Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول‌نیوز -کویر مصر یکی از بهترین کویرهای ایران برای لذت بردن از زیبایی‌های کویر است و می‌توانید در آن شاهد زیبای‌های بی‌انتهای دنیای پر رمز و راز کویر باشید.کویر درست به اندازه جنگل، دریا و ساحل زیبا است و حتی چهره متفاوتی از طبیعت را می‌بینید که می‌توانید ساعت‌ها و حتی روزها از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!






کویر مصر در نزدیکی روستای توریستی مصر که نام آن در سال‌های اخیر بر سر زبان‌ها افتاده و مردم خونگرمی هم دارد، واقع شده است. در این مطلب که در قالب یک برنامه سفر تهیه شده قصد داریم از اصفهان به سمت کویر مصر حرکت کنیم. در این سفر ابتدا از کویر مصر و جاذبه‌های کم‌نظیر آن دیدن می‌کنیم و سپس سری هم به جاذبه‌های شهر خور و بیابانک که در نزدیکی آن واقع شده است، می‌زنیم. کویر مصر در این زمان یکی از بهترین مقاصد برای سفر آخر هفته دو روزه برای اصفهانی‌ها و دیگر اهالی استان اصفهان است.
در ضمن می‌توانید با شرکت در تورهای کویر مصر که با قیمت‌های مناسبی برگزار می‌شوند، نیز به این کویر زیبا سفر کنید.

برای رسیدن به کویر مصر از اصفهان باید ابتدا خود را به روستایی به همین نام در ۵۵ کیلومتری خور برسانید. برای رسیدن به این روستا که ۴۲۰ کیلومتر با اصفهان فاصله دارد، باید در حدود ۵ ساعت رانندگی کنید. پیشنهاد می‌کنیم پس از رسیدن به روستا و قبل از ترک آن و حرکت به سمت کویر، کمی در روستا گردش کنید و نظاره‌گر معماری سنتی و کویری خانه‌‌های ساده آن باشید. در ضمن می‌توانید دوغ شتر را نیز در این روستا امتحان کنید.

تفریحات کویر

کمی از روستا فاصله بگیرید، غرق تماشای مناظر کویری می شوید. اول از همه شما را با تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید، امتحان می‌کنیم. در کویر مصر علاوه بر پیاده‌روی در میان شن‌های روان از تفریحات دیگری مثل شترسواری، موتورهای چهارچرخ خودروهای آفرود، تماشای غروب آفتاب و از همه مهم‌تر شب‌نشینی در دور آتش و تماشای ستارگان آسمان لذت ببرید. جالب است بدانید آسمان این کویر به قدری صاف است که احساس می‌کنید اگر دستان خود را دراز کنید، می‌توانید ستارگان آن را در دست بگیرید.

مناطق دیدنی

هشدار: اول از همه باید یادآور شویم که کویر با همه زیبایی‌های خود طبیعت خشنی دارد و کویرنوردی نیازمند تجربه زیاد یا استفاده از راهنمایی افراد محلی، توانایی جسمی کافی، استفاده از خودروی مناسب و قدرتمند (مثل خودروهای دو دیفرانسیل) و به همراه داشتن آذوقه و تجهیزات لازم و مناسب برای کویرنوردی است. در ضمن خطراتی نظیر گم شدن و گزیده شدن توسط مار و عقرب نیز همیشه شما را تهدید می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تنها افراد دارای توانایی جسمی کافی روانه کویر شوند و در تمام طول مدت کویرنوردی با احتیاط کامل عمل کنند.

در شمال کویر مصر و جنوب کویر مرکزی، چاله‌ای است وجود دارد که در میان تپه‌های احاطه شده است و باتلاقی در میان خود جای داده که سنگریزه‌هایی اطراف آن را پوشانده‌اند و کف آن با سنگ مفروش شده است. این باتلاق همان دریاچه نمک سلکنون است. این چال و این دریاچه بر اثر سیل بزرگی که در سال ۱۳۵۵ در منطقه رخ داد، ایجاد شده است.
مسیر دسترسی

برای رسیدن به این دو پدیده جالب کویری باید پس از پشت سر گذاشتن روستای مصر به سمت شمال حرکت کنیم و روستای فرحزاد را نیز پشت سر بگذاریم. پس از عبور از این دو روستا یک دو راهی خواهید دید که باید به سمت چال سلکنون حرکت کنید. پس از  طی ۳ کیلومتر در این مسیر به دو راهی دیگری می‌رسید که مسیر منتهی به سمت شمال شرقی را انتخاب کنید.

بر اثر سیل سال ۱۳۵۵ که در این منطقه رخ داد، دریاچه دیگری نیز ایجاد شد که بعدها به مرور زمان خشک شد؛ اما مسیرهای که آب در زیر ماسه‌ها ایجاد کرده بود، به مرور زمان موجب شد پساب‌های کشاوری روستای امیرآباد به عمق نزدیک شود و آب‌ در منطقه دیگری دوباره به سطح زمین راه یافت. جمع شدن آب در این منطقه موجب ایجاد نیزاری شد که اکنون ارتفاع برخی از نی‌های آن به چهار متر می‌رسد و به آبشخور حیات‌وحش کویر مصر هم تبدیل شد.

وجود گونه‌های نادر جانوری که در کویر زندگی می‌کنند مانند روباه شنی، گربه شنی، شاهین، سبزقبا، چکاوک کاکولی و چند گونه نادر دیگر، نیزار را به محل مناسبی برای عکاسی تبدیل کرده‌اند؛ البته در این منطقه ممکن است چند نوع مار و عقرب نیز وجود داشته باشد؛ بنابراین باید مراقب آن‌ها باشید.
راه دسترسی

این نیزار در ۶ کیلومتری شمال شرق روستای مصر و ۲ کیلومتری شرق فرحزاد واقع شده است و می‌توان پس از پشت سر گذاشتن تپه‌های شنی هر دو روستای فرحزاد و امیرآباد به این نیزار رسید؛ البته برای رسیدن به این نیزار از خودروی دو دیفرانسل استفاده کنیم که در آن منطقه تقریبا به راحتی پیدا می‌شود.

تخت به مرتفع‌ترین نقطه کویر که صاف و هموار است، گفته می‌شود؛ در واقع می‌توان تخت را قله کویرها نامید و در این نقطه دید بسیار خوبی به مناظر کویری اطراف خود دارید. تخت عباسی در شمال شرق روستای مصر و جنوب کویر بزرگ مرکزی واقع شده و از بالای آن می‌توانید چال سلکنون، روستای مصر و روستای فرحزاد را مشاهده کنید. این نقاط به دلیل مرتفع بودن، کاملا در معرض بادهای فرساینده قرار دارند و این موضوع باعث می‌شود شن‌های نرم این نقاط به مکان دیگری انتقال کنند و تنها سنگ‌ها و صخره‌های سخت باقی بمانند.
مسیر دسترسی

برای رسیدن به تخت عباسی باید پس از پشت سر گذاشتن روستای مصر به مسیر خود به سمت شمال ادامه دهید و پس از گذر از روستای فرحزاد وارد وارد دوراهی چال سلکنون شوید. در ادامه مسیر خود باید سه کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا به دو راهی دریاچه سلکنون برسید. به حرکت خود در این مسیر ادامه دهید تا دیواره شنی را پشت سر بگذارید و پس از عبور از آن دریاچه نمکی سلکنون و تخت عباسی را در شرق خود خواهید دید. برای رسیدن به تخت عباسی باید مسیر خو را تا ۲ کیلومتر به سمت شمال شرقی ادامه دهید. بهتر است از مسیر حاشیه شمال غربی که شیب ملایم‌تری دارد، خود را به بالای تپه برسانید. در ضمن برای پیمودن تمام مسیرهای مذکور باید از خودروی دو دیرانسیل استفاده کنید.



منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گردشگری پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۸۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۴۰ ویژه‌برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۲

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان از اجرای برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان ازجمله شب شعر شاهکار، به‌رسم فتوت، اصفهان‌گرد و "شهید کوچه ما، روشنایی شهر است" در این منطقه خبر داد.

علی‌اکبر رسالت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه رویدادهای هفته فرهنگی اصفهان در سال جاری با شعار «اصفهان شهر زنده، شهر زندگی» برگزار می‌شود، اظهار کرد: نکوداشت هفته اصفهان فرصتی برای معرفی و شناساندن تمام این ظرفیت‌ها به نسل حاضر و نسل‌های آینده است.

وی افزود: با تلاش مضاعف اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان، ۴۰ برنامه فرهنگی در محلات ده‌گانه این منطقه و مراکز فرهنگی با محوریت معرفی این کلان‌شهر و آشنایی با آداب و رسوم و سنت‌های شهر گنبدهای فیروزه‌ای در حال برگزاری است.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان تصریح کرد: هم‌زمان با نکوداشت هفته اصفهان و هفته فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای، رویداد «به رسم فتوت دو» در قالب آئین گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، هفتم اردیبهشت در ذکر خانه بوتراب محله محمودآباد برگزار می‌شود.

رسالت ادامه داد: مقرر شده است در اردوی بازدید از اماکن تاریخی با عنوان «اصفهان گرد» ویژه رده سنی نوجوان و جوان با حضور بیش از ۵۰۰ نفر با حمام شاهزاده‌ها، موزه عصارخانه شاهی، بازار اصفهان و صنایع‌دستی اصفهان آشنا شوند، همچنین برنامه «شب شعر شاهکار» با حضور شاعران و هنرمندان اصفهانی با مشارکت انجمن اهل قلم اصفهان و فرهنگسرای قدس به مناسبت روز بزرگداشت سعدی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به دیگر رویدادهای هفته فرهنگی اصفهان گفت: اجرای مسابقات ورزشی مفرح خانوادگی، نقاشی، کتاب‌خوانی، برگزاری جشن، نمایشگاه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی و برنامه‌های استیجی از دیگر برنامه‌های مورد نظر در این هفته است.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: علاوه‌بر برنامه‌های شاد، متنوع و مفرح سعی شده است تا ضمن افزایش دانش عمومی شهروندان در مورد شهر اصفهان، تاریخچه و آشنایی با قدمت و آداب و رسوم دیار نصف جهان، همچنین عدالت فرهنگی در تمام محلات این منطقه به‌ویژه محلات کم‌برخوردار رعایت شود.

کد خبر 747114

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۲ عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری
  • اختتامیه جشنواره «پوپک» در هفته فرهنگی اصفهان
  • خورو بیابانک رکوردار بارندگی‌های استان اصفهان
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • برگزاری ۳۵۰ برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان
  • ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران
  • محور خور و بیابانک به سمت اردستان و نائین مسدود شد
  • معرفی جزییات برنامه های هفته فرهنگی اصفهان
  • «زیر چتر اصفهان» در منطقه ۹ اصفهان اجرا می‌شود
  • برگزاری ۴۰ ویژه‌برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۲