Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در کنفرانس رؤسای مجالس ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه که به میزبانی کشورمان برگزار شد، بیان داشت: مایه خرسندی است که در کنفرانس رؤسای مجالس ۶ کشور حضور یافت. لازم می‌دانم از مجلس پاکستان به دلیل دوران مسئولیت یک ساله‌شان برای این کنفرانس و همچنین تعهداتشان برای کمک به این روند تشکر کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس‌جمهور با تشکر از رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان خاطرنشان کرد: جهان امروز ما شاهد چالش‌های سخت و پیچیده‌ای است. اعم از تغییرات آب و هوا، بحران‌های اقتصادی، توسعه نیافتگی، تجاوز و جنگ، فقر و گرسنگی یکجانبه‌گرایی، ‌افراطی‌گری و تروریسم.

روحانی اظهار داشت: با اغتنام از این فرصت نکاتی را درباره چند چالش جامعه بشری یعنی تروریست، افراطی‌گری و یکجانبه گرایی را مطرح می‌کنم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی تروریست از بدو تأسیس تاکنون با این پدیده شوم مواجه بوده است و از این بابت متحمل خسارات جانی و مالی سنگینی شده است.

رئیس قوه مجریه افزود: اقدامات تروریستی ازجمله شهادت ۷۲ تن از نمایندگان مجلس، دولت‌مردان و سیاست‌مداران در یک بمب‌گذاری در سال ۱۳۶۰ و شهادت رئیس‌جمهور و نخست وزیر وقت کشور توسط تروریست‌ها در یک بمب‌گذاری دیگری در همان سال و شهادت بیش از ۱۷ هزار تن از مردم عادی در طول ۴۰ سال گذشته به دست گروه‌های تروریستی که هم اینک در اروپا و آمریکا تحت حمایت دولت‌های غربی هستند.

وی ادامه داد: شهادت دانشمندان هسته‌ای در اوایل این دهه توسط عوامل تروریستی دولت‌های بیگانه، حمله تروریستی داعش در سال گذشته به مجلس شورای اسلامی و حادثه تروریستی اخیر در شهر اهواز و حادثه دو روز گذشته در چابهار بی‌تردید این حوادث کوچک‌ترین خللی در عزم و اراده دولت و ملت ایران برای مبارزه بی‌امان با تمام اشکال تروریسم وارد نکرده و نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور بیان داشت:‌ امروزه امنیت ابعاد گسترده‌تری نسبت به گذشته دارد. مسائل مهمی مانند امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی، امنیت سیاسی، امنیت اجتماعی و روانی جامعه ما را در بر گرفته است و اخلال در هر یک از آنها می‌تواند در حوزه تروریسم تعریف شود. تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و غیر قانونی آمریکا علیه ملت ایران به عنوان شکل بارزی از تروریسم ملت ما را هدف قرار داده است.

وی بیان داشت: تروریسم اقتصادی به معنای وحشت‌آفرینی در موضوع اقتصاد یک کشور و ایجاد رعب و ترس در دیگر کشورها جهت ممانعت از تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور هدف است. خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و اقدامات این دولت علیه جمهوری اسلامی ایران و شرکای آن بی‌تردید نمونه بارز تروریسم اقتصادی است. 

روحانی خطاب به شرکت‌کنندگان در اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم گفت: منطقه ما امروز در مقطع حساس تاریخی قرار گرفته است. مقطعی که در آن تروریست‌ها، خشونت‌طلب‌ها و قانون‌شکن‌ها به دنبال راه انداختن گردابی از خشونت، فقر، تحریم، بحران، ترور و کودتا هستند. از پاکستان گرفته تا ایران، از افغانستان تا روسیه و از چین تا ترکیه. 

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: آنها نمی خواهند ما دور هم جمع شویم و با هم گفتگو کنیم. کنار هم بنشینیم، همدل و همزبان باشیم، اما باید آنها بدانند این اراده ماست که دست در دست هم بر دشمن مشترک فائق شویم. البته این پیروزی مستلزم آن است که همگی مسئولیت خود را برای خشکاندن ریشه‌های خشونت به یاد داشته باشیم. موفقیت ما نیازمند مبارزه‌ای مستمر و خستگی‌ناپذیر در کشف سرچشمه‌های تباهی و کوشش دسته جمعی در خشکاندن این ریشه‌ها است. 

وی اظهار داشت: فقر و فساد و نابرابری از مهم‌ترین ریشه‌های خشونت‌های تروریستی در این منطقه است. در فضای توسعه نایافتگی است که اشکال گوناگون بزهکاری، قاچاق و پولشویی و تروریسم به یکدیگر ملحق می‌شود و امنیت جوامع انسانی را نابود می‌کند. صدای مردم منطقه به خوبی شنیده می‌شود که می‌گویند جنگ و خونریزی بس است. آوارگی و بی‌خانمانی، فقر و گرسنگی، دیوارکشی و همسایه‌کشی، نفرت و کینه، عقب‌ماندگی و تبعیض، تحریم و تحقیر کافی است. 

روحانی بیان داشت: زنان و دختران تحمل بردگی و محرومیت دوباره از تحصیل و اشتغال را ندارند. کودکان از برهنگی و آوارگی خسته شده‌اند و شهرها و روستاها دیگر انفجار و سوختن و ویرانی را برنمی‌تابند. 

رئیس‌ جمهور تأکید کرد: دخالت‌های سیاسی و نظامی اجازه نمی‌دهد که جوامع رشد طبیعی و راه حل‌های مرسوم خود را در مواجه با اختلافات و مشکلات بیابند. مداخله‌گران با پاشیدن بذر اختلاف و نفرت، کینه و خشونت را درو خواهند کرد. باید بیندیشیم که چگونه می‌توانیم آنهایی که آگاهانه میلیارد‌ها دلار از درآمدهای نفتی خود را برای تعمیق اختلافات و افزودن بر نابردباری‌ها صرف می‌کنند، چگونه متوقف کنیم. 

وی تصریح کرد: در برابر مداخله‌گران و زورگویان بایستیم و ترور و وحشت را بی‌پشتوانه بگذاریم. امروز هماهنگی و همکاری است که امنیت می‌آفریند. برای مقابله با خطرات مشترکی که مرز و قلم را نمی‌شناسند باید نگاهی تازه به مرز و قلمرو در پیش بگیریم و حاکمیت‌های منعطف‌تری داشته باشیم که با تقسیم عادلانه مسئولیت در برابر تهدیدات مشترک ما سازگار باشد. 

روحانی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم به سیل پناهندگان پایان دهیم باید خشونت و جنگ را افسار بزنیم. اگر می‌خواهیم تروریسم را شکست دهیم، باید به پیکار پول‌های ناپاک بشتابیم و برای چنین نبردی باید از کارآمدی حکمرانان یکدیگر حمایت کنیم تا دیگر جایی برای پلیدی‌ها نباشد. 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در اینجا گرد هم آمدیم تا به خود و دیگران یادآور شویم که ملت‌ها و دولت‌های ما در پیوند با یکدیگر هستند. ما از دوران دور و از تاریخی کهن با هم بوده‌ایم. فرهنگ‌های ما در دادوستد سرزمین‌های پویا، تمدن‌های مشترک را آفریدند. تمدنی که از چین بزرگ تا آناتولی پهناور و از روسیه فراخ تا فلات قاره ایران که رسالتی سترگ در تمدن آسیایی به دوش کشیده است. 

وی افزود: ما فرزندان تمدن‌های بزرگی هستیم که اینک ما را به حراست و ارتقای خود فرا می‌خوانند. بگذارید به صراحت بگویم ما در معرض یورشی همه‌جانبه هستیم که نه‌تنها هویت و استقلال ما را تهدید می‌کند بلکه مصمم است پیوست‌های دیرپای ما را از هم بگسلاند. 

روحانی گفت: کشوری که جنگی تجاری با چین به راه انداخته، به پاکستان طعنه می‌زند. افغانستان را تحقیر می‌کند، ترکیه را تنبیه می‌کند، روسیه را تهدید می‌کند و ایران را تحریم می‌کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوندها است. 

وی تأکید کرد:‌ اگر آمریکا گمان می‌کند که می‌تواند ما را از هم جدا کند، سخت در خطا است. وقتی تجارت چین را در تنگنا می‌گذارند، همه ما زیان می‌بینیم، وقتی به پاکستان طعنه می‌زند، همه ما آن را اهانت تلقی می‌کنیم. تحقیر افغانستان، خوار شمردن همه ما است. با تنبیه ترکیه، همه ما مجازات می‌شویم و هر گاه روسیه را تهدید کند، ما هم امنیت خود را در مخاطره می‌بینیم. آنگاه که ایران را تحریم می‌کند، همه ما را از مواهب تجارت بین‌المللی، امنیت انرژی و توسعه پایدار بی‌بهره می‌سازند و در واقع همه را تحریم می‌کنند. ما اینجا هستیم تا بگوییم که بنا نداریم این گستاخی‌ها را تحمل کنیم. ما در برابر آنها خواهیم ایستاد با تقویت همکاری و تعمیق پیوندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی میانِ خود.

روحانی خاطر نشان کرد: می‌خواهم از تلاش ایران در این همکاری و پیوندجویی بگویم. ایران به حکم رسالت بزرگ خود امروز، سد بزرگی در برابر سوداگران خشونت و دلالان فلاکت بوده است و بهای سنگین این ایستادگی را هزاران نفر از دلاوران ما با جانشان پرداخته‌اند. ما سالانه 800 میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر صرف می‌کنیم که نتیجه آن تضمین سلامتی افزون تر ملت‌ها از شرق اروپا تا غرب آمریکا و از شمال آفریقا تا غرب آسیاست.

رئیس جمهور اضافه کرد: برای لحظه ای تصور کنید که  اگر رخنه‌ای در این سد ایجاد شود؛ چه فاجعه‌ای به بار می‌آید. ما در مبارزه با تروریسم به همین اندازه راسخ بوده‌ایم. ما در راه مبارزه بی‌امان با خشونت و افراطی‌گری هم صدها نفر از نیروهای ارزشمند خود را فدا کرده‌ایم و هم سالانه میلیونها دلار هزینه کرده‌ایم؛ بدون این فداکاری‌ها و هزینه‌ها این منطقه، شاهد ظهور و قدرت‌گیری خلافت  وحشیانه داعش در پهنه‌ای بسیار پهناور بود.

وی تاکید کرد: دستاورد این اهتمام، امنیت جان انسان‌ها فارغ از ملیت، قومیت و مذهب در سراسر جهان است. از غربی‌ها انتظار نداریم که سهم‌شان را در ازای امنیت و ثباتی که برای آنها تامین کرده‌ایم، بپردازند اما بدانند که با تحریم ایران، به توانایی ما برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم آسیب می‌زنند. به تحریم‌کنندگان هشدار می‌دهم اگر توانایی‌های ما در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آنها ضربه‌ای ببیند؛ شما نخواهید توانست از زیر آوار مواد مخدر، پناهجویان و بمبها و ترورها به سلامت خارج شوید.

روحانی تاکید کرد:ئ با تضعیف ایران از راه تحریم، خیلی‌ها در امان نخواهند بود؛ آنها که حرف ما را باور ندارند، خوب است به نقشه جغرافیا نگاهی بیاندازند.

وی بیان داشت: پیروزی‌های گذشته ما بر جنایت و خشونت و ترور، به معنای تضمین پیروزی‌های آینده نیست. این موضوع، یک کارزار دائمی و پایدار است که همه کشورها باید در آن احساس مسئولیت کنند و آماده همکاری و فداکاری باشند.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: رویارویی با معضلاتی که سرشتی فرامرزی دارند نیازمند جهت‌گیری‌ها و راه حل‌های فرامرزی است و باید بدانیم که غالب تهدیدات معاصر ما چنین سرشتی دارند. از همین روست که من اشتیاق جمهوری اسلامی ایران را به مشارکت در ساختن منطقه قوی‌تر اعلام کرده‌ام؛ منطقه‌ای رها از سلطه دیگران که به خود متکی باشد و از خود نیرو بگیرد و بر نیروی جمعی همه ملت‌ها کیه کند و بیفزاید. منطقه قوی‌تر؛ نه محصور در جغرافیایی معین بلکه چراغ راهنمای ما در پیشگاه ورود به دنیای پساآمریکایی است؛ دنیایی که در آن آمریکا توانایی سلطه بر دیگران را ندارد و این ملت‌ها در مناطق جهان هستند که در هم پیمانی با هم، آروزهای مشترک شان را پی می‌گیرند.

روحانی افزود: در راه تحقق منطقه قوی‌تر همه ما باید بکوشیم که پیوندهای چندجانبه و دوجانبه را میان خود تحکیم کنیم. ایجاد امنیت شبکه‌ای با همه همسایگان خود را در دستور کار قرار دهیم و حس احترام به حاکمیت ملی آن‌ها را به نمایش بگذاریم.چندجانبه‌گرایی را در دیپلماسی و قراردادهای تجاری تعقیب کنیم.مشارکت جدی در فرآیندهای صلح‌سازی در منطقه را داشته باشیم و در عین تقویت همه‌جانبه قدرت دفاعی، نظامی‌گری در سطح منطقه‌ای را تقلیل دهیم.بر تبادلات مردمی، علمی و فرهنگی و گردشگری منطقه‌ای، را فارغ از تعلقات قومی و مذهبی بیفزاییم.

وی در این باره اضافه کرد: زیرساخت لازم را برای ترانزیت و انتقال انرژی و اطلاعات با همه همسایگان خود و سایر کشورهای علاقمند به استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی، فراهم کنیم.از تجارت کالا و خدمات به‌خصوص کالاها و خدمات فرهنگی میان همسایگان حمایت کنیم. به توازن قوای پایدار با همسایگان مبتنی بر خویشتن‌داری استراتژیک و عدم رقابت مخرب دست یابیم.

رئیس جمهور گفت: البته آمریکا کشوری مداخله جو و غیرسازنده است که نمی تواند هیچ کشور و منطقه‌ای را در مسیر این آرمان یاری کند. انتظارات ما از آمریکا مشخص است.از کسی که به دیوارها تعظیم می‌کند، انتظار نداریم که به پل‌ها احترام بگذارد. از آن مسئولیت گریز، نمی‌خواهیم که به مسئولیت تازه‌ای گردن بنهد. از آن کس که تمدن‌ها را تحقیر کرده، نمی‌توان خواست که نگهدارنده پایه‌های تمدن مشترک باشد اما هرکجا که آمریکا در انهدام جوامع سهمی داشته باشد، اجازه نخواهیم داد که از هزینه خسارت‌ها و ویرانی‌ها بگریزد.

وی تاکید کرد: مسئولیت بر عهده ماست و امیدوارم در اینجا بتوانیم، سنگ بنای مستحکمی را برای دست یافتن به آرمان‌ها و تفوق بر دشواری‌ها و تهدیدات مشترک پایه بگذاریم. جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه آماده یاری رساندن به رسالت خطیر تمدنی خود در همکاری با شماست. هر روز که می‌گذرد بیش از قبل به یقین می‌رسم که با همت صادقانه چین، روسیه، ترکیه، پاکستان و افغانستان، این رسالت را می‌توان به سرانجام رساند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: چین روسیه پاکستان رئیس مجلس شورای جهان تجاوز فقر جامعه جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی مجلس شورای اسلامی دولت ملت ایران تروریسم ایران اقتصاد تجارت جمهوری اسلامی مبارزه با تروریسم افغانستان خشونت قاچاق جنگ زنان اشتغال کودکان رشد مشکلات دلار پناهندگان تمدن استقلال ترکیه انرژی توسعه پایدار مبارزه با مواد مخدر مواد مخدر مبارزه با مواد سلامت اسلامی ایران فرهنگی و گردشگری رقابت جنگ دلار سیل مبارزه با تروریسم مبارزه با مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۸۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه، وزارت خزانه داری آمریکا امروز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه به اصطلاح واسطه‌های تجاری نیروهای انصارالله یمن، نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان اعمال کرده است.

در این بیانیه آمده است که تحریم‌های مذکور شامل شش نهاد، یک فرد و ۲ نفتکش می‌شود که حوزه فعالیت آن ها و یا محل ثبت فعالیت آن ها در هند، ویتنام، لبنان، کویت و لیبریا است.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده است که مجموعه افراد و نهادهای ذکر شده در تسهیل تبادل محموله‌ها و معاملات مالی دخیل بوده‌اند.

این وزارت خانه اضافه کرد که ۱۱ شخص و نهادی که از نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه از طریق تسهیل تبادلات مالی حمایت می‌کنند نیز تحریم کرده است.

کد خبر 6063123

دیگر خبرها

  • بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران تضعیف شده است
  • حزب الله لبنان: جنایت‌های رژیم صهیونیستی بی پاسخ نخواهند ماند
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • آمریکا: از پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران حمایت نمی‌کنیم
  • آمریکا با پروژه گازی ایران و پاکستان مخالفت کرد!
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان
  • آمادگی ایران برای همکاری با کشورهای مستقل در مبارزه با تروریسم
  • حضور ۱۷ ورزشکار و مربی آذربایجان شرقی در اردوی تیم‌های ملی
  • دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان