Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهاباد- ایرنا- فصل هزار رنگ پاییز در مهاباد، زیبایی خاصی به طبیعت این شهرستان بخشیده و در کنار دیگر جاذبه های گردشگری آن، ظرفیت های مغفولی برای توسعه اکوتوریسم ایجاد کرده است.

وجود بیش از 197 هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و یکهزار هکتار جنگل و ذخیره گاه جنگلی در مهاباد، این شهرستان را به یکی از غنی ترین مناطق جنوبی آذربایجان غربی به لحاظ دارا بودن گونه های گیاهی و جنگلی تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پاییز در جنگل های مهاباد فصل برداشت انواع گونه های جنگلی از جمله زالزالک، گلابی وحشی «هه رمی کروزی»، نسترن «شیلان»، سماق، بلوط «برو»، بادام و... بوده و در این فصل این میوه های پاییزی و کاملا طبیعی در بازارها و دکه های کنار جاده ها به فروش می رسد.
برداشت این گونه های طبیعی از مناطق جنگلی و مرتفع مهاباد سختی های زیادی برای بهره برداران دارد و دسته های چند نفری هر روز صبح زود برای برداشت محصول به دامن طبیعت می روند و این محصولات ارگانیک به دلیل نبود بازاریابی مناسب توسط واسطه ها به چند برابر قیمت به فروش می رسد.
زیبایی جنگل های مهاباد تنها در برداشت این میوه های پاییزی نیست، سوز سرمای پاییزی باعث تغییر رنگ برگ درختان جنگلی از سبز پرنگ به ارغوانی، سرخ آجری و زرد طلایی شده و با دیدن هر قطعه از آن، چشم ها ناخودآگاه محو تماشای این شاهکار خلقت می شود.
از بالای گردنه جواله ره شان و زمزیران در مسیر مهاباد به سردشت که بیشتر جنگل های مهاباد در این منطقه واقع شده، زیبایی طبیعت به صورت کامل نمایان می شود و زیبایی دشت و کوه با هم به خوبی قابل رویت است.
در صبحگاهان در این منطقه از یک طرف می توان طلوع خورشید را در شرق دور دست دید و از طرف دیگر مه غلیظی که دره ها و کوهپایه ها را در آغوش خود گرفته و تنها قله کوه ها نمایان است، جلوه ای وصف ناشدنی طبیعت را پدیدار می کند که انسان را به تماشای بیشتر این تابلوی طبیعت فرا می خواند.
حضور کلنی های چند هزار قطعه ای پرندگان مهاجر شامل غازهای خاکستری، خوتکا، پلیکان و فلامینگو در تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر 910 هکتار بر زیبایی های پاییزی این شهرستان افزوده است.
وجود نخستین سایت پرنده نگری در حاشیه این تالاب بین المللی و امکان رصد و تماشای پرندگان مهاجر و بومی تالاب، پتانسیل فراموش شده حوزه گردشگری این شهرستان به شمار می رود که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
حاشیه سد مهاباد که رکورددار نزدیک ترین سد در جهان به شهر است و حتی با پای پیاده می توان به حاشیه پوشیده از جنگل آن رفت، خود جاذبه ای دیگر است و در این فصل با توجه به کاهش حجم آب سد، امکان ورزش مفرح ماهیگیری با قلاب را نیز در آن بوجود آورده است.
توقف پرندگان مهاجر در رودخانه و سد مهاباد در این فصل نیز هیواهوی تازه به آن بخشیده و امسال رهاسازی آب سد مهاباد با حجم 20 مترمکعب در ثانیه برای کمک به احیای دریاچه ارومیه زیبایی این رودخانه را که از وسط شهر مهاباد عبور می کند، دوچندان کرده است.
مسافران و گردشگران هنگام سفر به مهاباد می توانند از غار سهولان نیز به عنوان یکی از مهمترین غارهای آبی طبیعی ایران که در تمام طول سال دمای آن ثابت است، دیدن کنند.
این غار طبیعی در 42 کیلومتری مهاباد و در مسیر مهاباد – بوکان واقع شده و هر ساله پذیرای شماری زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.
یکی دیگر از جاذبه های مهم گردشگری در مهاباد وجود بازارچه های متعددی است که در آنها انواع کالاهای خارجی و داخلی به فروش می رسد که تنوع در کیفیت و قیمت در این بازارچه ها بهانه ای برای بازدید از آن شده است.
در این فصل که در کشورمان به استقبال زمستان می رویم بازار تاناکورای مهاباد به پاتوقی برای تمام اقشار تبدیل شده و در آن انواع پوشاک زمستانی کیف و کفش خارجی نو و مستعمل به فروش می رسد.
این بازار پرطرفدار با سه هکتار مساحت دارای 925 باب مغازه بویژه در ایام تعطیل به دلیل تنوع محصول و اجناس خارجی و مارک دار به یکی از بهانه های حضور مسافران و گردشگران در مهاباد تبدیل شده است.
علاوه بر این جاذبه ها، این شهرستان دارای مناطق گردشگری دیگری از جمله مقبره فخریگاه، تالاب های قوپی باباعلی، داشخانه، گروس، سد انحرافی یوسفکند، موزه مردم شناسی واقع در حمام میرزا رسول، بازارهای سنتی، آثار تاریخی و قدیمی، مسجد جامع، زیارتگاه بداغ سلطان و ... است.
یکی دیگر از زیبایی های امسال مهاباد، قرار گرفتن ماه ربیع الاول «ماه مولود» در فصل پاییز است که مردم این شهرستان از قدیم الایام در این ماه در مساجد و خانقاه ها آیین های مولودی خوانی و دف نوازی برگزار کرده و اشعاری با زبان های عربی، کُردی و فارسی در وصف نبی مکرم اسلام به صورت دسته جمعی می خوانند و خرما، شیرینی و شربت بین شرکت کنندگان توزیع می کنند.
برگزاری آیین های خاص در فصل پاییز و مسابقات بومی محلی مانند دامه، جورابین و هه لوکین در این فصل در کنار مهمانوازی و دیگر آداب و رسوم مردم این دیار خود جاذبه های وصف ناشدنی است که تنها با حضور و دیدن از نزدیک می توان به عمق باورها و اعتقادهای ساکنان آن پی برد.
با توجه به اینکه مهاباد از لحاظ آثار، جاذبه های گردشگری و امکانات اقامتی دارای با چهار هتل با 133 اتاق، سه مهمانپذیر با 49 اتاق و یک هتل آپارتمان با 11 سویت از ظرفیت بسیار بالایی برای جذب مسافر و گردشگر دارد، لازم است قابلیت های کم نظیر پاییزی این شهرستان بیشتر مورد توجه مسوولان برای جذب گردشگران قرار گیرد.
*خبرنگار ایرنا
3020/6185/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جاذبه هاي گردشگري فصل پاييز مهاباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۹۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند مهاباد در سال جاری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت:به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زمین پاک اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان مهاباد به ریاست معاون فرماندار و با حضور اعضای کارگروه در محل سالن جلسات فرمانداری مهاباد برگزار شد.

فاروق سلیمانی گفت: در این جلسه موضوعات ساماندهی سایت پسماند مشترک مهاباد_میاندوآب، مدیریت پسماند‌های عمرانی و اقدامات انجام شده در راستای پویش مسیر سبز_ایران پاک مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود: نصب تصفیه خانه شیرابه و آماده سازی لندفیل ها، معرفی معادن متروکه جهت تخلیه پسماند‌های عمرانی، انتقال پسماند‌های شهر گوگ تپه به سایت مشترک از جمله مصوبات این جلسه بود.

سایت مشترک پسماند دو شهر مهاباد ومیاندو آب در مرز حوزه استحفاظی دو شهرستان و در اراضی روستاه‌های تنک بالکه مهاباد واسماعیل کندی میاندو آب واقع شده است.

دیگر خبرها

  • مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری
  • فرمانده کل ارتش: عملیات وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • فرمانده کل ارتش: وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر
  • پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است
  • تشکیل اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند مهاباد در سال جاری
  • مهر و موم مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در خرمشهر
  • کشت‌کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت
  • کشت کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت