Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@12:39:54 GMT

‌فرش کردن مقبره شاه عباس با فرش قم حدود 353 سال پیش

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۵۴۰۸۲

‌فرش کردن مقبره شاه عباس با فرش قم حدود 353 سال پیش

رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف قم گفت: قم باید به عنوان پایتخت فرش دستباف جهان ثبت‌ شود.

‌به گزارش ‌ایسنا، علی اصغر خوش‌گفتار ‌روز جمعه در پنجمین همایش گره طلایی رشتی زاده در تالار مرکزی شهر قم عنوان کرد: از سال ۸۷ کار ثبت فرش قم در سطح ملی انجام شده و سال ۸۹ کار ثبت فرش استان در سطح بین‌المللی به سرانجام رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف قم بیان کرد: فرش قم برندی جهانی دارد و باید فرش ابریشم قم به عنوان اولین برند جهانی ثبت گردد و قم نیز به عنوان پایتخت فرش دستباف جهان ثبت‌ شود.

وی تصریح کرد:همچنین لازم است آثار طراحی و نقاشی فرش دستباف نیز به ثبت جهانی برسد. در این راستا راه‌اندازی سامانه ثبت آثار فرش دستباف در استان قم راهکاری مهم در ساماندهی فرش است.

خوش‌گفتار اظهار کرد: مرکز ملی فرش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایجاد درگاه الکترونیکی زمینه آسان ثبت آثار طراحان و نقاشان را فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این رویکرد مانع از کپی برداری می شود و هنرمندان نیز می توانند به طور قانونی طرح‌های خود را پیگیری کنند.

در این همایش تورج ژوله محقق و استاد فرش در خصوص فرش مقبره شاه عباس در قم توضیح داد: در حدود ۳۵۳ سال قبل چند تن از هنرمندان فرش در حوالی قم سنت دیرینه فرش قم را شکستند و فرشی ویژه مفروش کردن مقبره شاه عباس طراحی کردند.

وی اظهار کرد: این فرش جزء عجایب 7 گانه فرش در جهان است که به دلیل کمبود مکان در موزه آستانه قم به صورت تا شده قرار دارد و هزاران گردشگری خارجی و ایرانی از دیدن این فرش به صورت تمام قد محروم هستند.

ژوله عنوان کرد: این فرش گرانبها افتخاری برای فرش دستباف قم است که توسط نعمت الله جوشقانی بافته شده است.

وی بیان کرد: این فرش 60 متری دارای 14 قطعه بی نظیر است و در آن سرو و انار و سمبل هایی از طبیعت وجود دارد.

این محقق فرش گفت: باید برای ثبت جهانی این فرش که در طول تاریخ 4 بار از آن سخن گفته شده کاری کرد و این فرش زیبا را به جهان عرضه نمود.

گفتنی است در این همایش هفت برگزیده در رشته های مختلف فرش دستباف از جمله از غلامرضا اخوان در بخش طراحی، رحیم فروهر در بخش سرویس‌کاری فرش، عباس علی سنگانی در بخش طراح و نقاشی، قاسم الیاسی در بخش تولیدکننده برتر، حمید ذوالانواری صادرکننده برتر، زهرا ولی بیگی بافنده برگزیده و سید رضی میری با تندیس طلایی تجلیل شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرش دستباف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۴۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی تیم والیبال دانش‌آموزی به فینال مسابقات جهانی

تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با برتری برابر تیم چین تایپه به فینال رقابت‌های دانش‌آموزان جهان راه یافت.

به گزارش ایسنا، در ادامه رقابت‌های والیبال دانش آموزان جهان در صربستان، تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که با شکست تیم‌های آلمان، بلژیک، هلند و ایتالیا به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته بود امروز(شنبه ۸ اردیبهشت) و در مرحله نیمه نهایی به مصاف چین تایپه رفت و با شکست این تیم راهی فینال رقابت‌های والیبال دانش‌آموزان جهان شد.

تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی کشورمان فردا(یک‌شنبه) ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران در بلگراد به مصاف تیم آلمان می‌رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مقبره مسلم ابن عقیل و مختار ثقفی در مسجد کوفه
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • راهیابی تیم والیبال دانش‌آموزی به فینال مسابقات جهانی
  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی