Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@09:00:25 GMT

تقوا؛ بهترین وصایا

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۵۹۳۹۶

تقوا؛ بهترین وصایا

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در سلسله مباحثی تحت عنوان «درس‌هایی از نهج‌البلاغه» با اشاره به نامه 31 نهج‌البلاغه، عنوان کرد: «تقوا اهمیت زیادی دارد و سبب شده که طنین این واژه در همه سخنان امیرمؤمنان علی(ع)، به گوش برسد و در همین نامه نیز آن‌را محبوب ترین فراز وصیت خود می‌داند و همه مردم، به‌ویژه جوانان را سفارش می‌کند که آن‌را آویزه گوش خود کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امام علی(ع) در رهنمود ماندگار و جاودانه خود در قسمتی از نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به‌عنوان منشور بزرگ تربیتی برای نیاکان صالح به‌عنوان الگو چهار ویژگی ازجمله مراقبت از نفس، اهل تدبر و اندیشه‌ورزی، اهل معرفت و عمل که توضیح هر سه گذشت و تکلیف‌مداری برشمرده است.
امام علی(ع) با بیان این‌که «وَ الْإِمْسَاكِ عَمَّا لَمْ يُکَلَّفُوا؛ و از آن‌چه تکلیف‌شان نبود، روی گرداندند» فرموده است: نیاکان صالح به کاری که وظیفه داشتند اقدام می‌کردند و از کارهایی که وظیفه‌شان نبود خودداری می‌ورزیدند و بدعتی نمی‌گذاشتند.این اقدام به‌موقع و امساک به هنگام، صحنه زیبایی از انسانِ آگاه و بصیر به وجود آورده است. آنان حق را می‌دیدند و به‌عنوان تکلیف بدان عمل می‌کردند، در واقع، نه تکلیف‌گریز بودند و نه حق‌ستیز و نه خود را به تکلیف می‌انداختند و نه به‌دنبال راحت‌طلبی بودند. برخی به‌دنبال کارهایی می‌روند که در مورد آن‌ها دستوری نرسیده، از همین رو، خود و دیگران را به تکلیف‌های بی‌جا و مشقت‌انگیز می‌اندازند و بدعت‌هایی را می‌گذارند که مطابق فطرت و بر اساس دستور الهی نیست؛ مثلاًً مسیحیان، رهبانیتی را به‌وجود آوردند که هیچ تکلیفی از ناحیه خداوند متعال در مورد آن، نرسیده بود، بلکه ابداع خودشان بود «وَ رَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ» آن‌ها رهبانیتی را ابداع کردند که بر ما آن‌ها واجب نکرده بودیم .
اما اهل ایمان، در خطِ تکلیف حرکت می‌کنند و بدعت نمی‌گذارند و در برابر آن‌چه دستوری نرسیده امساک می‌ورزند.
تقوا؛ بهترین وصایا
امام علی(ع) در رهنمود ماندگار و جاودانه در قسمتی از نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به عنوان منشور بزرگ تربیتی «تقوا» را بهترین وصیت ذکر می‎کند و می‎فرماید: «وَ اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّ أَحَبَّ مَا أَنْتَ آخِذُ بِهِ إِلَيَّ مِنْ وَصِيَّتِي تَقْوَی اللهِ؛ پسرم بدان بهترین چیزی که تو از وصیت من می‌گیری، تقوای الهی است» .
وصیت به تقوا، محوری‌ترین توصیه‌ای است که در سراسر نهج‌البلاغه به چشم می‌خورد و امام علی(ع) دائما خود و دیگران را به آن سفارش می‌کند. که وصیت همه انبیا و اولیا است این دریافت عمیق علوی، برگرفته از قرآن است که پایه فلاح و رستگاری را بر تقوا نهاده و آن‌را بهترین توشه آخرت دانسته است: «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَی؛ توشه برگیرید که بهترین توشه‌ها تقواست» .
کسانی‌که اهل تقوایند، دل‌شان به نور هدایت الهی روشن و جان‌شان به برکت تعلیم الهی، گلشن اسرار و علوم خدایی است. به همین دلیل است که قرآن‌کریم می‌فرماید: «وَ اتَّقُوا الله وَ یُعَلِّمُکُمُ اللهُ»؛ در پیشگاه خدای متعال تقوا پیشه کنید؛ حال آن‌که او شما را تعلیم می‌دهد.
قرآن‌کریم، اعمال کسانی‌که پایبند به اصول ایمان و تقوا نیستند، بی‌وزن معرفی کرده و در میزان، سبک شمرده است.«فَلَا نُقِیمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا»؛ برای كسانی‌که عصیان ورزیده‌اند، وزنی به پای نمی‌داریم».

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۹۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد

نتایج آزمون رشته‌های بخش معارفی و رشته‌های حفظ از بخش آوایی و رشته‌های حفظ و معارف از بخش‌های صحیفه سجادیه و نهج البلاغه سی و هشتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان کشور اعلام شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،نتایج آزمون رشته‌های بخش معارفی و رشته‌های حفظ از بخش آوایی و رشته‌های حفظ و معارف از بخش‌های صحیفه سجادیه و نهج البلاغه سی و هشتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان کشور اعلام شد.

آزمون مجازی ۸ رشته از بخش معارفی و ۲ رشته از بخش‌های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و ۴ رشته حفظ از بخش آوایی ۲۷ و ۲۸ فروردین برگزار شد.


از بین شرکت کنندگان افرادی که بالاترین نمرات را کسب کردند؛ با توجه به ظرفیت پذیرش در مرحله سراسری، به عنوان راه یافتگان به مرحله سراسری شده اند.

گفتنی است تاریخ و نحوه برگزاری آزمون در بخش معارفی و بخش‌های صحیفه سجادیه و نهج البلاغه مرحله سراسری متعاقبا اعلام خواهد شد.

همچنین براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی این معاونت، برگزیدگان در رشته‌های حفظ از بخش آوایی در مرحله سراسری به صورت حضوری و در قالب آزمون شفاهی به رقابت می‌پردازند.

شایان ذکر است، بر اساس مصوبه شورای سیاست گذاری سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت (ع) دانشجویان کشور، دانشگاه کردستان میزبان مرحله سراسری این جشنواره خواهد بود.

دیگر خبرها

  • نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا
  • جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود
  • آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی
  • برگزاری نشست «گر تو سعدی شوی» در فرهنگسرای نهج‌البلاغه
  • اولین نشست حلقه «بچه‌های ایران آینده» در فرهنگسرای نهج‌البلاغه
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است
  • استنتاج ۱۰ حکم درباره شهر مطلوب اسلامی از نهج‌البلاغه
  • تقوا و خلوص نیست، شاه کلید موفقیت در مدیریت
  • برپایی آئین جشن تکلیف دختران سرفاریاب
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد