Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌قلی ایمانی (رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت و رضایت‌مندی کشاورزان اظهار کرد: در ابتدا برای قیمت یک سکوتی حاکم بود و دولت قصدی برای افزایش نداشت اما با تلاش‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها انجام دادند نرخ 1470 تومان اعلام شد و با پیگیری‌های صورت گرفته؛ دولت متقاعد شد نرخ 1600 تومان را اعلام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: 1600 تومان باتوجه به تورمی که بانک مرکزی آن را 21 تا 24 درصد اعلام کرده و متغییر است، همخوانی دارد و حدود 25 درصد افزایش را پس از 4 سال نشان می‌دهد اما این نرخ تنها جوابگوی سال جاری است و هزینه‌های ما را در دو سالی که قیمت را افزایش نداده بودند، جبران نمی‌کند. 

ایمانی در ادامه با اشاره به احتمال ضعیف تغییر قیمت خرید تضمینی تصریح کرد: نظر مهندس کشاورز هم شاید بر این اساس باشد که در شرایط فعلی و با توجه با هزینه‌های تولید در سال جاری قیمت مناسبی است. از آنجا که دولت این قیمت را ابلاغ کرده احتمال اینکه این قیمت مجددا تغییری داشته باشد، وجود ندارد. دولت تصمیم خود را ابلاغ کرده و امکان بازنگری در قیمت ضعیف است.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران افزود: رئیس‌جمهور در سخنرانی در سمنان هم اعلام کردند و از این نرخ اعلام رضایت داشتند که در دوره ریاست ایشان نرخ گندم 4 برابر افزایش یافته است و این نرخ را به عنوان کشاورز و تولیدکننده باید بپذیریم. اما برای جبران خسارت گذشته هم دولت می‌تواند با در نظر گرفتن دلار 4200 تومانی برای تامین نهاده‌های مورد نیاز، امهال وام و بخشودگی سود جرایم به کشاورزان کمک کند تا رضایت‌مندی برای کشاورزان ایجاد شود.

ایمانی در واکنش به اظهارات یکی از اعضای خانه کشاورز در زمینه نارضایتی کشاورزان به مبلغ خرید تضمینی و به صرفه نبودن تولید گندم تشریح کرد: ما باید با مسائل منطقی برخورد کنیم و احساساتی نشویم. در خصوص جو به دلیل اینکه ما واردکننده آن هستیم و برای تامین نیاز به واردات داریم، لذا افزایش قیمت جو طبیعی است اما اینکه بخواهیم گندم را خوراک دام کنیم، اصلا امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: گندم برای دام مضر است و قابل استفاده نیست مگر اینکه سبوس‌گیری شود و سبوس آن به دام داده شود در غیر این صورت معده و روده دام را نابود می‌کند و دام به هلاکت می‌رسد. این استدلال‌ها از روی احساس نشات می‌گیرد و قابل تامل و بررسی نیست.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افزایش قیمت بانک مرکزی خوراک واردات گفتگو با ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۵۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت بازار مسکن در سال جدید / زمان خرید خانه است؟

به گزارش خبرآنلاین،رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به حساسیت شهروندان در مورد وضعیت بازار مسکن در سال جدید، گفت: حوزه مسکن از مؤلفه‌های بسیاری نظیر سیاست‌های مالی دولت، تورم، نرخ ارز و ... اثر می‌پذیرد و از منظر کلان، آنچه در سال جدید برای این حوزه رخ می‌دهد، بیش از هر چیز وابسته به رفتارهای دولت و سیاست‌های اوست.

همشهری در خبری نوشت:کیانوش گودرزی افزود: دولت در سال گذشته سرگرم سیاست‌های انقباضی و مهار تورم بود و در بازار ارز نیز موفق شد ثبات نسبی بازار را حفظ کند. هم‌زمان در نهضت ملی مسکن نیز دولت در حال برنامه‌ریزی برای احداث ساختمان‌های جدید و تسهیل تولید بود و اگر این سیاست‌ها در عمل و نه به‌صورت شعار در سال جاری نیز استمرار پیدا کند، می‌تواند روی تثبیت قیمت مسکن مؤثر باشد.

گودرزی با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از ثبات قیمت مسکن در سال گذشته، نتیجه رکود و کسادی معاملات این بازار بود، اظهار کرد: تنظیم گری دولت باید به نحوی باشد که قیمت مسکن باوجود رونق نسبی بازار، تثبیت شود وگرنه توقف رشد قیمت مسکن در رکود شدید معاملات، می‌تواند به‌محض تغییر مؤلفه‌های کلان اقتصادی، نقض شده و بازهم قیمت‌ها رشد کند.

او ادامه داد: در طول سال گذشته ما بارها اعلام کردیم که آرامش بازار مسکن ناشی از رکود معاملات است که در بازارهای موازی مثل ارز، طلا، سکه و خودرو نیز حاکم است؛ ازاین‌رو کسانی که نیاز مالی دارند حاضر هستند ملک و آپارتمان خود را به قیمت مناسب‌تر از قبل و حتی با تخفیف به خریدار ارائه دهند؛ اما با اتمام این رکود نمی‌توان انتظار داشت که ثبات قیمتی بازار ادامه پیدا کند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به تغییرات اخیر قیمت ارز در بازار غیررسمی، گفت: در اسفندماه گذشته، به‌محض اینکه قیمت دلار آزاد از محدوده ۵۰ هزار تومان به سمت ۶۰ هزار تومان خیر برداشت، همان فروشندگان مسکن که دنبال مشتری بودند و برای جذب مشتری تخفیف هم می‌داند، دست از فروش کشیدند و قیمت‌های پیشنهادی را ۲۰ درصد بالا بردند تا ببینند در سال ۱۴۰۳ قرار است چه اتفاقی رخ دهد.

گودرزی تأکید کرد: همه اتفاقات به حوزه حاکمیت و دولت برمی‌گردد و سرنوشت بازار مسکن منوط به این است که دولت چه تدابیری اتخاذ کند تا این بازار که تأثیر پذیرفته از سایر بازارهاست، تحت کنترل باقی بماند.

او ادامه داد: در ابتدای سال حقوق و دستمزد افزایش پیدا کرده و قیمت نهاده‌های ساختمانی نیز متأثر از تورم و نرخ ارز، مترصد افزایش است. در این میان وضعیت بازارهای موازی هم باید مشخص شود و درمجموع، اگر اتفاق خارج از انتظاری در این حوزه‌ها رخ ندهد، می‌توان انتظار داشت که بازار مسکن هم اثر کمتری بپذیرد.

گودرزی افزود: در شرایط فعلی، بازار مسکن منتظر این متغیرهاست و طبق روال همه ساله، بعد از تعطیلات نوروزی منتظر کشف قیمت‌های جدید خواهد بود.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889242

دیگر خبرها

  • وضعیت بازار مسکن در سال جدید / زمان خرید خانه است؟
  • برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در پیشین سیستان وبلوچستان
  • خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد
  • نهال گردو اصلاح شده و تضمینی فقط 35 هزار تومان
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • برداشت اولین خوشه های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان