Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@02:12:58 GMT

با عوارض مصرف زياد دارچين آشنا شويد

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۵۷۰۲۹

با عوارض مصرف زياد دارچين آشنا شويد

خبرگزاري آريا -
بعضي از افراد با مصرف زياد دارچين دچار زخم‌هاي دهاني مي‌شوند
دارچين، گياهي است که از پوسته‌ي دروني درخت دارچين تهيه مي‌شود. دارچين ادويه‌اي مشهور در تمام دنياست که فوايد زيادي براي سلامتي دارد، مانند کاهش ريسک ديابت، سرطان و بيماري قلبي. دو نوع دارچين وجود دارد:
کاسيا: که به آن دارچين معمولي مي‌گويند و نوعي است که بيشتر مردم از آن استفاده مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سيلان: که به آن دارچين واقعي مي‌گويند و طعمي سبُک‌تر داشته و تلخي‌اش نيز کمتر است.
دارچين کاسيا، بيشتر در فروشگاه‌ها يافت مي‌شود و نسبت به دارچين سيلان، بسيار ارزان‌تر است. مصرف دارچين کاسيا در مقادير کم خطري ندارد اما مصرف زياد آن مي‌تواند مشکلاتي براي سلامتي ايجاد کند، زيرا حاوي مقادير زيادي از ترکيبي به نام کومارين است.
پژوهش‌ها نشان داده که خوردن زياد کومارين مي‌تواند به کبد آسيب زده و ريسک سرطان را بالا ببرد. ضمنا، مصرف زياد دارچين کاسيا، عوارض جانبي ديگري نيز دارد که در اين مطلب، به 6 مورد آن اشاره مي‌کنيم.
عوارض مصرف زياد دارچين
1. آسيب کبد
کاسيا يا همان دارچين معمولي، منبع قابل توجهي از کومارين است. اين نوع دارچين تقريبا حاوي 5 ميلي گرم کومارين در هر قاشق چايخوري است، در حاليکه دارچين سيلان تنها ردي از کومارين دارد. ميزان مجاز توصيه شده روزانه براي مصرف کومارين، تنها 0.1 ميلي گرم به ازاي هر کيلوگرم از وزن بدن است. يعني شما مي‌توانيد در طول روز، فقط نصف يک قاشق چايخوري دارچين کاسيا مصرف کنيد. متاسفانه مطالعات زيادي نشان داده‌اند که خوردن زياد کومارين مي‌تواند کبد را سمي کرده و به آن آسيب بزند. مثلا گزارش شده که يک زن 73 ساله، تنها با يک هفته مصرف مکمل دارچين، دچار آسيب کبدي شده بود. البته اين شامل مکمل دارچين مي‌شود که دوز زيادي از کومارين را داراست.
2. ريسک سرطان
مطالعاتي که روي حيوانات انجام شده نشان مي‌دهد خوردن زياد کومارين که به وفور در دارچين کاسيا وجود دارد مي‌تواند ريسک انواع خاصي از سرطان را افزايش بدهد. مثلا، آزمايش روي جوندگان نشان داد که خوردن زياد کومارين باعث رشد تومورهاي سرطاني در ريه، کبد و کليه‌ها شده بود.
شيوه‌اي که کورمارين تورمورها را تغذيه مي‌کند هنوز مشخص نيست. اما بعضي از دانشمندان باور دارند کومارين مي‌تواند به طور مداوم به يک سري از ارگان‌هاي بدن آسيب بزند و به مرور زمان اين آسيب مي‌تواند سلول‌هاي سالم را با سلول‌هاي سرطاني جايگزين کند.
3. زخم دهان
بعضي از افراد با مصرف زياد دارچين دچار زخم‌هاي دهاني مي‌شوند. دارچين حاوي سينامالدهيد است که ترکيبي است که مي‌تواند در صورت مصرف زياد، واکنش آلرژيک ايجاد کند. ظاهرا مقادير کم اين ادويه چنين واکنشي را در بر ندارد چون بزاق دهان مانع تماس طولاني مدت اين مواد شيميايي با دهان مي‌شود. ساير واکنش‌هاي آلرژيک نسبت به سينامالدهيد شامل التهاب زبان يا لثه، احساس سوزش يا خارش و لکه‌هاي سفيد رنگ در دهان مي‌شود.
هر چند اني علائم خطرناک نيستند اما موجب ناراحتي مي‌شوند. فراموش نکنيد تنها کساني دچار زخم دهان ناشي از سينامالدهيد مي‌شوند که به آن آلرژي داشته باشند. البته به نظر مي‌رسد زخم دهاني بيشتر کساني را دچار مي‌کند که به مقدار زياد از روغن دارچين استفاده مي‌کنند يا مدام آدامس‌هاي دارچيني مي‌جوند، چون اين محصولات داراي سينامالدهيد بيشتري هستند.
4. پايين آوردن قند خون
قند خون بالاي مزمن شده، مشکلي براي سلامتي است که اگر درمان نشود مي‌تواند منجر به ديابت، بيماري قلبي و بسياري از بيماري‌هاي ديگر شود. دارچين به دليل توانايي‌اش براي کاهش قند خون نيز شهرت دارد.
مطالعات دريافته‌اند اين ادويه مي‌تواند تاثيرات انسولين را تقليد کند. هر چند خوردن کمي دارچين، قند خون‌تان را پايين مي‌آورد اما مصرف زياد آن مي‌تواند کاهش زيادي در قند خون ايجاد کند، که به اين وضعيت، هيپو گليسمي يا افت قند خون مي‌گويند که عوارضي چون ضعف و خستگي، احساس گيجي و احتمالا غش کردن دارد. افرادي که در معرض افت قند خون هستند و براي اين بيماري دارو مصرف مي‌کنند بايد در مصرف دارچين احتياط کنند زيرا دارچين مي‌تواند اثرات داور را بيشتر کرده و موجب افت بيش از حد قند خون شود.

مصرف زياد دارچين در يک وعده مي‌تواند مشکلات تنفسي ايجاد کند
5. مشکلات تنفسي
مصرف زياد دارچين در يک وعده مي‌تواند مشکلات تنفسي ايجاد کند. دليلش هم اين است که اين ادويه، بافت ريزي دارد که ممکن است به راحتي وارد بيني شود. تنفس تصادفي دارچين مي‌تواند موجب سرفه، احتقان و تنگي نفس شود. همچنين سينامالدهيد دارچين، محرکي براي گلو بوده و مي‌تواند موجب بروز مشکلات تنفسي شود. افرادي که مبتلا به آسم يا ساير بيماري‌هايي هستند که سيستم تنفسي‌شان را تحت تاثير قرار مي‌دهد بايد خيلي مراقب باشند تا اشتباها دارچين را تنفس نکنند چون اين افراد بيشتر در معرض مشکلات تنفسي هستند.
6.احتمال تداخل دارويي
خوردن مقدار کمي دارچين معمولا تداخلي با بيشتر داروها ايجاد نمي‌کند. اما اگر بابت ديابت، بيماري قلبي يا کبدي دارو مصرف مي‌کنيد، دارچين زياد مي‌تواند مشکل ساز باشد. زيرا دارچين با اين داروها تداخل پيدا کرده و تاثيرات يا عوارض جانبي آنها را تشديد مي‌کند.
مثلا دارچين کاسيا حاوي کومارين زيادي است که مي‌تواند کبد را سمي کرده و به آن آسيب بزند. اگر داروهايي مصرف مي‌کنيد که کبدتان را تحت تاثير قرار مي‌دهد، مثلاپاراستامول، استامينوفن و استاتين‌ها، مصرف زياد دارچين مي‌تواند ريسک آسيب کبدي را افزايش بدهد. همچنين دارچين ممکن است به کاهش قند خون کمک کند، بنابراين اگر داروي ديابت مصرف مي‌کنيد اين ادويه مي‌تواند اثر آن را بيشتر کرده و موجب افت زيادي قند خون شود.
از آنجاييکه اين روزها دارچين شهرت زيادي پيدا کرده، خيلي از افراد در تلاش براي مصرف بيشتر اين ادويه، مقدار زيادي از آن را بصورت خشک مصرف مي‌کنند. اين چالش شامل خوردن يک قاشق چايخوري دارچين پودر شده در عرض کمتر از يک دقيقه و بدون نوشيدن آب مي‌شود.
شايد بي‌خطر به نظر برسد اما واقعا کار خطرناکي است! خوردن دارچين خشک مي‌تواند گلو و ريه‌ها را تحريک کند. همچنين ممکن است باعث آسيب دائمي به ريه‌ها شود. چون ريه نمي‌تواند فيبرهاي اين ادويه را تجزيه کند و در نتيجه در ريه تجمع کرده و باعث التهاب آن مي‌شود که به آن پنومونيا يا سينه پهلو مي‌گويند. اگر پنومونيا درمان نشده بماند، ريه‌ها براي هميشه زخم شده و احتمالا از کار مي‌‌افتند.
منبع: bartarinha.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۷۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در تعطیلات نوروزی منازل را به افراد آشنا بسپارید

«پیشگیری از سرقت از منزل» یکی از دغدغه های افرادی است که در ایام نوروز قصد سفر دارند و همه ساله پلیس با اجرای طرح‌های مختلف سعی در کاهش آمارهای سرقت دارد اما آیا صرف اقدامات پلیسی برای رفع این دغدغه کافیست یا شهروندان نیز در این باره مسئولیت دارند و با انجام اقدماتی می‌توانند با خیالی آسوده‌تر مسافرت کنند؟

به گزارش ایسنا، سرهنگ علی ولایتی معاون اجرایی پلیس آگاهی فراجا در مورد راهکارهای پیشگیری از سرقت در ایام نوروز اظهار کرد: بکارگیری هشدارهای پیشگیرانه عین عقلانیت است و شهروندان باید با بکارگیری هشدارها در حفظ جان و مال خود بکوشند.

وی مهمترین موضوع پیشگیری را پیشگیری وضعی دانست و گفت: مردم باید اموال خود را در جای محفوظ نگه دارند و از اطمینان بیمورد به افراد ناشناس خودداری کنند. همچنین در سپردن منازل از افراد آشنا استفاده کنند. پیشگیری وضعی موجب می‌شود اگر کار سارق ابتر بماند، ممکن است از ادامه کار خود منصرف و اموال مردم حفظ می‌شود و ورودی پرونده به مراجع قضایی نیز کاهش می‌یابد و مهمتر آنکه، امنیت خدشه دار نخواهد شد.

همسایه بانی از مهمترین مراقبت‌های از منزل در ایام نوروز

معاون اجرایی پلیس آگاهی فراجا همسایه بانی را از مهمترین مراقبت‌های از منزل در ایام نوروز برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از شگردهای سارقین برای دستبرد به منازل اطمینان از خالی بودن منازل است. در این حوزه باید در هنگام مسافرت، منزل به یک فرد آشنا و مطمئن سپرد و یا منزل را به سیستمهای هشداری و امنیتی مجهز کرد. یکی از عارضه‌های امروز جامعه، نگهداری ارز و طلا در منزل است که سارقین می‌توانند با شگردهای مختلف اینگونه منازل را شناسایی کنند. بنابراین تا حد امکان اقلام با ارزش را نباید در منزل نگه داشت و در غیر این صورت توصیه می شود تمام اقلام در یک جا نگهداری نشود.

سرهنگ ولایتی با تاکید بر لزوم القا کردن به سارق مبنی بر خالی نبودن منزل بار دیگر سپردن منزل به یک فرد امین را یکی از بهترین راهکارها در مقابله با سرقت عنوان کرد و در عین حال گفت: باید به ساکنان آپارتمان‌ها آموزش داد تا پیش از شناسایی کامل افراد، از باز کردن درب منزل خودداری شود. مردم می‌توانند پیش از مسافرت، به پلیس آگاهی اطلاع دهند تا گشتهای پلیس مراقبتهای لازم را انجام دهند و در عین حال با رعایت موارد زیر ایمنی منزل خود را در برابر سارقان افزایش دهند:

-یکی دیگر از شگردهای سارقین در این ایام، در پوشش جابجایی و اثاث کشی است و لذا شهروندان باید اثاث کشی‌های خود را براساس مجوز کلانتری انجام دهند تا موارد غیر و دزدی قابل شناسایی باشد.

- با توجه به ورود بسیاری از سارقان از بالکن طبقات اول به منازل شهروندان، توصیه می‌شود حتما برای بالکن طبقات اول و پنجره‌ها حفاظ مناسب نصب شود.
 
- از گذاشتن کلید منزل زیر جا کفشی، داخل کفش، گلدان و ... خودداری کنید.
 
-هنگام ترک منزل از نگهداری هر گونه وجه نقد، اشیاء قیمتی و طلا و جواهرات در منزل خودداری کنید و آنها را به صندوق امانات یا افراد مورد اعتماد بسپارید.
 
-درب و پنجره‌ها را قبل از ترک منزل کنترل و از قفل‌های ایمن و استاندارد استفاده کنید و از بسته بودن درب ورودی پشت بام و تمام درب‌های داخلی ساختمان اطمینان کامل حاصل کنید.
 
- توصیه می‌شود از نوشتن نام و مشخصات خود بر روی زنگ منزل خودداری کنید.
 
- حفاظت فیزیکی منزل را کامل کنید، استفاده از نرده و حفاظ برای پنجره‌ها، دیوار حیاط و نصب درب ضد سرقت ضروری است و چنانچه در اطراف محل زندگی شما خانه‌های خالی از سکنه و نیمه ساز وجود دارد از منزل خود مراقبت بیشتری به عمل آورید.
 

مردم در همه حال باید هشدارهای پلیس را رعایت کنند

معاون اجرایی پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه مردم در همه حال باید هشدارهای پلیس را رعایت کنند گفت: برای جلوگیری از سرقت خودرو مردم باید وسایل خود را در نقاط پر نور و با رفت و آمد پارک کرده و از دزدگیرهای مناسب استفاده کنند. از قرار دادن وسایل در ماشین جلوگیری کرده و از قفل صندوق عقب برای خودروی خود استفاده کنند. برای پیشگیری از سرقت گوشی نیز نباید موقع پیاده روی از گوشی استفاده کرد و یا در خودرو شیشه ماشین پایین نباشد. اگر سارقی نیز برای سرقت گوشی اقدام کرد مردم می‌توانند گوشی خود را به حیات یکی از منازل نزدیک سُر بدهند.

ولایتی در مورد مراقبت از محل کسب و کار نیز گفت: استفاده از آژیر خطر و نصب در محلی دور از دسترس سارق، استفاده از کرکره‌های مشبک، روشنایی کافی در ورودی مغازه‌ها، محفوظ کردن راه‌های کولر پشت بام، بستن قفل در شیشه‌ای و کرکره‌ای و استفاده از قفلهای سوئیچی از جمله اقدامات پیشگیرانه در این حوزه است.

این معاون پلیس آگاهی کشور نسبت به شگردهای کلاهبرداری نیز هشدار داد و خاطرنشان کرد: کلاهبرداران به بهانه‌های مختلف با مردم تماس می‌گیرند. مردم نباید به هیچ عنوان اطلاعات شماره حسابی خود را در اختیار قرار دهند و از کلیک کردن بر لینک  پیامکهای مشکوک و بی‌هویت پرهیز کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سارقان سابقه‌دار منازل در اسفراین به بن بست خوردند

دیگر خبرها

  • با این دمنوش‌ها حالت تهوع را درمان کنید
  • با ۵ نفر از مشهورترین تجار و کسبه بازار تهران آشنا شوید
  • در تعطیلات نوروزی منازل را به افراد آشنا بسپارید
  • با موزه هنر‌های ملی آشنا شوید + تصاویر
  • با عادت‌های غذایی سرطان‌زا آشنا شوید
  • با «موزه هنرهای ملی» آشنا شوید
  • تضمین سلامت قلب با این ماده غذایی خوش بو
  • طرز تهیه لذیذترین کاپ کیک‌ هویج و دارچین + فیلم
  • با جاذبه‌های گردشگری اسلام آبادغرب آشنا شوید
  • داوود کیم: در قرآن چیزی خواندم که به‌شدت مرا تحت تأثیر قرار داد