Web Analytics Made Easy - Statcounter

این اندیشه بیش از هر چیز مشتمل بر عنصر خوشبینی نسبت به جریان کلی نظام طبیعت و سیر تکاملی تاریخ و اطمینان به آینده، و طرد عنصر بدبینی نسبت به پایان کار بشر است، که طبق بسیاری از نظریه ها و فرضیه ها فوق العاده تاریک و ابتر است.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: یکی از کتاب های مهم و راهبردی درباره مهدویت و قیام و حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم(عج) کتاب «قیام و انقلاب مهدی (علیه السلام) از دیدگاه فلسفه تاریخ» نوشته استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری است؛ از این رو در سلسله مطالبی محتوای غنی این کتاب مرور می شود:

 

 

اندیشه پیروزی نهایی نیروی حق و صلح و عدالت بر نیروی باطل و ستیز و ظلم، گسترش جهانی ایمان اسلامی، استقرار کامل و همه جانبه ارزش های انسانی، تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایده آل، و بالاخره اجرای این ایده عمومی و انسانی به وسیله شخصیتی مقدس و عالیقدر که در روایات متواتر اسلامی، از او به مهدی تعبیر شده است، اندیشه ای است که کم و بیش همه فرق و مذاهب اسلامی -با تفاوت ها و اختلاف هایی - بدان مؤمن و معتقدند زیرا این اندیشه، به حسب اصل و ریشه، قرآنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قرآن مجید است که با قاطعیت تمام، پیروزی نهایی ایمان اسلامی(آیه 33 توبه/9 صف)، غلبه قطعی صالحان و متقیان(آیه 105 انبیاء)، کوتاه شدن دست ستمکاران و جباران برای همیشه(آیه 5 و 6 قصص) و آینده درخشان و سعادتمندانه بشریت(آیه 128اعراف) را نوید داده است.

این اندیشه بیش از هر چیز مشتمل بر عنصر خوشبینی نسبت به جریان کلی نظام طبیعت و سیر تکاملی تاریخ و اطمینان به آینده، و طرد عنصر بدبینی نسبت به پایان کار بشر است، که طبق بسیاری از نظریه ها و فرضیه ها فوق العاده تاریک و ابتر است.

 

انتظار فرج

امید و آرزوی تحقیق این نوید کلی جهانی انسانی، در زبان روایات اسلامی، انتظار فرج خوانده شده است و عبادت - بلکه افضل عبادات - شمرده شده است. اصل انتظار فرج از یک اصل کلی اسلامی و قرآنی دیگر استنتاج می شود و آن اصل حرمت یأس از روح الله است.

مردم مؤمن به عنایات الهی، هرگز و در هیچ شرایطی امید خویش را از دست نمی دهند و تسلیم یأس و ناامیدی و بیهوده گرایی نمی گردند. چیزی که هست این انتظار فرج و این عدم یأس از روح الله در مورد یک عنایت عمومی و بشری است، نه شخصی یا گروهی، و به علاوه، توأم است با نویدهای خاص و مشخص که به آن قطعیت داده است.

 

دو گونه انتظار

انتظار فرج و آرزو و امید و دلبستن و به آینده دو گونه است: انتظاری که سازنده و نگهدارنده است، تعهد آور است، نیرو آفرین و تحرک بخش است، به گونه ای است که می تواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده شود، و انتظاری که گناه است، ویرانگر است اسارت بخش است، فلج کننده است و نوعی «اباحیگری» باید محسوب گردد.

این دو نوع انتظار فرج، معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعود(عج) است. و این دو نوع برداشت به نوبه خود، از دو نوع بینش درباره تحولات و انقلابات تاریخی ناشی می شود. از این رو، لازم است اندکی درباره دگرگونی ها و تحولات تاریخی به بررسی بپردازیم.

 

شخصیت و طبیعت جامعه

آیا تحولات تاریخی یک سلسله امور تصادفی و اتفاقی است یا یک سلسله امور طبیعی؟ اگر چه در طبیعت تصادف واقعی، یعنی بروز و حدوث پدیده ای بدون علت و خالی از ضرورت وجود ندارد، ولی به صورت نسبی قطعاً وجود دارد.

ما اگر یک روز صبح از خانه بیرون بیاییم و دوستی را که سال ها است او را ندیده ایم در همان لحظه در حال عبور از مقابل خانه ملاقات نمائیم، این ملاقات را امری تصادفی تلقی می کنیم، چرا؟ برای اینکه لازمه طبیعت کلی بیرون رفتن از خانه چنین ملاقاتی نیست، و الا باید همه روزه چنین ملاقاتی دست می داد، ولی لازمه این فرد خاص از بیرون رفتن، یعنی بیرون رفتن در این زمان معین و با این مشخصات معین، چنین ملاقاتی هست و لزوما بر آن مترتب می گردد.

ما هنگامی که معلولی را با طبیعت کلی یک علت بسنجیم و آن را لازمه آن طبیعت به طور کلی و عام و شامل نیابیم، نام تصادف روی آن می گذاریم امور تصادفی تحت ضابطه کلی در نمی آید و قانونی علمی نمی تواند داشته باشد، زیرا قوانین علمی عبارت است. از جریانات کلی و عمومی طبیعت.

ممکن است کسی تحولات تاریخی را یک سلسله امور تصادفی و اتفاقی یعنی اموری که تحت قاعده و ضابطه ای کلی در نمی آید بداند، از آن جهت که مدعی شود جامعه چیزی جز مجموعه ای از افراد با طبایع فردی و شخصی نیست، مجموع حوادثی که به وسیله افراد به موجب انگیزه های فردی و شخصی به وجود می آید منجر به یک سلسله حوادث تصادفی می شود و آن حوادث تصادفی منشأ تحولات تاریخی می گردد.

نظریه دیگر این است که جامعه به نوبه خود، مستقل از افراد، طبیعت و شخصیت دارد و به اقتضای طبیعت و شخصیت خود عمل می کند، شخصیت جامعه عین شخصیت افراد نیست، بلکه از ترکیب و فعل و انفعال فرهنگی افراد، شخصیتی واقعی و حقیقی به وجود می آید، آن چنانکه در هر مرکب از مرکبات بی جان یا جاندار چنین است. علیهذا جامعه، طبیعت و خصلت و سنت و قاعده و ضابطه دارد، یعنی طبق طبیعت خود عمل می کند و عمل ها و عکس العمل هایش طبق یک سلسله قوانین کلی و عمومی قابل توضیح است.

پس تاریخ آن گاه فلسفه دارد و آن گاه تحت ضابطه و قاعده کلی در می آید و آن گاه موضوع و تفکر و مایه تذکر و آیینه عبرت و قابل درس آموزی است که جامعه از خود طبیعت و شخصیت داشته باشد. واگر نه جز زندگی افراد چیزی وجود ندارد و اگر درس و عبرتی باشد درس های فردی از زندگی افراد است نه درس های جمعی از زندگی اقوام و ملل، علیهذا برداشت داشتن از تاریخ و تحولات آن که بدان اشاره شد، فرع بر مسأله طبیعت و شخصیت داشتن جامعه است.

 

پایان پیام/376

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد مجلس مشهد استان بوشهر بیرجند استان سمنان حوزه هنری اقتصاد آمریکا آیت الله مطهری مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۵۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله نورمفیدی در گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک: فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان در این گردهمائی با بیان اینکه ائمه جمعه نمایندگان علما و بزرگان دین از صدر اسلام تا کنون هستند افزود : امروز هم ائمه جمعه نمایندگان نظام‌ مقدس جمهوری اسلامی هستند و به همین دلیل بار مسئولیت آنان بسیار سنگین است.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی افزود : انجام این وظیفه سنگین نیز پشتوانه قوی می‌خواهد و آن پشتوانه اتکال و اتکاء به خداوند خواهد بود.

او گفت : در دنیای امروز که جهان سلطه تمامی اصول و اعتقادات ادیان الهی را زیر پا گذاشته است اتکال و اتکاء به خداوند تحمل مشکلات را آسان می کند.

آیت الله نورمفیدی همچنین با بیان اینکه نماز جمعه باید عامل اتحاد باشد تاکید کرد : نماز جمعه به هیچ عنوان نباید وارد فضای پایین دستی ، جناحی و گروهی شود و باید فضای عمومی و محتوایی نماز جمعه به گونه ای باشد که همه سلایق سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و گروه‌های مختلف اجتماعی وارد نماز جمعه شوند.
او گفت : مسجد نقش محوری در هدایت جامعه دارد و باید شایسته ترین طلبه ها که در این زمینه آموزش دیده اند ، برای امام جماعت مساجد تعیین شوند.
نماینده ولی فقیه در گلستان مهمترین امتیازات گلستان را همزیستی مسالمت آمیز و وحدت و همدلی شیعه و سنی در آن بیان کرد.

دیگر خبرها

  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی
  • حمودی: دعوای شخصی آقایان به شخصیت فوتبال خوزستان ضربه زد
  • آیت الله نورمفیدی در گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک: فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود
  • دادگاه منافقین آغاز شد
  • برگزاری نخستین دادگاه منافقین در سال جدید آغاز شد
  • هوش مصنوعی فرصتی مهم در توسعه و پیشرفت است
  • رفتاردرمانی دیالکتیکی برای اختلال شخصیت مرزی