Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@21:05:43 GMT

مشارکت مردم در نوسازی بافت های فرسوده افزایش یابد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۱۴۵۶

مشارکت مردم در نوسازی بافت های فرسوده افزایش یابد

بندرعباس- ایرنا- استاندار هرمزگان با تاکید بر افزایش مشارکت مردم در نوسازی بافت های فرسوده، گفت: در تحقق این موضوع دفترهای تسهیل گری نقش مهمی می توانند داشته باشند.

به گزارش ایرنا، فریدون همتی شامگاه شنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری هرمزگان اظهار داشت: باید رویه هایی را در نوسازی بافت های فرسوده به کار بگیریم که گروه های مردمی در آن نقش آفرینی داشته باشند که در این راستا دفترهای تسهیل گری محلات نقش مهمی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: باید تمامی مزایای در نظر گرفته شده از جمله تسهیلات بانکی و تخفیف ها در صدور پروانه ساخت نوسازی بافت های فرسوده به اطلاع مردم برسد.
همتی بیان داشت: اقدام خوبی در راستای نوسازی بافت های فرسوده در محله چاهستانی های بندرعباس صورت گرفته و باید از تمام ظرفیت ها جهت سرعت بخشی به اجرای این طرح مهم استفاده شود.
استاندار هرمزگان تصریح کرد: ساماندهی و نوسازی بافت های فرسوده در شهرستان های میناب و حاجی آباد نیز باید به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد.
همتی تاکید کرد : با توجه به شرایطی که شهرهای میناب و حاجی آباد در زمینه بافت فرسوده دارند، به سرعت برنامه نوسازی بافت های فرسوده این دو شهر آماده و روند اجرایی آغاز شود.
از دهه های پیش به واسطه فقر و بیکاری، نبود امکانات اولیه همچون آب و برق، راه، نداشتن مهارت لازم؛ مهاجرت های بی رویه ای از روستاهای دور و نزدیک به بندرعباس مرکز استان هرمزگان صورت گرفته و این امر در حاشیه این شهر منجر به ساخت بناهای بی ضابطه و سست به شکل خیلی ابتدایی شده است.
در این سال ها محله های مختلفی چون محله چاهستانی ها، آیت الله غفاری (شهناز قدیم)، شهرک توحید (شغو)، چه چهکور، کمربندی، دوهزار، اسلام آباد، حسین آباد و طلا بند در بندرعباس شکل گرفت که هم اکنون به عنوان مناطق حاشیه نشینی و بافت فرسوده شناخته می شوند.
ساکنان این محله های شهر بندرعباس از داشتن زیرساخت های اولیه از جمله خیابان و کوچه محروم بوده و تا اصلاحات هندسی و جانمایی صورت نگیرد، ایجاد امکانات شهری مانند فضای سبز، فضای آموزشی، ورزشی و فرهنگی نیز امکان پذیرنیست.
اجرای طرح بازآفرینی شهری در هرمزگان به منظور نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده از سال گذشته بنا به دستور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی از شهر بندرعباس و محله چاهستانی ها آغاز شده است.
7198/6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بافت هاي فرسوده هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۱۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اعلام شد

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: تمام شهروندان که پلاک‌های آن‌ها در محدوده بافته‌های فرسوده مصوب قرارگرفته است، می‌توانند با مراجعه به شهرداری منطقه سکونت، از بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان در صدور پروانه بهره‌مند شوند.

سیدمرتضی حسام‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از دلایل نوسازی و باز آفرینی نکردن بافت‌های فرسوده شهری نداشتن صرفه اقتصادی در نوسازی بناهای ناپایدار است به همین دلیل بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان با همت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان مصوب شده است.

وی افزود: در این بسته تشویقی امکان ارائه ظرفیت‌های ساخت‌وساز مازاد بر تراکم مجاز مصوب فراهم‌شده است که می‌توان به‌صورت کلی به مواردی همچون امکان اعطای یک یا دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تسهیل در ضوابط معماری از جمله نحوه استقرار بنا و امکان بهره‌مندی از در اضافه اشاره کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: تمام شهروندان که پلاک‌های آن‌ها در محدوده بافته‌های فرسوده مصوب قرارگرفته است، می‌توانند با مراجعه به شهرداری هر منطقه از این ظرفیت تشویقی در صدور پروانه بهره‌مند شوند، معاونت شهرسازی و معماری به‌دلیل تسریع در اعطای ظرفیت‌های کالبدی تشویقی به پروانه‌های درخواست شده در بافت فرسوده اقدام به راه‌اندازی کمیته رفع موانع صدور پروانه در محدوده بافت فرسوده مصوب کرده است.

حسام‌نژاد اضافه کرد: رویکرد بسته تشویقی مصوب، ارائه ظرفیت‌های مازاد به تمام پلاک‌های واقع در بافت فرسوده بوده است، اما ظرفیت‌های بیشتری نیز برای اشخاصی که اقدام به تجمیع پلاک‌های ریزدانه کنند، در مصوبه لحاظ شده است که از جمله آن می‌توان به افزایش سطح اشغال مجاز تا ۷۰ درصد به‌شرط تجمیع بالای ۲۰۰ متر مربع اشاره کرد، همچنین امکان افزایش طبقات مجاز تا دو طبقه به‌شرط تحقق تجمیع پلاک بالای ۴۰۰ مترمربع فراهم‌شده است.

وی ادامه داد: برای پلاک‌های ریزدانه‌ای که امکان تجمیع یا رسیدن به حدنصاب استفاده از ظرفیت‌های طبقات مازاد یعنی ۱۳۰ متر مربع وجود ندارد، در قالب گروه چهارم امکان افزایش سطح اشغال احداث در اضافه و احداث واحدهای کمتر از حد مجاز فراهم‌شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: شهروندان باید به‌منظور بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت‌های تشویقی مصوب نسبت به تجمیع اقدام کنند، همچنین ادارات شهرسازی، معماری مناطق، مدیریت بازآفرینی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان این آمادگی را در مورد ارائه مشاوره به شهروندان با هدف بازآفرینی شهری اعلام می‌کند.

کد خبر 751034

دیگر خبرها

  • چرا مشوق‌های نوسازی در شهرداری‌های استان یزد خاک می‌خورد؟
  • بسته‌های تشویقی بازآفرینی برای مردم جذابیت ندارد
  • هشدار زلزله در تهران ۱۰ تا ۱۵ ثانیه پیش از وقوع آن + جزئیات
  • یک اتفاق جدید در بازار مسکن؛ مالکان و مستاجران منتظر این تغییر باشند
  • جهش کیفی و کمی تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد
  • آبان ماه ایستگاه پایانی جهت تکمیل بیمارستان‌های بندرعباس و میناب
  • برگزاری ۵ رزمایش برای نوسازی بافت های فرسوده
  • بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اعلام شد
  • سیستم کنترلی واحد یک بخار نیروگاه بندرعباس نوسازی شد
  • بافت‌های فرسوده شهری، فرصتی برای توسعه گردشگری