Web Analytics Made Easy - Statcounter

اختتامیه دهمین جشنواره گروه نوازی موسیقی فارس با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان موسیقی در تالار حافظ شیراز برگزار شد. در این مراسم از سردیس محمدرضا درویشی و احمد پژمان رونمایی و شریف لطفی تجلیل شد. همچنین نشان شهروند افتخاری شیراز به حسین علیزاده، از سوی شهردار این شهر، اهدا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سید مجتبی حسینی شامگاه جمعه (۱۶ آذر ماه) در آیین پایانی دومین جشنواره موسیقی فارس با بیان اینکه جشنواره‌زدگی در هنر را دریغ این روزها می‌دانم، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره‌هایی که بر مبنای ظرفیت‌ها و نگاه آمایشی شکل گرفته و اثربخشی دارد، حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره محور کار خود را توجه به کار گروهی قرار داد، خاطرنشان کرد: کار گروهی جز با همدلی پیش نمی‌رود و اگر این کیمیا در جمعی جان بگیرد کار گروهی هم به سامان می‌رسد.

معاون وزیر ارشاد تاکید کرد: برای این جشنواره باید امتیاز ویژه قائل شد، زیرا کار همدلانه در سرزمین همدلی ظهور می‌یابد و رفاقت بر رقابت در دیار فارس رجحان دارد.

حسینی با اشاره به اینکه فرزندان این مرز و بوم به جهانیان نشان دادند که با هم بودن را در قاب و قالب هنر جان می‌دهند، اضافه کرد: زمان سرشتی از هنر دارد و ترنم موسیقی بهانه ارجمند ماست و گرایش‌های موسیقی در این جشنواره در کنار هم ارائه شد و ناظران و داوران در قالب گروهی سختکوش و کاردان بدون تکیه بر بودجه دولت آن را برگزار کردند که نشان از عزم جزمشان در هنر دارد.

وی با بیان اینکه هنرمندان شیرازی در سال‌های اخیر در عرصه هنر بالیده‌اند، عنوان کرد: شیراز می‌تواند میزبان شایسته‌ای برای رویدادهای اینچنینی باشد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: انجمن موسیقی با همراهی بخش خصوصی می‌تواند در صحنه هنر فعالیت‌های درخشانی را شکل دهد.

کمک مالی زیادی نمی‌خواهیم، اما امنیت فکری و کاری می‌خواهیم

قائم مقام دبیر دومین جشنواره موسیقی فارس هم در این جلسه گفت: امنیت فکری هنرمندان موسیقی و ارتقای کیفیت موسیقی گروه‌نوازی باید در اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.

کیوان فرزین‌ با بیان اینکه امیدواریم این حضور و همدلی بیش از پیش باشد، اظهار کرد: جشنواره‌ای که بر گروه‌نوازی متمرکز است آموزه‌های بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه گروه‌نوازی نمادی از زندگی جمعی است، خاطرنشان کرد: افرادی که تک تک گرد هم می‌آیند ضمن حفظ سلیقه‌های فردی، منافع طولانی مدت جمعی را بر منافع کوتاه مدت شخصی ارجح می‌دانند.

 قائم مقام دبیر دومین جشنواره موسیقی فارس با بیان اینکه جشنواره فقط محلی برای ارائه موسیقی و برگزاری کنسرت نیست، تصریح کرد: جشنواره در واقع محلی برای تحلیل، آسیب‌شناسی، بررسی انواع موسیقی و جریان موسیقی، تفکر برای اصلاح مشکلات و آسیب‌ها، تشویق نقاط قوت و حمایت از استعدادهای درخشان و فکرهای نو است.

فرزین با اشاره به اینکه در ستاد برگزاری جشنواره تلاش بر این بود که این دوره مستند شود، بیان کرد: سعی کردیم پیشنهادات و انتقاداتی که در دوره گذشته مطرح شد در جشنواره امسال برطرف شود، چه در آئین‌نامه جشنواره و چه در رفتار و برنامه‌های برگزاری این موارد مورد توجه قرار گرفت.

وی عنوان کرد: ستاد جشنواره از مسوولان فرهنگی درخواست دارد که هر کسی قرار است رویداد هنری را در کشور مدیریت و برگزار کند هرچند باید براساس تخصص و تجربه باشد اما با ایجاد احساس امنیت و تضمین برگزاری، به ارتقای کیفیت کارها کمک کند.

قائم مقام دبیر دومین جشنواره موسیقی فارس با اشاره به اینکه بر اثر برخی کم‌لطفی‌ها زمان زیادی از دست دادیم وگرنه این جشنواره با کیفیت بهتری برگزار می‌شد، اظهار کرد: لازم است دبیرخانه جشنواره به صورت دائمی برقرار باشد و به صورت مستمر روی ارتقای کیفیت، کار شود.

فرزین با تاکید بر اینکه جمع مشتاقی که برای شنیدن موسیقی به سالن می‌آید حق دارد موسیقی با کیفیت بشنود، خاطرنشان کرد: موسیقیدان وظیفه دارد به کیفیت کار خود فکر کند.

وی با بیان اینکه ما کمک مالی زیادی نمی‌خواهیم اما امنیت فکری و کاری می‌خواهیم، تمام کسانی که در این زمینه کار می‌کنند امنیت کاری می‌خواهند، گفت: لازم است برنامه‌های هر سال به طور مشخص به فعالان این حوزه ارائه شود و موسیقیدان بداند چه زمانی در جشنواره باید شرکت کند یا زمان برگزاری کنسرت چه وقت است نه اینکه زمان اعلام شود و وقتی که افراد روی کارهای خود تمرکز و وقت صرف کردند جشنواره یا کنسرت لغو شود.

قائم مقام دبیر دومین جشنواره موسیقی فارس با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت فرهنگ و اهالی فرهنگ قبل از کمیت توجه به کیفیت است، افزود: نباید سرعت فروش بلیت یا تعداد برگزاری کنسرت ما را گول بزند و از توجه به کیفیت غافل شویم.

فرزین ابراز امیدواری کرد که ستاد جشنواره موسیقی و تمام رویدادهای هنری مهم در طولانی مدت با برنامه‌ریزی به ارتقای کیفیت توجه کند و با استفاده از نظرات متخصصین پیش رود.

وی عنوان کرد: در هر دوره جشنواره به طور حتم اشکالاتی هست و هر کسی که انتقاداتی دارد ما شنیداریم، پیشنهادات خود را به انجمن موسیقی فارس ارائه دهد تا در اختیار هرکسی که مسئولیت این رویداد را بر عهده گرفت قرار گیرد.

قائم مقام دبیر دومین جشنواره موسیقی فارس با اشاره به اینکه دوره‌ی پیشین جشنواره با چند سال وقفه فعال شد، تصریح کرد: امسال دومین جشنواره موسیقی فارس به دبیری استاد احمد پژمان برگزار شد و گروه‌های مختلف در بخش غیررقابتی کودک و بخش‌های موسیقی محلی و مقامی، گروه‌های کوبه‌ای، کلاسیک، آواز جمعی، موسیقی پاپ و موسیقی دستگاهی ایران به اجرای آثار خود پرداختند.

فرزین اضافه کرد: امسال بخش پژوهش به بخش‌های پیشین افزوده شد و با توجه به نیاز گروه‌های موسیقی و موسیقیدان به تسهیل و تسریع در روند فعالیت در راستای ارتقای کیفیت برای افزوده شدن این بخش برنامه‌ریزی شد و استاد درویشی فیاض در هیات علمی این بخش حضور داشتند.

وی با بیان اینکه فراخوان جشنواره مردادماه امسال منتشر شد، عنوان کرد: ۱۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و ۵۰ اجرا به بخش نهایی راه یافت که از ۹ تا ۱۶ آذرماه به اجرای آثار خود پرداختند.

قائم مقام دبیر دومین جشنواره موسیقی فارس با اعلام اینکه در بخش دستگاهی ۱۰ گروه و در بخش مقامی ۹ گروه و در بخش کوبه‌ای ۱۰ گروه رقابت داشتند، اضافه کرد: در بخش‌های کلاسیک، آواز جمعی و پاپ هیچ گروهی به بخش رقابتی راه نیافت و داوران در هر بخش برای توصیه به اهالی موسیقی در بیانیه موضوعات مختلف را مطرح کردند که نظر داوران در سایت جشنواره اطلاع رسانی می‌شود.

حسین علیزاده شهروند افتخاری شیراز شد

این هنرمند: افتخار شهروند شدن در شیراز از نشان شوالیه بزرگتر است
 

شهردار شیراز، عنوان شهروند شیراز را با کسب اجازه از شهروندان این کلانشهر به حسین علیزاده اهدا کرد.

علیزاده هم در این مراسم گفت: من اولین فعالیتم را در سن ۲۱ سالگی در شیراز شروع کردم و این شهر پیوندی محکم با موسیقی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه فضای این شهر را موسیقی و ادبیات فرا گرفته است، افزود: زمانی از من می‌پرسیدند که چرا نشان شوالیه را نپذیرفتم اما اگر کسی هم اکنون در این نشست باشد متوجه می‌شود که افتخار شهروند شدن در شیراز چقدر در مقابل آن نشان بزرگتر است.

شهردار شیراز هم ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، اظهار کرد: از شیراز سخن می‌گوییم، شهری که به پشتوانه تاریخی و داشته‌های فرهنگی خود پایتخت فرهنگی ایران زمین است.

حیدر اسکندرپور افزود: شهر شیراز هم جسمش نقطه به نقطه و کوچه به کوچه و ساختمان به ساختمان بیانگر هویت ایران سربلند است و هم روحش بیانگر روح ایران زمین است.

وی با بیان اینکه هر کس در هر کجای دنیا سعدی و حافظ را به عنوان نماینده روح بلند ایرانی می‌داند، خاطرنشان کرد: شیراز می‌تواند محل برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری کشور باشد.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه این رویداد در سطح استانی برگزار شده است، یادآور کرد: شیراز ظرفیت برگزاری رویدادهای در تراز بین‌المللی را دارد و ثروت مردم شیراز داشته‌های فرهنگی آنهاست.

اسکندرپور با بیان اینکه در شیراز نیاز نیست برای تولید اشتغال کارخانه بزنند، اضافه کرد: کافی است با نگاه متفاوت به حوزه هنری و فرهنگی در شیراز زمینه‌ای ایجاد شود که این شهر مرکز فرهنگ و هنر کشور باشد.

وی با بیان اینکه مردم شیراز از جنس هنر هستند و رنگ و بوی هنر دارند، عنوان کرد: جشنواره موسیقی فارس در دیاری برگزار شد که وادی موسیقی است.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه استاد حسین علیزاده کسی است که به قول خودش از روزهای دور از کوچه پس کوچه‌های شیراز عبور کرد تا موسیقی این کشور را تعالی بخشد، اظهار کرد: موسیقی نینوای استاد علیزاده برای ایرانیان کاملا آشناست و با افتخار و به پاس خدمات بسیار موفق این بزرگمرد به موسیقی ایران و زحمات فراوانی که در عرصه موسیقی ایران زمین کشیده است افتخار شهروند شیراز به ایشان تقدیم می‌شود.

اسکندرپور با بیان اینکه این استاد بزرگ با وجود اینکه افتخارات بزرگ بین‌امللی کسب کردند اما بیان کردند بزرگترین افتخارم این است که مهر و محبت ایرانیان نصیبم شده است، گفت: به دلیل عشق و علاقه استاد علیزاده به شیراز به نمایندگی از مردم مهمان دوست شیراز، عنوان شهروندی شیراز عزیز به استاد هدیه می‌شود و امیدواریم این مرز و بوم از مردانی از جنس استاد علیزاده پر باشد.
 

موسیقی فارس آمیخته‌ای از دانش و فطرت آدمی است

سرپرست استانداری فارس گفت: موسیقی فارس آمیخته‌ای از دانش و ذوق و فطرت آدمی است و فیلسوفان و دانشمندان هنر درخصوص زیبایی‌ها و تاثیرات علم موسیقی مطالبی را بیان کردند که جایگاه این هنر را نشان می‌دهد.

یدالله رحمانی شامگاه جمعه در آیین پایانی دومین جشنواره موسیقی فارس و دهمین دوره گروه‌نوازی استان، ضمن تشکر از گروه‌های موسیقی که با برنامه‌های دلنشین خود وجد و شور و نشاط در جمع ایجاد کردند، اظهار کرد: استان فارس جلوه‌گاه فرهنگ، هنر، طبیعت و گهواره تمدن ایران زمین است.

وی خاطرنشان کرد: این استان کهن که باید آن را ایران کوچک نامید، شهره دنیاست و صاحبدلان، این دیار را با حافظ و سعدی می‌شناسند و مومنان در حرم حضرت شاهچراغ (ع) سومین حرم اهل بیت (ع) به آستان ملکوت پای می‌گذارند.

سرپرست استانداری فارس با اشاره به اینکه تاریخ سرزمین فارس گویای تمدن جهان و مورد توجه تمام علاقمندان به فرهنگ و هنر و پژوهش است، عنوان کرد: ثبت ۵ اثر جهانی در فهرست یونسکو و ۲۹۰۰ اثر ملی نشان دهنده این ظرفیت بی‌بدیل است.

رحمانی با بیان اینکه موسیقی نیز در فارس از جایگاه والایی برخوردار است، بر مشارکت بخش خصوصی ضمن حفظ ارزش آثار موسیقایی تاکید کرد و گفت: باید شرایطی برای کسب درآمد هنرمندان ایجاد شود تا ضمن انتقال غنای فرهنگی به جامعه، اشتغال هم ایجاد شود.

موسیقی می‌تواند مسائل لاینحل سیاسی را حل کند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موسیقی می‌تواند در جامعه اتحاد و آرامش ایجاد و مسائل پیچیده لاینحل سیاسی را حل کند، گفت: موسیقیدان‌ها که سفرای فرهنگی ایران هستند می‌توانند موقعیت‌هایی ایجاد کنند که در جهان به صلح برسیم.

مسعود رضایی شامگاه جمعه در آیین پایانی دومین جشنواره موسیقی فارس و دهمین گروه‌نوازی استان، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید گل آدم را با روح خود سرشته‌ام و هنرهایی که از انسان‌ها تراوش می‌کند از روح خداست.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا بعضی افراد موسیقی را برای جامعه مضر می‌دانند، خاطرنشان کرد: کسانی که هر جا درمانده شدند با زبان موسیقی مستبدترین افراد را به راه نرمش کشانده‌اند و در داستان‌های مختلف این مهم بیان شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنرمند موسیقی دیگر انسان‌ها را وادار می‌کند که با اندیشه او همراهی کنند، خاطرنشان کرد: این جز از زبان موسیقی برنمی‌آید.

رضایی بیان کرد: در شگفتم از کسانی که موسیقی را آلت لهو و لعب می‌دانند در حالی‌که انسان‌های عارف از راه موسیقی به خداشناسی رسیدند. مثنوی نی‌نامه مولوی چیزی جز خلقت خداوند نیست و حکایت‌های سعدی نیز برآمده از روح زیبای اوست.

وی با بیان اینکه موسیقی نوایی است که با حرکت صداها به وجود می‌آید و آن هم در خلقت طبیعت است، عنوان کرد: اگر به آلت‌های موسیقی نگاه توجه شود به شکل عضوی از بدن انسان ساخته شده که کاسه‌گاه او نماد محل فکر و اندیشه انسان است.

موسیقی راه کوتاه رسیدن به مدینه فاضله است
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه موسیقی راه کوتاه رسیدن به مدینه فاضله است، خاطرنشان کرد: هنر موسیقی با حکمت ایرانی تنیدگی یافته و به تار و پود دیبای اندیشه ایرانی تبدیل شده است؛ به نحوی که فارابی، ابن سینا، قطب‌الدین کازرونی و دیگر حکیمان بدان مشغول شدند.

صابر سهرابی شامگاه جمعه ۱۶ آذر در آیین پایانی دومین جشنواره موسیقی فارس و دهمین دوره گروه‌نوازی استان، اظهار کرد: هنر، زیبایی است که نزدیک‌ترین و ملموس‌ترین تجلی ذات خداست که با پدید آمدن هستی جریان یافته و موسیقی صدای این زیبایی است.

وی با اشاره به اینکه صدای پیچش باد در لابه‌لای درختان تا نوای هزاران همه بانگ زیبایی خداوند را سر می‌دهند، افزود: موسیقی زبان هستی است و بانگ الهی را با هر زخمه در عالم می‌گستراند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خاطرنشان کرد: موسیقی در سرزمین اندیشه و در دیاری که صدای سخن عشق نامیدند همچون شمعی است برای آنان که افقی روشن را ترسیم کردند و هزاران شیفته موسیقی ایران در این سرزمین بانگ خوشی بلند کردند.

سهرابی با اشاره به اینکه در جامعه‌ای که هنرمند هرجا رود قدر بیند و بر صدر نشیند، بیان کرد: باید هنر را در جامعه رواج داد و در دنیای امروز بیشترین مصداق این سخن سعدی، صاحبان هنر موسیقی هستند که با هنر خود جامعه را به جوش و خروش درمی‌آورند و زمینه باید برای فعالیت هنرمندان به ویژه در عرصه موسیقی فراهم شود تا نوای عشق خاموش نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۸۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیرکل فرودگاه‌های فارس اعلام کرد: پرواز‌ها به مقصد شیراز و از مبدا شیراز که از بامداد امروز جمعه به دلیل حفظ ایمنی کنسل شده بود از سر گرفته شد.
فخرالدین کشاورز گفت: طبق اطلاعیه شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی ایران درباره تعلیق پرواز‌ها در چند فرودگاه کشور؛ فرودگاه شهید دستغیب شیراز به حالت تعلیق درآمده بود لذا پرواز‌ها در این فرودگاه به دلیل حفظ ایمنی پرواز‌ها با تاخیر مواجه شده بود.
مدیرکل فرودگاه‌های فارس ادامه داد: فرودگاه شهید دستغیب شیراز هم اکنون پذیرش مسافر دارد.

دیگر خبرها

  • دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود
  • روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز
  • روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز
  • مرگ مرد ۷۰ ساله با سقوط در چاله آسانسور
  • پایان جشنواره الگوهای برتر تدریس با معرفی برترین ها
  • شکوفه‌های چشم نواز درختان لارستان به وقت بهار + تصاویر
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • میزبانی از ۱۲۰۰۰۰ شهروند در جشنواره شهر رمضان
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد