Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@02:18:57 GMT

سه بنای تاریخی استان تهران ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۵۸۴۰۸

سه بنای تاریخی استان تهران ثبت ملی شد

تهران- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از ثبت سه اثر تاریخی این استان در شورای ثبت و حریم در فهرست آثار ملی کشور خبرداد.

به گزارش روزشنبه ایرنا از میراث فرهنگی استان تهران، محسن شیخ الاسلامی گفت: کاروانسرای شاه عباسی و کارخانه سیمان در شهرستان ری و همچنین عمارت و سر درهای (با قدمت قاجاری)واقع در ضلع شمالی و شرقی پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی آثاری است در کمیته فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاروانسرای شاه‌عباسی در جنوب غربی میدان حضرت عبدالعظیم شهر ری و روبه‌روی مسجد خاتم‌النبیین با قدمت قاجاری و کارخانه سیمان نیز با قدمت پهلوی اول در کنار کوه بی‌بی‌شهربانو قرار دارد.
معاون میراث فرهنگی استان ادامه داد: ثبت بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی، اولین گام در حفظ و صیانت از میراث فرهنگی کشور است.
وی ادامه داد: نباید فقط به ثبت ملی این بناها بسنده کرد چرا که برای احیاء و مرمت بناهای تاریخی از مشارکت نهادهای متولی که در بهره برداری از این آثار سهیم می باشند، بهره برد.
وی خاطرنشان کرد: حفظ و احیاء میراث فرهنگی هیچ منافاتی با توسعه شهری نداشته بلکه موجب تقویت تعلق شهری شهروندان و هویت بخشی به داشته های فرهنگی بین اقشار جامعه خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این خصوص بدون ذکر نام 10اثر تاریخی تهران برای ثبت ملی به خبرنگار ایرنا گفت که پرونده این آثار برای نهایی شدن وضعیت از طریق این نهاد به شورای ثبت و حریم سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است.
دلاور بزرگ نیا تصریح کرد: این آثار تاریخی و واجد ارزش استان تهران به مرور تا پایان امسال در فهرست آثار ملی قرار خواهند گرفت.
گفتنی است که هم اکنون 3هزار 400اثر ملی و واجد ارزش در سطح استان تهران وجود دارد که تنها حریم قانونی(منظر و درجه یک) 32 اثر مشخص شده است.
تهرام/7247/ 1539 /

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ثبت سه بناي تاريخي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۸۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کف سازی خانه محصصی لاهیجان

اسماعیل پورحسن، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان لاهیجان گفت: در راستای حفظ و مرمت آثار تاریخی، پروژه کف‌سازی خانه محصصی با همکاری شهرداری آغاز شده است.

او افزود: متراژ این پروژه ۱۵۵متر و برآورد هزینه انجام شده بالغ بر۲۰۰ میلیون تومان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان لاهیجان تصریح کرد: قبل از این پروژه نیز پروژه کف‌سازی کوچه محصصی به متراژ ۸۰۰ متر در دستور کار قرار گرفته بود که به اتمام رسید و برای انجام آن حدود ۹۰۰ میلیون تومان هزینه شد.

خانه بهرام محصصی واقع در میدان چهار پادشاهان شهر لاهیجان در سال ۱۳۸۴ و با شماره ۱۴۹۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و قدمت آن بر اساس کارشناسی‌ها به دوره قاجار باز می‌گردد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است
  • بارش قطرات باران بر بنای ارگ تاریخی بم
  • آغاز کف سازی خانه محصصی لاهیجان
  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل