Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیروت-ایرنا- در شرایطی که پس از 198 روز «سعد الحریری» هنوز نتوانسته دولت جدید لبنان را تشکیل دهد، اظهارات اخیر «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور درباره احتمال واگذار کردن ماموریت تشکیل دولت به پارلمان، فضای سیاسی لبنان را پیچیده تر کرد‌.

به گزارش ایرنا، اختلاف های رئیس جمهوری لبنان با نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه این کشور بر سر فرایند تشکیل دولت بالا گرفت تا اینکه طی 2 روز گذشته این اختلاف ها علنی شده و کار به صدور بیانیه هایی از سوی آنان و همچنین موضع گیری های مختلف موافقان و مخالفان کشیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخی منابع خبری اعلام کردند میشل عون در دیدارهایی از جمله با فراکسیون «گردهمایی دموکراتیک» در پارلمان وابسته به حزب «ولید جنبلاط» سیاستمدار دروزی لبنان و متحد الحریری، گفته که «باقی ماندن در این وضعیت درست نیست، و در این حال او بلند می شود می رود سفر؛ اگر همین حالت ادامه داشته باشد باید یکی دیگر را برای نخست وزیری ببینیم» و اضافه کرده «من پیشنهاد کابینه ای با 32 وزیر را به الحریری ارائه کردم تا مشکل اختصاص یک وزیر به فراکسیون 6 نفره نمایندگان سنی مستقل حل شود، ولی او این پیشنهاد را رد کرده است؛ اگر پیشنهادهای مطرح شده کار را پیش نبرد من به پارلمان مراجعه می کنم».
«جبران باسیل» رئیس حزب «جریان ملی آزاد» نزدیک به رئیس جمهوری که 10 روز پیش با «نبیه بری» رئیس پارلمان دیدار و با او 3 طرح را برای خروج از بحران تشکیل دولت بررسی کرده بود، پنج شنبه شب گذشته در «بیت الوسط» مقر نخست وزیری با الحریری دیدار و گفت و گو کرد.
وزیر خارجه لبنان و داماد میشل عون، طرح کابینه ای با 32 وزیر را در این دیدار به الحریری پیشنهاد داد، تا هم خواسته نمایندگان اهل سنت جریان 8 مارس عملی شود و هم یک کرسی وزارتی به علوی ها و اقلیت های مذهبی داده شود، اما وی این پیشنهاد را قبول نکرد.

**نبرد بیانیه ها و جنگ لفظی
پس از اینکه پس از 5 ماه رایزنی گره های بوجود آمده به خاطر سهم خواهی دو حزب مسیحی و دروزی باز شد، از یک ماه ونیم پیش به دلیل مخالفت سعد الحریری در اعطای یک وزارت به سنی های مستقل که در مجلس فراکسیونی 6نفره دارند، کار را به بن بست رساند. حزب الله اعلام کرد تا وقتی همپیمانان سنی او بنابر معیاری که وزارت ها بین همه گروه های سیاسی تقسیم شده، دارای وزارت نشوند، نام وزرای خود را به نخست وزیر اعلام نمی کند. اما الحریری با اینکه 10 کرسی از 27 کرسی اهل سنت مجلس لبنان را در اختیار ندارد، همه وزرای سنی را از آن خود می داند و این مساله باعث به تعطیلی کشاندن فرایند تشکیل دولت در لبنان شده است.
دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان دیروز (جمعه) در بیانیه ای، خوانش برخی رسانه ها و محافل سیاسی از اظهارات عون را «غیر دقیق» دانست و به صراحت اعلام کرد که اگر گره تشکیل کابینه باز نشود، رئیس جمهور کار را به عهده مجلس می گذارد.
دفتر سعد الحریری هم ساعتی بعد با صدور بیانیه ای نارضایتی وی را اعلام کرد و گفت که نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه، در طول شش ماه ونیم گذشته همه تلاشش را برای تشکیل دولت وحدت ملی به کار بسته و اگر مسئولیت عدم موفقیت به این هدف به گردن او انداخته شود مانند پاشیدن خاکستر بر چشمان است.
همچنین در این بیانیه به صورت رسمی به پیشنهاد کابینه 32 نفره مخالفت شده چرا که از نظر الحریری، چنین چیزی تاکنون در عرف سیاسی لبنان وجود نداشته و این کار فقط به خاطر اعطای وزیر به یک گروه خاص غیر قابل قبول است.
نبرد بیانیه ها به اینجا ختم نشد و «فؤاد السنیوره» نخست وزیر پیشین لبنان در بیانیه ای سپردن مساله تشکیل دولت به عهده پارلمان را باعث پیچیده شدن اوضاع و دشوارتر و خطرناک شدن کار توصیف کرد.
«تمام سلام» دیگر نخست وزیر پیشین لبنان در بیانیه خود با حمله به میشل عون، موضع رئیس جمهور را عجیب و بدعتی جدید در قانون و عرف سیاسی لبنان خواند.
«ولید جنبلاط» تشکیل دولت و اصلاحات جدی در کشور را مهم تر از هر چیزی دانست و گفت که لبنان دیگر ظرفیت خلا دولت را ندارد.
«نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین لبنان هم در اظهاراتی گفت: این حق ما است که پس از مشاهده وضعیت به تعطیلی کشیده شدن فرایند تشکیل کابینه، بپرسیم آیا ما در برابر بحران دولت با عنوان نبرد بر سر تعداد و سهمیه های وزارتی هستیم یا این یک نمایش سیاسی و نبرد بر سر منافع و نفوذ برای اهدافی فراتر از این چیزها است؟
«سلیم جریصاتی» وزیر دادگستری و سیاستمدار مسیحی اما، منتقدان رئیس جمهور و آنهایی که مخالف ارجاع حل مساله به پارلمان به عنوان مسئول اول و آخر تشکیل دولت و رای اعتماد به کابینه هستند، متهم کرد که نمی خواهند در کشور دولت تشکیل شود.

**پایان کار سعد الحریری نزدیک است؟
در کش و قوس های سیاسی این سوال پیش می آید که آیا عون پس از گذشت 7 ماه الحریری را کنار می گذارد؟ راه حل خروج از بحران نزدیک به هفت ماهه تشکیل دولت در لبنان چیست؟
برخی منابع می گویند که عون منتظر است تا الحریری از سفر (فرانسه) بازگردد که در نامه ای کار را رسما به نمایندگان بسپارد که اگر آنها می خواهند از موافقت خود درباره نخست وزیری الحریری صرف نظر کند
«ایلی الفرزلی» نایب رئیس مجلس لبنان معتقد است که رئیس جمهوری نباید در برابر سقوط کشور به پرتگاه سیاسی و فروپاشی اقتصادی دست روی دست بگذارد و نظاره گر باشد.
وی این را هم گفت که نمایندگان از نظر قانونی می توانند از انتخاب سعد الحریری به عنوان نخست وزیر عقب نشینی کنند و به عون گزینه دیگری را معرفی کنند.
منابع نزدیک به الحریری و برخی تحلیلگران سیاسی بر این باورند که در صورت اینکه رئیس جمهوری و پارلمان به این سمت بروند امکان ندارد الحریری پا پس بکشد و کناره گیری خود را اعلام کند و نخست وزیری را حق خود می داند.
آنچه روشن و واضح است این است که رویارویی در عرصه سیاسی لبنان اینک به نبردی تمام عیار برای تحکیم توازن جدید قدرت تبدیل شده است؛ توازنی که در داخل با انتخابات پارلمانی در اردیبهشت و کسب اکثریت پارلمان توسط گروه ها و جریان های حامی مقاومت و در خارج با پیروزی های محور مقاومت در سوریه و عراق و حتی یمن به دست آمده است.
خاورم**۲۰۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان عون الحريري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۰۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محورهای سفر ویژه رئیس سازمان سیا به قطر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام آگاه امروز یکشنبه خبر داد که «ویلیام برنز» (William Burns) رئیس سازمان سیا برای برگزاری یک نشست اضطراری با نخست وزیر قطر به شهر دوحه واقع در قطر سفر می کند.

این منبع آگاه افزود: «ویلیام برنز» برای یک دیدار اضطراری با نخست وزیر قطر با هدف اعمال فشار حداکثری بر اسرائیل و حماس برای ادامه مذاکرات، راهی دوحه شده است.

به گزارش رویترز، چشم انداز برقراری آتش بس در غزه ضعیف به نظر می رسد؛ زیرا حماس مجددا خواستار پایان جنگ در ازای آزادی اسیران شده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اشغالگران قدس صراحتاً این موضوع (برقراری آتش بس) را رد کرده است.

ادامه دارد ....

کد خبر 6097593

دیگر خبرها

  • دیدار فرمانده سنتکام با وزیر دفاع مصر در سایه تنش در غزه
  • رئیس ستاد انتخابات کشور از خبرگزاری تسنیم بازدید کرد
  • محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • رویترز: رئیس سیا برای یک دیدار اضطراری با نخست وزیر قطر به دوحه سفر می‌کند
  • نشست اضطراری رئیس سیا با نخست وزیر قطر با محوریت حماس و اسرائیل
  • محورهای سفر ویژه رئیس سازمان سیا به قطر
  • وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد
  • اکثر معترضان اسرائیلی مخالف حمله زمینی به رفح هستند
  • نتانیاهو فشار‌های سیاسی را نادیده بگیرد و اسرا را بازگرداند