Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرشورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران گفت: دولت تلاش می‌کند تا محور برنامه‌های روز دانشجو مطالبه‌گری نباشد.

 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بعد از کودتای روز ۲۸ مرداد، رژیم پهلوی با کمک آمریکا به قدرت برگشت و درصدد برآمد تا پایه‌های حکومت خود را محکم کند. بدین منظور نیکسون امریکایی به ایران آمد، اما با مخالفت و تظاهرات دانشجویان مواجه شدکه طی درگیری‌ها تعدادی از دانشجویان از جمله (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچیو مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا رفته بودند در دانشگاه تهران کشته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
براین اساس روز ۱۶ آذر به نام روز دانشجو درتاریخ ثبت شد و هرساله مراسم یادبودی توسط بسیج و تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.
ما نیز در راستای تشریح برنامه‌های شورای تببین مواضع دانشجویی استان تهران با دبیر و چند عضو این شورا به گفتگو نشستیم. 
اهداف برگزاری برنامه‌های ۱۶آذر
محمد نوری، عضو شورای تبیین مواضع بسیج استان تهران گفت: وظیفه تشکل‌های دانشجویی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب، حضور فعال میان مردم و فهم اجتماعی آن‌ها است.
وی با اشاره به جمله‌ای از شهید بهشتی مبنی بر اینکه خودت را به دست حوادث و جریان‌ها نسپار، چون خدا تورا آفریده تا به وجود آورنده جریان‌ها باشی نه تسلیم شونده در برابر جریان‌ها، افزود: بنابراین سخن جریان دانشجویی همیشه گفتمان ساز بوده؛ از این رو اگر در جامعه‌ای دانشجو پویا باشد، می‌تواند فضای نخبگانی دانشگاه را به جامعه تسری دهد و این نشان از مدیریت مناسب اذهان عمومی است و کشور را در مسیر پیشرفت و بالندگی قرار می‌دهد.

وی افزود: استکبار جهانی که در راس آن کشور آمریکاست، در همه حال سعی داشته که جریان دانشجویی در کشور‌هایی که پرچم دار عدالت طلبی هستند، را از بین ببرد؛ اما بسیاری از کشور‌های که جریان دانشجویی فعال داشته اند، بعد‌ها نماد عدالت خواهی و آزادی شده اند.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج استان تهران در زمان طاغوت نیز کشور ایران نیز اجازه برگزاری تجمع و جریان‌های دانشجویی نداشت، افزود: همچنین بعد از انقلاب افرادی که تفکر غربی «امپریالیسم» در ذهنشان جا افتاده بود به طرق مختلف به آموزش عالی نفوذ کرده بودند و جریان دانشجویی را رد می‌کردند و امروزه نیز شرایط این گونه است.

وی با اشاره به رویکرد کلی برنامه‌های ۱۶ آذر گفت: در ابتدا باید تشکل‌ها با یکدیگر همصدا باشند؛ حتی تشکل‌های مخالف نظرات خود را بیان کنند و جایگاهی برای ابزار صحبت‌ها و انتقادات و کرسی‌های آزاد اندیشی برای دانشجویان ایجاد شود.

نوری تصریح کرد: رویکرد بعدی از برگزاری برنامه‌های ۱۶ آذر، توجه به نکته مقام معظم رهبری در خصوص ترویج نظریه مقاومت در مراسم ۱۳ آبان است که این نظریه باید توسط جنبش‌های دانشجویی انقلابی در اذهان عمومی و رسانه‌ها گسترش یابد، زیرا که راه نجات ما از بن بست‌های پیش رو در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی ترویج این نظریه است.  
وی بیان کرد: در حال حاضر دولت مردان به اشتباه تاکتیکی خود پی برده که راه نجات کشور، مذاکره با استکبار است علاوه بر این رویکرد انقلابی نیز دارند که کافی نیست، نظریه مقاومت میان دولت مردان کشور ما مرسوم نشده در حالی که این مسئله در کشور‌های اروپایی توسط جوانان در حال گسترش است که اثرات خوبی در آزادی خواهی و عدالت طلبی نیز دارد. در حالی که این نظریه توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده توسط مجریان در حال تضعیف شدن است.
ترویج نظریه مقاومت در جامعه
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران گفت: از نگاه جامعه شناسی وظیفه تشکل‌های دانشجویی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب، حضور فعال میان مردم و فهم اجتماعی آن‌ها است گاهی. ما از فهم اجتماعی مردم اطلاعی نداریم که باعث می‌شود تغییرات را به خوبی احساس نکنیم، اما اگر این فهم اجتماعی احساس شود می‌توانیم برنامه بلند مدت نظام را برای مردم تشریح کنیم.

وی اظهار کرد: تشکل‌ها باید به میان مردم بروند و با آن‌ها گفتگو و به فهم مشترک برسند هم اکنون در فضایی هستیم که اگاهی‌ها روزبه روز افزایش می‌یابد. همچنین رهبی ردر دیدار دانش آموزان و دانشجویان فرمودند که نظریه مقاومت باید ترویج و دانشجویان از برگزاری برنامه‌های ۱۶ آذر هراسی نداشته باشند.

پاسداشت روز دانشجو یا استند آپ؟
علیرضا تسلیمی، عضو شورای تبیین حوزه استان تهران و دبیر شورای هماهنگی بسیج نیز در این نشست گفت: برگزاری برنامه پاسداشت عموما باتوجه به اصل ضد استکباری و ضد استعماری بودن توسط تشکل‌های انقلابی در کشور انجام می‌شود. همچنین استفاده ابزاری از ۱۶ آذر در چند روز گذشته در دانشگاه امیرکبیر را شاهد بودیم که متاسفانه برخی از تشکل‌های زرد سیاسی که تا مدتی پیش با رویکردی لیبرالی در جریان‌های سیاسی همفکر بودند از فضای روز دانشجو استفاده و لباس مارکسیت بر تن کردند و مطالبات معیشتی مردم را بیان کردند که از این مسیر به تقاضای‌های سیاسی خود دست یابند که مسئولین انقلابی نیز با آنان مقابله کردند.

وی با بیان اینکه مراسم ۱۶ آذر و جشن روز دانشجو در دانشگاه‌ها به محلی برای برگزاری برنامه‌هایی مانند جنگ‌های شادی، استندآپ‌ها و قرعه کشی‌ها تبدیل شده و این می‌تواند فضا را از فضای آرمانی و جنبشی دور کند، تصریح کرد: متاسفانه این برنامه‌ها که با حمایت معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد نه تنها کمکی به رشد دانشجو نمی‌کند بلکه سبب دوری ذهن و فکر جامعه دانشجویی ازاصل ماجرا می‌شود.

تسلیمی با تاکید بر اینکه بسیج دانشجویی باید رویکرد مورد نظر انقلاب اسلامی را در روز دانشجو گسترش دهد که ما نیز در شورای تبیین استان تهران سعی داشته ایم که در دانشگاه‌های استان تهران این اتفاق رخ دهد، افزود: همچنین در چند دانشگاهی که بنا بود در ۱۶ آذر از آن جا استفاده ابزاری شود توسط مسئولین پیگیری و جنگ‌های شادی به سمت ارائه نظر توسط دانشجویان هدایت شد.  
ضعف تشکل‌های دانشجویی، نداشتن ارتباط با مردم
وی با بیان اینکه ۱۶ آذر یا روز دانشجو فضای بسیار خوبی برای نقد وبررسی تشکل‌های دانشجویی است، افزود: در گذشته روند مثبتی تحت عنوان «آذر نگار» وجود داشت که بر اساس آن دیدگاه‌های دانشجویی اعضای بسیج و اعضای تحکیم اعلام می‌شد. این اقدام بسیارخوب در صورتی مفید است که یکدیگر را مورد نقد قرار دهیم.

عضو شورای تبیین حوزه استان تهران گفت: تشکل‌های دانشجویی نقطه ضعف عمده‌ای از جمله ضعف ارتباط با بدنه اجتماع مردم دارند. اوایل انقلاب تشکل‌ها ارتباط خوب و ملموسی با مردم در جنگ و در حوزه اقتصاد داشته اند، اما در برهه‌ای فاصله‌ای ایجاد شد که برخی از تشکل‌ها در محیط دانشگاه خود را حبس کردند و ارتباط خود با مردم را قطع کردند. اگر تشکل دانشجویی با فضای مردم حقیقی و با درد‌های آنان آشنا نباشد نمی‌تواند نقش تشکلی تاثیر گذار را ایفا کند و این می‌تواند فرصتی برای احزاب سیاسی باشد تا تبدیل تشکل‌ها را به پیاده نظام‌های حزب خود کنند. در هر حال اگر بخواهیم به جزئیات این امر بپردازیم می‌توانیم به دانشجویان دانشگاه‌های سراسری و پیام نور اشاره کنیم که فضای دانشگاه‌ها را به کلی رها کرده و به فعالیت‌های خود می‌پردازند و این آسیب مهمی به شمار می‌رود. تشکل دانشجویی، بستر رشد دانشگاه است و زمانی که تشکل دانشجویی سبب تغییری در دانشگاه نشود یقیننا نتیجه‌ای هم نخواهد.

وی افزود: در حال حاضر به تشکل‌هایی نیاز داریم که نه تنها فضای دانشگاه را رها نمی‌کنند و در عرصه‌های مختلف به ایفای نقش می‌پردازند بلکه خارج از دانشگاه نیز ارتباط تنگاتنگی با مردم جامعه دارند؛ که در این رابطه می‌توان به مسئله ده ونک و تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد که صدای مردم را به گوش مسئولین رساندند. در هر حال رسانه‌ها همیشه منتظر سو استفاده از این شرایط برای رسیدن به اهداف سیاسی خود هستند، اما در مسئله ده ونک تشکل‌های انقلابی پرچم داران و مطالبه گران معضلات مردم و مانع از جریان سازی گروهک‌ها شدند.

تسلیمی با اشاره به اینکه بسیج دانشجویی اهواز در بحث آب رسانی به مردم اهواز و مردم زلزله زده بسیار ماهرانه واارد عمل شد، اظهار کرد: همچنین دانشگاه‌های استان تهران در تابستان در اردو‌های جهادی بسیج در همه شهر‌ها حضور داشتند و تعدادی از دانشگاه‌های ما به طور تخصصی بعد از زلزله در استان خراسان شمالی فعالیت‌هایی را انجام دادند، زیرا بعد از انتخابات مردم آن شهر به فراموشی سپرده شدند و نیرو‌های جهادی و بسیج نیز در استان لرستان، کرمانشاه باتوجه به زلزله از لحظات اول در امداد رسانی حضور داشتند.

وی با بیان اینکه برنامه مرسوم روز دانشجو برگزاری همایش، سمینار، میزگرد و تریبون آزاد است، افزود: بنابر توجه به ابلاغ بخشنامه آراستگی دانشجویان «پیرامون نوع پوشش»، دانشگاه آزاد پرند در قالب رسانه در حال فرهنگ سازی آن است که با تهیه مستند و بررسی قوانین پوشش دانشگاه‌های جهان در میان افراد پرداخته که انشاالله هفته بعد از آن رونمایی خواهد شد.  
تسلیمی اظهار با اشاره به اهمیت توجه به نفوذ در بیانات رهبر معظم انقلاب، افزود: اقشار نخبگانی و رصد گر اجتماعی یعنی دانشجویان باید بیشتراز گذشته مراقب نفوذ باشند. نفوذ دو گونه دارد که گونه اول نفوذ فردی و گونه دوم آن نفوذ جریانی است نفوذ فردی توسط جریان‌های سیاسی شناسایی میشودکه شکل آن اسیب زننده است، اما نفوذ جریانی به مراتب آسیب بیشتری به بدنه اجتماعی می‌زند.
وی با بیان اینکه بسیاری از اندیشمندان دنیا بر این نظر هستند که یک دانشگاه در مرحله اول باید تولید کننده علم وتحقیق و در مراحل بعد افق‌های جامعه را هماهنگ و مشخص کند که به آرمان گرایی ویا آرمان خواهی معروف است، تصریح کرد: امروزه می‌گویندجریان دانشجویی باید مدل نخبگانی حرف بزنید در حالی که مدل نخبگانی حرف زدن یعنی مردم متوجه نشوند که این نوع نگرش و ترویج آن را می‌توان به عنوان نفوذ جریانی نام برد.

تسلیمی بیان کرد: همچنین در بحث نفوذ جریانی فضای به وجود آمده ثابت کرده که باید واقع بین باشیم از این رو بنابر تاکید رهبر دانشجو باید در عین حال که آرمان گرا باشد باید به همان میزان نیز واقع گرا باشد، اما متاسفانه مباحث رایج در دانشگاه‌ها نشان از واقع بینی صرف است و زمانی که از واقع بینی دور شویم رسانه‌ای خنثی می‌شویم.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران گفت: چند سال گذشته هیلاری کلینتون کتابی را تحت عنوان انتخاب‌های سخت منتشر کرد که در قسمت کشور ایران به صراحت تاکید کرده که بزرگترین اشتباه سیاستمداران ایرانی سرمایه گذاری بر روی قسمت خاکستری یعنی قشر منفعل و بی تفاوت است که او نیز خود اعتراف کرده انقلاب اسلامی تهدیدی برای آمریکا تلقی می‌شده بر این اساس در فضای عملیات روانی همه تلاش خود را کرده بودند تا دانشجویان ایدئولگ به سوی بی تفاوتی و خاکستری شدن بروند و خاکستری شدن جامعه ایرانی در واقع خواسته آنان است و کشور ایران می‌تواند رباتی برای رسیدن به اهداف آنان تبدیل شود.

تسلیمی اضافه کرد: امروزه جریان نفوذی در دانشگاه‌ها با منصوب کردن مدیران نالایق در وزارت علوم یا سیستم‌های آموزش عالی تقویت و در حال گسترش است باا ین وجود تلاش تشکل‌ها این است که با این جریان مقابله کند تا ارمان خواهی وارمان گرایی از بین نرود.

وی بیان کرد: نکته مهم این است در روز دانشجو به تهدید‌ها و آسیب‌هایی که شان شامخ یک دانشجو را زیر سوال برده جواب دهیم.

تسلیمی با بیان اینکه ۴۰ سالگی انقلاب نماد جاافتادگی کمال است با طرح این سوال که وظیفه تشکل‌های دانشجویی در آستانه چهل سالگی انقلاب چیست؟ افزود: امروز وظیفه تشکل‌های دانشجویی بنابر نگاه رهبر انقلاب حفظ رویه استکبارستیزی و مبارزه با اشرافیگری و تجمل گرایی و همچنین نقد و بررسی عملکرد ۴۰ ساله انقلاب است. تجربه ثابت کرده هرگاه در موضوع مهمی در کشور درنگ کردیم دشمن سریعتر وارد عمل شده است.
مجلس؛ ریشه همه مشکلات کشور
محمد حسین سراج، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج استان تهران نیز در خصوص مسئله نفوذ، گفت: در دوره اصلاحات طرحی با عنوان چراغ خاموش در کشور اجراشد که نتیجه خاصی نداشت، اما بعد ازانتخابات سال ۹۲ و روی کار آمدن دولت جدید و امضای برجام این طرح به شدت در کشور گسترش یافت. طبق این طرح دشمن نخبگان را جذب خود و از کشور خارج می‌کند که طی این طرح بار‌ها شاهد بودیم این افراد در قالب همایش‌ها به عنوان نیروی نفوذی دشمن و از طرف سرویس‌های اطلاعاتی در دانشگاه‌های نفوذ کرده اند.

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی به نماد استکبارستیزی و عدالت خواهی معروف شده تصریح کرد: استکبار ستیزی جنبش دانشجویی کمک عظیمی به ملی شدن صنعت نفت کرده همچنین بعد از اینکه کودتای ۲۸ مرداد رخ داد تحولات عظیمی در کشور ایجاد شد.

سراج اظهار کرد: زمانی که ما مشکلات کشور را بررسی میکنیم متوجه میشویم که بخشی از آن به مجلس مربوط می‌شود قطعا یکی از معضلات ما این است که چرا نمایندگان اراء خود را پس می‌گیرند که نمونه اخیر آن استیضاح آقای لاریجانی و ادعای اقای ظریف است که ابروی نظام را بردند. مجلسی که دنبال حقوق‌های ۲۰ میلیونی و دغدغه پیدا کردن شغل برای فرزندانشان در شهرداری‌ها را دارند نشان می‌دهد که دغدغه مطالبات مردم را ندارند و به فکر زندگی خود هستند.

وی بیان کرد: امروزه به این نتیجه رسیده ایم که اگر در کشور حرف انقلاب باشد ممکن است مشکلاتی برای فرد ایجاد شود که این موضوع برای ما درد است. ما در این زمینه نیازمند راهکارهستیم.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج استان تهران گفت: مدتی قبل فردی اظهار کرد که نباید موقعیتی در دانشگاه به وجود آید که جریان‌هایی که به نظام مرتبط نیستند در دانشگاه تریبون داشته باشند درحالی که بنابر نظر شخصی، دانشگاه محل تضارب آراء است. اگر این تضارب آراء در دانشگاه‌ها نباشد موجب انتقال نظرات به خیابان‌ها می‌شود.
سراج اظهار کرد: سال‌های گذشته مقام معظم رهبری فرمودند که مرا نقد کنید یعنی بعد از رهبر واجب است که همه افراد نقد شوند، اما هم اکنون ما جرات نقد رئیس جمهور رانداریم که اگر این اتفاق رخ دهد سریعا احضاریه‌ای صادر می‌شود یا اگر کارمند باشد با حقوق به فرد فشار می‌آورند.

وی تصریح کرد: شاید این لغت صحیح نباشد، اما همه درگیر دیکتاتوری شده ایم، اینکه ما هر خواسته‌ای داریم در انتها باید فقط به عرض رهبر برسانیم، اینکه مسئولیت‌ها در کشور نادرست تعیین شده اند یک مسئله است. امروز تنها مسئول جوابگویی که مردم میشناسند رهبر معظم انقلاب است و این نشان می‌دهد یک بیماری در نظام و کشور وجود دارد که باید رفع شود و تنها مکان آن نیز دانشگاه‌های کشور و مطالبه ما دانشجویان و تشکل‌ها است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که فضای تحلیل و نقد در کشور ازبین رفته و مردم به مسئولین اعتماد ندارند و نسبت به مسائل کشور بی تفاوت شدند که می‌توان ازاین به عنوان آفتی در جامعه یاد کرد. در هر حال بخشی از راهکار این مشکل، اصلاح قانون است.

سراج با بیان اینکه بنابر گزارش‌های صادر شده از مرکز افکار سنجشی صداو سیما مردم از عملکرد دولت ناراضی هستند و بخش عظیمی که به آقای روحانی رای داده بودند، نادم هستند، افزود: این شرایط نیازمند اصلاح ساختار و قانون است که این اصلاح قانون باید از مجلس شورای اسلامی گذر کند به همین دلیل است که بیشتر مطالبات ما نیز از مجلس درخواست می‌شود. امروزه مجلس به مجلس لابی تبدیل شده فردی تصمیم می‌گیرد و اقایان لابی می‌کنند و روز بعد نیز، تصمیم مجدد تغییر می‌کند مانند مسئله CFT، اما با این تفاوت که نه تنها بسیج بلکه همه اعتراض دارند. شنیده‌ها این است که در این زمینه گروه‌هایی تلفنی، با نماینده‌ها تماس‌هایی دارند.

وی با اشاره به اینکه عضویت در CFT لازمه مجوز عضویت ایران در دبیرخانه WTO بانک جهانی است، تصریح کرد: چرا باید به بانک جهانی مراجعه و استقراض کنیم یعنی بلایی که دولت قاجاریه برسر مردم آورد دولت آقای روحانی تصمیم بر تکرار ان با همکاری مجلس دارد.

سراج اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است مجلس باید از فضای لابی خارج شود، اقای لاریجانی از ابتدای سال ۸۶ به عنوان رئیس مجلس شورای منصوب شده او به نمایندگان مجلس فرصت ندادند که فعالیت‌های انجام شده توسط رئیس مجلس در این مدت را تشریح کنند. چرا باید طرح‌های انقلابی مانند طرح هدفمندی یارانه‌ها که وارد مجلس می‌شود با صد فیلتر به طرح‌های ضد انقلابی تبدیل شوند؟

سراج بیان کرد: در مسئله شفافیت آراء نماینده‌ها صد‌ها نماینده دیگر هستند که می‌گویند ما فعالیت هایمان را اعلام نمی‌کنیم، رویکرد فعلی مجلس؛ رویکرد مردم کوفه در سال ۶۰ هجری است.

منع فعالیت دانشجویان بسیجی در نماز جمعه
وی در ادامه با بیان اینکه برخی از عوامل سعی دارند که اجازه ندهند دانشجویان بسیجی در تریبون نماز جمعه شرکت کنند که این نشان از ذلت و نداشتن حرف در مقابل جمع فرهیخته کشور است، افزود: اگر این اتفاق بیفتد قطعا واکنش بسیج دانشجویی را به همراه خواهد داشت.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان تهران با اشاره به اینکه به زعم غربی‌ها چهل سالگی انقلاب باید آخرین سال انقلاب باشد، گفت: انشاالله با هوشیاری رهبر معظم انقلاب جشن ۹۰ سالگی انقلاب را برگزار می‌کنیم.  
سراج با بیان اینکه تمام تلاش دولت در روز دانشجو این است که محور دانشجویان، مطالبه گری نباشد، افزود: براین اساس آمار برگزاری برنامه‌ها را نیز گرفته اند و در این زمینه دانشگاه آزاد نیز تلاش بسیاری می‌کند تا جریانات سیاسی را به جنگ‌های شادی تبدیل نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: 16 آذر روز دانشجو تشکل های دانشجویی استکبارستیزی دانشجویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم عموعابدینی ظهر دوشنبه در سومین جلسه کارگروه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول ساماندهی و بازنگری رشته‌های دانشگاهی استان اصفهان اظهار کرد: برای ایجاد مشارکت حداکثری در زمینه آمایش، برنامه‌ها و پیشنهادهایی برای هر استان در نظر گرفته شده و استان اصفهان در آمایش سرزمینی متفاوت از نقاط دیگر است.

وی ادامه داد: این استان فضای آموزشی، پژوهشی و فناوری ویژه‌ای را ایجاد کرده است و در مقایسه با بسیاری از نقاط دیگر خاص به حساب می‌آید.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: در آمایش ملی، میان آمایش سرزمینی و آموزش عالی تفاوت‌هایی وجود دارد و متأسفانه در حال حاضر، آموزش‌ها و تحقیقات در برخی واحدها چندان تقویت نشده است.

وی با بیان اینکه آمایش با مشارکت و تشکیل کارگروه استانی را در دستور کار داریم، گفت: دانشگاه از طریق نخبگانش باید رشته‌هایی را که صنعت نیاز دارد، راه‌اندازی کند. نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود و این مسئله در آمایش مشخص و برایش برنامه‌ریزی می‌شود.

عموعابدینی با بیان اینکه آمایش دانشگاه فرهنگیان در کشور انجام شده است، تصریح کرد: اکنون مسئله و نیاز جدی به بخش وزارت علوم و تحقیقات کشور بازمی‌گردد.

وی افزود: برخورداری از دانشگاهی قدرتمند و باکیفیت برای ما دارای اهمیت است و همه دانشگاه‌ها را نیز اعم از دولتی و آزاد در بر می‌گیرد. آمایش رشته و اشتغال را نباید نادیده گرفت.

کد خبر 6098373

دیگر خبرها

  • بخش زیادی از ۳۰ میلیون گیمر دانشجو هستند
  • ادغام یا تغییر رویکرد در انتظار دانشگاه‌های کم دانشجو
  • برنامه تشکیل ۲۰ کارگروه تخصصی در حوزه انتخابیه داریم/ضعف مجلس یازدهم در تراز بین المللی
  • نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • حضور تشکل‌ها با عقاید مختلف در دانشگاه نشان از دموکراسی دارد
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • شعبان جولا: دانشجو باید به تقابل تمدنی وارد شود و به بیانیه دادن اکتفا نکند/ حق وتو آمریکا باید سلب شود
  • آقای رئیسی! به‌قول حسین‌ شریعتمداری الان زنگ انشا نیست /۳۴ ماه از عمر دولت تان گذشته و شما هنوز دارید می گویید: باید فلان شود و نباید بهمان شود!
  • جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین: این صدای آمریکاست! | چند دانشجو بازداشت شده‌ اند؟