Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری از طراحان و فعالان عرصه مد و لباس معتقدند این حوزه بسیار نوپا است از این‌رو تا حدی هم مغفول مانده و خیلی آن را جدی نمی‌گیرند. از این منظر جدی نمی‌گیرند که انگار حوزه مد و لباس تاثیری در فرهنگ ندارد یا نمی‌تواند تاثیرش را بگذارد. اما می‌بینیم که غربی‌ها از این طریق توانسته‌اند تاثیرات فرهنگی بالایی را بر مردم بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید این توانایی را داشته باشیم که فرهنگ‌مان را از طریق مد و لباس به مردم معرفی کنیم و حتی آن را صادر کنیم. این‌روزها با توجه به محدودیت‌ها، تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی شاهد برگزاری جشنواره مد و لباس سی‌پال هستیم که برگزارکنندگان آن سعی کردند فعالان و طراحان ایرانی را از سرتاسر کشور دور هم جمع کند تا بتوانیم شاهد اتفاقات موثری هر چند کوچک در صنعت مد و لباس باشیم. برگزارکنندگان این جشنواره امید دارند در این راه روزنه‌ای امید برای شناسایی و معرفی افراد توانمند و خلاق ایجاد کنند.

از جنگ اقتصادی، سربلند بیرون می‌آییم

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با حضور در نمایشگاه سی‌پال و مشاهده توانایی طراحان و فعالان خلاق در عرصه مد و لباس، می‌گوید: خیلی خوشحالم که می‌بینم در عرصه مد و لباس، این‌همه توانمندی و موفقیت در میان زنان و مردان ایرانی وجود دارد که برای عشق به ایران، عشق به هنر و هویت ایرانی تلاش می‌کنند. انشالله طلیعه آینده روشن، آینده‌ای که برای سرزمین‌مان و مردم خوبمان با همت هنرمندان ترسیم خواهد شد. باید تشکر کنم از کسانی که امکان برگزاری چنین جشنواره و محافلی را فراهم کردند، از برگزارکنندگان جشنواره سی‌پال خانم شهبازی و جبری که با همت و انگیزه و نیت خیری که دارند، تلاش کردند تا جشنواره مد و لباس را برگزار کنند. البته برگزاری چنین رویدادی مشکلات خاص خودش را دارد و ممکن است خیلی از ما با کوچکترین مانع ناامید شویم اما مهم این است که این عزیزان با اعتقادی که با این کار داشتند، با انگیزه‌های قوی دلی و معنوی نه تنها ناامید نشدند کاملا مجدانه پیگیر برگزاری جشنواره بودند تا اینکه می‌بینیم این کار به نتیجه رسیده است.

او ادامه می‌دهد: زمانی‌که در جشنواره‌ای می‌بینیم از اقصی‌نقاط کشور طراحان و فعالان مد و لباس وجود دارد، این حرکت را به عنوان حرکت ملی باید قلمداد کرد. به اعتقاد من حوزه مد و لباس ایرانی، عرصه مهمی است در درجه اول از دید ایده‌پردازی و خلاقیت و هنر که یقینا هنر ایرانی را نمی‌توان دست‌کم گرفت و توجه به این مسئله امروز برای ما از منظر نگاه هویتی به هنر و فرهنگ ایرانی، برای نسل آینده بسیار حائز اهمیت است و اینکه زمینه‌های مختلف را در فرهنگ اقوام در جای‌جای ایران که نگاه می‌کنیم نسبت به موضوع پوشش و لباس چه برای مردان و چه زنان متاثر از تاریخ، تمدن، پیشینه فرهنگی، باورها، متاثر از جلوه‌های طبیعت آن منطقه است، که در لباس‌ها و سایر ملزومات، آثار هنر و خلاقیت ایرانی مشاهده می‌کنیم.

ابتکار درباره اینکه تولید مد و لباس براساس پیشینه فرهنگی و تمدن تاریخی‌مان بسیار مهم است، بیان می‌کند: امروز برای تولید پوشاک و مد ایرانی زمینه‌های خوبی در صنعت‌مان داریم و با وجود محدودیت‌ها و مشکلاتی که ایجاد شده است، با تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر ما وارد شده و جنگ اقتصادی که بر کشورمان تحمیل کردند اما در این بخش می‌توانیم سربلند بیرون بیایم زیرا به حدی سرمایه‌های داخلی داریم و سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته، همچنین بخش خصوصی به‌خوبی عمل کرده است که بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند نه تنها در این حوزه آسیب نخواهیم دید بلکه به دلیل محدودیت‌هایی که در بحث واردات اتفاق افتاده است تولید لباس ایرانی رشد هم خواهد کرد و مورد اقبال بازارهای داخلی و حتی بازارهای صادرات قرار خواهد گرفت. فعالیتی که جشنواره سی‌پال در بازاریابی، شبکه‌سازی و برقراری ارتباط داخلی و بین‌المللی و نوعی هم‌افزایی ایجاد کرده است، قطعا برای پیدا کردن بازار تولیدات ایرانی کمک بزرگ خواهد بود.

او حمایت از لباس‌های اقوام و سنتی ایرانی را یکی از مسائل مهم در عرصه مد و لباس می‌داند و می‌گوید: باید از لباس اقوام و سنتی ایرانی حمایت کنیم و این موضوع یکی از مسائل مورد توجه ما در معاونت زنان و خانواده است، و دلیل اصلی‌ این امر مسئله توجه به هویت زن ایرانی و هنر بوده است. در جامعه امروز نیاز داریم برای نسل آینده الگوسازی کنیم زیرا حوزه مد و لباس عرصه مهمی است که می تواند در نشاط و امید در جامعه موثر باشد. نسل جدید باید با تنوع فرهنگی و قومیتی آشنا شود و به آن توجه نشان دهد تا قدر فرهنگ غنی و زیبای‌مان را بداند.

راه‌های سنگلاخ در حوزه‌های مد و لباس را هموار کنیم

خاتون شهبازی، دبیر جشنواره سی‌پال، درباره فراز و نشیب‌های موجود در صنعت مد و لباس می‌گوید: باید سنگلاخ‌هایی که در حوزه مد و لباس وجود دارد را هموار کنیم، از همین رو تصمیم گرفتیم گامی را برداریم و محفلی را ایجاد کنیم تا طراحان و فعالان خلاق مد و لباس در کنار یکدیگر جمع شوند و این گردهمایی طراحان ایرانی، یعنی حمایت تمام و کمال از کالای ایرانی. البته جشنواره‌های می‌توانند بستر معرفی طراحان به جامعه باشند و نوعی کارآفرینی صورت می‌گیرد که مخاطبان با آثار خوب ایرانی که دارای هویت تاریخی و تمدنی است، آشنا شوند.

او ادامه می‌دهد: ما به عنوان فعالان این حوزه، وظیفه داریم ذائقه ایرانی‌ها را به سمت هویت اصیل‌شان پیش ببریم و باید برای آنان این امر جا بیفتد که از برندهای ایرانی اصیل استفاده کنند و به سمت برند و مارک خارجی نروند. اگر طراحان ایرانی بتوانند محصولات‌شان را با برند خودشان به فروش برسانند و مردم از آن محصولات استقبال کنند قطعا این چرخه کارآفرینی توسعه پیدا می‌کند. طراحان و فعالان عرصه مد و لباس باید با استراتژی خاص بستر فرهنگی مناسبی را فراهم کنند تا تولید، عرضه و فروش مد و لباس راه مناسب و هموار را پیدا کند.

شهبازی می‌گوید: زمانی‌که می‌گوییم طراحان و فعالان مد و لباس باید این صنعت نوپا را توسعه دهند و با داشتن هویت ایرانی در محصولاتشان مخاطبان را جذب کنند، فضای رسانه‌ای هم باید در این حوزه ورود کنند و حضوری پررنگ داشته باشند. ما به عنوان طراحان این عرصه با برگزاری رویدادی همچون سی‌پال سعی کردیم فضا و موقعیتی را در اختیار طراحان ایرانی قرار دهیم تا فرصتی برای معرفی خود داشته باشند، پس رسانه‌ها هم می‌توانند به کمک ما این فضا را ارتقا دهند.

او همچنین معتقد است طراحان مد و لباس باید نگرش مثبتی به تولید ملی داشته باشند و با طراحی لباس فرهنگ غنی و هویت ایرانی را به نمایش بگذارد، از این طریق باید به دل جامعه برود و با فرهنگ‌های اقوام مختلف آشنا شود و لباسی را طراحی کند که اِلمان‌هایی ایرانی در آن به کار رفته باشد. با این کار نمای شهر با مد و لباس افراد جامعه تعریف فرهنگی درستی به خود می‌گیرد.

هم‌راستا کردن فضای آکادمیک با صنعت مد و لباس

چیا جبری مدیر جشنواره سی‌پال، عرصه مد و لباس را نوپا می‌داند و معتقد است که در این عرصه باید ورود آکادمیک داشت و دانشجویان حرفه‌ای و متبحری را در زمینه طراحی مد و لباس تربیت کرد. این عرصه آکادمیک باید فضایی را برای دانشجویان ایجاد کند تا بتوانند با صنعت مد و لباس و طراحی توامان با هم آشنا شوند، زمانی‌که فضای آکادمیک هم‌راستا با صنعت مد و لباس قرار بگیرد، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.  

او درباره برگزاری جشنواره و محدودیت‌های اقتصادی پیش‌آمده در جامعه می‌گوید: با توجه به بستر فرهنگی مد و لباس و نوپا بودن‌اش و شرایط اقتصادی که امروزه دچارش شدیم با شعار حمایت از کالای ایرانی سعی در برگزاری جشنواره مد و لباس داشتیم تا بتوانیم در این صنعت قدمی برداریم، تلاش کردیم با رویکردی جدید و متفاوت و البته به‌روز الگوهای ایرانی را با جریانات مد و لباس همسان‌سازی کنیم. الگوهایی که به عنوان لباس اقوام ایرانی شناخته شده‌اند اما هنوز به صورت گسترده و حرفه‌ای به جامعه ایرانی معرفی نشده‌اند را باید به جامعه بشناسانیم.

کد خبر 4478885 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: مد و لباس معصومه ابتکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۷۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه ارکان جشنواره و سازمان‌های همکاری اقتصادی اکو؛ 28 اردیبهشت

جلسه ارکان جشنواره و سازمان‌های همکاری اقتصادی اکو؛ 28 اردیبهشت

دیگر خبرها

  • خط و نشان بارسا برای پی‌اس‌جی: با این ستاره می‌آییم!‏
  • «آنیتا، گمشده در اخبار» در یک جشنواره خارجی اکران می‌شود
  • دولت حضور بخش خصوصی خالص در عرصه‌های اقتصادی را تسهیل کند
  • برای حل بسیاری از چالش‌های اقتصادی باید تولید در کشور افزایش یابد
  • جلسه ارکان جشنواره و سازمان‌های همکاری اقتصادی اکو؛ 28 اردیبهشت
  • تولید فیبر نیمه‌رسانایی که لباس‌ها را هوشمند می‌کند
  • توجه به بایسته های مشارکت مردم در عرصه جهش تولید
  • هشدار ورود لباس مبدل‌های دانش‌بنیانی به اقتصاد کشور
  • حضور مردم در تمامی عرصه‌ها موجب فتح قله‌های پیشرفت می‌شود
  • فضای سوررئال مطابق با برنامه آب و هوا/ماجرای خنده بی دلیل گوزن‌ها