Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@04:18:31 GMT

شعر فارسی بصیرت‌زا است

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۶۳۱۰۵

شعر فارسی بصیرت‌زا است

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، نخستین نشست از سلسله نشست‌های آشنایی با ادبیات فارسی در خصوص معرفی زندگی و آثار ادیبان و شاعران کلاسیک و معاصر پارسی‌گوی با عنوان «رودکی، پدر شعر فارسی» در نمایشگاه فرهادیه رایزنی فرهنگی کشورمان در سارایوو برگزار شد.

در این نشست ادبی، الویر موسیچ که فارغ‌التصیل دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه ایران است، در باره شعر فارسی و شخصیت و جایگاه ادبی رودکی در میان شاعران ایران به ایراد سخن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در این نشست، از شاعرانی صحبت خواهیم کرد که سهم بسیار مهم و بزرگی در زمینه تکمیل شعر و ادبیات فارسی ایفا کرده‌اند. جریان ادبی از رودکی شکل گرفت و از درون این جریان، شاعرانی مثل حافظ، سعدی، عطار، مولوی، جامی و ... سر بر آوردند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی اظهار کرد: اگر انسان تمام زندگی خود را به خدمت برای کشف کامل معنای شعر فارسی بگذارد،  قادر به درک آن نخواهد بود؛ چراکه شعر فارسی احساسات ما را بیدار می‌کند و با تجربه‌ای که توسط شعر پیدا می‌کنیم، می‌توانیم ابعاد تازه‌ای از زندگی را دریافت کنیم و از آنها به عنوان خزانه احساسات استفاده کنیم.

وی با اشاره به اشعار رودکی گفت: شاعران بزرگی همانند «عنصری»، در زمینه‌های شعری، رودکی را محترم شمرده‌اند. شناخت رودکی بسیار مهم و اساسی است، زیرا بدون رودکی این جریان فعلی شعر در ادبیات فارسی شکل نمی‌گرفت و به شکل کنونی درنمی‌آمد. به همین علت و به درستی که او را پدر شعر فارسی لقب داده‌اند.

موسیچ همچنین، ویژگی‌های اشعار رودکی را برشمرد و در ادامه ابیاتی از شعرهای رودکی برای حضار قرائت کرد.

امیرحسین نوری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین هم در این نشست، گفت: در تاریخ ادبیات ایران‌زمین، رودکی به عنوان پدر شعر فارسی لقب گرفته است. این بدان معنا نیست که قبل از رودکی شعر در ایران وجود نداشته، بلکه بدان معناست که رودکی جریانی را در شعر فارسی بوجود آورد که تا امروز نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: اصطلاحات، تعابیر و وزن‌های شعر فارسی بعد از رودکی بود که به جریان افتاد و بقیه شاعران از آن پیروی کرده یا آن را تکمیل کردند.

رایزن فرهنگی کشورمان ضمن اشاره به شعر معروف رودکی با مطلع «بوی جوی موی مولیان آید همی»، داستان سرایش این ابیات از سوی رودکی را تعریف کرد که برای حضار بسیار شنیدنی بود.

نوری همچنین درباره زمان برگزاری دومین نشست نیز اشاره کرد: دومین نشست از سلسله نشست‌های آشنایی با ادبیات فارسی در دی‌ماه سال جاری در محل نمایشگاه فرهادیه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 4479337

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات فارسی بوسنی و هرزگوین رایزنی فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۳۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشوندها و پسوندها در ادبیات باشگاههای فوتبال ایران

گفته می شود تیم فوتبال استقلال تهران به استقلال خلیج فارس تغییر نام خواهد داد. 

به گزارش طرفداری، در تاریخ فوتبال ایران باشگاه هایی بوده اند که بر اساس هماهنگی های صورت گرفته تحت پوشش موسسه و گروه خاص نظامی یا صنعتی قرار گرفته اند. از جمله تیم هایی که تحت پوشش موسسات مختلف قرار گرفته اند می توان به سپاهان اصفهان اشاره کرد که امروز زیر مجموعه یکی از متمول ترین موسسات کشورمان است.

سپاهان زمانی آن قدر بی پول بود که نمی توانست در لیگ فوتبال ایران حضور پیدا کند و به جای این تیم که در لیگ اول تحت جمشید نماینده شهر اصفهان بود، تیم متمول ذوب آهن اصفهان حضور پیدا کرد اما آن ها امروز پولدارترین تیم فوتبال ایران هستند. سپاهان مدتی هم در دهه 1370 زیر نظر مجموعه سیمان اصفهان بود و سیمان سپاهان اصفهان نامیده می شد.

باشگاه های مختلفی در فوتبال ایران بر این اساس در مجموعه موسسات مختلف قرار گرفته و با پسوند یا پیشوند نام آن ها در مسابقات لیگ ایران حضور پیدا کرده اند.

وحدت فولاد تهران پیام گچ مشهد پیام مقاومت مشهد ابومسلم خوشاب مشهد سرخپوشان دلوار افزار فولاد سپاهان اصفهان سیمان سپاهان اصفهان مقاومت شهید سپاسی شیراز استقلال خلیج فارس

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی؛ از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از کنشگران فرهنگی
  • تشریح برنامه‌های هفته میراث‌/ پاسداشت زبان فارسی وتجلیل از فعالان
  • ایران در ارمنستان چگونه معرفی می‌شود؟
  • ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است
  • پیشوندها و پسوندها در ادبیات باشگاههای فوتبال ایران
  • ببینید | ادبیات فارسی بر قله جهان