Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ايلام- ايرنا-با وجود برخورداري روستاهاي شهرستان ملکشاهي از مزيت هاي برجسته در بخش کشاورزي اما فقدان تشکل هاي تعاوني و مشارکتي موجب بهره وري نامناسب از منابع اب و خاک و در نتيجه شيوع بيکاري و فقر درامدي خانوارهاي بهره بردار شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا در شهرستان ملکشاهي سه رودخانه اصلي گل گل ، ميان تنگ و خوشادول ، چشمه ها هاي دائمي و رودخانه هاي فصلي متعددي از مسير روستاهاي اين شهرستان جريان دارد که استفاده بهينه از اين آبها در کنار اراضي مستعد مي تواند اين روستاها را قطب توليد کشاورزي بويژه محصولات باغي قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برغم اينکه همه عناصر لازم کشت و توسعه باغات در سطح روستاهاي اين شهرستان فراهم است اما به دليل کوچک بودن اراضي و عدم وجود تعاوني جهت هم گرايي و يکپارچه سازي اراضي عملاً توليد در اين روستاهاي جنبه اقتصادي و مقرون به صرفه نداشته و نتوانسته است از اين ظرفيت ها در جهت توليد و اشتغال فراگير استفاده بهينه شود.
کارشناس امور تعاوني در اين خصوص مي گويد: تا زماني که جامعه کشاورزي و روستايي مولد ما با توليد و بويژه بي‌نظمي در مديريت توليد بعلت تک بعدي بودن و کوچک بودن اراضي روبروست ، عملا نخواهد توانست بهره وري لازم را در توليد داشته باشد.
کاظم محمدي هدف از ايجاد تشکل‌ها و تعاوني ها، افزايش توليد و اقتصادي کردن فعاليت‌ها در کنار بهينه‌کردن مصرف نهاده ها ،کاهش هزينه توليد ،افزايش عرضه و فروش و بکارگيري روش هاي علمي عنوان کرد.
کارشناس امور باغي جهاد کشاورزي نيزدر اين خصوص مي گويد : بسترهاي توليد و افزايش کمي و کيفي محصولات باغي در اين شهرستان با توجه به منابع آبي فراوان ، خاک غني و هواي معتدل فراهم است و لازم است در جهت توسعه باغات اقدامات اساسي در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزي قرار گيرد.
محمد سلطاني افزود: ايجاد تعاوني هاي روستايي که در ان همه اهالي روستا با همديگر به صورت مشارکتي با يکنواخت سازي اراضي و باغات زمينه افزايش بهره وري کمي و کيفي را فراهم نمايد لازم و ضروري است .
مدير جهاد کشاورزي شهرستان ملکشاهي در گفتگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه واگذاري طرح هاي کشاورزي در قالب طرح تعاوني يکي از برنامه هاي سازمان جهاد کشاورزي است گفت: در سال جاري و در قالب تعاوني هاي روستايي چهار طرح بزرگ کشاورزي که عمدتاً به باغات اختصاص يافته در قالب 500 هکتار از اراضي روستاهاي شهرستان ملکشاهي اجرايي مي شود.
کاظم رستم نژاد اظهار داشت : طرح ايستگاه و شبکه آبياري پمپاژ خوشادول شوهان با 176 هکتار با مشارکت 200 خانوار مجموعه روستاهاي دول کبود ، توت و گراب يکي از اين طرح هاي در قالب تعاوني است که اعتبار کلي ان بيش از 100 ميليارد ريال است.
وي افزود : از ديگر طرح هاي مشارکتي در قالب تعاوني احداث ايستگاه پمپاژ و شبکه ابياري روستاي گنبد پيرمحمد با اعتبار کلي 100 ميليارد ريال که با مشارکت 150 خانوار اين روستا در سطح 156 هکتار از اراضي اجرايي مي شود .
اين مسئول همچنين به طرح هاي در دست اقدام احداث باغات روستاي پل شکسته و منطقه پيره در قالب طرح هاي تعاوني با اعتباري بيش از 120 ميليارد ريال اشاره نمود و گفت اين طرح ها با مشارکت 170 خانوار روستاهاي پارياب ، پل شکسته ، پيره ، و ملگ اباد در دست اقدام است.
شهرستان 22 هزار نفري ملکشاهي داراي دو بخش گچي و چمزي و 29 روستا است که عمده توليدات بخش کشاورزي آن در حوزه محصولات باغي است که هر ساله بيش از سه هزار تن انواع ميوه درمناطق مختلف اين شهرستان توليد و روانه بازار مصرف استان مي شود.
7179/6034
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۸۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات قیمت مرغ در بازار همدان 

اسدالله ربانی‌مهر گفت: گوشت مرغ بیش از نیاز شهروندان در همدان تولید و حتی مرغ منجمد تنظیم بازاری در بیشتر فروشگاه‌های سطح شهر توزیع می‌شود.

او گفت: تقویت تعاونی‌ها یکی از برنامه‌های با اولویت در سال جاری است و همه عوامل باید به توسعه و تقویت تعاونی‌ها در تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی کمک کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار همدان گفت: تعاونی مرغداران شهرستان همدان از بزرگترین تعاونی‌های غرب کشور است و در حوزه تولید و توریع مرغ باید ورود جدی‌تری داشته و در جلسات تنظیم بازار شهرستان حضور فعالی داشته باشد.

در این جلسه مهم‌ترین مسائل و مشکلات این تعاونی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مدیر عامل تعاونی گزارشی از اقدامات این تعاونی بیان کرد.

جلسه هیات مدیره تعاونی مرغداران شهرستان همدان با حضور شفیعی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان و میرزایی مدیر اتحادیه تعاونی‌های روستایی شهرستان همدان، ورمزیار مدیر عامل شرکت تعاونی مرغداران و اعضای هیئت مدیره برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • ثبات قیمت مرغ در بازار همدان 
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
  • خسارت شدید سیلاب به اراضی گندم روستاهای شهرستان دهلران
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد