ماجرای پیرمرد عجیب جنوبی در سینماحقیقت
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۶۳۰۸۶
مستند «آسَک» داستان زندگی پیرمرد نابینای جنوبی است که از راه لمس و چشیدن سنگ ها گذران زندگی می کند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «مهدی زمانپور کیاسری» که تاکنون مستندهایی درباره مردمان و طبیعت شمال کشور ساخته، در تازه ترین تجربه مستندسازی خود به جنوب کشور رفته و ماجرای زندگی پیرمردی با توانایی خاص را به تصویر کشیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«آسَک» نام مستند 50دقیقه ای زمانپور کیاسری است که قرار است در بخش مستندهای داستانی دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش دربیاید.
«آسَک» به معنی آسیاب دستی کوچک است و داستان زندگی پیرمردی نابینای 80 ساله جنوبی را روایت می کند که به کوه های اطراف محل زندگی خود می رود. او با لمس و چشیدن سنگ ها، سنگ های مناسب را انتخاب و از کوه جدا می کند. سپس با ابزارهای ساده ای چون اره و تیشه، ابزارهای مورد نیاز زندگی مثل سنگ نانپزی و هاون می سازد و برای گذران زندگی می فروشد.
زمانپور که آثارش را با همراهی همسرش تهیه می کند، پیش از این درباره روند ساخت این مستند گفته بود که از زمستان سال گذشته ساخت مستند را آغاز کرده و فیلمبرداری آن تا مرداد امسال هم ادامه پیدا کرده است.
مهدی زمانپور کیاسری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده صداوسیماست و نویسندگی، تهیه و کارگردانی چندین مستند را برعهده داشته است. او تاکنون جوایز متعددی از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده است که از جمله آن ها می توان به سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۱ و جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی از جشنواره سینما حقیقت، جایزه بهترین فیلم میان مدت جشنوارهٔ مستند ویزیون دوریل سوئیس ۲۰۱۴ و جوایزی از جشنوارهای اسپانیا، ایتالیا، روسیه، قطر، مصر اشاره کرد.
مشتی اسماعیل، تورا من چشم در راهم، پای پیاده تا بهشت، عاشورا در بهشت، گامهای کوچک در بزرگراه الله، تولدت مبارک از جمله مستندهای این سینماگر ایرانی است.
پایان پیام/14منبع: شبستان
کلیدواژه: مجلس استان سمنان مشهد نیروی دریایی ارتش خراسان جنوبي روزنامه اقتصاد کانون های فرهنگی هنری مساجد سینماحقیقت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۳۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تندیسهای طلایی در دست راویان حقیقت
جشنوارهها عموما عامل انگیزشی بسیار قوی برای تولیدکنندگان آثار رسانه ای، هنری و پژوهشی هستند که این تولید کنندگان تلاش دارند تا علاوه بر محک خود در بستر جشنواره با تنوع تولید و اندیشه و دیدگاههای متفاوت نیز در موضوعات مورد علاقه خود بیشتر آشنا شوند و بر وجوه آموزشی موجود در جشنوارهها در کنار مباحث رقابتی توجه دارند.
امروز، معاونت صدای رسانه ملی به مأمن و مرکز مهم در زمینه مستندسازی تبدیل شده و حامی جدی مستندسازان است. مروری بر آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره پژواک و اذعان داوران در این عرصه به خوبی اثبات میکند بسیاری از برنامه سازان پیشکسوت و جوان در حوزه مستندسازی آثار فاخر و تأثیرگذاری را ساخته و به سراغ سوژههای ناب برای مستندسازی رفتند.
جشنواره مستند رادیویی پژواک محملی شده تا قالب مستندسازی در رادیو احیا شود و مستندسازان رادیویی در فضایی سالم با یکدیگر رقابت کنند. همچنین در سایر شبکهها نیز فضای مناسبی برای پخش آثار شاخص و برتر مستند ایجاد کرده است. نتیجه این است که امروز، برنامههای مستندمحور رادیو، پرشنونده هستند و به واسطه رادیو، مستندها جایگاه ویژهای نزد ذائقه مردم یافته است.
از سوی دیگر جشنواره پژواک فرصتی فراهم کرده تا مردم هم در این جشنواره سهمی داشته باشند. هدف از این بخش، افزایش تعامل میان برنامه سازان و مخاطبان و از سوی دیگر شناسایی افراد مستعد در این حوزه است. همچنین آثار قابل داوری در بخش مردمی نسبت به دورههای گذشته به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته و این نشان میدهد مردم علاقمند به این قالب از برنامه سازی هستند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی شده گونههای راحت مستند (مستند روایی و گزارشی) گذاشته شود تا علاقمندان به این عرصه وارد میدان شوند. بخش مردمی جشنواره پژواک در راستای نگاه تحولی معاونت صدا مبنی بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است که این نگاه به جد دنبال میشود.
در واقع ایجاد فضای تعاملی میان مردم و مستندسازان و احترام به نظر و علاقه شنوندگان رادیو هم از دیگر مزیتهای این رویداد است. جشنواره مستند پژواک نیز همچون بسیاری دیگر از جشنوارههای رادیو با مشارکت عموم مردم برگزار میشود. به این ترتیب که برای همه مردم این امکان فراهم شد تا بهترین فیلمهای مستند از نگاه خود را انتخاب و در این جشنواره شرکت دهند. بدون تردید نظرات مردمی نیز به تقویت فعالیت رادیو در زمینه تولید و پخش آثار مستند کمک میکند.
از سوی دیگر دوری از کلیشههای رایج، خلق و اجرای طرحهای نو، تحولی عمیق در محتوا و اضافه شدن بخشهای ویژه همچون وعده صادق و... حاصل توجه جشنواره پژواک در سومین دوره است.
مراسم افتتاحیه این جشنواره همزمان با سالروز ۸۴ سالگی رادیو برپا شد و برگزیدگان بخشهای برنامههای مستمر، مستندهای مستمر، مشاغل و مستندنگاری اعلام شدند. اکنون که به روزهای اختتامیه نزدیک میشویم، قرار است برگزیدگان راویان حقیقت در بخشهای اصلی، ویژه و مردمی اعلام شود و تندیسهای طلایی در دستان راویان حقیقت در رادیو قرار بگیرد.