Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري- ايرنا- ساخت مسکن مهر بهشهر که مي توانست فرصت طلايي براي خانه دارکردن افراد کم درآمد دهک هاي پايين درآمدي اين شهرستان باشد، با جانمايي نادرست و غير کارشناسي اکنون به يکي از بزرگ ترين مشکلات اين شهرستان تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مشکل مهم مسکن مهر بهشهر اين است که مانند بسياري از پروژه هاي مشابه در مازندران و شايد کشور در زمين هاي خالي خارج از محدوده شهري بدون هرگونه امکانات زيرساختي اوليه اجرا شده و به همين دليل هم ورود ساکنان به اين مجموعه به مثابه نيشتري بوده که بر دمل چرکين مزمن زده شده تا جاي زخمي عميق بر جاي بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کلنگ مسکن مهر بهشهر اواخر دهه 80 در منطقه ` پيلم کوتي `، کيلومترها دورتر از فضاي شهري و در مکاني که از نظر شهروندان شوره زار بوده و سطح آب بالايي داشت، به زمين زده شد، در حالي که فضاي خالي براي اجراي طرح در نزديکي شهر با امکانات اوليه زيرساختي موجود بود.
پيلم کوتي با در برگيري 870 واحد مسکن مهر در ضلع شمالي و پنج کيلومتري مرکز شهر و در امتداد درياي چهار فصل يا درياي آرام واقع است که روزگاري پرآب بود و به همين دليل هم سطح آب در اين منطقه شوره زار بالاست.
از زماني که کلنگ ساخت اين واحدها به زمين زده شد، 10 سال مي گذرد و از مدتي پيش هم ساکنان اين مجموعه در آن مستقر شده اند ولي جانمايي نامناسب سبب شده است تا روياي خانه دار شدن ضعيف ترين قشر جامعه با تلخي مشکلاتي که هر روز به گونه اي بروز مي کند، همراه شود.
روزگاري معضلات مربوط به فاضلاب، آسفالت و بالا بودن سطح آب مهم ترين مشکل ساکنان اين مجموعه بود و اين مشکلات هم آنقدر بزرگ و فراگير بود که معضلات ديگر به چشم نمي آمد، ولي اکنون با رفع آنها، مشکلات ريز و درشت ديگر مانند نبود امکانات رفاهي، مرکز خريد، مدرسه، مسجد، فضاي سبز و پارک خودنمايي کرده است.
** گلايه از بي مهري
نماينده ساکنان مسکن مهر پيلم کوتي که به نام شهرک امام خميني (ره) مزين شده در باره مشکلات اين مجموعه به خبرنگار ايرنا گفت: نبود امکانات رفاهي در حال حاضر مهم ترين مشکل است که ساکنان را کلافه کرده است.
يحيايي، جانمايي نشدن فضاي ساخت مدرسه براي حدود 900 خانوار ساکن و نبود مرکز خريد را دو مشکل اثرگذار بر زندگي شهروندان ساکن دانست و تاکيد کرد که فقط از ناحيه نبود همين دو مورد هزينه زندگي برخي خانواده ها تا 50 درصد افزايش يافته و ادامه اقامت غير اقتصادي شده است.
وي توضيح داد: در اين شهرک بيش از 300 دانش آموز وجود دارد که براي تحصيل در مقاطع مختلف روزانه بايد با طي کردن کيلومترها راه به مدارس مختلف سطح شهر بروند و هزينه اياب و ذهاب آنان براي خانوارها که از قشر ضعيف جامعه هستند، سرسام آور است.
او افزود: اگر حتي زمان تلف شده روزانه را براي اياب و ذهاب لحاظ نکنيم و خطرات راه را هم کنار بگذاريم، بيشتر افراد ساکن در مسکن مهر بهشهر از اقشار ضعيف جامعه هستند که از بد روزگار به دليل قفر، چک برگشتي و مشکلات مختلف، زمين گير اين مجموعه شدند و تعدادي هم تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند و خانه‌دار شدن روياي ديرينه آنان بود.
يحيايي گفت: حتي براي اين شهرک که حدود چهار هزار نفر زندگي مي کنند يک مسجد جانمايي نشده و در مناسبت هاي مذهبي و ديني همچون محرم و ماه مبارک رمضان ابتدا در منازل گرد هم مي‌آمديم، اما اکنون با کمک يکي از ساکنان که منزل خود را در اختيار قرار داده با تشکيل هيات مذهبي برنامه هاي منظم ديني و مذهبي را با بضاعت اندک خود انجام مي دهيم.
وي افزود: درست است که ساکنان اين مجموعه ` پرمهر ` و محبت هستند و اتحاد و همدلي بالايي دارند و همين امر موجب شده است که با وفاق و اتحاد در کنار هم حتي منزل شخصي را به براي برگزاري آيين هاي مذهبي و ديني در اختيار قرار دهند، ولي وقتي شهرکي در نقطه اي ساخته مي شود اين حداقل انتظار است که امکانات رفاهي و زيرساختي حداقلي داشته باشد.
نماينده ساکنان مسکن مهر پيلم کوتي نبود سرويس اياب و ذهاب دائم، آتش نشاني و مرکز درماني را از ديگر کمبودهاي مهم اين مجموعه برشمرد و گفت: اکنون که شهرکي در بيخ گوش شهر بهشهر ساخته شده لازم است که داراي خط تاکسيراني و اتوبوسراني باشد تا مشکل اياب و ذهاب مردم رفع شود چون حتي روستاهايي که در نزديکي شهرها واقع هستند چنين امکاناتي برايشان تعريف مي شود.
يحيايي همچنين از وجود ساختمان هاي نيمه تمام زياد در محوطه شهرک امام خميني (ره) گله کرد و افزود که اين مکان هاي خرابه مانند سبب ايجاد حفره هاي امنيتي و خطرساز براي ساکنان شده است.
وي وجود يک پاسگاه کلانتري را براي ايجاد امنيت در شهرک ضروري دانست و گفت: تاکنون بارها مردم خواستار استقرار کلانتري و يا کانکس نيروي انتظامي به همراه مامور شدند و تاکنون اقدامي صورت نگرفته است.
** کيفيت قرباني دائمي
يکي از ساکنان مجموعه مسکن مهر پيلم کوتي هم استفاده از مصالح ساختماني نامرغوب، به کارگيري پيمانکاران بي تجربه و کاهش نظارت در زمان ساخت، عدم وفاي پيمانکاران به تعهدات در ساخت و ساز را از مشکلات مضاعف اين مجموعه برشمرد.
محمدي با ادعاي اين که هيچ استانداردي در ساخت و ساز واحدهاي اين مجموعه رعايت نشده، افزود: استفاده از مصالح ساختماني نامرغوب سبب شده است تا برخي فرار را بر قرار ترجيح دهند و منازل و واحدهاي خود را به فروش بگذارند که البته اين واحدها حتي با تعيين نرخ بسيار پايين هم خريداري ندارد.
وي گفت: با توجه به وجود زمين هاي مختلف در نقاط مختلف شهر بهشهر و حوالي آن با امکانات زيرساختي بهتر، جانمايي درست مي توانست طرح مسکن مهر بهشهر را به فرصت طلايي اقشار کم درآمد براي خانه دار شدن تبديل کند ولي اکنون خانه دار شدن به مشکل اصلي آنها بدل شده است.
يک بانوي سرپرست خانوار ساکن در اين مجموعه هم مدعي شد که نبود مدرسه سبب ترک تحصيل برخي از دانش آموزان شده است.
جعفري افزود: هزينه بالاي سرويس اياب و ذهاب براي برخي از خانواده ها سنگين است و با توجه به اينکه برخي از خانواده ها بيشتر از دو تا سه فرزند دانش آموز دارند، نمي توانند از عهده مخارج همه آنان بر بيايند.
اين بانوي بهشهري همچنين از نبود نانوايي در اين مجموعه گله کرد و گفت: کيلومترها از شهر دور هستيم و با وجود اينکه سوپرمارکتي براي تامين مايحتاج بنا شده است و ارائه خدمت مي کند اما براي خريد يک يا دو عدد نان بايد کيلومتر ها به شهر برويم و نان تهيه کنيم و گاهي هزينه سرويس اياب و ذهاب ما بيشتر از قيمت نان مي شود و گاهي هم پاي پياده بايد مسير را طي کنيم چون سرويس اياب و ذهاب منظم نداريم.
وي افزود: واقعيت اين است که مشکلات متعدد موجود سبب شده است تا بسياري از واحدهاي اين مجموعه خالي باشد و حل مشکلات هم ظاهرا تا تکميل نشده ظرفيت شهرک براي مسئولان توجيه ندارد، در حالي که نبود امکانات زيرساخت و رفاهي مهم ترين علت خالي ماندن ظرفيت است.
** نبود زمين، مشکل ساخت مدرسه
مدير آموزش و پرورش بهشهر با اعلام اين که خانواده هاي حدود 200 دانش آموز در شهرک امام خميني (ره) زندگي مي کنند، نبود زمين را مهم ترين مشکل در ساخت مدرسه براي اين مجموعه اعلام کرد.
صادق علي‌بيکي افزود: در حال حاضر حدود 120 دانش آموز مقطع ابتدايي که خانواده هايشان در شهرک سکونت دارند در مدارس شهر بهشهر در حال تحصيل هستند و بقيه هم دانش آموزان مقاطع ديگر هستند.
وي توضيح داد: تاکنون مکاتبات مختلفي با مسکن و شهرسازي و همچنين نوسازي مدارس براي احداث مدرسه در شهرک امام داشته ايم و در صورت واگذاري زمين از سوي اداره راه و شهرسازي، آموزش و پرورش نسبت به کد فضا، تامين اعتبار و ساخت مدرسه اقدام خواهد کرد.
طبق آخرين آماري که راه و شهرسازي در اختيار ايرنا قرار داد، در مجموع بيش از يک هزار واحد مسکن مهر در بهشهر در دستور کار قرار گرفت که از اين تعداد 870 واحد در مسکن مهر پيلم کوتي يا شهرک امام و 240 واحد شامل مسکن مهر رو به روي چيت سازي بهشهر کلنگ زني و با تلاش هاي دولت يازدهم به خانوارها تحخويل شد.
رئيس اداره راه و شهرسازي شرق مازندران با اعلام اينکه ساخت و ساز مدرسه، مسجد و اماکن مورد نياز و رفاهي در مسکن مهر تابع ساختار سازمان ملي زمين است، گفت: در صورتي که اعتبار لازم براي ساخت مدرسه و حتي مسجد و هر نوع امکانات مورد نياز ديگري توسط دستگاه مربوطه اعلام شود، سازمان ملي زمين وارد عمل مي شود.
مسيح ناصحي افزود: بايد براي ساخت و ساز مدرسه، اعتبار پايه براي ساخت مشخص شود و با ارائه طرح و اعتبار مشخص شده براي اهداي زمين و واگذاري سند اقدام مي شود.
وي با اعلام اين که اداره راه و شهرسازي براي واگذاري 2 هزار متر مربع زمين جهت ساخت مدرسه در شهرک امام خميني (ره) آمادگي دارد، از آموزش و پرورش و نوسازي مدارس خواست تا طرح و اعتبارات پايه براي ساخت مدرسه را ارائه کرده و زمين را در اختيار بگيرند.
ناصحي گفت: در مورد ساخت مسجد هم در اين شهرک آمادگي واگذاري 400 متر مربع زمين را داريم، ولي خودمان اعتبار و بودجه کافي براي ساخت نداريم و بايد اداره اوقاف و امور خيريه وارد عمل شود.
وي افزود: راه و شهرسازي براساس قولي که داده است يکصد ميليون تومان براي ساخت مسجد کمک مي کند اما در ادامه و براي ساخت کامل نيازمند تامين مالي مناسب و ورود اوقاف و افراد خير و همچنين نهادها و دستگاههاي ديگر هستيم.
رئيس اداره راه و شهرسازي بهشهر در مورد دسترسي آسان مردم به مرکز خريد هم گفت: 10 باب واحد تجاري براي اين منظور در نظر گرفته شده است که پنج باب فروخته و واگذار شده است و پنج باب ديگر در حال حاضر خالي است.
وي در باره مشکل نانوايي شهرک هم گفت: متاسفانه امور اصناف امتياز نانوايي و خبازي شهرک را قبل از واگذاري بنا به يک نفر واگذار کرده است و اکنون که يک متقاضي ديگر براي طي مراحل قانوني اخذ جواز خبازي مسکن مهر در حال اقدام است، به او اعلام شد که سهميه شهرک پر است و امتياز قبلا داده شده است.
ناصيحي نتيجه گيري کرد: در مجموع راه و شهرسازي به تعهدات خود عمل کرد و برخي از مسئولان کم کاري مي کنند. به عنوان نمونه زمين به شهرداري براي ايجاد فضاي سبز و مکان ورزشي واگذار شد که نيمه کاره رها شده است.
وي افزود: ما حتي تصفيه خانه فاضلاب را هم بر اساس تعهداتمان اجرايي کرديم و بعد از آن يک ميليارد تومان براي روکش آسفالت مسکن مهر پيلم کوتي هزينه نموديم و آمادگي براي واگذاري زمين به شرط ارائه طرح و اعتبار لازم هستيم و مشکلي در اين بخش وجود ندارد.
7332/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۰۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد 

به گزارش قدس خراسان، محسن داوری پیش از ظهر امروز در مراسم قرعه‌کشی طرح نهضت ملی مسکن که در روستای امین‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: این روزها معیشت مردم سخت شده است و باید در این زمینه کاری انجام دهیم، بخشی از موضوع معیشت مردم مربوط به مسکن است چرا که بخش زیادی از درآمد مردم باید صرف تهیه مسکن شود، اگر این مشکل را برطرف کنیم به معیشت مردم خدمت کرده‌ایم.  

فرماندار مشهد افزود: دولت سیزدهم در خراسان رضوی تدبیر خوبی در زمینه مسکن انجام داده تا مشکل مردم در حوزه مسکن حل شود، در زمینه مسکن روستایی ۴-۵ ماه است که فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم تا این موضوع را مدیریت کنیم.  

وی بیان کرد: در سه روستای اسماعیل‌آباد، امین‌آباد و پایین‌ده زمین موردنیاز تأمین شده است، افراد ثبت نام کرده‌اند، واجدین شرایط نیز شناسایی شده‌اند و امروز قرعه‌کشی انجام می‌شود. 

داوری ادامه داد: برای واگذاری این زمین‌ها هیچ وجهی اخذ نمی‌شود، هر زمین به دو نفر متقاضی واگذار می‌شود تا در دو طبقه خانه بسازند، این زمین‌ها قابل واگذاری نیستند چرا که به صورت ۹۹ ساله اجاره داده می‌شوند و بعد از ۹۹ سال سند منتقل می‌شود. 

فرماندار مشهد با بیان اینکه هر کس زمین را واگذار کند بلااستثنا زمین را پس می‌گیریم و به کس دیگری واگذار می‌کنیم، گفت: دهیاری و بنیاد مسکن باید ظرف دو هفته پروانه‌ ساخت را صادر ‌کنند، بنابراین به محض واگذاری باید به دنبال پروانه ساخت و ساخت مسکن باشید، هر کسی ظرف یک ماه فوندانسیون را پی‌ریزی نکند می‌توانیم زمین را پس بگیریم و در قرعه‌کشی بعدی به نفر دیگری واگذار کنیم. 

وی تصریح کرد: بعد دریافت پروانه برای دریافت وام به بانک معرفی می‌شوید، برای هر واحدی که واگذار می‌شود ۳۵۰ میلیون وام قرض‌الحسنه با سود پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله داده می‌شود که برای مدت ساخت و مشارکت نیز تنفس دارد، ضمانت وام نیز به صورت زنجیره‌ای است. 

داوری تأکید کرد: اگر هر زمان متوجه شویم که کسی شرایط دریافت زمین را نداشته و استعلامات اشتباه بوده است، زمین را پس می‌گیریم. 

امکان ساخت خانه ۹۵ متری در نهضت ملی مسکن فراهم شد 

بخشدار مرکزی شهرستان مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه این پانزدهمین هفته برگزاری قرعه‌کشی طرح نهضت ملی مسکن است، گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در مرحله اول ثبت نام قرعه‌کشی طرح نهضت ملی مسکن شرکت کردند، استعلامات هفتگانه این ثبت‌نام‌ها باید گرفته می‌شد و در این زمینه دهیاران و شوراها همه پای کار آمدند، با وجود همه سختی‌ها امروز این کار را به مرحله اجرا رساندیم و سه هزار و ۵۷۸ متقاضی در ۱۴ روستا تأیید شده‌اند. 

حسن کاظمی افزود: از جمله تأییدیه‌های لازم این است که مسکن نداشته باشند، تسهیلات دریافت نکرده باشند، امتیاز آب، برق و گاز و سند زمینی به نامشان نباشد. 

وی با بیان اینکه پروسه زمانی ۳-۴ ماهه دریافت پروانه ساخت را به ۲۵ روز رسانده‌ایم، عنوان کرد: با توجه به اینکه صدور پروانه ساخت زمان‌بر است قرار بر این شد که دهیاران کارهای استعلام را بر اساس برنامه‌ای که داده‌ایم انجام دهند و پیش‌نویس پروانه را صادر کنند تا متقاضیان سریع‌تر کارهای ساخت را انجام دهند. 

بخشدار مرکزی شهرستان مشهد یادآور شد: تاکنون قرار بود پروانه‌های ساخت مسکن ۶۵ متری باشد اما امروز در شورای مسکن مصوب شد که اگر کسی توان ساخت ۹۵ متر را داشت، می‌تواند با دادن تعهد در متراژ ۹۵ متر خانه خود را بسازد، اما مبنا همچنان ۶۵ متر است. 

کاظمی خطاب به مردم گفت: شما باید با ما همکاری لازم را انجام دهید و در هر کجا کار پیش نرفت می‌توانید به دهیاری و بخشداری مراجعه کنید، اگر برای ساخت خانه‌ها همت کنید، ۶ ماه دیگر در منزل خودتان ساکن هستید. 

وی خاطرنشان کرد: امروز برای ۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن قرعه‌کشی صورت گرفت که ۱۷۰ واحد در روستای اسماعیل‌آباد، ۶۲ واحد در روستای امین‌آباد و ۱۸ در روستای پایین‌ده قرار دارد. 

بخشدار مرکزی شهرستان مشهد با بیان اینکه هر کس توان ساخت ندارد باید اعلام کند تا واحد را به کسی که توان ساخت دارد تحویل دهیم، اظهار کرد: بازرسی‌های محلی توسط نمایندگی‌های دهیاری و شوراها انجام می‌شود. 

کاظمی یادآور شد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش مرکزی شهرستان مشهد در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد در ۱۴ روستا قرعه‌کشی انجام شده و تعداد متقاضیان سه هزار و ۵۴۴ واحد بوده که کارهای استعلام آن‌ها در حال انجام است، از این تعداد یک هزار و ۲۱۰ نفر به بنیاد مسکن معرفی شده‌اند تا روال قانونی و اداری را طی کنند و ۱۰۴ استعلام انجام شده و به مرحله اجرا رسیده است. 

خبرنگار: فریده خسروی

دیگر خبرها

  • زمین از مردم، ساخت و ساز از مسئولان
  • رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟
  • چند نفر در ایران مستاجر هستند؟
  • واگذاری ۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد 
  • ۳۳ هزار واحد طرح نهضت ملی استان همدان در حال ساخت است
  • ۳۳ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان همدان در حال ساخت است
  • جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در روستا‌های تهران
  • جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در تهران
  • جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در روستاهای تهران
  • طرح هادی ۵۶ درصد از روستاهای استان گلستان بازنگری شده است