Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-20@15:56:35 GMT

اسرار مشکلات دهان که از آن بی خبر هستید

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۶۴۹۴۷

بدون شک شما سعی می کنید دهان و دندان های خود را سالم نگه دارید، اما آیا می دانید علت مشکلات دهان و دندان چیست؟به گزارش بلاغ،دهان بدبو

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، از بوی بد دهان جلوگیری می کند.

اما اگر شما هر دوی این کارها را انجام می دهید، اما هنوز نفستان دارای بوی بدی است، مشکل چیست؟

این تنفس بدبو ممکن است نشانه ای از بیماری لثه باشد، بنابراین بهتر است قبل از هر گونه اقدامی با یک دندانپزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر اوقات، مقصر بوی بد تنفس مربوط به غذاها می باشد. اگر پیاز، سیر و ترشی مصرف کنید تا مدت ها دهانتان بوی بدی می دهد.

بیماری دیابت، رژیم پرپروتئین و نوشیدن الکل باعث ایجاد بوی بدی در دهان می شوند که این به علت شرایطی به نام کتواسیوز می باشد.

لثه متورم و ملتهب

لثه های متورم در هنگام مسواک زدن، خونریزی می کنند. بعلاوه لثه های متورم، قرمز پررنگ هستند.

حتی اگر دارای دندان های سالمی باشید، باید برای درمان ورم لثه نزد دندانپزشک بروید.

شما خودتان نیز می توانید بررسی کنید که لثه شما متورم است یا نه: با با یک دستمال، لثه هایتان را خشک کنید و سپس در آیینه ببینید. سطح لثه متورم باید مثل توپ، محدب و دارای پستی و بلندی باشد و نباید صاف و براق باشد.

مینای دندان فرسوده

با گذشت زمان، به تدریج سطح دندان فرسوده می شود. هر نوع اسیدی می تواند باعث فرسودگی مینای دندان شود، از قبیل: اسید موجود در مرکبات و نوشابه ها.

اما یکی از منابع اسیدی در دهان، بیماری رفلکس معده به مری  می باشد که در این بیماری، اسید معده به سمت مری و دهان می رود و باعث سوزش سر دل می گردد.

یکی دیگر از علل فرسایش مینای دندان، بیماری بولیمیا (پرخوری عصبی) می باشد. بولیمیا یک اختلال در غذاخوردن است. این گونه بیماران، غذای زیادی می خورند و سپس با استفراغ عمدی، غذا را از بدن خارج می کنند. 

احساس مزه ترش و یا اسیدی در دهان

اگر غالبا مزه ترشی در دهانتان احساس می کنید که با بوی بد دهان اشتباه گرفته می شود و اگر دچار گلودرد، درد قفسه سینه و خشونت صدا هستید، ممکن است از علائم بیماری رفلاکس (برگشت اسید معده به مری) باشد.

بیماری رفلاکس موجب زخم و التهاب مری نیز می گردد.

اگر شما فکر می کنید دچار بیماری رفلاکس شده اید، سریعا نزد پزشک متخصص بروید و درمان را شروع کنید.

زخم دهان

آیا شما می دانید که تکه های سفید و یا قرمزرنگ بر روی زبان و یا خط لب می تواند یکی از علائم شایع سرطان دهانباشد؟

بهتر است زخم های دهانی را که بعد از دو هفته خوب نشده اند، به دندانپزشک نشان دهید.

اگر شما دارای زخم دهانی هستید و به همراه آن دچار طعم بد در دهان، مشکل جویدن غذا، درد هنگام بلع و مشکلاتی در صحبت کردن نیز هستید، ممکن است دچار سرطان دهان شده باشید.

دهان خشک

خشکی دهان یکی از مشکلات شایع دهانی می باشد. این مشکل با افزایش سن نیز در ارتباط است.

مشکلات دندانی نیز باعث خشکی دهان می گردند.

یکی از علائم بیماری هایی مثل دیابت، آرتریت روماتوئید، اسکلرودرما، لوپوس اریتماتوی سیستمیک و سندرم شوگرن، خشکی دهان می باشد.

اگر شما برای مدت طولانی دچار خشکی دهان هستید، باید با یک دندانپزشک صحبت کنید.

اسکلرودرما یک اختلال خودایمنی می باشد که باعث تغییراتی در پوست، عروق خونی، عضلات و اعضای داخلی بدن می گردد.

لوپوس نیز یک اختلال خودایمنی می باشد که بر پوست، مفاصل، کلیه ها، مغز و اعضای داخلی اثر می گذارد.

سندرم شوگرن نیز یک اختلال خودایمنی می باشد که موجب خشکی پوست، دهان، چشمان، بینی و گلو می شود.

دندان لق

دندان لق می تواند نشان دهنده بیماری لثه باشد.

باکتری هایی که در زیر لثه رشد می کنند می توانند باعث تخریب بافت ها و استخوان ها گردند و موجب لق شدن دندان ها شوند.

دندان لق می تواند نشانه ای از عفونت یا اسکلرودرما نیز باشد.

خطوط سیاه و سفید روی دندان

اگر مقدار زیادی فلوراید در حین مسوک زدن ببلعید، دچار خطوط سیاه و سفید بر روی دندان، تهوع، استفراغ و اسهال می شوید.

سندرم سوزش دهان

اگر احساس سوزش در دهان، لب و یا زبان دارید، دچار این سندرم گردیده اید.

علت بروز این سندرم مختلف است و شامل مصرف برخی داروها، شرایط دهانی، کمبودهای غذایی، عفونت قارچی دهانو تغییرات هورمونی در زنان می باشد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۴۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار غلط درباره نرخ بیکاری؛ با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود

دنیای اقتصاد در یادداشتی به آمار بیکاری پرداخت و نوشت: شاید شما هم این روز‌ها اخباری را درباره کاهش نرخ بیکاری برای اولین بار بعد از دهه‌ها تجربه افزایش این شاخص شنیده باشید؛ آیا این اخبار خبرگزاری‌ها می‌تواند قابل استناد باشد؟

آیا کاهش نرخ بیکاری بر افزایش رشد اقتصادی کشور هم تاثیری داشته و به بیانی دیگر در زندگی مردم جامعه قابل لمس بوده است؟

به‌منظور پاسخ‌گویی به این سوال ابتدا خیلی کوتاه به تعریف نرخ بیکاری می‌پردازیم. نرخ بیکاری یکی از شاخص‌های مهم شناخته‌شده بازار کار و نشان‌دهنده استفاده ناکافی از نیروی کار عرضه‌شده است؛ یعنی نرخ بیکاری ناتوانی اقتصاد را در به وجود آوردن اشتغال برای افراد متقاضی، با وجود جست‌وجوی فعالانه آن‌ها در جهت یافتن شغل نشان می‌دهد. در تعریف ارائه‌شده، آنچه از همه مهم‌تر است، همین جست‌وجوی فعالانه نیروی کار برای یافتن شغل مناسب است! برای محاسبه این نرخ، از نسبت افراد بیکار در جست‌وجوی کار به کل افراد فعال (شاغل+ در جست‌وجوی کار) استفاده می‌کنیم.

حال براساس آخرین گزارش منتشر شده از زبان معاون اشتغال وزارت کار، نرخ بیکاری در پاییز سال ۱۴٠۲ در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۴٠۱ کاهش و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافته است. بر طبق این آمار، نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز سال ۱۴٠۲، به ۴۱.۳‌درصد رسیده که نشان‌دهنده افزایش نیم‌درصدی نسبت به سال پیش از آن یعنی ۱۴٠۱ است. همچنین نرخ بیکاری کل سال ۱۴٠۲ به ۸.۱درصد رسیده است که به نظر می‌رسد این عدد در ظاهر کمترین نرخ اعلام‌شده برای بیکاری در چند سال اخیر است.

در واقع از نظر آماری و براساس فرمول ارائه‌شده از نرخ بیکاری، به دو دلیل این نرخ می‌تواند کاهشی باشد؛ اگر افراد در جست‌وجوی کار بالاخره مشغول به کار شوند یا اگر افراد در جست‌وجوی کار از پیدا کردن کار ناامید شده و از این پروسه دست بکشند.

براساس گزارش مرکز آمار در سال ۱۳۹۸، ۴۴.۳‌ درصد از افراد ۱۵ سال و بیشتر، از جمعیت فعال بوده‌اند. اما در در سال‌های اخیر با وجود افزایش حدود ۳میلیون نفری جمعیت ۱۵ سال به بالا، جمعیت فعال کاهش یافته است؛ یعنی افرادی که نه‌تن‌ها کار ندارند، بلکه به دنبال آن هم نیستند.

چه دلیلی می‌تواند به چنین وضعیتی منجر شود؟ آیا این یک خبر خوش است که سفره‌های مردم آنقدر پربرکت شده که دیگر دنبال کار و فعالیت نیستند؟ مسلما پاسخ خیر است. آمار و ارقام نشان‌دهنده یک واقعیت دیگر است؛ افراد تحصیل‌کرده‌ای که آنقدر به دنبال کار مناسب با تحصیلاتشان یا حداقل کمی نزدیک به آن گشته‌اند که دیگر رسما از جست‌وجوی آن دست کشیده‌اند.

اما این شامل همه افراد می‌شود؟ مسلما باز هم پاسخ خیر است. عده دیگری که پس از جست‌وجوی زیاد نتوانسته‌اند شغل مورد نظر خود را پیدا کنند، به مشاغل کم‌کیفیت روی آورده‌اند. افزایش مشاغل کم‌کیفیت و ناقص یکی از دلایل پررنگ کاهش نرخ بیکاری به شکلی است که نتوان تاثیرات مثبت آن را در جامعه دید. براساس آمار، بسیاری از افرادی که در کشور تحصیلات عالی دارند، بعد از دانش‌آموختگی یا بیکار هستند یا در مشاغل کاملا نامرتبط با رشته تحصیلی‌شان مشغول به کار هستند.

همچنین براساس گزارش منتشرشده‌ای از مرکز پژوهش‌های مجلس، حدود یک‌سوم نیروی کار، کارکنان مستقل هستند؛ یعنی از شخص یا سازمانی حقوق دریافت نمی‌کنند و درآمدشان حاصل کسب‌وکار شخصی‌شان است.

حال مشکل کار کجاست؟ داشتن کسب‌وکار شخصی یعنی شغل بی‌کیفیت؟ خیر! اما در اقتصاد تعریف بی‌کیفیت بودن شغل کمی متفاوت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم.

بسیاری از مشاغل بی‌کیفیت حداقل یکی از ویژگی‌های ناپایداری مثل ساعات کاری غیرمعمول، درآمد ناکافی یا عدم‌دریافت بیمه و مزایا را دارا هستند و همین ناپایداری موجب می‌شود تا این مشاغل در زمان به وجود آمدن بحران‌های درون کشوری یا بین‌المللی مانند بحران کرونا، قطعی اینترنت یا مشکلات مقطعی دیگر، زودتر از مشاغل نوع دیگر تحت‌تاثیر قرار گرفته و از بین بروند.

به همین دلیل وقتی بعد از یک دوره طولانی بحران، این مشاغل ازبین‌رفته دوباره برمی‌گردند و با اینکه نرخ بیکاری به صورت مقطعی کاهش می‌یابد، رشد اقتصادی تفاوت چندانی نمی‌کند.

بحران دیگری که می‌توان آن را از جمله بحران‌های اساسی بازار کار نامید، بحران بیکاری زنان تحصیل‌کرده است. براساس آمار ارائه‌شده، بیش از ۴٠‌درصد افراد بیکار کشور دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند. حال تنها حدود ۱۱‌درصد از نرخ مشارکت اقتصادی را زنان تشکیل می‌دهند و این یعنی حدود ۸۹‌درصد از زنان بالای ۱۵سال ایران بیکار هستند. در شرایط اقتصادی که چنین ارقامی را از بازار کار شاهد هستیم، چطور امکان دارد نرخ بیکاری به صورت محسوس کاهش یافته باشد؟

در پایان به نظر می‌رسد اعلام نرخ بیکاری متفاوت و به‌ظاهر کمتر، نمی‌تواند به‌ تنهایی حلال بحران‌های اقتصادی کشور همچون بیکاری فراگیر و کاهش نرخ مشارکت اقتصادی باشد و به زبان خودمانی‌تر با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمی‌شود و حل این بحران عظیم اقتصادی، نیازمند بررسی دقیق‌تر و تحول بنیادین در سیاست‌های اقتصادی است.

نویسنده: نوش‏‏‌آفرین خانزاده/ فارغ‏‏‌التحصیل کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه گوئلف کانادا

دیگر خبرها

  • اجرای طرح سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان
  • فیلم| کشف اسرار نسخه‌ای ۶۶۰ ساله از «کلیات سعدی»
  • افزایش تعداد دندان‌پزشکان، بهبود شاخص‌های دهان و دندان را در پی ندارد
  • بررسی سلامت دهان و دندان ۴۰۰ دانش آموز در سمنان
  • اگر این نشانه‌های ساده را دارید سلامتی تان به خطر افتاده است!
  • آمار غلط درباره نرخ بیکاری؛ با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود
  • روسیه مسئولانش را از سفر به خارج حتی به کشورهای دوست منع کرد
  • این نشانه های بدنی می گوید سلامت تان به خطر افتاده است
  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان