Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت های کوچک چینی و اروپایی که ارتباطی با دولت آمریکا ندارند بهترین گزینه به عنوان واسطه برای فروش محصولات صادراتی شرکت های داخلی و اجرای طرح های توسعه ای هستند. ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵ اقتصادی اقتصاد ایران صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

خبرگزاری تسنیم - یلدا راهدار عضو هیات نمایندگان اتاق ایران- تجارت خارجی و سیاست های مربوط به آن یکی از مولفه هایی است که نقش بسزایی در تعیین جایگاه یک کشور در توسعه یافتگی و روابط با سایر کشورها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متغیرهای زیادی هستند که نوع تجارت کشور را به ویژه از حیث مزیت نسبی، میزان توسعه یافتگی، ارز مورد مبادله، مشترکات فرهنگی و دینی و . . .مشخص می کنند. شواهد نشان می دهند تجریه تحریم از شروع انقلاب تاکنون باعث شده شرکای تجاری ایران محدود و در دوره های مختلف متفاوت باشند. به عنوان مثال در دوره اصلاحات با شعار گفتگوی تمدن ها، کشورهای اروپایی صدرنشین جدول تجارت با ایران بودند در حالی که در دولت نهم و دهم تجارت به سمت کشورهای آفریقایی و بسیار کوچک که حتی نفع تجاری چندانی هم به کشور نمی رسانند در صدر جدول قرار گرفتند.

مخالفت آلمان با اعمال تحریم‌های جدید اروپا علیه روسیهاتهام دور زدن تحریم ایران بهانه بازداشت مدیر مالی هواوی در کانادا

اما دولت تدبیر و امید ویژگی های متفاوتی نسبت به دوره های گذشته داشته است. روحانی تنها دولتی بود که توانست دیوار تحریم ها را بشکند و برجام را به سرانجام برساند اما موقتی! دور جدید تحریم های آمریکا در کنار بی سیاستی دولتمردان فضای اقتصادی کشور را متشنج نمود و در وضعیت نامساعدی قرار داد.

در چهار دهه گذشته ایران تحت انواع تحریم های تجارت خارجی، محدودیت تراکنش های پولی و مالی، محدودیت فروش نفت و مشتقات آن، بیمه ای و حمل و نقل بین المللی، ممنوعیت مبادلات طلا و فلزات گرانبها بوده است که آثار نامتقارن بر بنگاه های تولیدی و صادرات داشته است. میزان اثر گذاری تحریم ها نیز بستگی به آسیب پذیری کشور و اقدامات لازم برای مقابله با تحریم ها دارد.

در تحریمهای جدید هر شخص یا شرکتی که به لحاظ تجاری ( مالکیت و سهام داری) با آمریکا در ارتباط باشد و قصد مراوده مالی و تجاری با ایران را داشته باشد، مورد تنبیه و تحریم قرار خواهد گرفت. قطع سوئیفت نیز مبادلات بانکی و مالی را با مشکل مواجه ساخته است. در چنین زمان هایی مهم ترین راهکار حفظ روابط تجاری انتخاب شرکای تجاری مناسب با روابط اقتصادی- سیاسی، نیازها و علایق بین دو کشور می باشد.

نگاهی به دهه اخیر نشان از جابه جایی رتبه شرکای تجاری در دوران تحریم داشته است. شرکت های تجاری ایران در دوران تحریم عمدتا تمایل دارند واردات خود را از مناطق نزدیک به ایران انجام دهند به همین دلیل کشورهای امارات، عراق، ترکیه و روسیه صدر نشین سایر شرکا هستند. کشورهای چین و هند نیز به دنبال کسب سود از شرایط ایران مناسبات خود را با ایران بیشتر کرده اند. آمارهای تجاری نیز گواه همین موضوع ست.

شرکتهای کوچک چینی و اروپایی که ارتباطی با دولت آمریکا ندارند بهترین گزینه در زمان تحریم

آنچه در این میان مهم است حفظ روابط منطقه ای و حجم تجارت خارجی است. شرکت های کوچک چینی و اروپایی که ارتباطی با دولت آمریکا ندارند بهترین گزینه به عنوان واسطه برای فروش محصولات صادراتی شرکت های داخلی و اجرای طرح های توسعه ای هستند.

در حال حاضر ایران تجربه پیمان پولی دو جانبه با 8 کشور چین، هند، امارات، ترکیه، تایوان، پاکستان، کره جنوبی و روسیه است که به منظور مقاوم سازی سیستم تبادلات مالی خارجی از سال های گذشته تاکنون بسته شده است.

روش پیمان پولی می تواند اثرات ناشی از تحریم های بانکی کاهش دهد. ایران می تواند با سایر کشورهایی منطقه که تمایل به مراوده با ایران را دارند و از ارز واسط تجاری یعنی دلار استفاده می کنند هر چه سریعتر بستر انعقاد پیمان پولی را مهیا سازد. همچنین ایجاد منطقه بهینه پولی نیز یکی از روش هایی است که در آن گروهی از کشورها با انعقاد قراردادی پول ملی خود را با نرخ ارز ثابت با یکدیگر در ارتباط نگه می دارند و با پول ملی کشورهای غیرعضو شناور می مانند.

ایجاد این منطقه نیازمند شرایط خاص بین کشورها از جمله میزان تحرک عوامل تولید، انعطاف پذیر بودن قیمت ها، درجه باز بودن اقتصادی، تنوع محصولات تولیدی، تفاوت نرخ تورم بین کشورها می باشد.

اما اگر این منطقه ایجاد شود همچون یک بازار واحد عمل می کند و می تواند نااطمینانی ناشی از شناور یا ثابت بودن موقتی نرخ ارز را حذف نماید و در نهایت باعث کنترل تورم و ثبات اقتصادی بیشتر، تخصصی شدن تولید، کاهش دخالت های رسمی بر سیاست های پولی و ارز و منافع سیاسی برای کشورهای منطقه خواهد داشت.

از طرفی دیگر شرایط انعقاد قرارداد و تولید و صادرات به کشورهای همسایه بسیار پر ریسک است و شرکت هایی که این ریسک را می پذیرند و قرارداد پروژه امضا می کنند، بایستی به صورت جد از طرف دولت حمایت شوند تا زمینه برای تداوم حضور آنها فراهم گردد و سهم کشورهای رقیب مانند ترکیه در بازارهایی مانند عراق که پتانسیل های خوبی برای تجارت با ایران را دارد کاهش یابد. حفظ بازار هر کدام از این کشورها در وهله اول نیاز به ثبات در بازارهای داخلی است. بازنگری در قوانین و مقررات داخلی و تدوین سند راهبردی برای حضور در این بازارها لازم و ضروری است

انتهای پیام/

R1342/P1012122/S7,77,78/CT4 واژه های کاربردی مرتبط اتاق ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اتاق ایران اتاق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۹۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض

وزرای کشورهای عربی و اروپایی در نشست اخیر خود در ریاض بر لزوم توقف جنگ در نوار غزه و در پیش گرفتن اقدامات لازم برای اجرای راه حل 2 دولتی تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای ضمن پرداختن به جزئیات نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض درباره اجرای راه حل ۲ دولتی شامل به رسمیت شناختن کشور فلسطین، اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی و اروپایی درباره لزوم توقف جنگ در نوار غزه و گرفتن اقدامات لازم برای اجرای راه حل ۲ دولتی توافق کردند.

ریاض، پایتخت عربستان روز دوشنبه میزبان نشستی با حضور وزرای خارجه کشورهای عربی و نمایندگان تعدادی از کشورهای اروپایی و نیز کمیته وزارتی مکلف از سوی سران کشورهای عربی اسلامی برای بررسی تحولات موجود در نوار غزه بود.

شرکت کنندگان در این نشست ضمن اعلام حمایت خود از تلاش‌ها برای رسیدن به یک آتش‌بس فوری در غزه، آزادسازی اسرا و گروگان‌ها، توقف جنگ و تمام اقدامات غیرقانونی یک جانبه در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی، حل بحران انسانی موجود در این منطقه را خواستار شده و بر اهمیت انتقال به یک روند سیاسی شامل راه‌حلی برای اختلافات 2 طرف فلسطینی و اسرائیلی تاکید کردند.

در این نشست موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی کشورهایی که تاکنون این کار را انجام نداده‌اند و زمان و چگونگی این اقدام مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین شرکت کنندگان درباره آینده کشور فلسطین تاکید کردند لازم است حمایت‌ها از تلاش‌ها برای تشکیل کشور فلسطین افزایش یافته و از دولت جدید فلسطین حمایت شود و وجود دولتی یکپارچه در کرانه باختری از جمله قدس شرقی و غزه اهمیت دارد.

در همین رابطه شرکت‌کنندگان در این نشست بر اهمیت در پیش گرفتن رویکردی فراگیر، قابل اعتماد و بی‌بازگشت برای راه‌حل ۲دولتی طبق قوانین بین‌المللی و استانداردهای توافق شده از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت در این رابطه و طرح صلح عربی تاکید کردند.

آنها ظهار کردند: این روند می‌تواند در منطقه صلح عادلانه‌ای که حقوق ملت فلسطین را تامین کند، برقرار کند.

در این نشست مشترک به ریاست «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان، علاوه بر همتای نروژی او، نمایندگان کشورهای بحرین، پرتغال، فرانسه، الجزایر، اردن، آلمان، امارات، اسپانیا، ایرلند، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، اسلوونی، فلسطین، قطر، مصر و انگلیس و همچنین نمایندگانی از اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب حضور داشتند.

عربستان روز دوشنبه میزبان دیدارها و نشست‌هایی بود که در درجه اول بر حل مساله فلسطین و توقف جنگ در نوار غزه متمرکز بود.

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ حملات ویرانگری را علیه نوار غزه آغاز کرده که نتیجه آن شهید و زخمی شدن ده‌ها هزار غیرنظامی بوده که بیشتر آنها زن و کودک هستند و همینطور فاجعه انسانی و ویرانی گسترده‌ای در این منطقه رقم خورده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد
  • ظرفیت ۵۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • معرفی دو گزینه اروپایی سرمربیگری تیم ملی بسکتبال
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت