Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه گذشته در دومین سفر خود به استان سیستان و بلوچستان از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری منطقه بلوچستان بازدید کرد؛ سفری که اخبار آن به دلیل حادثه تروریستی چابهار به حاشیه رفت. ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴ استانها سیستان و بلوچستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سیدعباس صالحی پنجشنبه گذشته در سفری دو روزه برای دومین بار در سال جاری به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد؛ صالحی در سفر قبلی خود تنها از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان‌های منطقه سیستان واقع در شمال استان بازدید به عمل آورده بود به همین دلیل تمرکز این سفر را بر شهرستان‌های منطقه بلوچستان در جنوب استان گذاشت که البته با توجه به وقوع حادثه تروریستی در چابهار، اخبار این سفر به حاشیه رفت و کمتر دیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید عباس صالحی در جریان سفر به سیستان و بلوچستان ابتدا در گلزار شهدای ایرانشهر حضور یافت و پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدا، در جلسه شورای اداری شهرستان حضور یافت و دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان‌های ایرانشهر، دلگان، فنوج، سراوان، سیب سوران و سراوان دیگر برنامه‌های سفر وی به شهرستان ایرانشهر بود.

2.5 درصد بودجه کشور سهم حوزه فرهنگ است

صالحی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری ایرانشهر اظهار داشت: سرانه مصرف خانوار در حوزه فرهنگ، تفریحی و اوقات فراغت در کشور زیر سه درصد است. همه باید تلاش کنیم تا سهم فرهنگ در سبد خانوار افزایش یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: باید به طرفی برویم که ایران تنها تهران نیست و این مسئله مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. با مقدار کمی که بودجه فرهنگی است فضای حوزه‌های فرهنگی استان‌ها را افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: در بودجه فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همه معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه بودجه استانی تنظیم شده است. گسترش فضاهای فرهنگی و هنری باید مورد توجه مدیریت شهری باشد. باید توجه داشت که مکان‌های فرهنگی و هنری در شهرها دریچه‌های تنفسی روح هستند و مدیران شهری به این توجه خاصی داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اتمام پروژه‌های نیمه تمام در اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد است، گفت: از کلنگ‌زنی‌هایی که به جایی نمی‌رسند باید خودداری کرد.

صالحی بر آمادگی وزارت ارشاد برای تکمیل مراکز فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این وزارتخانه همچنین آماده برگزاری جشنواره تئاتر مرزی در جنوب این استان است.

سیستان و بلوچستان مرز هویتی و عزت ایران ایرانی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان مرز هویتی و عزت ایران ایرانی است، گفت: اگر به این استان توجه شود اتفاقات بسیار خوبی در سطح کشور می‌افتد. سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

وی تصریح کرد: اگر کل ایران را رنگین کمان اقوام بدانیم سیستان و بلوچستان نماد این رنگین کمان و نماد همزیستی است. در سیستان و بلوچستان فضای همدلی همراهی همکاری بیشتر ببینیم مدار توسعه ایران بیشتر محقق می‌شود.

صالحی ادامه داد: سیستان و بلوچستان به نوعی تاریخچه ایران اسلامی محسوب می‌شود که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نوع نگاه مسئولان به سیستان و بلوچستان باید متفاوت باشد و این نوع نگاه در وزارت ارشاد حاکم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حضور رهبر معظم انقلاب در ایرانشهر یک تاریخچه هویتی برای انقلاب و این منطقه ایجاد کرده است. با وجود اینکه رهبری معظم در ایرانشهر مدت کمتر از یک سال بودند اما دلبستگی خاصی به این شهرستان دارند.

وی بیان کرد: توسعه اجتماعی اقتصادی سیاسی را بدون تغییرات فرهنگی نمی‌توان انجام داد. فرهنگ بستر توسعه محسوب می‌شود که از اهمیت خاصی برخوردار است

عوامل تروریستی مانع ظهور و بروز ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان است

صالحی بعد از ظهر پنجشنبه در ادامه سفر استانی خود به سیستان و بلوچستان با حضور در جمع اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان ایرانشهر، ضمن عرض تسلیت به موجب حادثه تروریستی چابهار و طلب صبر برای خانواده‌های شهدا و شفاء عاجل برای مجروحان این حادثه، گفت: عوامل حادثه تروریستی چابهار افرادی هستند که می‌خواهند از این استان یک چهره ناامن را نشان بدهند و نمی‌خواهند دارایی‌ها و ظرفیت‌های این استان کشف شود.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان گنج بی‌پایان است، کسانی که تلاش کردند این استان را با یک چهره خشونت‌بار یا چهره شهری که نماد حمل‌ونقل مواد متعفن مخدر است نشان دهند خیانت جبران‌ناپذیری به این منطقه می‌کنند. اگر حجاب‌های دروغینی که چهره واقعی سیستان و بلوچستان را پوشانده کنار زده شود گنج‌های بی‌پایان معنوی این استان نمایان می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان ذخایر بسیار ارزشمندی در حوزه‌های مختلف داشته و دارد. باید تلاش شود از طریق تورهای عکس و فیلم‌های کوتاه فرصت معرفی این استان را فراهم کرد تا چهره واقعی استان را به دنیا نشان داد.

صالحی بیان کرد: باید نظر گردشگران و سرمایه‌گذاران را به این استان معطوف کرد. این استان صدها اثر ثبت شده دارد که برخی از آنها ثبت جهانی هستند اما باید این آثار معرفی شود تا نگاه‌ها به این استان تغییر کند.

وی تاکید کرد: این استان مفاخر تاریخی و معاصر قابل توجهی دارد، نکوداشت آنها می‌تواند در معرفی استان بسیار موثر باشد. نگاه وزارت ارشاد به  استان‌های مرزی و به طور ویژه سیستان و بلوچستان که ریشه در تاریخ کهن ایران دارد نگاه عمیق و برنامه محور است.

صالحی در پایان گفت: ارتقا سرانه فضای فرهنگی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد، فضاهای فرهنگی و پروژه‌های در دست احداث باید زودتر تکمیل شود و بر تعداد آنها نیز افزود شود.

توسعه چابهار رویکرد ملی است

سیدعباس صالحی پنجشنبه شب در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان‌های چابهار، کنارک، سرباز و قصرقند در سالن همایش‌های بندرچابهار اظهار داشت: چابهار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است طوری که رئیس جمهوری تاکید ویژه‌ای برای توسعه این شهرستان دارند.

وی بیان کرد: چابهار ویژگی‌های فرهنگی و هنری بسیار زیادی دارد که نیازمند نگاه ویژه است. تمام توجه‌ها به توسعه چابهار معطوف شده زیرا توسعه سیستان و بلوچستان را در پی دارد. چابهار اهمیت خاصی در زمینه‌های مختلف دارد و هنرمندان آن نیز نقش‌آفرین خوبی هستند و همیشه خوش می‌درخشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اهتمام و نگاه ویژه دولتمردان به پروژه های توسعه ای منطقه سال به سال در حاکمیت و دولت تقویت می‌شود. با توجه به اینکه چابهار را دریچه توسعه ملی می‌دانیم باید نسبت‌های آن را با فرهنگ و جامعه رصد کنیم.

وی گفت: هم اینک سیستان و بلوچستان حرکت به سوی کم کردن فاصله‌هاست و این استان کم کم بسوی شاخص‌های ملی و استاندارد قدم بر می‌دارد. وی از استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان مجلس و فرمانداران استان خواست با نگاه‌های فرهنگی و مثبت بسیاری از مشکلات را مرتفع کنند.

صالحی با اشاره به تهیه تفاهمنامه‌ای با منطقه آزاد چابهار، افزود: باید چابهار به یکی از پایگاه‌های مد و لباس و مدرسه هنر تبدیل شود و در این رابطه همکاری لازم را انجام می‌دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سایر وزارتخانه‌ها خواست با پیوست‌های فرهنگی پروژه‌های توسعه فرهنگی را همراه با توسعه اقتصادی پیش ببرند و ادامه داد: حوزه فرهنگ و هنر باید یکی از مهمترین محرک‌های اقتصادی این استان باشد تا مسائلی چون بیمه هنرمندان، حمایت از فرهنگ‌های بلوچی، حمایت از هنرمندان و معیشت آنان و اقتصاد فرهنگ و هنر بصورت طبیعی‌تر در گردش باشد. 

صالحی تصریح کرد: همه باید دست به دست هم بدهیم تا به مسیر قابل اطمینان تری برسیم و توسعه فرهنگی و توسعه اقتصادی همراهی بیشتری داشته باشند. توسعه فرهنگی در چابهار نیاز است و باید پیش نیازهای آن بخوبی ارزیابی و تحلیل شود تا مشکلات دیگر پیش نیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: رئیس جمهوری همیشه در مورد توسعه چابهار حرف می‌زند و مسئولان نگاه خوب و توسعه‌ای به این منطقه دارند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار و شماری از هنرمندان نیز در این جلسه خواستار توجه بیشتر برای راه‌اندازی سینما، حمایت از هنرمندان، توجه به اصل 15 قانون اساسی و حمایت از چاپ کتاب و راه اندازی استودیو برای ضبط شعرهای خوانندگان بلوچی شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از «رمین» روستای دوستدار کتاب چابهار بازدید کرد

سیدعباس صالحی در آغاز دومین روز از سفر خود به استان سیستان و بلوچستان از روستای «رمین» واقع در دهستان «کمبل سلیمان» بخش مرکزی چابهار بازدید کرد. «رمین» چابهار یکی از روستاهای دوستدار کتاب کشور شناخته شده است.

روستا «رمین» از توابع شهرستان چابهار جزو 10 روستای نمونه کشوری دوستدار کتاب و کتابخوانی است. 168 نفر از اهالی «رمین» عضو کتابخانه این روستا با یک هزار و 600 جلد کتاب هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای جوان چابهار را افتتاح کرد

سید عباس صالحی در جریان سفر دو روزه خود به استان سیستان و بلوچستان با حضور در شهرستان چابهار سینما جوان این شهر را افتتاح کرد.

در این مراسم افتتاحیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بخش‌های مختلف این سینما بازدید و در جریان بخش‌های مختلف آن قرار گرفت. سیدعباس صالحی بعد از افتتاح سینما جوان این شهرستان به بازدید از بندر چابهار رفت تا از نزدیک با موقعیت این بندر آشنا شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر به چابهار به همراه استاندار سیستان و بلوچستان روز جمعه با حضور در بیمارستان امام علی(ع) چابهار، از مصدومان حادثه تروریستی این شهرستان عیادت کردند.

سیدعباس صالحی در دیدار با مصدومان حادثه تروریستی چابهار از تلاش نیروهای بهداشتی درمانی چابهار قدردانی کرد. وی خطاب به مصدومان این حادثه گفت: این قبیل حرکات و اقدامات کور استکبار هیچ خللی در عزم و اراده مردم وارد نمی کند.

امنیت چابهار با این ترقه‌بازی‌ها برهم نمی‌خورد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح جمعه در مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی چابهار حضور یافت و در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  کسانی که این اتفاق ناگوار را رقم زدند به گمان اینکه خودشان می‌خواهند در توسعه این منطقه اخلالی ایجاد کنند دست به این اقدام زدند، اما چابهار منطقه امنی بوده، هست و خواهد بود و با این ترقه بازی‌ها امنیت این منطقه به هم نمی‌ریزد.

سیدعباس صالحی بعد از مراسم تشییع پیکر شهداء به نمایندگی از طرف رئیس جمهور در بیمارستان چابهار حضور پیدا کرد و به عیادت مجروحان این حادثه کور تروریستی رفت و برای مجروحان از درگاه خداوند متعال طلب شفای عاجل کرد و در ادامه سیستان و بلوچستان را به مقصد تهران ترک کرد.

انتهای پیام/ن

R7843/P1361/S6,65/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۷۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین کاروان حمایتی کمک به سیل‌زدگان بلوچستان قرارگاه قدس توزیع شد

سرهنگ علی اکبر جعفری  اظهار کرد: دومین کاروان چند وجهی حمایت از سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان به ارزش ۵۰ میلیارد ریال توزیع شد.

وی افزود: این کاروان شامل ارزاق عمومی، آرد، اسباب بازی، پتو، روفرشی، لوازم بهداشتی، سبد کالا، البسه ورزشی، آب معدنی، پلاستیک ضخیم پوششی، انواع کنسروجات، کفش و دمپایی بود که به مدت سه روز در هفت روستا از مناطق دشتیاری، بمباسری، نوبندیان و توابع بین آسیب دیدگان از سیل توزیع شد.

معاون محرومیت زدایی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه بیان کرد: به زودی پس از فروکش کردن آب‌های سطحی کار ارزیابی خسارات جهت ترمیم و مرمت و بهسازی منازل و سرویس‌های بهداشتی و ترمیم و ایجاد آب بند جدید و موارد عمرانی در دستور کار و برنامه قرارگاه قدس قرار خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه زابل و فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان منعقد شد
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت خبرنگار سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت
  • دومین مرحله سراسری کتابت قران کریم در سیستان و بلوچستان
  • سیستان و بلوچستان فرودگاهی که فقط یک مسیرپروازی داشت
  • مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان سکاندار کمیته آثار هنری در کنگره ملی شهدا شد
  • بزرگترین میز نقاشی سیستان و بلوچستان در چابهار برگزار شد
  • دست یاری تهران به بلوچستان | چگونه شهرداری تهران به سیل زدگان چابهار کمک می‌کند؟
  • کمک تهران به بلوچستان | چگونه آتش نشانان تهرانی به سیل زدگان چابهار کمک می‌کنند؟
  • دومین کاروان حمایتی کمک به سیل‌زدگان بلوچستان قرارگاه قدس توزیع شد
  • ارسال ۵۸۷ اثر به دبیرخانه دومین جشنواره مطبوعات شرق کشور