Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- سناتورهاي آمريکايي خواستار تحقيقات درباره روابط مالي رئيس جمهور اين کشور با خاندان آل سعود شدند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره ،سناتورهاي آمريکايي خواستار تحقيقات درباره روابط مالي رئيس جمهور اين کشور با خاندان آل سعود شدند.
نسيبه موسي گزارشگر الجزيره گفت: آيا حمايت رئيس جمهور آمريکا از سعودي ها در برابر مابه ازايي صورت مي گيرد؟ دونالد ترامپ چه روابط مالي با خاندان حاکم در رياض دارد؟ اين دو مسئله مضمون نامه دوم شماري از اعضاي کنگره به کاخ سفيد است که در آن خواستار افشاي روابط احتمالي تجاري و مالي بين ترامپ و آل سعود شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمايندگان کنگره نگران وجود منافع مشترکي هستند که ممکن است در پشت پرده حمايت ترامپ از وليعهد سعودي به ويژه در تحقيقات مربوط به دست داشتن محمد بن سلمان در جنايت قتل جمال خاشقجي وجود داشته باشد. شايد اين نخستين بار است که اعضاي کنگره خواستار ديدار با رئيس سازمان اطلاعات يک کشور ديگر مي شوند تا اطلاعات به دست بياورند. ديدارهاي هاکان فيدان رئيس سازمان اطلاعات ترکيه با شماري از اعضاي سناي آمريکا صورت گرفت. اين ديدار از قبل برنامه ريزي شده بود و ديدار با اعضاي سناي از هر دو حزب دموکرات و جمهوريخواه و مسئولان سازمان اطلاعات آمريکا در دستور کار آن قرار داشت و هدف از آن بررسي همکاري ترکيه و آمريکا زير پوشش ناتو بود. اما رسيدن فيدان به واشنگتن با بحث ها و روايت هاي متناقض کنگره و کاخ سفيد درباره مسئوليت وليعهد سعودي در جنايت ترور جمال خاشقجي همزمان شد. اين بحث ها پس از ارائه گزارش جينا هاسپل رئيس سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا به شمار اندکي از اعضاي سنا تشديد شد.
خبرنگار شبکه الجزيره خاطر نشان کرد: هفدهم اکتبر گذشته يازده عضو دموکرات سنا نامه اي براي دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا نوشتند و در اين نامه از او خواستند روابط مالي بين شرکت ترامپ و دولت سعودي را آشکار کند. اکنون اين اعضاي سنا بار ديگر خواست خود را تکرار کردند. روزنامه واشنگتن پست چهار روز پيش با انتشار گزارشي فاش کرد چگونه بعضي لابي ها در آمريکا به نفع عربستان عمل مي کنند و آنها حدود پانصد اتاق هتل ترامپ را در مدت سه ماه رزرو کرده بودند که هزينه آن بيش از دويست و پنجاه هزار دلار است. اصل داستان آن است که گروه هاي فشار وابسته به سعودي در واشنگتن، دهها نفر از افسران سابق ارتش آمريکا را جمع آوري کرده بودند تا براي ناکام گذاشتن تصويب قانوني عليه عربستان در اواخر سال 2016، به کنگره بروند. براي اين افسران سابق ارتش آمريکا اتاق هايي در هتل ها در ايالت ويرجينيا رزرو شده بود، اما پس از پيروزي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري، پانصد اتاق را در هتل ترامپ در ماه دسامبر سال 2016 رزرو کردند. حدود دويست عضو کنگره شکايت قضايي را در سال 2017 ارائه کردند که در آن به احتمال تخلف دونالد ترامپ در پذيرفتن کمک ها و هديه هايي از سوي کشورهاي خارجي از جمله عربستان اشاره شده است. اين شکايت در بيست و هشتم ماه سپتامبر يک قاضي فدرال در واشنگتن اين شکايت را پذيرفت و تاکيد کرد مستندات قانوني دارد و اين شکايت همچنان مطرح است. اين يازده سناتور از جمله دويست عضو کنگره هستند که اين شکايت را ارائه کردند.

کنگره آمريکا بن سلمان را مجازات خواهد کرد؟
در صورتي که اعضاي کنگره آمريکا طرحي براي مجازات محمد بن سلمان وليعهد سعودي به تصويب برسانند دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور قادر به وتوي آن نيست.
روزنامه راي اليوم در يادداشتي با عنوان «آيا کنگره آمريکا واقعا بن سلمان را مجازات خواهد کرد؟» که در پايگاه اينترنتي اين رزنامه منتشر شده است نوشت: اين را بايد بدانيم هيچ کس نيست که داراي قدرتي بي، چون و چرا باشد و بدون اينکه محاسبه يا محاکمه شود هر طور که بخواهد از قدرت خود بتواند استفاده کند؛ زيرا به هر حال در اين جهان هر که باشد بالاخره انسان است، هر چند که چند صباحي امکانات يا قدرت در اختيار او باشد.
شاهزاده محمد بن سلمان وليعهد سعودي فکر مي‌کند با حمايت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا قوي مي‌شود؛ زيرا ترامپ به وي چراغ سبز نشان داده است تا هر آنچه بخواهد انجام دهد و درمقابل اموالي که به ترامپ پرداخت مي‌کند بدون اينکه در داخل يا خارج کسي او را محاکمه کند دست به هر جنايتي بزند.
اعتراف مي‌کنم که تنها مرگ است که مي‌تواند جلوي او را بگيرد. در مدت زمان کوتاهي که بن سلمان به وليعهدي رسيده کار‌هايي کرده است که جنايت‌هاي کمي به شمار نمي‌آيد، او همانند دونالد ترامپ سياست را تنها با قدرت مي‌شناسد شاهزاده محمد بن سلمان گمان کرده است قدرت دونالد ترامپ در داخل آمريکا به اندازه اي است که هيچ قدرتي در مقابل آن نمي‌تواند بايستد؛ زيرا وي داراي اختيارات گسترده‌اي است، اما وي نمي‌داند که در داخل امريکا حتي در حزب خودش که حزب جمهوري خواه است نيز مخالفاني دارد.
در حال حاضر اعضاي کنگره آمريکا مسئله بن سلمان را بررسي مي‌کنند، و پرونده اين جوان تازه به دوران رسيده در عربستان سعودي را  که هيچ يک از پادشاهان و وليعهد‌هاي سعودي در تاريخ اين کشور تاکنون جرأت نداشته اند در داخل و خارج از اين کشور چنين خطوط قرمزي را زير پا بگذارند، بررسي مي‌کنند. اعضاي کنگره در حال بررسي جنگ ويرانگر يمن هستند که نگراني بزرگي را براي بسياري از نمايندگان آمريکا ايجاد کرده است؛ زيرا آن‌ها اين جنگ را جنگي پليد مي‌دانند و وجدان بشري در آمريکا به سمت يمن در حال تکان خوردن است؛ زيرا گزارش‌هاي وحشتناک و دردناکي از يمن به گوش مي‌رسد، به طوري که مردم يمن بر اثر اين جنگ ويرانگر به خاک و خون کشيده شده اند و در صورتي که اين نمايندگان آمريکا در اين زمينه دخالت نکنند تاريخ به آن‌ها رحم نخواهد کرد؛ زيرا تا زماني که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا به تنهايي در حال استفاده بردن از ثروت‌هاي سعودي است ادامه حمايت‌هاي آنان از شاهزاده بن سلمان براي آن‌ها فايده‌اي نخواهد داشت.
از سوي ديگر سازمان‌هاي حقوق بشري در اين باره نيز فعاليت‌هايي را آغاز کرده اند و پرونده شهروندان زن سعودي را که تنها به دليل اعتراض به محمد بن سلمان در معرض اذيت و آزار و تجاوز جنسي قرار گرفته اند مورد بررسي قرار داده اند.
اما ضربه نهايي که کمر بن سلمان را شکست، حوادث مربوط به قتل جمال خاشقجي نويسنده منتقد سعودي و مسائل دراماتيک مربوط به آن است که باعث شد ترکيه در روز‌هاي اخير در برابر اين حوادث اقدامات سرسختانه‌اي بگيرد و احکامي رسمي را در بازداشت عسيري و قحطاني دو متهم اصلي کشتن خاشقجي صادر کند، اين پرونده باعث شد اعضاي کنگره آمريکا اصرار داشته باشند که بايد شاهزاده محمد بن سلمان در زمينه پرونده ترور خاشقجي مجازات شود، زيرا آن‌ها بدون هيچ شک و شبهه‌اي به اين باور رسيدند که بن سلمان در مسئله ترور خاشقجي دست داشته است و دستور تکه تکه کردن جسد وي را صادر کرده است، به طوري که وي دستور داد سر جمال خاشقجي بريده و به رياض آورده شود تا مطمئن شود که اوست که کشته شده است نه کس ديگري.
اما آنچه اصرار اعضاي کنگره آمريکا را در مجازات وليعهد سعودي بيشتر مي‌کند گزارش رئيس سازمان سيا است که وي در برابر کميته حقيقت ياب در اين زمينه ارائه داد. اعضاي کنگره در اين جلسه به فايل‌هاي صوتي ضبط شده‌اي گوش دادند که ثابت مي‌کند شاهزاده محمد بن سلمان در اين قتل دست داشته است. از اينرو آن‌ها اصرار دارند که وي عامل اصلي و صادر کننده حکم قتل خاشقجي است؛ بنابراين وليعهد سعودي چقدر بايد به آنان (به عنوان حق السکوت) پول بپردازد؟ اعضاي کنگره طرحي به تصويب خواهند رساند که طي آن حتي اگر ترامپ نيز با مجازات بن سلمان مخالفت کند دولت آمريکا را ملزم مي‌کند فورا در زمينه اين پرونده اقداماتي انجام بدهد.
تحليلگران بر اين باورند که طرح تصويب شده حتي اگر با مخالفت شخص ترامپ مواجه شود به اجرا در خواهد آمد، زيرا اين طرح در حکم قانون نيست، و اگر رئيس جمهور آمريکا اختيارات لازم را در استفاده از وتو در برابر هر يک از قوانين مصوب داشته باشد نمي‌تواند در برابر طرحي که به تصويب کنگره رسيده باشد از حق وتو استفاده کند. پس آيا کنگره آمريکا چنين کاري مي‌کند و يک بار هم که شده در تاريخ ثبت خواهد شد که نمايندگان آمريکا در برابر استبداد و ظلم و طغيانگري رئيس جمهور آمريکا و اصرار وي در همکاري با تروريست‌ها ايستادگي کردند و مانع از ظلم وي شدند؟

بزرگترين مجازات آمريکا براي بن سلمان
عضو دموکرات سناي آمريکا تاکيد کرد خروج واشنگتن از جنگ يمن، بزرگترين مجازات براي محمد بن سلمان وليعهد سعودي خواهد بود.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، سناتور کريس مورفي گزارش‌هاي رسانه‌اي را تکذيب کرد که در آن‌ها آمده است کنگره در بررسي روابط با عربستان و جنايت قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار عربستاني، احتمالا طرح توقف حمايت آمريکا از جنگ يمن را بررسي نخواهد کرد.
مورفي با انتشار توئيتي در صفحه شخصي خود افزود: اين گزارش‌ها درست نيست. هر نوع راي گيري براي خروج آمريکا از (جنگ) يمن، واکنشي به قتل جمال خاشقجي است. يمن در سياست خارجي محمد بن سلمان وليعهد سعودي اولويت دارد و عقب نشيني آمريکا از جنگ يمن، بيش از هر نوع تحريم اقتصادي يا ممنوع السفر شدن، براي محمد بن سلمان آزار دهنده خواهد بود.

وزارت خارجه آمريکا درخواست ها براي اخراج سفير سعودي را رد کرد
وزارت خارجه آمريکا درخواست ها براي اخراج خالد بن سلمان سفير سعودي در آمريکا به خاطر قتل جمال خاشقجي را رد کرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي واشنگتن اگزمينر، مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا از شاهزاده خالد بن سلمان، برادر کوچک شاهزاده محمد بن سلمان وليعهد پادشاه عربستان سعودي به عنوان سفير اين کشور در آمريکا حمايت کرد و درخواست ها براي اخراج او به خاطر قتل جمال خاشقجي، خبرنگار مخالف رياض، را رد کرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه به واشنگتن اگزمينر گفت: "نقش خالد بن سلمان به عنوان سفير سعودي در آمريکا همچنان پابرجاست و ما به همکاري خود با او در زمينه مسائل مهم منطقه اي و دوجانبه ادامه خواهيم داد."
اين اظهار نظر که نشانه همبستگي دولت ترامپ با عربستان سعودي است نوعي پوشش محافظتي در اطراف رابطه دولت آمريکا با سعودي ها قرار مي دهد و با خشم اعضاي دموکرات و جمهوريخواه کنگره در خصوص قتل جمال خاشقجي مقاله نويس روزنامه واشنگتن پست در استانبول مقابله مي کند. سازمان سيا در ارزيابي هاي خود به اين نتيجه رسيد که قتل خاشقجي به دستور محمد بن سلمان انجام شده است. وليعهد سعودي بزرگتر از پنج برادر ديگر خود است که نتيجه ازدواج سوم پادشاه سلمان است. شاهزاده خالد فرزند سوم اين ازدواج است. به علاوه، وليعهد پادشاه داراي پنج برادر ناتني از ازدواج نخست پدرش و يک برادر ناتني از ازدواج دوم اوست. شاهزاده خالد در خصوص قتل خاشقجي سناتورهاي آمريکايي را گمراه کرد، بنابراين، مجازات او (با اخراجش از آمريکا) مي تواند راهي آشکار براي مقابله با سعودي ها باشد.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين گفت: "همانطور که وزير (خارجه) گفته است، ما همچنان به تلاش هاي خود براي اثبات حقايق، ارزيابي اطلاعات و پاسخگو نگه داشتن قاتلان جمال خاشقجي ادامه مي دهيم و به سعودي ها تأکيد مي کنيم آنها هم در تحقيقاتشان همين کار را انجام دهند."
ديک دربين، رئيس اقليت سنا بلافاصله پس از بازگشت خالد به آمريکا از او انتقاد کرد و گفت: "به دليل مشارکت مستقيم وليعهد سعودي در ربودن و قتل جمال خاشقجي، ما بايد رسماً سفير سعودي در آمريکا را اخراج کنيم. ما بايد از همه متحدان خود بخواهيم همين کار را انجام دهند. تا زماني که پادشاهي سعودي درک نکند که کشورهاي متمدن دنيا اين رفتار را رد مي کنند، تا زماني که او هزينه اين رفتار را نپردازد، سعودي ها همچنان از اين دست اقدامات انجام مي دهند."
قتل خاشقجي اشتهاي کنگره براي وضع يک قانون ضد سعودي را باز کرده است. مجلس سنا قرار است به قطعنامه اي رأي دهد که رئيس جمهور را وادار مي کند به حمايت خود از ائتلاف سعودي در نبرد يمن پايان دهد. مباحثه درباره اين لايحه قانوني ممکن است فرصتي براي رأي گيري در خصوص شماري از متمم هاي قانوني فراهم کند، متمم هايي که مي توانند راه هاي جايگزيني براي تقبيح پادشاهي سعودي ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بن سلمان آمريکا خاشقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۷۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک

آفتاب‌‌نیوز :

پاتل در گفتگو با خبرنگاران گفت که هیات ایرانی فقط می‌تواند در شعاع دو خیابان از مقر سازمان ملل، مسیر میان سازمان ملل متحد و نمایندگی و اقامتگاه ایران، و مسیر سازمان ملل متحد و فرودگاه جان اف کندی حرکت کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهار روز پس از عملیات نظامی تنبیهی «وعده صادق» در پاسخ به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه، برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین وارد نیویورک شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عصر چهارشنبه به وقت محلی با استقبال امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد؛ این نخستین سفر وزیر خارجه ایران در سال جدید شمسی به نیویورک، مقر اصلی سازمان ملل متحد و سومین سفر پس از آغاز جنگ اسرائیل در غزه است.

قبل از تشدید محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی در دولت ترامپ، دولت‌های پیشین آمریکا رفت و آمد نمایندگان ایران را به حدود ۲۵ مایل از مرکز منهتن محدود کرده بودند. این محدودیت تردد همان چیزی است که دولت بایدن آن را حفظ خواهد کرد.

دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تیرماه سال ۱۳۹۸ محدودیت‌هایی را علیه تردد دیپلمات‌های ایران در نیویورک اعمال کرده و از آن‌ها خواست رفت‌وآمد‌های خودشان را به مسیر سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران، محل اقامت سفیر و فرودگاه جان اف‌کندی محدود کنند.

اعمال این محدودیت‌ها بخشی از سیاست موسوم به «فشار حداکثری» بود که دولت ترامپ آن را بعد از خروج از برجام با هدف آوردن ایران پای میز مذاکره بر سر آنچه به زعم او «توافق بهتر» خوانده می‌شد آغاز کرد.

دونالد ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی کاخ سفید را ترک کرد که در تحقق این هدف ناکام ماند و به دلیل سیاست‌هایش در قبال ایران شدیداً مورد انتقاد گروه‌های مختلف قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • انتقاد اردوغان از آمریکا
  • یک پیشنهاد برای افزایش بازدارندگی مجازات سارقان
  • وینس مکمن همچنان با جان سینا، راک و دونالد ترامپ روابط نزدیکی دارد/ اخبار WWE
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • پیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده ۶ ژانویه برای ترامپ
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان