Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:56:07 GMT

شهروندی افتخاری شیراز به حسین علیزاده تقدیم شد

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۵۳۲۹۲

شهروندی افتخاری شیراز به حسین علیزاده تقدیم شد

شیراز- ایرنا- شهردار شیراز عنوان شهروندی افتخاری این شهر را به حسین علیزاده استاد موسیقی و نوازنده پیشکسوت تار تقدیم کرد.

به گزارش ایرنا، حیدر اسکندرپور، شامگاه جمعه در آیین اختتامیه دهمین جشنواره موسیقی فارس، شیراز را شهری خواند که هم جسمش، نقطه به نقطه و کوچه به کوچه و ساختمان به ساختمان بیانگر هویت ایران است و هم روحش بیانگر روح ایران زمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه همگان در جهان، سعدی و حافظ را باعنوان نمایندگان روح بلند ایرانی می‌شناسند، افزود: از همین رو شیراز بهترین مکان برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری کشور است.
اسکندرپور تاکید کرد: این شهر ظرفیت برگزاری رویدادهایی در تراز بین‌المللی را دارد و ثروت مردم شیراز داشته‌های فرهنگی آنهاست.
وی با اشاره به اینکه استاد علیزاده از روزهای دور از کوچه پس کوچه‌های شیراز عبور کرد تا موسیقی این کشور را تعالی بخشد، اظهار داشت: موسیقی ' نی نوا' استاد علیزاده برای ایرانیان کاملا آشناست و با افتخار و به پاس خدمات بسیار موفق این بزرگ‌مرد به موسیقی ایران افتخار شهروندی شیراز به ایشان تقدیم می‌شود.
شهردار شیراز ادامه داد: استاد علیزاده هنرمندی نوگرا و صاحب تفکر است و بی شک از نام های ماندگار موسیقی ایران خواهد بود.
وی با تمجید از اثر درخشان 'نی نوا' افزود: نی نوا برای ایرانیان ماندگار است، فرقی نمی کند که اهل موسیقی باشند یا نباشند، نی نوا برای مردم آشنا است، چون با آن زندگی کرده اند.
اسکندرپور گفت: استاد علیزاده همان فردی بود که مهر و علاقه مردمش را به افتخارات بین المللی ترجیح داد و بزرگترین افتخارش را مهر و دوستی ایرانیان اعلام کرد.

** خوشحالم که حق به حقدار رسید
حسین علیزاده استاد موسیقی نیز در این آیین با بیان اینکه احساس می‌کنم باری دیگر متولد شده‌ام، گفت: صحبت سر این است که چرا من و یاد روزهایی می افتم که نشان شوالیه را گرفتم و می‌دانستم که افتخارات بزرگتری نصیب من خواهد شد.
این هنرمند عرصه موسیقی اظهار داشت: امروز که شیرازی شدم باید بگویم بالاخره حق به حقدار رسید و این افتخار نصیب من شد.
علیزاده با یادکرد از آغاز فعالیت‌ هنر موسیقی در شیراز، گفت: امشب دوباره در شهر زیبای شیراز متولد شدم و به اینکه شهروندان شیرازی من را در آغوش خود پذیرفتند، افتخار می‌کنم.
حسین علیزاده (متولد شهریور ۱۳۳۰ تهران) ردیف‌دان، آهنگ‌ساز، پژوهشگر و نوازنده تار و سه‌تار ایرانی و نامزد دریافت ۳ جایزه گرمی است.
آثاری چون دلشدگان (۱۳۷۰)، گبه (۱۳۷۴)، زشت و زیبا (۱۳۷۷)، زمانی برای مستی اسب‌ها (۱۳۷۸)، لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند (۱۳۸۶)، آواز گنجشک‌ها (۱۳۸۷) و ملکه (۱۳۹۰) از ساخته‌های اوست.
وی با کسب چهار سیمرغ بلورین برای فیلم‌های گبه، زشت و زیبا، آواز گنجشک‌ها و ملکه، مشترکاً به همراه مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر است.
علیزاده پیش از این از دریافت نشان شوالیه که چندی پیش از سوی دولت فرانسه به وی تعلق گرفت، خودداری کرد.
دهمین جشنواره گروه نوازی استان فارس جمعه 9 آذرماه آغاز شد و شانزدهم آذرماه پایان یافت. در این جشنواره 49 گروه شرکت کردند که 11 گروه در بخش کودک به صورت غیررقابتی و مابقی در رشته های دستگاه های ایرانی، موسیقی محلی و گروه‌های کوبه‌ای به رقابت پرداختند.
7375/ 2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي موسيقي حسين عليزاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۳۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مستند تقدیم به همه کسانی که در پرونده خون‌های آلوده از حق خود گذشتند

آفتاب‌‌نیوز :

سعید الهی، تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل»، همزمان با اکران این فیلم در سینما‌های گروه هنر و تجربه در ۲۴ سالن در تهران و برخی مراکز استان‌ها می‌گوید: با توجه به میزان علاقه‌مندی اقشار مختلف مردم به استفاده از دوربین و فیلمبرداری و تهیه ویدئو‌های کوتاه و خاطره‌انگیز از موقعیت‌های مختلف خانوادگی و دوستانه، شاید مستندسازی را بتوان راحت‌ترین بخش از مهارت‌های بشر در هنر سینما دانست. وی در ادامه توضیح می‌دهد:، اما بی‌شک ورود به عرصه حرفه‌ای مستلزم شناخت کافی از ارکان و عناصر مستند و کسب تجربه و تقویت نگاه زیبایی‌شناختی در هر فرد است و مجموع این موارد می‌تواند یک اثر تصویری را به فیلم مستند تبدیل کند.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به ضرورت آسیب‌شناسی فرایند تهیه و تولید آثار مستند به‌ویژه در بخش اجتماعی و نقش تهیه‌کننده در این مسیر یادآور می‌شود: تعیین راهبرد و طراحی هدفمند از نقطه آغازین تا پایانی یک مستند مبتنی بر طرح اولیه فیلمساز و در کنار آن نظارت دقیق برای حفظ و اجرای راهبرد تعیین‌شده با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های اجرایی مورد نظر کارگردان ازجمله وظایف مالک اصلی فیلم است که گهگاه نادیده گرفته می‌شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «میرو» توضیح می‌دهد: بخش دوم کار انتخاب نویسنده و کارگردان همسو و هم‌نظر و البته منعطف و مشورت‌پذیر است که می‌بایست فراتر از دایره ذهنی خود، استعداد تبدیل پژوهش‌های صورت‌گرفته مربوط به سوژه را به موقعیت‌های نمایشی و بصری و به تعبیری واضح‌تر، روایت جذاب و پرکشش داشته باشد.

الهی به حضور «احمد قویدل» به‌عنوان شخصیت اصلی فیلم مستند خود تصریح می‌کند: بی‌تردید توانمندی ایشان در بیان اتفاقات و همکاری‌شان با کارگردان و گروه سازندگان «قوی‌دل» بر کسی پوشیده نیست، اما نکته مهم‌تر شیوه روایت کارگردان است که توانسته بازخوانی یک پرونده تلخ را در وجوه طنز و جدی برای مخاطب باورپذیر کند.

وی می‌گوید: با تکیه بر این ۳ عنصر می‌توان ادعا کرد درخشش «قوی‌دل» در جشنواره‌ها و در بین مردم و داوران و فیلمسازان خیلی هم دور از ذهن نبود و از ابتدا می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که اگر در همین چارچوب جلو برویم، با استقبال تماشاگران و کارشناسان هنری روبه‌رو خواهیم شد.

الهی با تأکید بر اینکه توجه به برخی الگو‌ها می‌تواند سینمای داستانی کشور را از برخی انفعالات و کم‌رمقی‌ها خارج کند اضافه می‌کند: رویکرد سازندگان «قوی‌دل» از ابتدا نزدیک شدن به سینمای ملی و دلخواه عموم مردم بود، نه فقط جماعتی محدود از علاقه‌مندان به حوزه مستند.

این مدرس دانشگاه و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «میرو» که سال گذشته در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز شرکت داشت، مستند تحسین‌شده «قوی‌دل» را به همه کسانی تقدیم کرد که با پیگیری و سماجت و با پوشیدن کفش آهنین، حق خود را در پرونده قضایی خون‌های آلوده از مقصرین حادثه گرفتند. وی با تأکید می‌گوید: همه ما موظفیم که به نسل آتی خود بیاموزیم که ایران با همه کاستی‌ها و نقصان‌ها وطن ماست و هر آنچه هست باید از طریق خودمان به سرانجام و اصلاح برسد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • جین کمپیون جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴ را می‌گیرد
  • تقدیر از «جین کمپیون» با یوزپلنگ افتخاری لوکارنو
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • این مستند تقدیم به همه کسانی که در پرونده خون‌های آلوده از حق خود گذشتند
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان