Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@10:41:16 GMT

محوطه‌ی ساسانی «بازه‌هور» در خطر تخریب

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۶۰۲۶۱

محوطه‌ی ساسانی «بازه‌هور» در خطر تخریب

سرپرست مطالعات باستان شناسی محوطه‌ی تاریخی «بازه هور» در خراسان رضوی نسبت آسیب‌های جبران‌ناپذیر حفاری‌های غیرمجاز در این محوطه ارزشمند ساسانی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، میثم لباف خانیکی، عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران از کشف یک عمارت مجلل ساسانی در سومین فصل برنامه‌ی پنج ساله‌ی کاوش و گمانه‌زنی باستان شناسی در محوطه‌ی تاریخی «بازه‌هور» خبر داد و گفت: این بنا که بر فراز ارتفاعات جنوبی مشرف بر چهارطاقی بازه هور قرار دارد بخشی از یک مجموعه معماری وسیع است که با نام «قلعه دختر» شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، گرچه حفاری‌های غیرمجاز متعدد باعث تخریب جبران‌ناپذیر بخشی از این مجموعه و تزیینات معماری آن شده،‌ اما کاوش‌های باستان‌شناسی فصل اخیر نشان داد که همچنان شاکله‌ی اصلی بنا محفوظ مانده و بازشناسی اثر با تکیه بر شواهد باقی‌مانده امکان‌پذیر است.

او افزود: به دنبال کاوش محدود در قسمت جنوبی «قلعه دختر» بنایی ستوندار شناسایی شد که دیوارها و بدنه‌ی ستون‌های آن در زمان آبادانی به گچبری‌های نفیس و متنوع مزین بوده است.

لباف‌خانیکی با بیان این‌که اگرچه بخش عمده‌ای از ستون‌های این بنای منحصر به فرد فرو افتاده، ادامه داد:‌ با این وجود شواهد باستان‌شناختی گویای آن است که در تزیین ستون‌ها از نقوش هندسی و گیاهی گوناگون استفاده شده بود و هر ستون به سرستونی با شکوه ختم می‌شده است.

او با اشاره به استفاده از نقوش برجسته مختلف شامل پیکره‌های انسانی و حیوانی در تزیین دیوارهای خشتی این اثر گفت: مهمترین ویژگی این اثر وجود نوشته‌هایی به خط و زبان فارسی میانه است که خوانش آنها می‌تواند بخش مهمی از تاریخ خراسان و ایران را در دوره ساسانی و اوایل دوران اسلامی روایت کند.

این باستان‌شناس با بیان این‌که در راستای تحقق اهداف این فصل از کاوش و در راستای ثبت و نگهداری آثار مکشوفه، پس از عکسبرداری هوایی و مستندنگاری شواهد معماری، تزیینات گچ‌بری غیرمنقول با همکاری متخصصان پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی تثبیت و حفاظت شده و در نهایت فضای داخلی گمانه با ماسه و خاک نرم انباشته شد، افزود: فصل سوم کاوش باستان‌شناسی در محوطه‌ی بازه هور که در تفاهم‌نامه‌ی منعقد شده بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه تهران و همراهی پنج تن از کارشناسان ایرانی و دو تن از کارشناسان موزه‌ی لوور فرانسه انجام شد، ادامه‌ی این مطالعات بیش از پیش بر اهمیت ناحیه‌ی خراسان در تبیین و شناخت تاریخ ادوار باستانی ایران گواهی می‌دهد.

او تاکید کرد: با وجود این‌که محوطه بازه هور مجموعه‌ای بی‌نظیر از هنر معماری و گچبری ایران را دربرگرفته، اما حفاری‌های غیرمجاز که از یک دهه قبل شروع شده و همچنان ادامه دارد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به این اثر وارد کرده است.

وی در ادامه خواستارحفاظت فیزیکی از محوطه بازه هور شامل چهارطاقی و قلعه دختر در اسرع وقت شد تا این میراث ملی از خطر نابودی حفظ شود.

لباف خانیکی افزود:  همزمان با حراست از این اثر، کاوش‌های باستان‌شناسی می‌توانند در شناخت کالبدی محوطه‌ی تاریخی «بازه هور» و ارائه راهکارهای سازنده در راستای شناخت، حفظ و ساماندهی صحیح این محوطه راهگشا باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باستان شناسي دوره ساسانی محوطه تاریخی در ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۰۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند

 ویدیویی از تابوت‌های باستانی در محوطه ایلامی جوبجی رامهرمز که کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند «برای انتقال آنها اقدامی نشده است» در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

 کارگری در این ویدیو خطاب به مقامات محلی می‌گوید که «۱۲ ماه اینجا هستیم. جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما به دلیل شرایط بد نگهداری و مراقبت جسدهای باستانی نابود شدند.»

به گزارش ایسنا، این در حالی است معاون میراث‌ فرهنگی خوزستان در این باره گفت: این تابوت‌ها مربوط به مراحل کاوش‌های فصل پنجم در سال ۱۳۹۸ است.

سیدمحسن حسینی اظهار کرد: با صدور مجوز فصل پنجم کاوش از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، هیأت باستان‌شناسی به منظور کاوش علمی و نجات‌بخشی در محل محوطه تاریخی جوبجی حضور یافت که به دنبال آن، کاوش کاملاً علمی باحضور کارشناسان متخصص باستان‌شناس و مرمت‌گر انجام شد که حاصل این کاوش‌ها کشف تعدادی تابوت بود که در بعضی از آن‌ها بقایای اسکلت انسانی وجود داشت.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: از همین‌رو، باحضور کارشناس مرمت‌گر در هیأت، اقدامات علمی و مرمتی اولیه روی تابوت‌ها و اسکلت‌ها انجام شد و سپس با ساماندهی اصولی، همه تابوت‌ها به منظور اقدامات بعدی از جمله مستندنگاری و مرمت، به کارگاه و آزمایشگاه پایگاه میراث‌جهانی منتقل شدند که در محیط آزمایشگاهی و کاملاً علمی مطالعات و اقدامات حفاظتی انجام شد و در حال حاضر  نیز این تابوت‌ها در انبار قرار دارند و به محض راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی رامهرمز، همه اشیاء و تابوت‌ها به موزه رامهرمز انتقال خواهند یافت.

ایسنای خوزستان همان سال گزارشی با نام «ماجرای تابوت‌های جوبجی چیست؟» از کشف این تابوت‌ها تهیه و منتشر کرد.

او افزود: از آغاز کار دولت مردمی حفظ و حراست از اموال و اشیای ملی در اولویت کار میراث‌فرهنگی قرار گرفته و در سال جدید هم به منظور ساماندهی این تابوت‌ها و نیز اشیا و اموال فرهنگی پنج شهرستان دیگر، تامین اعتبار انجام داده‌ایم.

حسینی با اشاره به ویدیوی منتشر شده، گفت: بعد از گذشت پنج سال دوباره یک خبر که در زمان خود پاسخ داده شده بود را بازپخش کرده‌اند.

در هر هیات کاوش باستان‌شناسی حداقل یک نفر مرمت‌گر و یک نفر استخوان‌شناس وجود دارد که اقدامات و موارد حفاظتی اولیه را روی اشیای مکشوف انجام می‌دهند.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد: اشیا و اموال حاصل از کاوش‌های جوبجی در محل استاندار و مخزن امن قرار دارند، بخش از کشفیات هم در مجهزترین آزمایشگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور توسط کارشناسان مرتبط و مجرب در دست بررسی هستند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • کشف «گذرگاه مردگان»