Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی وزیر نفت پاکستان گفته است، خط لوله تاپی زودتر از موعد مقرر در پاکستان به اتمام می رسد که مسئولان ایرانی بارها و بارها گفته اند، بعید است خط لوله تاپی اجرایی شود.

 «غلام سرور خان» در دیدار با «محمت میرات آمانوف» رئیس اجرایی شرکت خط گاز «تاپی» بر تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (TAPI) زودتر از موعد مقرر تاکید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی امیدواریم که ماه مارس سال میلادی ۲۰۱۹، آیینی در ارتباط با پروژه TAPI در اسلام آباد با حضور سران کشورهای ترکمنستان، پاکستان هند و افغانستان برگزار شود.

این درحالی است که  وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان پیشتر گفته بود، دولت جدید این کشور به ریاست «عمران خان»، خواهان تکمیل خط لوله صادرات گاز از ایران موسوم به «خط لوله صلح» است.

 تکمیل خط لوله تاپی اواخر ۲۰۱۹ در افغانستان و پاکستان

مدیر ارشد پروژه «تاپی» اخیرا گفته است، این طرح اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در افغانستان و پاکستان به پایان خواهد رسید و به این ترتیب اولین گاز از طریق خط لوله گاز تاپی اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی منتقل می‌شود.

در ۱۳ دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در حومه شهر «مرو» در جنوب ترکمنستان مراسم افتتاح خط لوله گاز تاپی با حضور «قربانقلی بردی‏ محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان و «محمد حمید انصاری» معاون رئیس جمهوری هند طی مراسمی برگزار شد.

عملیات اجرای خط لوله گاز تاپی هم اکنون در خاک ترکمنستان در حال ادامه است، اما اجرای آن در خاک افغانستان و پاکستان هنوز آغاز نشده و تنها کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی این طرح در ۲ کشور مذکور در دست اجرا است. طول خط لوله گاز تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر بوده و ۲۱۴ کیلومتر آن از خاک ترکمنستان، ۷۷۴ کیلومتر از خاک افغانستان و ۸۲۶ کیلومتر از خاک پاکستان تا مرزهای کشور هند عبور خواهد کرد.

ظرفیت انتقال این خط سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب برآورد شده و قرار است تا سال ۲۰۱۹ میلادی به طور کامل به بهره برداری برسد.۴ کشور حاضر در این پروژه چندی پیش به توافق رسیدند که شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» رهبری این پروژه ١٠ میلیارد دلاری را بر عهده بگیرد.

این تصمیم در جلسه ویژه کمیته رهبری خط لوله گاز تاپی که در تابستان سال ۲۰۱۵ در عشق‌آباد برگزار شد‏، اتخاذ شد.شرکت ملی گاز ترکمنستان که به عنوان رهبر طرح تاپی انتخاب شده، قرار است مدیریت  ساخت و ساز، تامین مالی، مالکیت و بهره‎‏برداری از خط لوله گاز را بر عهده داشته باشد.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز: بعید است تاپی به نتیجه برسد

حمیدرضا عراقی مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز ایران بارها گفته بود، «بعید می‌دانم که خط لوله صادرات گاز تاپی عملیاتی شود، این مطلب سال گذشته در آستانه آغاز به کار احداث این خط لوله توسط بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز به زبان آورده شد.»

عراقی معتقد بود با توجه به قرار گرفتن ایران در مرکز منطقه، کشورمان می تواند در هر خط لوله انتقال گازی که از اطراف کشور در حال عبور است، شریک شود. مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز در عین حال این را هم گفته بود که ما به ترکمنستان اعلام کرده‌ایم که آماده انتقال گاز این کشور به پاکستان هستیم، اما هنوز پاسخ ترکمنستان اعلام نشده است.

ظاهرا بزرگترین سوال مسئولان وزارت نفت در اینکه معتقدند این خط لوله ۱۰ میلیارد دلاری به سرانجام نمی‌رسد، موضوع تامین مالی برای احداث آن که عربستان و دیگر هم پیمانان آمریکا رسما برای احداث این خط لوله  قول مساعد داده اند، به شرط آنکه ایران در این خط لوله دخالت نکند و با احداث این خط لوله ایران را از بازارهای گاز شرق آسیا خارج کنند.

البته روند مذاکرات ایران با کشورهای شرق آسیا برای صادرات گاز به این کشورها با توجه به اینکه در طول چند سال اخیر مذاکرات جدی برای آن صورت نگرفته، گواه این مسئله است. هر چند که مسئولان عالی رتبه صنعت نفت بارها و بارها بگویند بعید است خط لوله تاپی اجرایی شود.

شرایط کشورهایی که قرار است این خط لوله از خاک‌شان عبور کند، نشان می‌دهد عزم جدی برای احداث این خط لوله دارند، زیرا وضعیت انرژی در این کشورها شرایط مساعدی ندارد و ایران اگر قدرت چانه زنی خود را البته نه با مفت فروشی گاز بالا برد، می‌تواند گاز خود را به این کشورها در کنار وجود خط لوله تاپی صادر کند.

اگر قرار است روندی منفعلانه صنعت نفت ایران در مورد بازارهای گاز شرق آسیا مثل چند سال گذشته ادامه یابد، به جرات می‌توان گفت، تاپی برای همیشه ایران را از صادرات گاز به شرق کشور حذف خواهد کرد.

نگاهی به تاریخچه

روزی که قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان امضا شد و پاکستان با کارشکنی‌های خود اعلام کرد پولی برای ساخت خط لوله در کشورش ندارد٬ مسئولان سابق وزارت نفت با اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار از منابع خود به پاکستان٬ اعلام کردند شرکت‌های ایرانی کار ساخت خط لوله و تاسیسات را در خاک این کشور بر عهده می‌گیرند تا ۵۰۰ میلیون دلار وام اختصاص داده شده٬ در صورت‌حساب‌های گازی ارسالی برای اسلام‌آباد ثبت و دریافت شود.

این اقدام ایران از آنجا نشات گرفت که پاکستان بهانه‌های بسیاری را می‌آورد هرچند که یک قرارداد رسمی میان دو کشور وجود داشت و عزم وزارت نفت برای اجرایی کردن صادرات گاز به همسایه شرقی خود٬ باعث شد تا همه سرعت‌گیرهای موجود از سر راه برداشته شود.

با توجه به اینکه قرارداد رسمی میان پاکستان و ایران امضا شده و طرفین متعهد به اجرای تعهدات خود بودند وزارت نفت یک قدم بیشتر برداشت تا گاز ایران را به اسلام‌آباد برساند ولی سال ۹۲ و زمانی که زنگنه وزیر شد٬ بلافاصله وام ۵۰۰ میلیون دلاری فراموش شد و وزیر نفت روند صادرات گاز به پاکستان را متوقف کرد.

این اقدام موجب شد تا پاکستانی‌ها با خیالی راحت به سمت واردات گاز از قطر و ترکمنستان برنامه‌ریزی و حرکت کنند که این دو کشور٬ دو رقیب اصلی ایران در منطقه هستند؛ اما واکنش وزیر نفت به انتقاد کارشناسان چه بود؟ وی گفت ما می‌دانیم که پاکستان پولی برای پرداخت ندارد و به همین دلیل از تکمیل خط لوله صادراتی صرف‌نظر کردیم! این گفته شبیه به همین موضع چند وقت پیش خودش بود که گفت بعید است تاپی اجرایی شود.

پاکستانی که به گفته وزیر نفت پولی برای پرداخت ندارد٬ گاز طبیعی مایع یا LNG گران‌تری نسبت به گاز ایران به‌صورت نقدی می‌خرد و حالا می‌خواهد مشتری گاز ترکمنستان شود. با تصمیم شتابزده زنگنه در حوزه صادرات گاز به پاکستان و بسته شدن بازار این کشور به روی گاز ایران٬ حالا باید افسوس خورد که به دلیل عدم درک صحیح مسئولان کشور از منافع بلندمدت کشور٬ بازارهای صادرات گازی ایران از دست می‌رود.

فرصت سوزی ایران در صادرات گاز ایران به پاکستان زمانی تاسف‌برانگیزتر است که در مراسم احداث خط لوله ۱۸۰۰ کیلومتری تاپی٬ سخنگوی طالبان هم حضور دارد و از اراده طالبان برای تامین امنیت این خط لوله می‌گوید. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم گفته، این گروه آماده تامین امنیت خط لوله تاپی است.

وی گفت: «ما آماده حفاظت از تاپی هستیم. این پروژه خوب و برای اقتصاد افغانستان مهم و حیاتی است.»

رئیس‌جمهوری افغانستان نیز در مراسم آغاز ساخت خط لوله تاپی در خاک افغانستان گفت: «امیدواریم نسل بعدی ما این خط لوله را به‌عنوان شالوده‌ای از یک موضع مشترک در منطقه ما ببیند که هدف از آن بهبود وضعیت اقتصاد، ایجاد شغل و افزایش امنیت است.»

رئیس‌جمهور افغانستان و نخست‌وزیر پاکستان که خود روزی طرفدار واردات گاز از ایران بوند٬ همه و همه از تعهد خود به تاپی گفته و رسما اعلام کردند تا آخرین مرحله به تعهدات خود پای‌بند هستند. همه‌چیز برای این کشورها مهیاست و تا کمتر از ۴ سال دیگر صادرات گاز به این کشورها آٰغاز خواهد شد. به نظر می‌رسد مسئولان این کشورها باتجربه‌های ناچیز در برابر تجارب وزارت بیژن نامدار زنگنه٬ به‌درستی منافع ملی خود را درک کرده‌اند. در مقابل، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران می‌گوید، بعید است تاپی اجرایی شود.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۵۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان برای خط لوله گازی ایران درخواست معافیت از تحریم‌ می‌کند

وزیر نفت پاکستان، روز دوشنبه تائید کرد اسلام آباد در حال آماده شدن برای تماس رسمی با دولت آمریکا به منظور دریافت معافیت از تحریم‌ها برای پروژه خط لوله گاز پاکستان-ایران است.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری نیشن پاکستان نوشت: مصدق مالک در گفت‌وگوی غیررسمی با رسانه‌ها گفت: ما به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا خواهیم بود، زیرا پروژه گازی پاکستان و ایران نمی‌تواند بار تحریم‌ها را تحمل کند.

مالک گفت: ما پرونده پاکستان را به طور جامع ارائه و سعی خواهیم کرد با ارائه دلایل سیاسی و فنی علیه تحریم‌های آمریکا، معافیتهایی را دریافت کنیم. وی افزود: دولت همچنین مشغول لابی گسترده برای دریافت معافیت است. این وزیر پاکستانی ابراز امیدواری کرد ساخت این پروژه به زودی آغاز شود.

دولت موقت پیش از این با احداث بخش ۸۰ کیلومتری از این خط لوله در خاک پاکستان موافقت کرده بود. با این حال، طرح درخواست معافیت از تحریم‌های آمریکا به دلیل تحولات ژئوپلیتیکی از سوی متولیان امر به تعویق افتاد. تصمیمات مربوط به پروژه خط لوله گاز پاکستان به ایران توسط کمیته نظارت وزیران اتخاذ شد. پیش نویس نهایی درخواست معافیت از تحریم‌های آمریکا، توسط دولت وقت تهیه شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پاکستان: سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد پروژه گازی با ایران روشن است
  • مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»
  • اسلام‌آباد نیازمند واردات گاز ایران با خط لوله آی‌پی است
  • آمریکا: از پروژه خط لوله گاز پاکستان- ایران حمایت نمی‌کنیم
  • پاکستان: پروژه گاز ایران نیاز امروز ماست
  • آمریکا با پروژه گازی ایران و پاکستان مخالفت کرد!
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • آمریکا: از ادامه خط لوله گاز پاکستان و ایران حمایت نمی‌کنیم
  • پاکستان برای خط لوله گازی ایران درخواست معافیت از تحریم‌ می‌کند
  • اسلام‌آباد: قاطعانه دنبال دریافت معافیت تحریمی ایران از آمریکا هستیم