Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@15:02:46 GMT

رد پای سبلریتی ها در ماجرای خرید مدارک جعلی

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۶۵۵۰۱

رد پای سبلریتی ها در ماجرای خرید مدارک جعلی

با پیگیری های شبانه روزی دادسرای ویژه جرایم رایانه ای مشهد در ادامه رسیدگی به پرونده صدور مدارک عملی جعلی در سطوح مختلف، سه جاعل در شمال و مرکز کشور دستگیر و مشخص شد در میان افرادی که مدارک معادل نامعتبر را خریداری کرده اند، برخی بازیگران معروف و افراد چهره وجود دارد!

قدس آنلاین - عقیل رحمانی: مهر ماه گذشته بود که با شکایت هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی خراسان رضوی در دستگاه قضایی و در ادامه ورود قاطع دادسرای  ویژه جرایم رایانه ای مشهد به ماجرا، پرده از تخلفی عظیم در زمینه جعل مدارک عملی در مقاطع مختلف برداشته و موضوع در 9 مهر ماه در خط قرمز روزنامه قدس منتشرشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گام اول رسیدگی قضایی به این پرونده پیچیده که در شعبه 751 بازپرسی و تحت نظارت قاضی امیرحسین جوانبخت صورت پذیرفت، مشخص شد سه نفر در مشهد به صورت کاملا حرفه ای در مراکز غیر مجاز اقدام به فروش مدارک عملی نامعتبر می کنند.

جاعلان مدارک علمی که برای جذب مشتری در فضای مجازی ،رسانه های مکتوب وسالن های همایش صدا وسیما دست به تبلیغات گسترده ای زده بودند، مدعی اعطای مدرک پروفسوری، معادل دکتری و...هم بودند.

در گام بعدی و طی یک عملیات ضربتی سه دلال مدرک در مشهد دستگیر شدند. این گزارش حاکی است: در حالی که از ناحیه متهمان تعداد زیادی مدارک علمی جعلی داخلی در مقاطعی گوناکون کشف شد، وجود برخی مدارک جعل شده تحصیلی گرجستان درمیان مستندات مکشوفه نشان از عمق تخلفات آنها داشت.

سه جاعل مدارک علمی که تحت عنوان آموزشگاه های عالی آزاد فعالیت می کردند، با دستور بازپرس شعبه 751 دادسرای ویژه رسیدگی به تخلفات جرایم رایانه ای و در وقت فوق العاده به شعبه مذکور منتقل و روند بازجویی از آنها آغاز شد.

در پی برگزاری چندین جلسه فشرده و فنی، نتایج عجیب و غریبی حاصل و مشخص شد، چرا که برخی از آنها بنا به درخواست افراد مختلف مدارک جعلی معادل سازی شده در مقاطع مختلف را در یک چشم بهم زدن حاضر و در ازای آن، برای مقطع کاردانی یک میلیون و 500،لیسانس دو میلیون و 500 و فوق لیسانس دومیلیون و 900 هزار تومان پول می گرفتند.

 همچنین آنها با برگزاری دوره های داخلی و خارجی و اخذ هزینه های آنچنانی مدارک MBAوDBA هم صادر و در اختیار افراد قرار می دادند که تنها هزینه صدور اینگونه مدارک برای جاعلان خرید یک دستگاه چاپگر رنگی و و جعل فرم و امضای افراد سرشناس علمی و ... بود.

متهمان که حساب همه جا را کرده بودند و می دانستند افرادی که مدارک را اخذ می کنند از آنها برای ارتقای رتبه شغلی و ... استفاده خواهند کرد و اداره مرجع استعلام اصالت خواهد گرفت، پشت مدارک جعلی درج کرده بودند، برای استعلام و... با شماره تماس و یا آدرس ... تماس و یا مکاتبه شود، با این کار هم مدرک جعلی را صادر و هم خودشان اصالت آن را تایید می کردند!

در ادامه مراحل قضایی پرونده بازپرس امیر حسین جوانبخت به این نتیجه رسید که ماجرای جعل مدارک فرا استانی است وجاعلان بازداشت شده برای صدور برخی مدارک با افرادی دیگر هم همکاری می کنند.

تحقیقات حاکی از آن بود که یکی از جاعلان در نوشهر و دو نفر دیگر هم در اصفهان در حال جعل مدارک دانشگاهی هستند.

همه چیز هماهنگ می شود در اولین گام ماموران پلیس فتای استان خراسان رضوی با کسب نیابت قضایی راهی نوشهر شدند و جاعل مدارک دانشگاهی را که برای استمرار فعالیتش دفتری اجاره و ماهیانه 5 میلیون هم اجاره می داد را دستگیرکردند.

پس از بازداشت متهم تعداد زیادی مهر و هولوگرام مذکر جعلی ثبت اختراع و....کشف و تمامی اسناد ، مدارک و سیستم های رایانه ای متعلق متهم جمع آوری و  همراه وی به مشهد منتقل گردید.

پس از انتقال متهم 28 ساله به مشهد که دارای ارتباطات زیادی با افراد ذی نفوذ در شهر محل وقوع جرم هم بود، مدارک جمع آوری شده توسط پلیس بررسی و مشخص شد و تا امروز بیش از 8 هزار مدرک علمی نامعتبر صادر و فروخته است.

همچنین مدارک جعلی صادر شده بیش از300 نفر که آماده تحویل بود هم درمیان اسناد توقیف شده، کشف شد. در شاخه ای دیگر از تحقیقات مشخص شد، متهم دارای مدرک فوق لیسانس بود اما خودش را در کانال تلگرامی و ... دارای مدرک کتری معرفی کرده است!

 گزارش قدس حاکی است: عملیات دوم پلیس هم برای دستگیری جاعلان مدارک دانشگاهی آغاز و این بار تیم پلیس فتای استان راهی شهر اصفهان شد و باتوجه به اطلاعاتی که از متهمان بدست آورده بودند در پوشش خریدار مدرک دانشگاهی، یکی از متهمان را پای قرار صوری کشانده و وی را دستگیر کردند. به همین واسطه مشخص شد همدست عامل بازداشت شده پسرش می باشد که وی هم به سرعت دستگیر شد.

از ناحیه متهمان نیز تعداد زیادی مدارک کشف و همراه با جاعلان مدارک علمی به مشهد منتقل شدند.

درادامه سه متهم جعل مدارک علمی با دستور بازپرس شعبه751 دادسرای ناحیه 7 مشهد پای میز محاکمه قرارگرفتند و اتهام جعل مدارک و عناوین علمی توسط بازپرس پرونده به متهمان تفهیم شد.

براساس بررسی های قضایی مشخص شده بود که تمامی متهمان فقط با ثبت یک شرکت و بدون اخذ مجوز از وزارت علوم اقدامات مجرمانه خود را رقم زده اند.

 متهم 28 ساله نوشهری درجلسه بازپرسی مدعی شد که با فردی در وزارت علوم ارتباط داشته که به او پیشنهاد کرده است تا در قبال پرداخت 5 میلیون به صورت ماهیانه، راه فعالیت وی را هموار خواهدکرد!

همچنین متهم اظهار داشت من با دانشگاه آزاد قرارداد همکاری داشتم و برهمین اساس دوره های مختلف را برگزار می کردم و برای هر دوره بین پانصد تا یک میلیون تومان هزینه می گرفتم!

وی همچنین درپاسخ به سوال بازپرس پرونده که از او پرسیدچرا خودت را دکتر معرفی کردی، پاسخ داد: این کار را کارمندم کرد و عناوین مذکور را به رزومه من اضافه کرد!

در ادامه پدر و پسر جاعل هم پای میز عدالت ایستادند تا پاسخگوی اتهامات وارده باشند.آنها در تبلیغات تلگرامی و ... مدعی بودند برای بیش از 360 عنوان، مدرک علمی می دهند! در مدارک جمع آوری شده مشخص شد که آنها از مدارک کمک بهیاری، تکنسین داروخانه،دستیار دندانپزشک و... گرفته تا دوره های آموزش برای کارمندان دولت همه نوع مدرک صادر می کرده اند.

همچنین آنها در کنار صدور مدارک مذکور، مدارک معادلMBA  و DMA را هم با جعل امضای برخی از مسئولان وزات علوم صادر و می فروخته اند. آنها مدعی فروش مدارک دانشگاه نیویورک آمریکا در مقطع کاردانی تا دکتری بودند! همچنین سودجویان در تبلیغات اعلام کرده بودند مدرک پروفسری افتخاری از دانشگاه آکسفورد را هم می توانند به افراد متقاضی تحویل دهند!

متخلفان همچنین برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات غیر قانونی خود اقدام به اجاره سالن های همایش صدا وسیما کرده و در مواردی هم پس از چاپ کتاب با روش های غیر قانونی یک نسخه از آن را به خانواده برخی شهدا هدیه داده اند.

گوشه ای دیگر از مستندات جمع آوری شده دستگاه قضایی که پیش روی پدر و پسر جاعل قرار گرفت از آن حکایت داشت که متهمان در قبال صادر کردن مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد در هرمقطعی، 30 میلیون تومان و در مقاطع آموزش عالی آزاد،25 میلیون تومان از متقاضیان طلب می کرده اند.

در همین رابطه مشخص شد، جاعلان در برخی موارد با جعل مُهر و مدارک یکی از موسسات آموزش عالی در اصفهان، ازآنها در این راستا سوء استفاده هم کرده بودند. در همین زمینه مدیر مرکزمذکور با حضور در دادسرا از متهمان شکایت کرد. از سوی دیگر پسر متهم که تا دیپلم درس خوانده بود،در کانال تلگرامی شان خود را دکتر معرفی کرده بود!

درحالیکه ماموران بیش از 60 گیگابایت مستندات از سرور سایت فروش مدارک جعلی متعلق به متهمان استخراج کرده بودند، پسر متهم معترف شد که من برای پدرم کار می کردم. او بود که تمامی مدارک را جعل می کرد و هرچه می خواست در خانه به وسیله یک چاپگر چاپ می کرد!

وی ادامه داد: او امضای من را تحت عنوان دکتر از آن جهت پای مدارک جعلی می زد که دیده بود مدارک علمی چند امضا دارد!

علت استفاده پدرم از صفحه اینستاگرامم این بود که دنبال کننده های صفحه من بالابود! او وقتی مدرکی را می فروخت، می گفت در سایت بارگزاری کن.

در ادامه بررسی های موشکافانه قضایی مشخص شد که در میان افرادی که مدارک جعلی علمی را خریداری کرده اند بازیگران مشهور و چهره نیز وجود دارند که در ازای پرداخت پول، به این گونه مدارک بی اعتبار دست یافته اند!

در حاشیه جلسه رسیدگی به تخلفات جاعلان مدارک علمی و دانشگاهی، کارشناس مسئول هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی خراسان رضوی به قدس گفت: ما در استان 18 آموزشگاه عالی آزاد داریم که 15 آموزشگاه فعال و به صورت قانونی فعالیت می کنند. در این میان افرادی هم بدون مجوز در حال فعالیت هستند که مشخص است آنها در حال تخلف هستند.

وی تصریح کرد: اما برخی از همین 15 آموزشگاه عالی آزاد که مجوز فعالیت دارند به صورت غیر قانونی با برخی دفاتر و شرکت های غیر قانونی همکاری و به نوعی کارچاق کنی می کنند و برای آموزشگاه های مذکور به نوعی مدرک می فروشند! آموزشگاه های آموزش عالی آزاد به هیچ عنوان حق ندارند برگزاری دوره ای را به دیگر شرکت ها واگزارکنند.در حال حاضر هم در حال پیگیری موضوع از سوی دستگاه قضایی هستیم.

در همین حال بازپرس جوانبخت هم طی هشداری به افرادی که از مدارک جعلی و نامعتبر معادل سازی شده و... را اخذ کرده اند، از آنها خواست تا قبل از آنکه دستگاه قضایی به سراغ آنها بیاید خودشان مدارک مذکور را به حراست اداره مطبوع تحویل دهند. وی در حالی که عنوان کرد برخی افراد از مدارک مذکور برای افزایش حقوق و ... استفاده کرده اند، تصریح کرد: برای افرادی که توسط دستگاه قضایی شناسایی شوند، اتهام سوء استفاده از سند مجعول در نظر گرفته خواهد شد. این مقام قضایی افزود:در این زمینه اطلاعات دقیقی در اختیار دستگاه قضایی قرار داردو پیگیری پرونده تا روشن شدن تمامی زوایای تاریک آن همچنان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مدارک جعلی مدرک جعلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۵۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی

سیدابراهیم رئیسی که بعد از ظهر امروز - سه‌شنبه - به وقت محلی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان به شهر کراچی مرکز ایالت سند سفر کرده است، در حضور «محمدکامران خان تسوری» استاندار و «سید مراد علیشاه» سروزیر ایالت پنجاب، جمعی از نمایندگان مجلس ایالتی و مقامات محلی و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه کراچی، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را از پرفسور «خالد عراقی» رئیس این دانشگاه دریافت کرد.

پرفسور عراقی در این مراسم تصریح کرد: این مدرک دکترای افتخاری نظر به سوابق تحصیلی و مدارج علمی رئیس جمهور در زمینه فقه و حقوق و نیز سابقه فعالیت طولانی دکتر رئیسی در حوزه قضایی به ایشان اعطا می‌شود.

دانشگاه کراچی به عنوان بزرگترین دانشگاه پاکستان قدمتی ۷۳ ساله دارد و یکی از مهمترین و معتبرترین دانشگاه‌های منطقه است که دانشجویان ایرانی زیادی نیز در آن مشغول تحصیل هستند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • جزییات دستگیری اعضای باند جعل مدرک تحصیلی در ٣ شهرستان کرمان
  • اعضای باند جعل مدارک تحصیلی دستگیر شدند
  • عاملان جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند
  • دستگيري جاعلان مدراک در کرمان
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
  • اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیس جمهور
  • (عکس) رئیسی دکتری گرفت
  • عطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
  • اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
  • جاعلان مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند