Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-30@00:26:35 GMT

«ترک نماز» و «تکذیب قیامت»؛ از موانع اصلی شفاعت

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۵۵۳۲۸

«ترک نماز» و «تکذیب قیامت»؛ از موانع اصلی شفاعت

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، از آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) فهمیده می‌شود که شفاعت حد و مرزی دارد و بدون حساب و قید نیست. شخصی که می‌خواهد مشمول شفاعت واقع شود باید وجود خویش را از ارتکاب به اعمالی که مانع شفاعت در قیامت هستند؛ پاک کند. چراکه به گواهی آیات و روایات این اعمال به عنوان موانع برخورداری از شفاعت مطرح هستند و کسی که مرتکب آن‌ها شده باشد و اقدام به جبران و توبه نکرده باشد؛ شفاعتِ هیچ شافعی در حق او مقبول نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بیان دیگر هیچ شفاعت‌کننده‌ای شخصی با این خصوصیات را شفاعت نخواهد کرد تا چه رسد به آنکه شفاعتش مقبول واقع بشود یا خیر.

با بررسی آیات شریفه قرآن کریم این نتیجه حاصل می‌شود که تارک‌الصلوة و کسی که منکر حساب و کتاب روز جزا باشد، هیچ‌گونه شفاعتی برایش متصور نخواهد بود و در روز قیامت در خیل نادمان قرار خواهد گرفت.

ترک صلاة

«ترک» در لغت به معنی رد‌کردن چیزی از روی قصد و اختیار یا فشار و اضطرار است.[1] «صلاة» در لغت به معنی دعا و تبریک و تمجید است و در اصطلاح صلاة یعنی نماز، که یکی از عبادات مخصوص است، اصلش دعاست و وجه نامگذاری آن، به صلاة مثل نامیدن چیزی به اسم جزئی از محتوای آن است که آن را در برمی‌گیرد.[2]

نماز از واجبات و ضروریات دین است و ترک آن گناه کبیره شمرده می‌شود، اهمیت آن در حدی است که پذیرفته شدن همه اعمال انسان به پذیرفته شدن نماز بستگی دارد.[3] حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «أوّلُ مَا ینظُرُ فِی عَمَلِ العَبد فِی یومِ القیامَة فِی صَلاتِه، فَان قُبِلَت نَظرَ فِی غَیرها، وَ إن لَم تقبل لَم ینظر فِی عَمَلِه بِشَی‌ء[4]؛ اول چیزی که از عمل بنده در روز قیامت به آن توجه می‌شود، نماز او است، اگر قبول شد به دیگر اعمالش نظر می‌شود، و اگر پذیرفته نشد، به عملش نگاه نخواهد شد.

«ترک نماز» به عنوان یکی از موانع قبول شفاعت مطرح است آنجا که خداوند متعال می‌فرماید:«ما سَلَكَكُمْ في‏ سَقَرَ،قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ...فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعين‏؛(به آنان رو كرده‏) مى‏گويند: چه چيز شما را به دوزخ وارد كرد؟ مى‏گويند: ما از نمازگزاران نبوديم‏... پس آنان را شفاعت شفيعان سودى نمى‏دهد»[5] تصریح روشن این آیات شریفه این است که تارکِ نماز مشمول شفاعت واقع نخواهد شد و این بیان، بیانِ همراه با حسرت جهنمیان است که وقتی از آنان علت حضورشان در آتش را می‌پرسند؛ پاسخ‌های متعددی می‌دهند که یکی از آن‌ها این است که ما از نمازگزاران نبودیم.

شیخ طوسی می‌فرماید: معنای قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ این است که: جهنمیان می‌گویند نماز‌های واجبی که شرع بر ما مقرر کرده بود را بجا نیاوردیم.[6]

در تفسیر جوامع‌الجامع هم آمده است: «قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ‏؛ مى‏گويند، از نمازگزاران نبوديم‏. فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعِينَ‏؛ پس شفاعت شافعانى چون فرشتگان و انبياء و جز آنان به حالشان سودى ندارد.»[7]

در تفسیر المنیر نیز آمده است: «لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّين‏ أي لم نكن في الدنيا نؤدي الصلاة المفروضة،... فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعِينَ‏ أي فمن كان متصفا بمثل هذه الصفات، فإنه لا تنفعه يوم القيامة شفاعة شافع فيه، و المعنى: لا شفاعة لهم من أحد من الملائكة و الأنبياء و الصالحين؛ لأن مصيرهم إلى النار حتما.»[8]

بیان تفسیر نمونه هم این‌چنین است: ما از نمازگزاران نبوديم (قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ‏). اگر نماز مى‏خوانديم نماز ما را به ياد خدا مى‏انداخت، و نهى از فحشاء و منكر مى‏كرد، و ما را به صراط مستقيم الهى دعوت مى‏نمود. در آخرين آيه مورد بحث به عاقبت شوم اين گروه اشاره كرده مى‏گويد: لذا شفاعت هيچيک از شفاعت‌كنندگان به حال آن‌ها سودى ندارد و بايد در عذاب الهى براى هميشه بمانند (فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعِينَ‏). نه شفاعت انبيا و رسولان پروردگار و امامان، و نه شفاعت فرشتگان و صديقين و شهداء و صالحين، چرا كه شفاعت نياز به وجود زمينه مساعد دارد، و اين‌ها زمينه‏ها را به كلى از ميان برده‏اند، شفاعت همچون آب زلالى است كه بر پاى نهال ضعيفى ريخته مى‏شود و بديهى است اگر نهال به كلى مرده باشد اين آب زلال آن را زنده نمى‏كند.[9]

تکذیب قیامت

تکذیب مصدر باب تفعیل از ماده «ک ـ ذ ـ ب» به معنای انکار کردن، دروغ پنداشتن چیزی و نسبت دروغ دادن به کسی است[10] و مراد ما در این‌جا دروغ پنداشتن و انکار کردن روز واپسین است. به گواهی آیات قرآن کریم کسانی که روز قیامت را تکذیب کنند؛ مورد رحمت قرار نخواهند گرفت و طبیعتاً شفاعتی هم در حق آنان صورت نخواهد گرفت. تکذیب روز قیامت می‌تواند منشاء بسیاری از مفاسد باشد چرا‌که اگر شخصی اعتقادی به وجود رستاخیز نداشته باشد، مرتکب هر عملی خواهد شد و مفاسد شخصی و اجتماعی در جوامع فراگیر می‌شود که این موضوع اثرات مخرب بسیاری را به دنبال دارد. خداوند متعال در سوره مدثر آیات 42 – 48 می‌فرماید:«ما سَلَكَكُمْ في‏ سَقَر...وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّين...فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعين؛ ‏(به آنان رو كرده‏) مى‏گويند: چه چيز شما را به دوزخ وارد كرد؟... و همواره روز جزا را انكار مى‏كرديم‏... پس آنان را شفاعت شفيعان سودى نمى‏دهد.»

همان‌طور که واضح است آیات شریفه به صراحت بیان می‌کنند کسی که روز جزاء را تکذیب نماید، شفاعتی برایش در کار نخواهد بود چرا که یکی از اصلی‌ترین ضروریات شریعت را منکر بوده و همواره در زندگی دنیوی خویش آن را تکذیب می کرده است.

طبرانی می‌نویسد:«وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ‏ أي بيوم الحساب.»[11] 

امین الاسلام طبرسی نیز معتقد است:« (وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ) با اين حال (كه ما نه اهل نماز و نه اهل زكات بوديم. مترجم) انكار ميكرديم روز پاداش را و آن روز قيامت و رستاخيز و روز پاداش است‏.»[12]

همین معنا در تفسیر صافی نیز ذکر شده است:«وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ‏ أي و كنّا بعد ذلك كلّه مكذّبين بالقيامة و تأخيره لتعظيمه.»[13]

علامه طباطبائی نیز می‌گوید: وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ؛ منظور از يوم‌الدين روز جزا است‏.[14] تقریباً نظر همه مفسرین قرآن کریم درباره تفسیر این آیه شریفه یکسان می‌باشد که ما به ذکر 4 مورد بسنده می‌کنیم لذا یکی دیگر از افرادی که شفاعتی برایشان وجود نخواهد داشت، منکرین و تکذیب‌کنندگان روز قیامت هستند.

ادامه دارد...

یادداشت از احمد گلستانی عراقی

پی‌نوشت‌ها:

[1] .راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات فی غریب القرآن، ص 104.

[2] .همان، ص 377.

[3] .ویکی فقه، دانشنامه حوزوی، «ترک نماز»

[4] .مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 79، ص 227.

[5] .سوره مدثر، آیات 42 – 48.

[6] .طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، ج 10، ص 186.

[7] .طبرسی، فضل بن حسن، تفسير جوامع الجامع، اکبر غفوری و دیگران، آستان قدس رضوی، مشهد، چاپ اول، 1375 ش، ج‏6، ص 488.

[8] .زحیلی، وهبة بن مصطفی، التفسير المنير فى العقيدة و الشريعة و المنهج، ج‏29، ص 243.

[9] .مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، تفسير نمونه، ج‏25، ص 253.

[10] .فیومی، احمد بن محمد، مصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی، دار الهجره، قم، ج 2، ص58 – التحقیق، ج 10، ص 33 – لسان العرب، ج 4، ص 3404.

[11] .طبرانی، سلیمان بن احمد، التفسير الكبير: تفسير القرآن العظيم (الطبرانى)، ج‏6، ص 388.

[12] .طبرسی، فضل بن حسن،  تفسير مجمع البيان، ج‏26، ص 84.

[13] .فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی، تفسير الصافي، مکتبة الصدر، تهران، چاپ دوم، 1415 ق، ج‏5، ص 251.

[14] .طباطبائی، محمد حسین، تفسير الميزان، ج‏20، ص 153.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی شفاعت یادداشت ترک نماز استان مرکزی اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۵۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ هزار لرستانی تحت پوشش طرح «زندگی با آیه‌ها» قرار می‌گیرند

حجت‌الاسلام صادق جعفرپور،گفت: طرح قرآنی «زندگی با آیه‌ها» در قالب طرح ملی «مسطورا» در ماه مبارک رمضان امسال برگزار و این طرح قرآنی در چهار سطح شامل گفتمان کردن زندگی با آیات، انس با مفاهیم آیات، انس با الفاظ (حفظ)، کنشگری با محوریت تعلیم و عمل به آیات تعریف شده است.

وی با بیان اینکه این طرح قرآنی با محوریت حفظ ۳۰ آیه‌ای که در نظر گرفته و چاپ شده در ماه مبارک رمضان در حال اجراست، ادامه داد: شرکت‌کنندگان در این طرح ۳۰ آیه برگزیده که از طریق صدا و سیما، فضای مجازی و کتاب‌های که چاپ می‌شوند در مساجد، حسینیه‌ها و هئیت‌های مذهبی حفظ و در پایان ماه رمضان در این مسابقه بزرگ شرکت کرده و جوایز نفیسی هم تقدیم آنها خواهد شد.

رئیس اداره قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان ادامه داد: این طرح، طرحی سه ساله بوده و هدف آن این است که ۱۵۰ تا ۲۰۰ آیه قرآنی که مورد تأکید بزرگان و مورد نیاز جامعه و روز است در فرآیندی پژوهشی انتخاب شود و ویژگی‌های گفتمانی داشته باشد و با تمرکز روی این آیات آن را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای ثبت‌نام در این طرح، یک پایگاه اطلاع‌رسانی طراحی شده که همه تولیدات تبیینی پیرامون طرح در آن بارگذاری شده است، گفت: ثبت‌نام در این پایگاه اینترنتی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان شروع شده است.

جعفرپور با اشاره به اینکه محور این طرح آیاتی است که روی مسائل اعتقادی مردم تأکید داشته و در زندگی انسان دخیل است و با طرح کلی اندیشه‌های اسلامی مطابقت دارد، ادامه داد: تولید کلیپ‌هایی در زمینه آموزش، حفظ مفاهیم، تدبر در آیات، تهیه کاربرگ‌های آموزشی برای کودکان و ویژه‌برنامه‌های فرهنگی توسط گروه‌های رسانه‌ای در محور این فراز‌ها انجام می‌شود.

رئیس اداره قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان با بیان اینکه تمام محصولات فرهنگی اعم از نرم‌افزار‌های قرآنی شامل کتاب منبر برای عموم مردم، منبر برای نوجوان، منبر برای بانوان، طرح درس برای نوجوانان، طرح درس برای کودکان و پیک کودک در سایت مربوط به این طرح قرآنی بارگذاری شده است، اظهار کرد: محصولات رسانه‌ای شامل موشن‌گرافیک، کلیپ، پادکست صوتی، کلیپ‌های تلاوت‌های تدبری ویژه اقشار مختلف مردم نیز در این سایت قابل دسترسی است.

وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح پیرو کلام رهبر معظم انقلاب و بحث گفتمان‌سازی مفاهیم پایه‌ای قرآنی و تبدیل این مفاهیم به مسلمات فکری و تفکرات رایج بین مردم است به نحوی که معارف و مطالب قرآن بین همه مردم رایج شود، افزود: قرار است در ادامه این حرکتی که با شعار «زندگی با آیه‌ها» شروع شده شاهد یک هم‌افزایی میان جریان‌های مردمی قرآنی و دستگاه‌های مختلف باشیم و همه در این مسیر و با شعار زندگی با قرآن، اتفاق بزرگی را رقم بزنند و مخاطب بیشتری را درگیر مفاهیم قرآنی کنیم.

جعفرپور با بیان اینکه این طرح ویژه عموم مردم است و مساجد، مدارس، ادارات، دستگاه‌های اجرایی و نیرو‌های نظامی و انتظامی در اجرای آن دخیل هستند، اضافه کرد: این طرح با محوریت مؤسسات و خانه‌های قرآنی و مشارکت اساتید قرآنی اجرا می‌شود و در لرستان جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر را در رشته‌های مختلف از جمله تلاوت تدبری، محافل انس با قرآن و ... را تحت پوشش قرار دهد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • نامگذاری و ترتیب سوره‌های قرآن را پیدا کنید
  • تکذیب سرقت لاستیک خودرو‌ها در مرز رازی خوی
  • هنر‌های قرآنی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
  • سنگ محک انسان‌ها در روز قیامت چه کسانی هستند؟
  • راهکاری برای غافلگیر نشدن از حسابرسی روز قیامت
  • آیا در برزخ شفاعت وجود دارد؟
  • موشن آیات ۲۴ تا ۲۸ سوره طه در طرح زندگی با آیه ها
  • موشن آیات 24 تا 28 سوره طه در طرح زندگی با آیه ها
  • ۲۵ هزار لرستانی تحت پوشش طرح «زندگی با آیه‌ها» قرار می‌گیرند
  • دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی