Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان - ایرنا - عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش 40 نماینده به شمار نمایندگان مجلس برخلاف لایحه دولت و قانون اساسی است.

ابوالفضل ابوترابی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : دولت با ارائه لایحه ای پذیرفت که 20 نماینده به شمار نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزوده شود و بار مالی آن را برعهده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهارداشت : اما این لایحه اختلافی را بین نمایندگان بوجود آورد و آنان این تعداد مورد نظر دولت را به 40 نماینده افزایش دادند.
نماینده نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بار مالی 20 نماینده ای که نمایندگان به لایحه اضافه کردند را نپذیرفت، تصریح کرد : براساس قانون اساسی نمایندگان نمی توانند در این مورد طرح دهند و چون خلاف قانون اساسی بود به همین منظور از دستور کار کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خارج شده است.
وی بیان کرد: اما پس از آن تعدادی از نمایندگان با مراجعه به رئیس مجلس خواستار آن شدند تا این موضوع بار دیگر در کمیسیون شوراها مطرح شود که پس از طرح آن در کمیسیون یاد شده ، رای آورد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این لایحه مبتنی بر افزایش 40 نماینده به شمار نمایندگان فعلی مجلس چاپ شده و در دستور کار مجلس قرار گرفته است، گفت: چون لایحه مد نظر دولت 20 نماینده بود و اضافه شدن 20 نماینده دیگر، بار مالی برای دولت بوجود می آورد به نظر من مشکل قانون اساسی دارد و باید از دستور مجلس خارج و نباید در صحن علنی مطرح شود.
بر اساس اصل 64 قانون اساسی هر 10 سال یکبار با توجه به شاخص‌ های علوم انسانی، جغرافیایی و مساحتی، سیاسی و نظایر آن حداکثر تا 20 نفر می‌ توان به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد.
برای اولین بار در سال 78 بود که با لایحه دولت اصلاحات تعداد نمایندگان مجلس به 290 نفر رسید و مجلس ششم نخستین دوره مجلس ایران بود که با 290 نماینده تشکیل شد.
اکنون استان اصفهان با احتساب نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجموع صاحب 20 کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و از جمله استان های دارای بیشترین سهم در نهاد قانونگذاری کشور است.
به گفته ابوترابی چنانچه این لایحه در صحن علنی مطرح و تصویب شود 2 نماینده به شمار نمایندگان استان اصفهان ( یک نماینده به شمار نمایندگان شهرستان اصفهان و یک نماینده به شمار نمایندگان شهرستان کاشان ) اضافه خواهد شد.
2093/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افزايش نمايندگان محلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۰۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

رئیس‌جمهور در نامه‌ای سه لایحه جدید به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در نامه ای «لایحه اصلاح قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مصوب 1365/01/26 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن» که به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در جلسه 18بهمن 1402 هیات وزیران به تصویب رسیده بود را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

وی همچنین «لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه اروپایی مربوط به کار خدمه وسایل نقلیه شاغل در حمل و نقل جاده‌ای بین المللی (اِی ای تی آر)» که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، در جلسه 9 اسفند 1402 هیات وزیران به تصویب رسیده است، برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

رئیس‌جمهور «لایحه تصویب معاهده (کنوانسیون) سازمان بین المللی علائم کمک ناوبری دریایی» که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در جلسه 29 بهمن 1402 به تصویب هیات وزیران رسیده بود را هم برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصویب چند لایحه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا
  • رییس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها، خلاف قانون و منویات رهبری است
  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
  • رئیس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون است
  • انصراف نمایندگان از طرح سوال وزیر کار
  • بررسی بخش دوم لایحه بودجه در دستور کار مجلس
  • تذکر یک نماینده مجلس درباره تلاطمات بازار ارز و دستکاری دولت در جداول بودجه ۱۴۰۳ /قالیباف پاسخ داد
  • دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد
  • اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس
  • مجلس با رفع بخشی از ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت موافقت کرد