Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه- ایرنا- مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 15 هزار و 599 خانوار عشایری در این استان زندگی می کنند، گفت: 9 درصد جمعیت عشایری کشور در این استان ساکن هستند.

بهرام زینال زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عشایر آذربایجان غربی سالانه 16 هزار تن گوشت قرمز، 50 هزار تن شیر، سه هزار تن پشم، حدود 16 هزار مترمربع انواع قالی و قالیچه و 19 هزار جفت کلاه، دستکش، جوراب، گیوه، پاپوش تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: با این آمار 35 درصد تولیدات صنایع دستی، 10 درصد صنایع داری و 42 درصد صنایع غیر داری کشور توسط عشایر آذربایجان غربی تولید می شود.
وی اضافه کرد: در مجموع عشایر این استان سالانه 320 هزار تن انواع محصولات دامی به ارزش 500 میلیارد ریال را تولید و روانه بازار می کنند.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی بیان کرد: 2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 615 هزار هکتار با 61 درصد تحت پوشش عشایر استان است.
زینال زاده گفت: عشایر آذربایجان غربی با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت های لازم از این قشر صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و بر اساس آخرین سرشماری، 15 هزار و 599 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 104 هزار نفر در این استان زندگی می کنند.
2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 615 هزار هکتار با 60 درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان 12 ایل و 21 طایفه مستقل هستند و 336 روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.
9918/2093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد عشاير سكونت آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۵۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: سرشماری دو گونه از سمندر که جزو گونه‌های کمیاب و نادر در مناطق کوهستانی استان است، در شهرستان‌های مهاباد، بوکان، پیرانشهر، سردشت و اشنویه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در این سرشماری تیم‌های مختلفی از کارشناسان حیات وحش و محیط‌بانان یگان حفاظت این اداره کل انجام می‌شود، افزود: آماربرداری دوبار و به فاصله زمانی ۱۰ روز در زیستگاه سمندر در این مناطق تکرار می‌شود تا آمار تقریبی فراوانی جمعیت این گونه در این زیستگاه‌ها مشخص شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت سرشماری سمندر بیان کرد: در این پایش، چشمه‌ها و جویبار‌های منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندر‌ها توسط سازمان مرکزی و اداره کل استان انجام می‌شود.

شهند اضافه کرد: شناسایی زیستگاه‌ها، شمارش جمعیت و تخمین افزایش یا کاهش سالانه تعداد آنها مهمترین هدف از سرشماری این جانداران دوزیست است.

وی گفت: عدم شناخت جوامع محلی از این گونه، تخریب زیستگاه، آلودگی منابع آبی زیستگاه بدلیل آفت کش‌ها، علف کش‌ها و کود‌های شیمیایی و ورود فاضلاب‌های انسانی، کاهش جمعیت گونه و تغییر کاربری منابع آبی و انتقال آن به خارج از زیستگاه توسط کشاورزان از عوامل تهدید‌کننده سمندر است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید
  • آماده شدن ۱۴ سیلو برای خرید گندم در آذربایجان‌غربی
  • آغاز سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی
  • ۱۴ سیلو برای خریدگندم در آذربایجان‌غربی آماده شده است
  • سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • ۲۰ کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند
  • موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود
  • بیش از ۱۴‌ هزار نفر در آذربایجان شرقی عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر شدند