Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا – مقام های قضایی آمریکایی در رابطه با پرونده جنجالی دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا عرصه بر 'دونالد ترامپ' و اطرافیان سابقش را تنگ تر کرده و رئیس پیشین ستاد انتخاباتی وی را به دروغگویی متهم و برای وکیل سابق رئیس جمهوری تقاضای زندان طولانی مدت کردند.

به گزارش شنبه ایرنا به نقل از سی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ان.ان، «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ارائه اسنادی به دادگاه اعلام کرد که «پال مانافورت» رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در پنج فقره دروغ گفته است. این درحالی است که مانافورت تعهد کرده بود با بازپرس ویژه همکاری کند.
طبق اسناد مولر، منافورت درباره ارتباطاتش با «کنستانتین کیلیمنیک» دروغ گفته است. مولر گفته که کیلیمنیک با دستگاه اطلاعاتی روسیه که به هک سیستم های رایانه ای دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 متهم شده است، ارتباطات دارد.
به نوشته سی.ان.ان، این مساله نشان می دهد که مولر اسناد زیادی درباره تماس های نزدیکان ترامپ با روس ها دارد. بازپرس ویژه همچنین اسنادی در خصوص تماس های پیامکی مانافورت با مقام های دولت ترامپ در اوایل سال جاری دارد.
«سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید ادعاهای مولر را رد کرده و با صدور بیانیه ای گفت: اسناد مربوط با مانافورت به هیچ وجه هیچ چیزی درباره رئیس جمهوری نمی گوید. این اسناد حتی کوچکترین چیزی در خصوص تبانی [با روس ها] نمی گوید و کاملا به مسائل مرتبط با لابی گری مربوط می شود.
مانافورت در ماه اکتبر در چارچوب پرونده روسیه تحت پیگرد قرار گرفت و از آن هنگام در زندان است. وی بعد از آنکه به مولر قول همکاری داده بود، گفته بود که «هیچ ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ یک از اعضای دولت پس از روی کار آمدن آن نداشته و از هیچ فردی نخواسته است که در هیچ موضوعی پیامی به دولت برساند.»
دادستان ها می گویند شواهدی که آنها در اختیار دارند، حاکی است که مانافورت در ماه فوریه و می تماس هایی با «مقام های دولت» از جمله «یک عضو ارشد دولت» داشته است. اسنادی که روز جمعه به وقت محلی ارائه نشده است، اطلاعاتی درباره اینکه مانافورت چه موضوعاتی را مطرح کرده، به دست نداده است.
گفته می شود مانافورت در ژوئن 2016 در برج ترامپ با روس ها دیدار داشته است. روس ها می خواستند اطلاعاتی درباره «هیلاری کلینتون» رقیب انتخاباتی ترامپ ارائه کنند. دوره ریاست مانافورت بر ستاد انتخاباتی ترامپ با هک ایمیل های کلینتون و حزب دموکرات همراه بود.
مولر ابتدا مانافورت را به تخلفاتی غیرانتخاباتی متهم کرده بود اما بعدا معلوم شد که وی به دنبال کسب اطلاعات و اسنادی از مانافورت درباره ارتباط با روس ها بوده است. دادستان ها ظن آن داشتند که مانافورت شاید تخلفاتی در زمینه تامین مالی ستاد انتخاباتی ترامپ داشته است. تحقیقات مولر حول میلیون ها دلاری که مانافورت سال ها پیش بابت مشاوره سیاسی در اوکراین به دست آورده بود، جریان داشت. مانافورت همچنین از روابط خود ترامپ برای گرفتن وامی چندمیلیون دلاری استفاده کرده بود.
همکاری نکردن مانافورت با مولر ممکن است اتهامات جدیدی علیه وی ایجاد کند که سرانجام به محکوم شدن وی منجر می شود. این در حالی است که ترامپ اخیرا احتمال عفو وی طبق فرمان رئیس جمهوری را مطرح کرده بود.

**درخواست پنج تا 6 سال زندان برای وکیل سابق ترامپ
دادستان های آمریکایی روز جمعه به وقت محلی جزئیات تازه ای از «مایکل کوهن» وکیل سابق و از نزدیکان پیشین ترامپ افشا کردند که گفته می شود کمک «قابل توجهی» به تحقیقات مولر می کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتشار این جزئیات در حالی است که کوهن در یک پرونده دیگر خواهان صدور حکم زندان برای وی شده اند. آنها درخواست کرده اند که برای کوهن به اتهام کلاهبرداری بانکی و نقض قوانین مربوط به تامین مالی انتخاباتی به 51 تا 63 ماه زندان (چهار تا پنج سال) محکوم شود. او ماه اوت گذشته این اتهامات را پذیرفت.
کوهن به «طمع شخصی» و استفاده «مکرر» از قدرت و نفوذ خود برای «اهداف فریبکارانه» مهم شده است. ترامپ در واکنش به این مساله در توئیتر نوشت: این موضوع رئیس جمهوری را کاملا مبری می کند. ممنونم.
کوهن متهم است به دو بازیگر فیلم های مستهجن که ترامپ با آنها رابطه داشته، حق الکسوت داده است. مولر روز جمعه اعلام کرد که کوهن «اطلاعات مرتبط و درستی» برای کمک به تحقیقات» وی ارائه داده است. بنا بر اسنادی که مولر به دادگاه داده، کوهن اطلاعاتی در خصوص تماس هایی با روس ها در دوران مبارزات انتخاباتی ترامپ مطرح کرده است.
گفته می شود پنج ماه بعد از آنکه مبارزات انتخاباتی ترامپ شروع شد، کوهن با «فرد معتمدی» در فدراسیون روسیه صحبت کرده که اطلاعاتی درباره «همکاری سیاسی» و «همکاری در سطح دولتی» ارائه داده بود. به گفته کوهن، این فرد در سال 2015 «بارها پیشنهاد داد» دیداری میان ترامپ و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برگزار شود. بنا بر اسناد مولر، کوهن «پیگیر انجام این دعوت نشده بود.»
تحقیقات مولر به کاخ سفید نزدیک تر شده که این مساله با واکنش ترامپ مواجه شد. ترامپ روز جمعه در توئیتر نوشت که دادستان ها شاهدان را وادار به دادن شهادت دروغ کرده اند. او وعده داد که وکلایش گزارش هایی برای رد یافته های مولر ارائه می کنند. ترامپ اخیرا اعلام کرد که شخصا به پرسش های مولر پاسخ داده است. ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: خیلی راحت به سوال ها جواب دادم.
ترامپ همواره تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا را رد کرده و آن را غیرقانونی خوانده است. او این تحقیقات را مایه «رسوایی» نامیده است. او اظهار داشت: نباید تحقیقاتی در این زمینه انجام می شد زیرا کار اشتباهی صورت نگرفته است. هیچ تبانی [با روسیه] نشده است.
مولر تاکنون در رابطه با تحقیقات خود کیفرخواست هایی علیه برخی افراد وابسته به ترامپ از جمله «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا و مانافورت صادر کرده است.
شبک**9423**1392

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مانافورت كوهن رابرت مولر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۳۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اصلاح طلب هم میهن در گزارشی نوشت؛

مجلۀ آمریکایی تایم در گفت‌وگویی اختصاصی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و شاید آیندۀ آمریکا از او دربارۀ برنامه‌های دورۀ دوم در صورت پیروزی پرسیده است. از این مصاحبه چنین برمی‌آید که از آنچه در دورۀ اول انجام نداده نه‌تنها پشیمان نیست که قصد دارد با قاطعیت ادامه دهد و این بار بی‌ملاحظات قبلی و حتی سخن از تلافی هم به میان آورده است.

بازگشت ترامپ به‌عنوان یکی از جدی‌ترین خطرات برای اروپا هم مطرح شده و از این رو تنها ایران در معرض تهدید او قرار ندارد و اگرچه هنوز با قاطعیت نمی‌توان گفت بازگشت او قطعی است اما باید برای بازگشت او سناریوهایی تدارک دید و باور به اینکه همه‌شان مثل هم هستند در دوران بلوغ جمهوری اسلامی پذیرفتنی نیست.

مهمترین خطر بازگشت ترامپ برای ایران برخلاف تصور این نیست که امکان احیای برجام را منتفی می‌سازد چون همین حالا هم بخت احیای برجام بالا نیست. اگر ترامپ بازگردد دو خطر اصلی متوجه ایران خواهد بود و جا دارد به این دو بیاندیشند:

نخست اینکه به احتمال زیاد تکلیف اوکراین را یک‌سره می‌کند و بعید است بگذارد جنگ اوکراین بیش از این ادامه یابد. حال با تسلیح و تجهیز بیشتر یا توافق با روسیه اما این وضع بعید است ادامه یابد. در این حالت ایران نمی‌تواند مانند حالا نفت صادر کند. اگر صادرات نفت خام ایران از ۲۰۰ هزار بشکه در اواخر دولت روحانی به یک میلیون بشکه در روز رسیده (و آمار رشد اقتصادی‌ای که دولت به آن می‌بالد نیز ناشی از همین است) به خاطر این نیست که جو بایدن چشم خود را به روی فروش نفت به چین بسته بلکه ناشی از جنگ اوکراین است که نمی‌توانند هم‌زمان خریداران و مشتریان را از چند نقطه در تنگنا بگذارند و محدودیت‌های بندر درگیر جنگ را جای دیگر باید جبران کنند. پس مهمترین آسیب ایران می‌تواند کاهش فروش نفت باشد آن هم نه به خاطر منتفی شدن برجام که به سبب تعیین تکلیف جنگ اوکراین.

نکته دوم اینکه ایران از سه تحول بازگشت طالبان در افغانستان، جنگ اوکراین و غزه سود برده و در اصطلاح فوتبالی سه بر صفر جلوست و ترامپ اگر بخواهد سر به سر ایران بگذارد این برتری سه بر صفر را باید از بین ببرد. چگونه؟ اول: ناامن کردن مرزهای شرقی و تضعیف بازار هرات. دوم: تغییر وضعیت غزه به‌گونه‌ای که ایران از آن سود نبرد و سوم: همان که در بالا اشاره شد: اوکراین.

به یاد آوریم که در سال ۱۳۵۹ و در همان مجلس اول دو نماینده با دو دیدگاه کاملاً مخالف در غالب امور داخلی در مورد مشترکی هشدار دادند و آن هم این بود که بعد از مرگ شاه ادامه گروگان‌گیری آمریکایی‌های شاغل در سفارت سالبه به انتفاء موضوع است و موجب روی کار آمدن رقیب جیمی کارتر خواهد شد.

دکتر ابراهیم یزدی و شیخ محمد منتظری نمایندگان تهران و نجف‌آباد تأکید داشتند استمرار ریاست‌جمهوری جیمی کارتر به سود ماست نه روی کار آمدن رونالد ریگان ولی تفکری که باور داشت تفاوتی با هم ندارند رفتاری وارونه داشت و کاری کردند که نه‌تنها ازاین برگ به سود ایران و کارتر استفاده و او وام‌دار جمهوری اسلامی در دوره دوم نشود بلکه به عکس درست روزی گروگان‌ها در فرانکفورت تحویل فرستادگان واشنگتن شدند که پیروزی ریگان مسجل شده بود و در پی آن سه دورۀ پیاپی کاخ سفید در اختیار جمهوری‌خواهان بود (دو دوره ریگان و یک دوره بوش پدر).

در حال حاضر ایران نمی‌تواند برای ماندن بایدن کار خاصی انجام دهد مگر آنکه نقش ویژه‌ای در غزه یا اوکراین ایفا کند اما باید برای فردای احتمالی ترامپ سناریو داشت؛ فردایی که ترامپ درصدد جبران آن برتری در سه حوزه برخواهد آمد و اگر نه برتری که انتفاع. از تحول افغانستان نفع امنیتی و اقتصادی (بازار هرات و اضافه شدن به بازار سلیمانیه)، از تحول اوکراین نفع سیاسی و اطمینان از وتوی قطعنامه‌ها در شورای امنیت سازمان ملل و از غزه نفع سیاسی چراکه اکنون به جای پیمان ابراهیم و نزدیک شدن اسرائیل به مرزهای ایران دانشگاه‌های آمریکا و حتی کانادا شاهد اعتراضات سراسری است و تکاپوی تشبیه حماس به داعش به شکست انجامیده و موج حمایت از فلسطینی‌ها همه جا برخاسته است.

مهمترین مراقبت و هوشیاری وزارت خارجه باید حفظ همین سه موقعیت باشد تا ترامپ آنها را منتفی نکند و به هدر ندهد. در اصطلاح فوتبالی مراقب سه گل خودمان باشیم! در غزه البته با فاجعه انسانی روبه‌روییم و در اوکراین در اندازه‌ای کمتر. مراد از سه گل در اینجا برتری در سیاست خارجی و تغییر موازنه قدرت است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902918

دیگر خبرها

  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • افزایش کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی ترامپ
  • سرطان اسرائیل در روز‌های پایانی
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • سرطان اسرائیل در روزهای پایانی
  • باخ: کار من دخالت در سیاست نیست