خلاقیت به جای معلولیت
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۱۶۳۴
به گزارش ایرنا جواد فرزندی از خاک ایران، 30 سال قبل در یکی از خانه های شهر بیرجند متولد شد. او یک تفاوت با بقیه نوزادان داشت که ابتدا فقط مادرش آن را فهمید اما هرچه بزرگتر می شد آن تفاوت نیز با او قد می کشید.
همه می گفتند معلول ذهنی است و دایم در خانه تحت مراقبت مادر بود، نباید به وسایل خواهر و برادر دست می زد، اعضای خانواده گمان می کردند تنها گذاشتن او در خانه شاید همراه با یک حادثه باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شغل مادرش در خانه قالی بافی بود و جواد روزهای زیادی را کنار او بر تخته دار قالی می نشست و به دستان مادر چشم می دوخت. گاهی هم با سماجت نخ را از مادر می گرفت و گره هایی هرچند نامربوط بر تن قالی می نشاند، ولی در نهایت باید دار قالی را ترک کند چون مادرش زمانی برای آموزش دادن فرزند معلول ندارد.
روزی تابلوی کوچک یک منزل در خیابانی از شهر، نظر مادر را جلب می کند و از آرم تابلو مشخص بود که این مرکز مربوط به بهزیستی است. وارد خانه می شود می بیند مشابه جوادش در اتاق هایی مشغول کار هستند، برق از چشمانش می پرد مگر می شود این بچه ها کار کنند؟
اما شدنی بود و اینطور جواد بعد از بیست و اندی سال که همیشه تحت مراقبت بود پا به خانه «مبین» گذاشت.
روزهای اول کمی برایش سخت می گذشت اما شیرین بود. مربی مهربان او را پشت دار یک تابلو نشاند و با صبوری نخ را به دستش داد. مربی تلاش دارد که به او بفهماند رنگ قرمز باید در کجای تار و پود بافته شود. گره زدن را که بلد می شود، قلاب به دستش می دهند و چیزی نمی گذرد که چند رج را همانطور ساده می بافد. کم کم نوبت به نقشه خوانی می رسد؛ کاغذی سفید که طرح هایی روی آن نقش بسته و با خط هایی رج های تابلو مشخص شده است. او باید یاد بگیرد و مطابق همان نقشه رنگ هایش را در دل تار و پود تابلو نقش بزند.
این کار هم از دست او برآمد و حالا تابلوی جواد بعد از حدود 2 سال نقشی از یک آبشار زیبا است که از میان درختانی سرسبز به زمین می ریزد.
جواد، جوان 30 ساله ای است که با معلولیت ذهنی در کارگاه تولیدی حمایتی «مبین» کنار 12 نفر از دوستان مشابه خودش با خلاقیت ذهنی که به گمان همه معلول است، توانسته آبشار زیبایی را بر تار و پود تابلو فرش نقش بزند.
ترکیب رنگ ها، نوع ظرافت بافت و سایز تابلو حیرت آور است؛ چطور می شود یک معلول ذهنی بتواند این معادله سخت را حل کند. اما او توانست همانطور که غلامحسین، اصغر، حسین، مهدی و بقیه دوستانش توانسته اند.
نمونه هایی از آثاری که معلولان ذهنی در این کارگاه تولیدی حمایتی خلق کرده اند بر دیوارها نصب شده و چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
مشابه جواد 35 جوان به ظاهر معلول اما خلاق در کارگاه تولیدی حمایتی «مبین» مشغول هنرنمایی هستند. گبه، تابلو فرش، تابلوهای زیبای معرق روی چوب و تولید آب رادیاتور بخشی از تولیدات این هنرمندان است که با حمایت مدیر و مربیان مرکز به خودباوری رسیده اند.
کارگاه تولید حمایتی مبین از 10 سال پیش کارش را در بیرجند شروع کرد و معلولان ذهنی می توانند با استفاده از امکاناتی که فراهم شده است یک شغل را آموزش دیده و توانمند شوند.
آنطور که مدیر فنی این مرکز می گوید: ماهانه یارانه ای برای این افراد از سوی بهزیستی واریز می شود که از آن محل حقوق ثابت به آنها پرداخته شده و از محل فروش تولیدات نیز درصدی به آنها سهم می رسد.
سعیده میرزابی با تاکید بر اینکه تولید محصولات زمان بر است می افزاید: معمولا مربی برای آموزش تابلو فرش باید حدود 2 تا سه سال زمان صرف یادگیری این معلولان کند تا بتوانند نقشه خوانی، شناخت رنگ ها و گره زدن را یاد بگیرند.
وی تصریح می کند: مرکز برای فروش محصولات، بازاریابی کرده و در نمایشگاه هایی که از سوی بهزیستی برگزار می شود نیز شرکت می کنیم.
به گفته وی حضور هر فرد معلول در این مرکز بر اساس علایق او است که اول استعدادیابی می شود.
مشابه کارگاه حمایتی مبین چهار مرکز دیگر در خراسان جنوبی فعال است و مسئولان بهزیستی استان در تلاش هستند که آمار این مراکز را افزایش دهند.
با توجه به اینکه خراسان جنوبی بیش از 22 هزار معلول دارد و نرخ معلولیت نیز در این استان از میانگین کشوری بالاتر است وجود این مراکز و شناخت از آنها می تواند راهی روشن به روی معلولانی باشد که توانایی شکوفاکردن استعدادهای نهفته خود را دارند.
دولت با فراهم سازی زمینه ها راه را برای توانمندسازی معلولان هموار کرده است که انتظار می رود خانواده ها و کارفرمایان با استفاده از این ظرفیت ها به توان افزایی بیشتر معلولان کمک کنند تا آنها نیز از فرصت های برابر جامعه برخودار شوند. چه بسا که داشتن یک شغل به هویت بخشی معلولان نیز کمک می کند.
گزارش از عصمت برزجی
9893*3028
انتهای پیام
منبع: جماران
کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف برق بهزیستی زمین فرش یارانه منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۱۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمیتوانم نسبت به ظلم و نسلکشی در غزه بیتفاوت باشم
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی اسدی یکی از پنج هنرمندی است که تابلوی نقاشیاش در پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ به نمایش درآمده است.
این هنرمند که به تازگی برای بازدید از پاویون کشورمان به ونیز سفر کرده است، درباره اثر خود گفت: متاثر از واقعهای که در نوار غزه و در کشور فلسطین پیش آمد، این تابلو را کار کردم. به اعتقاد من هرجا که ظلمی روا شود و نسلکشی صورت گیرد، هنرمند نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد.
وی بیان کرد: در واکنش به این ظلم، کوشیدم چند موضوع را به صورت تلفیقی در اثرم مطرح و بر آنها تاکید کنم که به لحاظ ساختاری دارای پارادوکسهای گوناگونی است. با بهرهگیری از بیان نقاشی انتزاعی تمام تلاشم را به کار بستم تا حسی که باید را به بیننده منتقل کنم. با انسانها و کودکانی که در این جنگ جان خود را از دست دادند، سمبلیک برخورد کردم و به جای آنها از پرنده بهره گرفتم.
اسدی گفت: از ماحصل کارم راضی هستم و زحمت زیادی برای آن کشیدم. امیدوارم روزی بیاید که هیچ جنگی را در دنیا شاهد نباشیم. فرقی نمیکند که این جنگ، سیاسی، ایدئولوژیک یا نژادپرستانه باشد. من به شدت از جنگ پرهیز میکنم؛ زیرا فجایع جنگ را از نزدیک لمس کرده و با آن زندگی کردهام. دوستان بسیار خوبی را در جنگ از دست دادهام. جنگ، آوارگی، ویرانی و کشتار به بار میآورد. جنگ باعث میشود نوزادی که هنوز به دنیا نیامده، زیر خروارها خاک مدفون و پیکرش متلاشی شود. فرقی نمیکند این ظلم در فلسطین رخ دهد یا در سارایوو. در هر نقطهای از جهان که اتفاق بیفتد، من به عنوان یک نقاش سعی میکنم نسبت به آن بیتفاوت نباشم.
این هنرمند عنوان کرد: این تابلو حاصل عدم بیتفاوتی من نسبت به فجایع غزه بود. البته تابلوهای دیگری را هم طی سالهای گذشته در همین زمینه کار کردهام؛ از جمله اثر «صلح خونین، از فلسطین تا بوسنی». این کار هم در همان فضا تعریف میشود. در این تابلو، فرمها، رنگها و ترکیب، ایستایی خاصی ندارد و بیشتر در حرکت است. رنگهای درخشان، پرکنتراست و ترکیبهایی را میبینیم که میتواند بیننده را به خود مشغول سازد تا نگاهش در سراسر تابلو بچرخد و حتی بیرون از تابلو حرکت کند.
وی تصریح کرد: بارها گفتهام و باز هم میگویم که من به عنوان یک نقاش، نمیتوانم فقط ساختارگرا باشم. همواره کوشیدهام که نسبت به مسایل اجتماعی و جهانی واکنش داشته باشم. در آثار من ردپای اعتراض به تمامی ناخرسندیهایی که در حرکتهای اجتماعی در سراسر جهان پیش میآید، دیده میشود. از این منظر جغرافیا برای من اهمیت چندانی ندارد.
اسدی در پایان گفت: همه مردم در هر نقطهای از جهان حق دارند که نفس بکشند، زندگی کنند و از زندگی خود لذت ببرند. این حق را هیچ کس نمیتواند از آنها بگیرد. من در تمام تابلوهایی که با این مضمون کار کردهام، کوشیدهام که دیدگاههای خود را به وسیله خط، رنگ، سطح و ترکیب همه اینها با یکدیگر در خدمت موضوع قرار دهم. به اعتقاد من این موضوع است که کمپوزیسیون یک کار را چه از نظر رنگ و چه از حیث ترکیب، انتخاب میکند نه برعکس.
کد خبر 6097476