ادامه‌ی تحصیل محروم می‌شوند!

هایده مرادی متولد سال ۱۳۵۳ در اردبیل و فارغ‌التحصیل کارشناسی سینما از دانشگاه سوره است. در کارنامه‌ی فیلمسازی او، ساخت آثار مستند «لچک»، «فریم‌های خالی»، «قارلی داملار» و... به چشم می‌خورد.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: طرح، تحقیق، کارگردانی و تهیه‌کنندگی: هایده مرادی، فیلمبردار و تدوینگر: عبداله شکری، صدابردار و مدیر تولید: امین صبور، دستیار کارگردان: شیرین ملارضایی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

لِسک (محمدرضا وطن‌دوست)

محمدرضا وطن‌دوست با آخرین فیلم مستند خود «لِسِک» در بخش مسابقه ملی دوازدهمین دوره جشنواره جهانی سینماحقیقت و نهمین دوره جایزه شهید آوینی حضور دارد.

ماهیاک (فرح زارع)

«ماهیاک» فیلمی کوتاه به تهیه کنندگی و کارگردانی فرح زارع از زنان مستندساز ایرانی، در انجمن سینمای جوانان تهران ساخته شده است.

در بخش مسابقه ملی دوازدهمین دوره‌ی این جشنواره، ۲۰ فیلم توسط مستندسازان زن کارگردانی شده‌اند که نسبت به دوره‌های قبل، آمار قابل‌توجهی است.

من باید پرواز کنم (غزاله رضوی)

غزاله رضوی با ساخت فیلم مستند «من باید پرواز کنم» در بخش مسابقه ملی مستندهای کوتاه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده است.

تِم تنهایی که پیشتر در آثار سینمایی، کاربرد دراماتیک زیادی داشته است، طی این سال‌ها در سینمای مستند هم نقش‌آفرین بوده و «من باید پرواز کنم» به کارگردانی غزاله رضوی، از جمله آثاری است که با محوریت این تِم سینمایی ساخته شده است.

در این فیلم ۲۵ دقیقه‌ای، داستان زندگی پیرمرد هشتاد ساله‌ی تنهایی را می‌بینیم که تصمیم به ازدواج با دختری جوان می‌گیرد...

پژوهشگر، تصویربردار و کارگردان «من باید پرواز کنم» غزاله رضوی است. از دیگر عوامل اصلی این فیلم می‌توان به اشکان اشکانی (تهیه‌کننده)، پویان شعله‌ور (تدوینگر)، محمدحسین ابراهیمی (صداگذار) و حمید خزایی (مدیر تولید) اشاره کرد.

۳۳۰ سی‌سی خاطره (الهام معروفی)

مستند «۳۳۰ سی سی خاطره» به کارگردانی الهام معروفی که یکی از آثار راه یافته به دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران است، روایتی متفاوت از جنگ تحمیلی ارائه میدهد.

«۳۳۰ سی سی خاطره» مستندی اول شخص و چهل دقیقه‌ای است. برای ساخت این مستند تحقیقات مفصلی انجام شده و پژوهش آن از سال ۹۵ تا روزهای پایانی تولید ادامه داشت.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: محقق٬ تهیه‌کننده و کارگردان: الهام معروفی، فیلمبردار: ارسطو مداحی گیوی، تدوین: فرید دغاغله، صدابردار و صداگذار: حسن مهدوی، آهنگساز: ستار اورکی، توازن رنگ و نور: رضا تیموری.

دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره سینما حقیقت جشنواره فیلم حقیقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۴۵۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریال «اکازیون» نوروزی شد

سریال کمدی «اکازیون» به کارگردانی سید مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی محمد حسین میرطاووسی از یکم فروردین ماه ۱۴۰۳ منتشر می شود.

به گزارش ایسنا، این سریال هشت قسمتی که فیلمنامه آن را حمزه صالحی نوشته، داستان رحیم است که قصد دارد برای ادامه تحصیل به کانادا برود اما متوجه می‌شود ممنوع الخروج شده و این اتفاق زیر سر دایی محسن است، پس باید دنبال راه چاره‌ای باشد … .

لیست کامل بازیگران «اکازیون» عبارتنداز: هادی کاظمی، ایمان صفا، غلامرضا نیکخواه، سمانه پاکدل، نعمیه نظام دوست، آوا دارویت، سام نوری، جواد پولادی، لادن ژافه وند، پرنیا کربلایی، محمدرضا عطائی فر، مرتضی علی آبادی، بردیا دیانت، با حضور رضا ناجی و هنرمندی ناهید مسلمی.

سریال «اکازیون» اول فروردین ماه سال جدید ساعت ۲۰ از نماوا عرضه می شود.

از عوامل تولید این سریال می توان به نویسنده:حمزه صالحی، کارگردان:سید مسعود اطیابی، تهیه کننده اجرایی:حامد پوراسفندیانی، مدیر فیلمبرداری: افشین علیزاده، طراح چهره پردازی:سیامک احمدی، طراح صحنه:سعید هنرمند، طراح لباس:مسعود راشدی، مدیر صدابرداری:عباس رستگارپور، تدوین:مهسا سادات اطیابی، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، موسیقی:آریا عظیمی نژاد، مدیر برنامه ریزی: نرگس مشایخی، دستیار کارگردان: محمد داوودی کیا، عکاس: معصومه صالح بیگی، منشی صحنه:سارا عبدالهی، مدیر تدارکات: بابک الفت، مدیر تولید: سید حمیدرضا اطیابی و تهیه کننده: محمد حسین میرطاووسی اشاره کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تگرگ در قم کلید خورد / یک قصه دراماتیک درباره تردید‌ و امیدواری
  • پخش مستند «با دیوید بکام تیم ما را نجات دهید» و ۱۱ مستند دیگر
  • دست پر شبکه ورزش در نوروز؛ از مردان آهنین تا مستندهای فوتبالی
  • فراخوان استانی حمایت از تولیدات فیلم مستند کوتاه موبایلی «مستند بساز»
  • فراخوان تولید فیلم مستند کوتاه موبایلی منتشر شد
  • نوروز ۱۴۰۳ با «صبح جمعه‌ای‌ها»
  • «تگرگ» درباره تردید و تحیر کلید خورد/ «دوتایی» آماده نمایش شد
  • اکر ان فیلم او از خوزستان در هندوستان
  • «او» از علی حیاتی در هندوستان روی پرده رفت
  • سریال «اکازیون» نوروزی شد