Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: لازم است چگونگی عملکرد دستگاه های اجرایی استان درباره مقابله با پدیده آلودگی هوا توسط رسانه ها و مردم سوال شود که هرکدام در این زمینه چه مقدار کار کرده اند.

منصور شیشه فروش روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قانون هوای پاک سال گذشته به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ و وظیفه هرکدام مشخص و تعیین شده است، جای هیچ بهانه و عذری برای انجام ندادن تکالیف محول شده وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: باید از شرکت گاز درباره رساندن گاز به نیروگاه ها، از شهرداری درباره کارآمد بودن سیستم حمل و نقل عمومی، از پلیس راه درباره چگونگی اعمال قانون، از مرکز بهداشت برای فرهنگ سازی و آموزش درباره خود مراقبتی، از شرکت پخش فرآورده های نفتی درباره تامین و توزیع سوخت پاک، از صنعت، معدن و تجارت درباره نظارت بر واحدهای تولیدی آلاینده و از آموزش و پرورش درباره اطلاع رسانی به مدارس در روزهای آلوده و نظارت بر انجام نشدن ورزش در این روزها سوال شود.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم توصیه های داده شده در روزهای آلوده را رعایت نمی کنند، اظهارداشت: برخی قوانین و مصوبه های ابلاغی توسط دستگاه های اجرایی به خوبی اجرا نمی شود.
به گفته وی با وجود همه تاکیدها و اطلاع رسانی ها، در هفته گذشته بر اساس چند گزارش رسیده از مردم در روزهایی که هوای کلانشهر اصفهان آلوده بود، زنگ ورزش در برخی مدارس اجرا شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره چگونگی تشکیل و عملکرد کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا توضیح داد: اعضای این کارگروه، مرکز بهداشت، اداره کل هواشناسی، شهرداری، آموزش و پرورش، اداره کل حفاظت محیط زیست، نیروی انتظامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری هستند.
شیشه فروش با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست، دبیری این کارگروه را به عهده دارد، ادامه داد : این اداره کل شاخص های آلودگی هوا و اداره کل هواشناسی، پیش بینی هوا را به کارگروه و مرکز بهداشت اعلام می کنند.
وی با تاکید براینکه تنها مرجع پایش و اعلام آلایندگی ها، محیط زیست است، تصریح کرد: اگر نهادهای دیگر مانند شهرداری و هواشناسی، دستگاه ها و تجهیزات سنجش آلودگی هوا را در اختیار دارند باید همه اطلاعات آنها جمع آوری شود و در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: اگر شاخص آلودگی هوا در محدوده ناسالم قرار گرفت، گزارش آن توسط اداره کل حفاظت محیط زیست به مرکز بهداشت اعلام می شود و در صورت تقاضای مرکز بهداشت، جلسه کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا تشکیل می شود.
وی در پاسخ به این سوال که برای تعطیل کردن مدارس و مهدکودک ها به هنگام ناسالم شدن هوا چگونه تصمیم گیری می شود، گفت: برای این کار عوامل مختلفی از جمله دمای هوا، شرایط اینورژن (وارونگی هوا)، وزش باد و مسائل اجتماعی در نظر گرفته می شود.
شیشه فروش با تاکید براینکه برخی مواقع تعطیل شدن مدارس مورد سوال و انتقاد قرار می گیرد، اضافه کرد: مسوولان نیروی انتظامی و پلیس راهور برخی مواقع عنوان می کنند که در روزهای تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا، شاهد افزایش ترافیک به دلیل بیرون آمدن مردم هستند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا هفته گذشته برای روز یکشنبه 11 آذر که هوا در شرایط ناسالم برای عموم قرار گرفت مدارس تعطیل نشد، گفت: بر اساس گزارش هواشناسی، وزش باد و کاهش آلاینده ها برای اصفهان در این تاریخ پیش بینی شده بود.
به گزارش ایرنا، کیفیت هوای کلانشهر اصفهان از هشتم تا یازدهم آذر امسال با شاخص کیفی 151، 157، 150 و 155 (AQI) در شرایط ناسالم برای عموم قرار داشت.
کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوای اصفهان به دلیل افزایش آلاینده های جوی، مهدهای کودک و پیش دبستانی مناطق شش گانه کلانشهر اصفهان و برخی شهرهای استان را برای روز شنبه دهم آذر که شاخص کیفی هوا 150 (AQI) بود تعطیل اعلام کرد اما برای روز یکشنبه یازدهم آذر با شاخص کیفی 155 (AQI)، مدارس یا مهدکودک ها تعطیل نشد.
شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
3011/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آلودگي هوا اصفهان مديريت بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۳۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت

کیفیت هوای اصفهان امروز (‌پنجشنبه) بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و یک ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان امروز _پنجشنبه سی‌ام فروردین_ اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۱۰۴ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کردآباد با شاخص ۱۷۹ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، افزود: ایستگاه‌های فرشادی با شاخص ۱۲۲، زینبیه و انقلاب با شاخص ۱۱۸، سپاهان‌شهر با شاخص ۱۰۶، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان ادامه داد: ایستگاه‌های رهنان با شاخص ۹۸، کاوه با شاخص ۹۶، پارک زمزم با شاخص ۸۹، ولدان با شاخص ۸۷، دانشگاه صنعتی با شاخص ۷۸ و میرزاطاهر با شاخص ۶۷ در وضعیت هوای سالم (زرد) است. ایستگاه خیابان ۲۵ آبان و فیض، فعال نیست.

وی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۰۴ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، ایستگاه خرازی با شاخص ۸۵ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، زرین‌شهر، قهجاورستان، مبارکه و شاهین‌شهر است که قهجاورستان با شاخص ۱۶۳ ناسالم (قرمز)، مبارکه با شاخص ۶۸ و زرین‌شهر با شاخص ۹۰ سالم (زرد)، شاهین‌شهر با شاخص ۳۴ پاک (سبز) ثبت شدند، ایستگاه‌های استانداری اصفهان، احمدآباد، پروین، رودکی، خواجو، باغ‌غدیر و شهرهای کاشان، نجف‌آباد، خمینی‌شهر و دولت‌آباد فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، بررسی خروجی مدل‌های هواشناسی بیانگر سامانه پایداری جو تا میانه روز جمعه سی‌ویکم فروردین، است. بر این اساس از امروز تا بعدازظهر فردا جوی پایدار خواهیم داشت که به تدریج از بعدازظهر فردا با گذر امواج ضعیف شاهد ناپایداری تا اوایل هفته به ویژه در ساعاتی و اوایل شب خواهیم بود. آسمان شهر اصفهان نیز امروز صاف، گاهی کمی ابری و ورش باد خواهد بود.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است. این شاخص به‌طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منواکسید کربن ( CO) ، اُزن (O۳)، دی‌اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی‌اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه‌گیری و روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.‌

کد خبر 745698

دیگر خبرها

  • امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند
  • جزئیات ماجرای انفجار در اصفهان
  • جلسه اضطراری شورای‌ عالی امنیت کشور تکذیب شد
  • تشکیل جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران تکذیب شد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تشریح عملکرد اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کاشان در سال گذشته
  • استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد
  • تمام تلاش برای ارائه بهترین خدمات به مردم می شود