Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رییس جمهور با اشاره به روز دانشجو تصریح کرد: دانشجو بزرگترین "سرمایه انسانی" و دانشگاه مهمترین "نهاد عقلانیت جامعه" است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اسحاق جهانگیری در صفحه اینستاگرامش نوشت:
«امروز ۱۶ آذر است، "روز دانشجو" روزی که با شهادت سه آذر اهورایی(شریعت رضوی، قندچی و بزرگ نیا) از ۶۵ سال پیش تاکنون نماد هویت و حیات سیاسی نسل های دانشجوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه چیز در این سالها عوض شده، اما جوهر آزادی خواهی و عدالت جویی دانشجویان در تمامی این دوران همچنان جوشان مانده است. دانشجو بزرگترین"سرمایه انسانی" و دانشگاه مهمترین " نهاد عقلانیت جامعه" است. درباره بزرگی این نسل و اهمیت این نهاد بیشتر و بهتر بیاندیشیم.

روز دانشجو بر همه دانشجویان عزیز ایرانی در داخل و خارج کشور مبارک باد.»

 16آذر هر سال روز دانشجوهاست. جوانانی که پرسشگری، هیجان و مطالبه از مسئولان جزیی جدایی‌ناپذیر از ذات‌شان است.
از همان ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی با شلیک گلوله دولت کودتا محوطه دانشگاه تهران را با خون خود رنگین کردند فضای دانشگاهی کشور رنگ و بویی سیاسی‌تر به خود گرفت. شهادت این سه دانشجو که به دنبال یک فعالیت اعتراضی سیاسی در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا صورت گرفت گویی رسالت جدیدی را بر دوش دانشجویان ایرانی گذاشت و سرآغازی شد برای جنبش‌های مطالبه‌گر و معترض دانشجویی.

پس از آن ۱۶ آذر، توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور که مرکز اجتماع و مباحثه مخالفان حکومت پهلوی در خارج از ایران بود، روز دانشجو نامیده شد. دانشجویان هر سال در این روز اعتصاب‌های دانشجویی به راه می‌انداختند و این روز را به نمادی برای نشان دادن موجودیت و قدرت خود تبدیل کرده بودند.

روز دانشجوهای پویا و باشکوه از پی هم می‌آمدند و می‌رفتند و دانشجویان با آگاهی به این‌که تنها نباید در چنین روزی فعالیت سیاسی خود را بروز دهند دانشگاه‌های کشور را به یکی از داغ‌ترین اماکن برای مباحث سیاسی بدل ساختند. این روند تا پیروزی انقلاب با فراز و نشیب‌هایی ادامه داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دو سه سال اول به اوج خود رسید. با انقلاب فرهنگی چراغ دانشگاه‌ها برای مدتی خاموش شد و پس از آن شرایط زمانه کمی دانشگاه را از آن شور سیاسی دور کرد اما دوم خرداد ۷۶ باز به نقطه عطفی برای فعالیت جنبش دانشجویی تبدیل شد.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: روز دانشجو جهانگیری معاون اول رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۴۷۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکایی

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، چند روزی‌ست که تعدادی از دانشجویان و استادان دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به کشتار مردم مظلوم غزه به‌دست صهیونیست‌های اشغال‌گر، دست به تحصن و اعتراض زده‌اند.

پلیس آمریکا ضمن ضرب و شتم معترضان تا کنون حدود ۶۰۰ دانشجو و استاد در ۶۰ دانشگاه آمریکا را بازداشت کرده است.

دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر امروز حمایت خود را از این دانشجویان آزادی‌خواه اعلام کردند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • حمایت دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکایی
  • دستگیری ۶۰۰ دانشجو در دستکم ۱۵ دانشگاه آمریکا در بیش از یک هفته
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش
  • خشن ترین تصاویر از رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان | نحوه برخورد با دختر دانشجو را ببینید
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • بازداشت ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی