Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@04:44:22 GMT

ایران رسما با اوراسیا همکاری تجاری می کند

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۵۸۴۸۰

ایران رسما با اوراسیا همکاری تجاری می کند

با امضای اعضای اوراسیا ایران رسما با این اتحادیه اقتصادی محدوده آزاد تجاری ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، طرح ایجاد محدوده آزاد تجاری بین ایران و اعضای اتحادیه اوراسیا که از سوی «ولادیمیر پوتین» به امضا رسیده بود از سوی اعضای این اتحادیه به سند تبدیل شد.

 

بنابراین گزارش، اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ریاست رئیس جمهوری روسیه شب گذشته برگزار شد و در آن رئیسان جمهوری بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و نخست وزیر ارمنستان به عنوان رهبران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بسته ای از اسناد را امضا کردند که در بین آنها اعتبار اجرایی موافقت نامه ایجاد محدوده آزاد تجاری بین این اتحادیه و کشورهای عضو آن از یک طرف و جمهوری اسلامی ایران از طرف دیگر وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان اسناد تایید شده که تعداد آن 18 سند عنوان شده است، همچنین استراتژی توسعه فرآیند همگرایی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بودجه برای سال 2019، ایجاد بازار مشترک نفت و گاز و اجرای توافقنامه همکاری اقتصادی و بازرگانی میان چین و کشورهای عضو این اتحادیه تایید شد.

 

به گزارش شبستان، ایران ۲۷ اردیبهشت ۹۷ از سوی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان همکار این اتحادیه پذیرفته شد و قرار شد تا خود را برای پیوستن به این اتحادیه آماده کند.

 

در همین رابطه تهران به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مطرح کرد که از جانب اعضای اتحادیه نیز مورد استقبال قرار گرفت و اردیبهشت ماه این موافقت نامه با عنوان موافقت نامه ترجیحات تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با حضور وزیر صنعت کشورمان در آستانه قزاقستان به امضا رسید.

 

اما «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه ۸ آذر توافقنامه ابتدایی ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را که پیش از این در مجلس دوما و شورای فدراسیون پارلمان روسیه امضا شده بود، امضا کرد تا از سوی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به اجرا در آید.

 

براساس این توافقنامه ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حداکثر تلاش خود را برای کاهش یا لغو حقوق گمرکی و دیگر موانع غیرگمرکی برای برخی از کالاها در روابط تجاری خود بکار خواهند بست.

 

گفتنی است، اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، قرقیزستان، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان  ۱۰ اکتبر سال ۲۰۰۰ آغاز به ‌کار کرد و در نشست‌های این مجمع درباره مسایلی از جمله گردشگری، انرژی، همکاری‌های مالی، اقتصادی و آموزشی بحث و تبادل نظر می‌شود. ایران نیز در بعضی از نشست‌های آن حضور دارد. شهر شی‌آن مرکز استان شاآن شی (Shaanxi) در شمال غرب چین محل دائمی مجمع اقتصادی اوراسیا است که نخستین بار در نوامبر ۲۰۰۵ میزبان این اجلاس بود.

 

این اتحادیه با جمعیتی بالغ بر۱۸۲.۷ میلیون نفر و ۲.۷ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و ۱.۳ تریلیون دلار تولیدات صنعتی همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو با خارج از اتحادیه، بالغ بر ۸۷۷ میلیارد دلار یعنی برابر ۳.۷ درصدی صادرات و ۲.۳ درصدی واردات کل جهان است. همچنین، اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارای سهم ۲۰.۷ درصدی از تولیدگاز طبیعی در جهان، سهم ۱۴.۶ درصدی از تولید جهانی نفت، سهم تولید ۵.۵ درصدی از کشاورزی جهان و ۳.۷ درصدی تولیدات صنعتی جهان را داراست. محصولات کشاورزی،مواد غذایی، ماشین آلات، انرژی عمده کالاهای صادراتی اعضای اتحادیه است./

 

 

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: مشهد کانون های فرهنگی هنری مساجد مجلس خطبه نماز جمعه نماز جمعه خراسان جنوبي استان سمنان اتحادیه اقتصادی اوراسیا اوراسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۸۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

‌سفیر ازبکستان گفت: رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی اکو در دیدار با رئیس جمهور ازبکستان بر گسترش همکاری‌ها، مشارکت فعالان بخش خصوصی و افزایش تعاملات اقتصادی دو کشور تأکید کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، فریدالدین نصریوف ظهر امروز در نشست با استاندار بوشهر با اشاره به توسعه ارتباط ازبکستان با جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف اظهار داشت: ارتباط تجاری، اقتصادی، سیاسی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان توسعه یافته است.

سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دیدار رئیس جمهوری ایران و ازبکستان گفت: رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی اکو در دیدار با رئیس جمهور ازبکستان بر گسترش همکاری‌ها، مشارکت فعالان بخش خصوصی و افزایش تعاملات اقتصادی دو کشور تأکید کردند.

وی از افزایش حجم مبادلات تجاری ایران ازبکستان خبر داد و بیان کرد: حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان سال گذشته به 500 میلیون دلار رسید و امسال به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

نصریوف نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو را فرصت مهمی در توسعه مبادلات تجاری نام برد و گفت: هدف سفر به استان بوشهر توسعه روابط اقتصادی و تجاری، ازبکستان با این استان است.

سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی و تجاری با استان بوشهر در دستور کار قرار دارد گفت: اکنون میزان مبادلات تجاری ازبکستان با کشورهای افغانستان یک میلیارد، روسیه 10 و چین 10 میلیارد دلار است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مهم ازبکستان در عرصه اقتصادی اضافه کرد: یک منطقه ویژه اقتصادی در ازبکستان با 200 هکتار مساحت ظرفیت مهمی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است.

نصریوف  ظرفیت استان بوشهر در بخش‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تجاری را قابل توجه دانست و تأکید کرد: با توجه به ارتقا سطح روابط جمهوری اسلامی و ازبکستان توسعه همکاری با استان‌های مختلف ایران از جمله بوشهر در دستور کار قرار دارد.

آمادگی توسعه روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان

استاندار بوشهر هم با تشریح ظرفیت‌های مختلف اقتصادی و تجاری استان گفت: این استان ضمن اینکه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از ظرفیت‌های مهمی برخوردار است در بخش تولید محصولات صنعتی و کشاورزی دارای ظرفیت بالایی است.

احمد محمدی‌زاده تولید 40 نوع محصول خرما در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: استان بوشهر 50 درصد میگو پرورشی کشور را تولید می‌کند که این دو محصول بازار خوبی در ازبکستان دارد.

وی از آمادگی توسعه روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان خبر داد و بیان کرد: اعزام هیئت‌های تجاری ایران و ازبکستان به دو کشور و ایجاد نمایشگاه ارائه محصولات در بوشهر و تاشکند می‌توان در توسعه ارتباط و معادلات تجاری اثربخش باشد.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد
  • هشت پیشنهاد ایران به نشست وزیران علوم سازمان همکاری شانگهای
  • ‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا
  • انعقاد تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی ایران و آلمان
  • افزایش تعاملات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • سازمان ملل و کشورهای غربی بیش از حد به اسرائیل سخت می‌گیرند | سازمان ملل بهتر است منحل شود !
  • کاهش ۱۴ درصدی نرخ تورم لرستان
  • بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است