Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، به نقل از روابط عمومی جشنواره، اختتامیه بخش‌های تجسمی و ادبی چهارمین جشنواره ملی هنرمندان شاهد و ایثارگر با تقدیر از نفرات برگزیده این دوره در شهر مشهد مقدس برگزار شد.

در آیین اختتامیه بخش‌های تجسمی و ادبی جشنواره که در سالن همایش‌های هتل ثامن مشهد برگزار شد، ابتدا داریوش ذوالفقاری دبیر علمی جشنواره پیرامون تعداد آثار و شرکت‌کنندگان جشنواره گفت: در این دوره از جشنواره در بخش ادبی ۶۳ شاعر با ۱۶۰ اثر و در بخش داستان ۷۰ نویسنده با ۱۷۰ رمان و داستان کوتاه از ۱۳ استان کشور شرکت کردند و در بخش هنرهای تجسمی از ۷۳ هنرمند نقاش که در این جشنواره شرکت کردند ۲۰ هنرمند از ۷ استان به بخش نهایی جشنواره راه یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام کاویانی، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تشکر از هیأت ‌داوران که با حضور خود به آثار اعتبار بخشیدند، گفت: باید تشکر کرد از هنرمندانی که در این روزهای جامعه هنری، به‌جای هنر فروشی، خلق هنر می‌کنند و من از این منظر از شرکت‌کنندگان در جشنواره شاهد سپاسگزارم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید ادامه داد: نقش بی‌بدیل هنرمندان در یک جامعه انکارناپذیر است. چراکه ایشان باید با شناخت دقیق ظرفیت‌ها و تهدیدها، عموم مردم جامعه را به‌سوی بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های اجتماعی و رفع نقایص و معضلات دعوت کنند و این بازنمایی مسیر را انجام دهند. درواقع هنرمند آینه‌دار جامعه است؛ آینه‌داری که در سایه آثار و نگاه او باید به شناخت دقیقی و ترسیمی درست از جامعه دست‌یابیم و معضلات و معایب و محسنات و نقاط قوت را به‌درستی ببینیم. از این منظر کار هنرمندان شبیه به رسالت انبیاست؛ چه آن‌که انبیا هم سعی داشتند که ارزش‌های جامعه را به‌درستی به مردم نشان دهند و آن‌ها را به‌سوی استفاده از این ارزش‌ها راهبری کنند.

حجت‌الاسلام کاویانی با اشاره به یک ماجرای تاریخی بیان داشت: وینستون چرچیل نخست‌وزیر معروف بریتانیا را به نام نخست‌وزیر جنگ می‌شناختند. چرا که در مدت جنگ جهانی دوم توانست توفیقاتی را برای بریتانیا به دست آورد و از منظر ملی خود جایگاه ویژه‌ای داشت. اما بعد از جنگ جهانی، کم‌کم فضای سیاسی بریتانیا به این سمت رفت که نفوذ سیاسی چرچیل را کم‌کم کاهش دهند، چراکه او نخست‌وزیر جنگ بود و در دوران بعد از جنگ آن‌چنان پرفروغ نبود. اما هر کاری کردند، نتوانستند چرچیل را از قدرت برکنار کنند و به‌نوعی او را بازنشسته کنند. تا اینکه تصمیم گرفتند به مناسبت۸۰ سالگی او جشنی ترتیب ببینند و به‌عنوان هدیه، پرتره‌ای از او به سادرلند، نقاش مطرح انگلیسی سفارش دادند. ولی سادرلند پرتره را بر اساس واقعیت‌های چرچیل۸۰ ساله طراحی کرد، یعنی یک چرچیل خموده و فرتوت. وقتی در جشن تولد این پرتره را به چرچیل هدیه دادند او دیگر پذیرفت که دوران کاریش تمام‌شده و آن نقاش با هنرش کاری را کرد که نمایندگان و افراد سیاسی و بیانیه‌ها و پویش‌های مختلف اجتماعی نتوانسته بودند انجام دهند. این، ارزش و تأثیر هنر است و کسی نمی‌تواند منکر آن شود. چه‌بسا اینکه می‌توان با خلق هنری، ظرفیت‌ها را هم تقویت کرد و به‌سوی رفع نقاط ضعف قدم برداشت.

در ادامه مراسم و بعد از قرائت بیانیه هیأت ‌داوران، تقدیر و اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره به برگزیدگان انجام پذیرفت که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

بخش نقاشی

نفر اول: تکتم باقری

نفرات دوم مشترک: بدالله ورزدار

نفر سوم: ناصر تقی زاده

بخش داستان کوتاه

نفر اول: طیبه جعفری، سمنان

نفر دوم: حسن دولتی، آذربایجان شرقی

نفر سوم: ابوالفضل عصارزاده، خرسان رضوی

بخش داستان بلند

نفر اول: اروجعلی مولوی، آذربایجان شرقی

نفر دوم: محمدحسین وفایی، قم

نفر سوم: یدالله ورزدار، تهران

بخش شعر

حسین خزایی (کرمانشاه)، آسیه رحمانی (تهران)، فائزه زارعی (اصفهان)، رضا محبی راد (اصفهان)، وجیهه نوزادی (خراسان جنوبی)، نرگس واحدی (مرکزی)، اروجعلی مولوی (آذربایجان شرقی)

چهره‌های شناخته‌شده‌ای مانند مصطفی محدثی خراسانی، رضا اسماعیلی، محمدکاظم حسنوند، غلامرضا قلی پور، حبیب یوسف‌زاده و محمدعلی قربانی از جمله هیأت‌ داوران در بخش‌های ادبی و تجسمی بودند.

گفتنی است بخش‌های سرود و نمایش چهارمین جشنواره ملی هنرمندان شاهد و ایثارگر دی‌ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۰۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بحران آب در ایران از بزرگترین مشکلاتی است که تمام جوانب زندگی و صنعت را تحت تاثیر خود قرار داده است. دلایلی مانند شرایط آب و هوایی و اقلیمی و سو مدیریت در این حوزه به رخ دادن این بحران دامن زده است.

نرگس آذری (دکتری جامعه‌شناسی سیاسی) در مقاله‌ای با عنوان «در باب ضرورت یک انقلاب شناختی در جامعه‌شناسی ایرانی» به این موضوع اشاره می‌کند که دامنۀ بحران‌های محیط‌زیستی ایران اکنون به بحران‌های اقتصادی و انسانی رسیده است، برای مقابله با بحران آب، باید برنامه‌های جدی و جامعی را در سطح جهانی اجرا کرد تا تأمین منابع آبی، کاهش هدررفت آب و افزایش کارایی در استفاده از منابع آبی مورد توجه قرار گیرد.

*  گزارش بانک جهانی در راستای خسارت اقتصادی آلودگی هوا 

این نویسنده در این پژوهش می‌نویسد: به گزارش بانک جهانی خسارت اقتصادی آلودگی هوا سالیانه حدود ۸ میلیارد دلار است و به گزارش وزارت بهداشت و درمان، ذرات معلق کمتر از /۲ میکرون علت مرگ ومیر سالیانه ۲۷۰۰ نفر در تهران است. گزارش‌های رسمی از ویرانی ۶۰ درصد جنگل‌های کشور خبر می‌دهد به گونه‌ای که در بازه زمانی ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۷، بیش از یک میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های عمدتاً بلوط دچار خشکیدگی، آفت و تخریب شده‌اند.

آذری در ادامه به این مهم اشاره می‌کند که اکثر شهر‌های کشور فاقد سیستم‌های تصفیۀ فاضلاب مناسب یا هرگونه تأسیسات تصفیه فاضلاب هستند و در پی عدم مدیریت ۱۶ میلیون تن پسماند عادی تولید شده و ۱۰ میلیون متر مکعب شیرابه در روز، آلودگی آّب و خاک مناطق وسیعی از کشور در حال گسترش است.

* ارتباط کمبود آب با قدرت و سیاست

به زعم این پژوهشگر با وجود خسارات انسانی  فراوان مرتبط به انواع آلودگی‌ها و نابودی منابع مشترک ملی، این بحران کمبود منابع آبی بوده است که در سال‌های اخیر، توانسته آگاهی و بسیج اجتماعی حول محور منافع گروهی پدید آورد و بیشترین تنش‌های مربوط به محیط‌زیست را موجب شده است.

بحران کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر، آگاهی و بسیج اجتماعی حول محور منافع گروهی پدید آورد و بیشترین تنش‌های سیاسی مربوط به محیط‌زیست را موجب شد

این پژوهشگر بیان می‌کند که در ایران دو دهۀ اخیر، به دنبال خشک شدن آب رودخانۀ زاینده‌رود و کم آبی رودخانه کارون و مخالفت‌های شدید با پروژه‌های سدسازی، انتقال آب از سوی بهره‌برداران یا شهروندانی که متأثر می‌شوند، محیط‌زیست به عینی‌ترین صورت خود به سیاست و قدرت مربوط شده است.

این استاد جامعه شناسی توضیح می‌دهد که اعتراضات مربوط به عدم تأمین آب کشاورزی و شرب شهر‌ها و روستا‌ها در فلات مرکزی ایران به امری متداول بدل شده و به‌ویژه در فصل تابستان به نمادی از ناکارآمدی در فضای مجازی و در رسانه‌های خارج کشور تبدیل شده است.

* بحران آب و جامعه

آذری در این مقاله می‌نویسد: با وجود آن که شاید بحران‌های مربوط به هوا و خاک نیز به اندازه آب تأثیرات مهم بر کیفیت زیستگاه‌های کشور داشته است؛ اما این دسترسی به آب بوده است که با تشکل‌های صنفی و شهروندی پشتیبانی شده، توانسته آگاهی‌های طبقاتی و سیاسی نسبت به این موضوع را در میان ذینفعان برانگیزد.

این پژوهش به این موضوع اشاره می‌کند که بحران آب موجب کنشگری گروه‌های اجتماعی در عرصه‌های قدرت شده است و تأثیر واضح این امر را می‌توان در چالش‌های بزرگ اجتماعی و سیاسی پیرامون پروژه‌های عمرانی مربوط به انتقال آب میان دو عرصه مشاهده کرد.

در پایان باید گفت بحران آب در کشور مسألە آب را به مسألە دسترسی به منابع آبی تبدیل کرده و این دسترسی را با موضوع قدرت مرتبط کرده و بدین ترتیب آن را به امری سیاسی تبدیل کرده است.

* جامعه‌شناسی محیط‌‌زیست

 جامعه شناسی محیط‌‌‌زیست بنا به تعریف، مطالعۀ ارتباط میان جامعه و محیط‌‌زیست و تأثیراتی است که بر هم می‌گذارند. در این مطالعات، هدف یافتن پاسخ برای بحران‌های محیط‌زیستی نیز هست. با این تعریف، جامعه‌شناسی محیط‌زیست در واقع به دنبال نوعی جامعه‌شناسی است که شناخت طبیعت پیرامونی را نیز مدنظر دارد. دوگانه‌ای که لتور به شدت مورد انتقاد قرار می‌داد.

پارادایم طبیعت‌گرایی زمانی که به جامعه‌شناسی می‌رسد تبدیل به جامعه‌شناسی محیط- زیست می‌شود، رویکردی راست‌گرایانه که به دنبال رابطۀ میان جامعه و محیطزیست پیرامونش است بی‌آنکه واقعیتِ پیوستگی میان این دو و تأثیر توأمان آن از سیاست و قدرت را نادیده می‌گیرد

این که اساساً انسان و طبیعت را دو چیز جدا از هم بی‌نگاریم تصوری است که موقعیت هستی-شناسانۀ ما در جهان پس از مدرنیته آن را محقق ساخته و علوم مدرن آن را تثبیت کرده‌اند. این جایگاهِ هستی‌شناختی موجب ایجاد خطا‌های شناختی ما شده است، خطا‌هایی که بهایش را با بحران‌های کنونی محیط‌زیستی می‌پردازیم.

این درحالی است که جامعه‌شناسی به عنوان تفکری  نقاد نتوانسته بر این دوگانۀ ساختگی فائق آید و آن چه با عنوان جامعه‌شناسی محیط‌زیست پدید آورده نیز تکرار همین دوگانگی است.

جامعه‌شناسی محیط‌زیست جایی است که جامعه و محیط-زیست از هم جدا هستند. نقد اولریش بک به جامعه‌شناسی محیط‌زیست را هم در همین راستا می‌توان یافت:

در واقع جهت تحلیل جامعه‌شناسانۀ مسائل زیست‌بومی، باید یک چارچوب مفهومی را ارائه کنیم که ما را قادر می‌سازد آنها را به عنوان مسائلی نه مربوط به محیط‌زیست با دنیای پیرامون ما بلکه به‌عنوان مسائلی ببینیم که ناظر به دنیای درونی جامعه است. طبیعت به خودی خود طبیعت نیست، یک مفهوم، یک هنجار، یک مجموعه، یک اتوپیا، یک طرح بدیل است و امروزه بیش از هرچیز چنین است.

پارادایم طبیعت‌گرایی زمانی که به جامعه‌شناسی می‌رسد تبدیل به جامعه‌شناسی محیط-زیست می‌شود، رویکردی راست‌گرایانه که به دنبال رابطۀ میان جامعه و محیط‌زیست پیرامونش است بی‌آنکه واقعیتِ پیوستگی میان این دو و تأثیر توأمان آن از سیاست و قدرت را نادیده می‌گیرد. در این رویکرد، حفاظت از محیط‌زیست از حذفِ انسان از محیط‌زیست و مداخلۀ انسان در آن می‌انجامد بی‌آنکه قادر به مشاهده تأثیر قدرت و سیاست بر دسترسی به طبیعت باشد. نقطۀ مقابل ِجامعه‌شناسی محیط‌زیست، تعبیرِ محیط زیستی ِجامعه‌شناسی است به گونه‌ای که جز آن ممکن نباشد.

در سوی ِدیگر، اما محیط‌زیست دیگر در پارادایم طبیعت‌گرایانه نمی‌گنجد و تفکر انتقادی جامعه‌شناسی نیز قادر به حفظ محیط‌زیستی بودن خود نیست.

* ایجاد یک انقلاب هستی- شناسی و شناخت‌شناسی در جامعه‌شناسی

در نهایت اینکه نتایج این پژوهش بر موضعی انتقادی استوار است که فراخوانی برای ایجاد یک انقلاب هستی- شناسی و شناخت‌شناسی در جامعه‌شناسی برای به رسمیت شناختن پیوستگی میان انسان به معنای موجودیت اجتماعی و سیاسی‌اش و طبیعت به معنای هر آن چه بر کیفیت زندگی و دسترسی به منابع اثرگذار است.

این فراخوان از ضرورت اتخاذ این رویکرد با توجه به وضعیت کنونی جامعۀ ایرانی ِمتأثر از بحران‌های زیست محیطی سخن می‌گوید و بیش از هرچیز روایت و تاریخی را می‌سازد که برهه‌های هستی‌شناختی معینی را برجسته کرده است. در این تاریخ، طبیعت عاملیتی مهم در شکل‌گیری چیستی کنونی جامعۀ ایرانی دارد و هم چنان در حال اثرگذاری بر حال و آینده آن است. 

گفتنی است این مقاله در ششمین همایش پژوهش اجتماعی در جامعه ایران که توسط انجمن جامعه‌شناسی ایران اسفند 1402 برگزار شد، ارائه شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان آغاز به کار کرد
  • برگزاری جشنواره منتظران در دیار علم و فرهنگ
  • پدر، مادر، ما متهمیم ...
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • برگزیدگان جشنواره نمایش کانون معرفی شدند
  • هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب