Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-سالانه تعدادی از فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که به طور مشخص آماری درباره آن ارائه نمی‌شود، به صورت رسمی و علنی از سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بهره می‌گیرند.

 به زبان ساده ماجرا از این قرار است که اگر فرزند یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در یک دانشگاه دولتی مثلا در شهر یا استانی کوچک قبول شود، می‌تواند با استفاده از این امتیاز ویژه خود را به دانشگاهی به مراتب بهتر به عنوان مثال در پایتخت یا یکی از دانشگاه‌های معتبر شهرهای بزرگ‌تر منتقل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با همین رانت و امتیاز ویژه همه‌ساله تعدادی از فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که به نسبت دیگر دانشجویان کمتر درس خوانده و رتبه پایین‌تری کسب کرده‌اند، به راحتی از دانشگاه‌های با رتبه علمی پایین‌تر به بهترین دانشگاه‌های کشور انتقالی می‌گیرند.

این رانت و امتیاز ویژه بر اساس مصوبه‌ هیئت وزیران در تاریخ 27 اسفند سال 1388 درخصوص نقل‌وانتقال فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شکلی رسمی و قانونی پیدا کرد.
همین مصوبه پس از آن در هیئت دولت دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد تصویب شد که پیش از آن بخش‌نامه‌ای با عنوان ایجاد تسهیلات ویژه برای فرزندان اعضای هیئت علمی با رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به لحاظ خلاف قانون و خارج‌بودن از اختیار مرجع و مقامات تصویب‌کننده، تشخیص داده شد و ابطال شد. دیوان عدالت اداری نحوه تنظیم بخش‌نامه این تسهیلات را به این دلیل که مصوب هیئت وزیران نبود و تنها توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضا شده، مغایر قانون تشخیص داده و در تاریخ پنجم بهمن ملغی اعلام شد. با این حال یک ماه بعد دوباره همین بخش‌نامه به همان شکلی که قبلا وجود داشت، دوباره به تصویب هیئت دولت وقت رسید.
جالب آنکه دیوان عدالت اداری با این نظر بخش‌نامه را باطل اعلام کرده بود: «نظر به اصل استحقاق اشخاص در استفاده از امکانات مادی و معنوی مشابه و یکسان در شرایط مساوی و اینکه اعطای هرگونه امتیاز به اشخاص بدون وجود علل و اسباب موجه و وجوه تمایز مطلوب منوط به حکم صریح قانون‌گذار است و اینکه رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همگان در تمام زمینه‌های مادی و معنوی به حکم بند «9» اصل سوم قانون اساسی از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است، انتقال فرزندان اساتید دانشگاه که در کنکور سراسری پذیرفته شده‌اند... به لحاظ عدم اتکا به علل و جهات موجه خاص و قانونی از مصادیق تبعیض ناروا محسوب می‌شود و... به استناد قسمت دوم ماده (25) قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود».
شاکی این پرونده مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور در سال 89 بوده است. پس از صدور رأی اولیه دیوان، کامران دانشجو، وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری در نامه‌ای درباره اخطاریه دیوان عدالت اداری مربوط به دادخواست ابطال تصویب‌نامه‌ای درخصوص تسهیلات نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی با ذکر مواردی به صورت قاطع از آن دفاع کرد. در بخشی از نامه کامران دانشجو آمده است: «از آنجا که اعضای هیئت علمی امر مهم آموزش جوانان کشور را به عهده دارند، به منظور ایجاد فضای مناسب فکری برای آنان از سال‌های گذشته ترتیبی اتخاذ شده بود که فرزندان آنها بتوانند پس از قبولی در آزمون در محل خدمت والدین خود مشغول به تحصیل شوند. این بخش‌نامه تنها امتیازی است که وزارت‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اعضای هیئت علمی خود قائل شده‌اند».
وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد همچنین این امتیاز ویژه را بسترساز افزایش کیفیت آموزش عالی دانسته و نوشته بود: «این تسهیلات برای اعضای مؤثر در فرایند آموزشی در نظر گرفته شده است تا این عده بتوانند با فراغ‌بال در امر آموزش و پژوهش به وظایف علمی خود به نحو احسن عمل نمایند. در حقیقت اعطای این تسهیلات بسترساز افزایش کیفیت آموزش عالی است که در درجه اول همه اقشار دانشجویی و در نهایت کل جامعه از منافع آن بهره‌مند خواهند شد».
کامران دانشجو اعلام کرده بود «یکی از علل تصویب این بخش‌نامه جلوگیری از مهاجرت اساتید به کشورهای خارجی» است و نوشته بود: «عده‌ای از اساتید دانشگاه‌ها در کشورهای خارجی تحصیل کرده‌اند و اغلب این امکان را دارند که فرزند خود را برای تحصیل به خارج از کشور اعزام کنند و در پی آن، خود نیز به خارج مهاجرت نمایند. با توجه به امکانات موجود، این مصوبه می‌تواند تا اندازه‌ای جلوی این مهاجرت را بگیرد».
با این همه در نهایت رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 18 فروردین سال 92 صادر شد و این مصوبه را «از مصادیق تبعیض ناروا مصرح در بند 9 اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داده و به استناد بند 1 ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری آن را ابطال کرد». این رأی به امضای رئیس وقت هیئت عمومی دیوان عدالت اداری یعنی محمدجعفر منتظری رسیده بود.
این رأی می‌توانست پایانی بر این تبعیض رسمی باشد اما نگاهی به خبرها نشان می‌دهد با وجود گذشت پنج سال از صدور رأی و نظر نهایی دیوان در مهر ماه امسال نیز این مصوبه تبعیض‌آمیز به همان شکل سابق در حال اجراست و جزئیاتش نیز در رسانه‌ها منتشر شده است.

منبع: روزنامه شرق

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۶۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشی دانشگاه آزاد برای توسعه و تعالی چابهار و سواحل مکران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کامبیز نرماشیری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ضمن تبریک اعیاد گذشته و تبریک عملیات «وعده صادق» که اثبات‌کننده اقتدار و قدرت علمی ایران اسلامی به جهان بود، با بیان گزارشی از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این دانشگاه با ۳۳ هزار، ۲۵۰ هیئت علمی، ۶ واحد، ۲ مرکز و ۲۴ پردیس آموزشی تاکنون کارنامه درخشانی در حوزه آموزش عالی استان به ثبت رسانده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با داشتن ظرفیت هیئت علمی، کارمند و دانشجو از ظرفیت علمی و پژوهشی بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در جلسات اخیر که با حضور استاندار فرهیخته و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است، تأکید بسیار بر استفاده بهینه از ظرفیت علمی استان برای مرتفع کردن مشکلات و مسائل استان سیستان و بلوچستان به‌خصوص توسعه سواحل مکران انجام شده که در آخرین جلسه هیئت امنا دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان اکثریت طرح‌ها و برنامه‌های مصوب شده با اولویت توسعه و تعالی چابهار و سواحل مکران بوده است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با تأکید بر مطالبات مقام معظم رهبری درباره توسعه سواحل مکران، افزود: اجرای برنامه‌های علمی و پژوهشی در طرح‌های اقتصادی و استفاده از پژوهش و اقتصاد دانش‌بنیان امکان موفقیت در این عرصه را بیش از پیش خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشی دانشگاه آزاد برای توسعه و تعالی چابهار و سواحل مکران
  • ارتقای رتبه علمی اعضای هیئت علمی تغییر می‌کند
  • تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار تعمیراتی دانشگاه در ۳۰ ماه
  • دکتر طهرانچی: ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد
  • حل اختلافات قبل از ارجاع به دیوان عدالت اداری ضروری است
  • باکو: همه بازداشت‌شدگان را به ارمنستان بازگردانده‌ایم
  • انتخاب دکتر صابر امیری به عنـوان عضـو هیئت‌علمـی برگزیده طـرح کاظمـی آشـتیانی از سـوی بنیاد ملی نخبگان کشور
  • محدودیت زمانی آیین‌نامه جابجایی معلمان حق‌التدریس و سوادآموزی باطل شد
  • «گفتمان و سیاست فرهنگی دولت» نقد و بررسی می‌شود
  • قیمت نهایی بلیت هواپیما چه زمانی مشخص می‌شود؟