Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهاباد - ایرنا - مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: با اجرای طرح های مربوط به ستاد احیای دریاچه ارومیه، مصرف آب در بخش کشاورزی این حوضه آبریز حدود 35 تا 40 درصد کاهش یافته است.

ابوالفضل آبشت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در میاندوآب با بیان اینکه راندمان آب با اجرای این طرح بیشتر شده، اظهار داشت: علاوه بر کاهش مصرف آب، میزان مصرف نهاده های شیمیایی که آب های زیرزمینی و تالاب ها را آلوده می کند نیز 40 تا 50 درصد و در برخی مزارع تا 100 درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه طرح حفاظت از تالاب های ایران یک پروژه بین المللی و مشترک است و با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد (undp) و سازمان حفاظت محیط زیست ایران از سال 2005 در حوزه تالاب ها و مدیریت آنها اجرا می شود، افزود: از سال 2014 پروژه جدیدی با حمایت کشور ژاپن به برنامه های طرح حفاظت از تالاب های ایران اضافه شد که هدف اصلی آن احیای دریاچه ارومیه است.
آبشت اضافه کرد: حدود پنج سال از آغاز فعالیت این پروژه می گذرد و سالانه یک میلیون دلار از سوی ژاپن برای اجرای آن کمک مالی می شود.
وی با بیان اینکه این پروژه به دنبال تغییر در رفتارهای سنتی کشاورزان در روستاهای هدف است و به مصرف بهینه آب کمک کند، گفت: این برنامه هم اکنون در 11 شهرستان و 130 روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا می شود و بیش از 10 هزار کشاورز در اجرای آن همکاری دارند.
آبشت اضافه کرد: هدف اصلی این پروژه مشارکت دادن مردم در امر احیای دریاچه ارومیه است و با محلی کردن موضوع، کشاورزان و مردم را در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری و اجرای برنامه ها مشارکت می دهد.
وی با بیان اینکه در این پروژه توان فنی کشاورزان نیز بالا برده می شود، اظهار داشت: پروژه با کمترین هزینه و بدون اینکه بار مالی به کشاورزان تحمیل کند، با روش های خیلی ساده مانند تغییر الگوی کاشت یا کاهش نهاده های شیمیایی در مزارع اجرا می شود.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران اضافه کرد: علاوه بر این یکی از دستاوردهای این پروژه همکاری بین بخشی است؛ بدین معنی که تمامی دستگاه های مرتبط با آب مانند وزارت نیرو، جهادکشاورزی، آب منطقه ای و مردم در کنار هم همکاری می کنند و این مشارکت در سطح کشور بی نظیر است.
وی با بیان اهمیت آموزش نحوه مصرف آب به مصرف کنندگان در بخش های صنعت، کشاورزی و عمومی، گفت: طبق آمار و ارزیابی دانشگاه تربیت مدرس، تولیدات کشاورزی در مزارع هدف، بالای 20 درصد افزایش دارد.
مدیر ملی طرح تالاب های ایران بیان کرد: راه اندازی تشکل های آب بران از دیگر برنامه های اجرا شده توسط این پروژه است و در کنار آن، حفاظت از گونه های جانوری در معرض خطر و اهمیت دادن به اکوسیستم در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، طرح های 27 گانه احیای دریاچه ارومیه با تکیه بر کاهش مصرف آب و انتقال آب حوضه به حوضه با تدبیر دولت تدبیر و امید اجرایی شده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
9871/6185/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي حفاظت محيط زيست درياچه اروميه كاهش مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۱۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تكمیل زیرساخت‌های گردشگری ساحل دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مرتضی صفری با اعلام این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگرپذیر استان بوده و در فصل بهار همواره یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران است تقویت زیرساخت‌های گردشگری آن در اولویت این اداره‌کل قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در این راستا یک مجتمع خدمات رفاهی دارای مغازه، نمازخانه و سرویس های بهداشتی در سواحل دریاچه ارومیه احداث می‌شود.

او گفت: با جذب اعتبارات بیشتر در نظر است در آینده اقدامات گردشگری و زیرساختی دیگری نیز در سواحل دریاچه ارومیه برای رفاه حال گردشگران انجام شود.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • تكمیل زیرساخت‌های گردشگری ساحل دریاچه ارومیه
  • کاهش مصرف انرژی در فرودگاه شهید باکری ارومیه
  • ۵.۳ کیلومتر از رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه لایروبی شد
  • ۵۲ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه لایروبی شد
  • خروش زرینه رود به سمت دریاچه ارومیه + فیلم | آب تنه درختان اطراف رودخانه را هم گرفت
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی در جهت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها
  • بنای افزایش مساحت زمین‌های کشاورزی در فارس را نداریم
  • پربازدیدهای خبرگزاری صداوسیمای آذربایجان غربی