Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:17:05 GMT

50درصد از بافت تاریخی دهدشت تملک شد

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۶۶۳۲۰

50درصد از بافت تاریخی دهدشت تملک شد

یاسوج- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت که تاکنون حدود 50درصد از بافت تاریخی دهدشت معروف به بلادشاپور از جمله منازل مسکونی و ایوان ها و زمین های اطراف تملک شده است.

به گزارش ایرنا، محمود باقری که روز شنبه بهمراه برخی مسئولان اجرایی شهرستان کهگیلویه آخرین وضعیت ساماندهی و احیای بافت تاریخی دهدشت را بررسی می کرد، آینده روشنی را در زمینه احیای این اثر ارزشمند فرهنگی و تاریخی را نوید داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد که بر اساس برآوردهای انجام شده افزون بر 200 میلیارد ریال برای احیا و خرید و تملک بافت تاریخی دهدشت مورد نیاز است.
باقری اظهار داشت: یکی از برنامه ها و اهداف اساسی برای احیای بافت تاریخی دهدشت ، ثبت این گرانبها در فهرست آثار جهانی است که خرید و آزادسازی زمین ها و منازل مسکونی در این محوطه تاریخی از پیش نیازهای مهم برای تحقق این هدف است.
باقری ابراز داشت: مدیرکل پایگاه های بافت های تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور هفته اینده از این منطقه تاریخی بازدید می کند و برای ساماندهی این اثر تاریخی برنامه ریزی و پیگیری های لازم در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: این بنای تاریخی سال 1396 برای حفاظت به ‌عنوان پایگاه تاریخی معرفی و برای آن مسئول ویژه تعیین شده است.
وی یادآور شد که اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد برای حفاظت و ساماندهی این اثر ارزشمند از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهد کرد.
باقری یادآور شد که بنای تاریخی بافت تاریخی دهدشت در سال گذشته با سه میلیارد و 600 میلیون ریال دیوارکشی شد.
وی افزود که با اجرای این طرح تا حدود زیادی از ورود معتادان و احشام به داخل این مرکز فرهنگی ارزشمند که همواره یکی از دغدغه های جدی شهروندان و رسانه ها بوده ، جلوگیری شد.
بافت قدیمی دهدشت در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شد که به شماره 3/1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید.
وجود بیش از 2 هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امامزاده، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای این شهر است که به دلیل کم توجهی ها طی سالیان متمادی در حال نابودی و تخریب است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر صفویه وجود دارد، این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد حدود 800 اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی در فهرست آثار ملی دارد.
61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه،19 گورستان،17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرا از جمله آثار ملی ثبت شده این استان است.
نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه، دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
3016/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي كهگيلويه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۶۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان با اشاره به افزایش بازدید گردشگران از باغ فین گفت: ۵۵ هزار نفر در دو روز پنج‌شنبه و جمعه از مجموعه جهانی باغ فین بازدید کردند.

احمد دانائی‌نیا افزود: خانه تاریخی بروجردی با بیش از ۹ هزار نفر و محوطه باستانی سیلک با بیش از ۳ هزار نفر در رتبه‌های بعدی این آمار قرار دارند.

وی گفت: جاذبه‌های تاریخی منطقه فرهنگی کاشان همه ساله با آغاز فصل بهار و موسم گل و گلاب در شهرستان کاشان در هم می‌آمیزد و به تناوب تا اواخر خردادماه در بیشتر نقاط شهرستان کاشان پذیرای خیل عزیمی از گردشگران می‌شود.
باغ فین کاشان پانزدهم آذر سال ۱۳۱۴ خورشیدی با شماره ۲۳۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت و در زمستان ۱۳۸۹ به همراه چند باغ ایرانی دیگر، به ثبت جهانی رسید.

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد
  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • تصویب مطالعات طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی شهر ارومیه
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • دسترسی به بافت تاریخی و حرم‌های مطهر با پروژه تقاطع غیرهمسطح قائم-رحمت-احمدی
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • بیشترین بارش در دوگنبدان/یاسوج ۵۷.۸ میلی متر باران بارید