Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@00:12:45 GMT

حج و کعبه مایه قوام زندگی انسان در همه سطوح

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۶۶۱۸۹

حج و کعبه مایه قوام زندگی انسان در همه سطوح

صالحی گفت: حج و کعبه مایه قوام زندگی انسان در همه سطوح و لایه ها است و این چشم اندازی است که قرآن برای بشر ترسیم کرده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سید عباس صالحی در مراسم تکریم و معارفه رییس پیشین و جدید سازمان حج و زیارت با اشاره به آیه «جعل اللَّه الكعبه البیت الحرام قیاماً للناس» سوره مائده گفت: کعبه مایه قوام مردمان و زندگی انسان در همه سطوح و لایه ها است این چشم اندازی است که قرآن از حج برای ما ترسیم می کند، چرا که بعثت پیامبر حضرت محمد(ص) در کعبه اتفاق افتاد و عدالت حضرت حجت(عج) با ظهورشان در این نقطه از جهان اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به قدرت حج در تحول فردی و اجتماعی و خانوادگی و... افزود: حج و کعبه مایه قوام زندگی انسان در همه سطوح و لایه ها است  و این چشم اندازی است که قرآن برای بشر ترسیم کرده است.

وی ادامه داد: وقتی این مکان نقطه بعثت پیامبر (ص) و نقطه عدالت تامه هستی است درمی یابیم که در تکوین هستی آثاری دارد. با همه آثاری که حج برای بشر دارد بایستی فرصت های حج را در توسعه های محلی و منطقه ای هم مد نظر قرار دهیم. چرا که حج تاثیر زیادی در ابعاد جهانی دارد و می تواند علاوه بر رفع سوءتفاهم ها روابط میان ملت ها را برطرف و جهانی کند.

صالحی ادامه داد: اگر در نظام اسلامی ایران سازمان حج و زیارت شکل گرفت برخواسته از این نوع نگاه دینی بود که به آن اشاره شد چرا که ما حج را یک ساحت و زیارت صرف تصور نمی کنیم و حج را در لایه ای گسترده از ارتباطات جهانی می بینیم.

صالحی خاطر نشان کرد: قدرتی که حج داشته و دارد به این گونه است که بعد فردی و حوزه های معرفتی، رفتار و تجربه ها و سلوک معنوی و درونی زندگی انسان را متحول می کند و انسان را انسانی دیگر می کند. با این تفاسیر حج باید بر بعد گروهی زندگی انسان ها تاثیر گذارد از این طریق زن و شوهری که به حج می روند رفتار میان فردی آن ها مهربان تر می شود و به برکت خانواده استوارتر و متدین تری می سازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به این امر مسیر حج را نمی توان بدون ساختار پیش برد و به طور قطع به سازمان دهی در این زمینه نیازمندیم. با گذشت ٤٠ سال از انقلاب در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته ایم اما تا قله فاصله بسیاری داریم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اتفاقاتی که در دوس ال اخیر در سازمان حج و زیارت رخ داده است گفت: مسیری که سازمان حج و زیارت در دو سال گذشته پیموده است باعث ایجاد اتقافاتی شده است که تصویری شفاف از حج در کشورمان و در میان کشورهای دیگر اسلامی ایجاد کرد.

صالحی با اشاره به اینکه در شرایط سختی مسئولیت سازمان حج به جناب محمدی سپرده شد و ایشان این مسیر پرابهام را به فضای روشن تری رساندند .

وی با با تقدیر از خدمات و تلاش های حمید محمید در زمینه راه اندازی مجدد مسیر حج افزود: در دو سال گذشته تلاش های بسیاری در این زمینه صورت گرفت که لازم است از تلاش و حمایت های رهبر فرزانه انقلاب، رییس جمهوری ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمانیده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و تلاش های خالصانه رییس پیشین سازمان حج و زیارت که باعث شد در دو سال گذشته حجی باعزت، امنیت و رفاه نسبی داشته باشیم تقدیر و تشکر می کنم.

صالحی با اشاره به ویژگی‌های محمدی در دوره مدیرت سازمان حج و زیارت، خاطر نشان کرد: نوآوری‌ها، روحیه جهادی و صبر از نکات شخصیتی آقای محمدی است. اینکه بتوان مسائل پیچیده را از سر گذراند ولی تلاطم بیرونی نداشت، کار بسیار سختی است. شرایط سختی در بحث تأمین ارز در سال گذشته داشتیم که شرایط اضطرار بود، اما خوشبختانه توانستیم آن را به خوبی پیش ببریم.

 

وزیر ارشاد با بیان اینکه آقای محمدی در مقطعی می‌خواستند که از این سمت بروند اما من اصرار کردم و حتی پس از بازگشت از حج نیز سه بار مصرانه از من خواستند که مسؤولیت‌شان را ترک کنند اما من از ایشان خواستم تا بمانند، گفت: در نهایت بحث قانون بازنشستگی فرصتی را برای ما ایجاد کرد تا در این شرایط تحریم و پساتحریم این تصمیم را اتخاذ کنیم.

 

صالحی با اشاره به ویژگی های مدیریتی و علمی علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در شرایط سخت ارتباطات خارجی به سر می بریم و شرایط سخت، مدیریت جهادی و سخت می طلبد. آقای رشیدیان سابقه مدیریت در شرایط سخت و بحرانی را داشته اند. ایشان از یک طرف سابقه مدیریتی طولانی در حوزه های اجرایی دارند و از طرفی سابقه مدیریت در شرایط بحرانی را دارند. ایشان همچنین با موضوع حج و زیارت به خوبی آشنایی دارند و با اعتبار خدمت به زائرین حرم امام رضا (ع) در حوزه زایرین هم تجربه دارند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در سازمان حج و زیارت ما نیازمند مدیری که بتواند با تعامل فعال گره های کور را باز کند داریرم خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه آقای رشیدیان فردی دغدغه مند هستند امیدواریم با تعاملات وسیع با شخصیت های عالی نظام مسائل و دغدغه ای این حوزه را نیز به خوبی برطرف و به حداقل برسانند.

 

در پایان مراسم تکریم و معارفه رییس پیشین و جدید سازمان حج و زیارت حکم ریاست علیرضا رشیدیان در سازمان حج و زیارت از سوی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایشان اهدا شد.

 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس استان سمنان بیرجند خراسان جنوبي دولت امداد و نجات حسن روحانی حوزه هنری مجلس شورای اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان حج و زیارت سیدعباس صالحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

به گزارش خبرگزاری مهر، پیمان جبلی رییس صدا وسیما در حکمی جواد شیخ اکبری را به سمت مشاور رییس سازمان و رییس ستاد حج و زیارت و ستاد اربعین سازمان منصوب کرد.

وی در حکم خود آورده است:

«باسمه تعالی

برادر گرامی جناب آقای جواد شیخ اکبری

نظر به مراتب تعهد و تجربه ارزنده جنابعالی به موجب این حکم شما را به عنوان مشاور رییس سازمان و رییس ستاد حج و زیارت و ستاد اربعین سازمان منصوب می‌کنم.

سیاستگذاری جامع در امور حج و زیارت سازمان و انجام هماهنگی‌های لازم با حوزه‌های مربوطه و نهادها و دستگاه‌های مسؤول و سازمان حج و زیارت و توجه ویژه‌ به ظرفیت‌های راهپیمایی عظیم اربعین و جریان‌سازی رسانه‌ای و هم‌افزایی ظرفیت‌های سازمانی از مهمترین وظایف این ماموریت است.

از خداوند متعال موفقیت روزافزون شما را در پیشبرد اهداف و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مسألت دارم.

از زحمات خالصانه حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای موسوی مقدم در طول دوره تصدی مسئولیت ستاد حج و زیارت سازمان صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.»

کد خبر 6086090 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ارز حج ۱۴۰۳ تأمین شد
  • طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است
  • توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود
  • رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است
  • این پروژه نماد همبستگی، تقویت دوستی و مایه افتخار دولت ایران و سریلانکا است
  • برگزاری «هفته هنر انقلاب» مایه دلگرمی هنرمندان است/یک پیشنهاد مهم
  • سفر به خانه خدا بعد از ۹ سال | جزئیات عمره ۱۴۰۳
  • بی عدالتی در حق بازنشستگان / حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟
  • اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل به سرزمین نور
  • انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما