Web Analytics Made Easy - Statcounter

فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)


ارث بردن از غايب
سؤال 31 - زيد اهل وساكن يكى از دهات دور افتاده مرزى آذربايجان شرقى بى سواد محض چهل و سه سال پيش در زمان جنگ جهانى دوم از روستاى محل اقامت خود در حالى كه نزديك به سى و پنج سال از عمرش گذشته بود خارج و غائب و مفقود الأثر گرديده و از همان تاريخ در طول اين مدت قريب به نيم قرن هيچ گونه خبرى از حيات و ممات وى بدست نيامده ورثه شرعى و قانونى او اخيرا به استناد بينه شرعى از دادگاه صالح به منظور تملك ما ترك غائب درخواست صدور حكم موت فرضى وى را نموده‌اند محكمه براى احراز هويت زيد رونوشت شناسنامه او را مىخواهد در اداره آمار و ثبت احوال محل هيچ گونه سابقه سجلى براى زيد وجود ندارد و فقدان سابقه سجلى كاشف از اين است كه نامبرده فاقد شناسنامه بوده با اين توصيف تكليف محكمه و تكليف ورثه شرعا چيست؟

جواب: در فرض سئوال بنا بر مشهور تا علم يا بينه شرعيه بر موت شخص مفقود الأثر حاصل نشود مفقود الأثر محكوم به حيات است و اموال او بايد حفظ شود و كسى حق تقسيم آن را بعنوان ارث ندارد لكن اقوى اين است كه مىتوانند با اجازه حاكم شرع چهار سال تفحص نمايند و چنانچه بعد از چهار سال خبرى از او بدست نيامد اموال او را بين ورثه تقسيم نمايند لكن قول اول احوط است

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: تابناک

کلیدواژه: احکام ارث غایب فتوا آیت الله گلپایگانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۳۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست رئال مادرید برای تقابل با بایرن مونیخ؛ فقط آلابا غایب است

کهکشانی‌ها به دنبال کسب پیروزی خانگی برابر بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا هستند

طرفداری | در دیداری حساس از دور برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل ۲۰۲۳/۲۴، دو تیم رئال مادرید و بایرن مونیخ از ساعت ۲۲:۳۰ فردا (چهارشنبه) به مصاف یکدیگر خواهند رفت. جدال رفت دو تیم در مونیخ با تساوی ۲-۲ خاتمه یافته بود. 

کادرفنی رئال مادرید، لیست بازیکنان دعوت شده به اردوی این تیم برای تقابل با بایرن مونیخ را اعلام کرد. به جز داوید آلابا که هنوز به آمادگی کامل نرسیده، سایر بازیکنان رئال مادرید برای این جدال حساس در دسترس خواهند بود. 

لیست بازیکنان رئال مادرید برای تقابل با بایرن مونیخ لیست رئال مادرید

 

از دست ندهید ????????????????????????

مجری آرسنالی خطاب به سرمربی منچستریونایتد: حالا آرامبخش بخور! سوپرگل شهاب زاهدی در جی لیگ چطور به ثمر رسید؟ (فیلم) اریک تن باخت؛ رکورد بیشترین شکست منچستریونایتد شکسته شد خشم اسطوره منچستریونایتد: شب بخیر!

دیگر خبرها

  • مدافع سپاهان غایب بازی با مس رفسنجان
  • لیست رئال مادرید برای تقابل با بایرن مونیخ؛ فقط آلابا غایب است
  • عرضه کتاب حاشیه‌نگاری‌ از دیدارهای رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • حضور غایب بزرگ پارسال در نمایشگاه کتاب امسال
  • انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبرانقلاب در راه نمایشگاه کتاب
  • انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب