Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زنجان- ايرنا- محصولات تراريخته (دستکاري ژنتيکي شده) محصولاتي هستند که با اصلاحات ژنتيکي از تزريق ژن بيگانه به بذر اوليه محصول از حالت عادي، خارج و در برابر برخي محدوديت‌ها مانند کم‌آبي، شوري آب، بيماري و آفت‌ها مقاوم و اين منجر به توليد انبوه مي‌شود.

به گزارش ايرنا؛ توليد و عرضه محصولات تراريخته، موافقان و مخالفاني در کشور دارد که اثبات صحت و سقم ادعاهاي هريک از اين گروه ها نيازمند کارهاي کارشناسي و بررسي هاي علمي و تخصصي است با اين حال اکنون برخي از مواد غذايي در بازار، تراريخته‌اند به‌طوري که بنا به گزارش مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، اين نوع محصولات در برخي مناطق کشور، کشت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


** محصولات تراريخته در زنجان کشت نمي‌شود
مدير روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان گفت: محصولات تراريخته در زنجان، کشت نمي‌شود و تاکنون نيز محصولي از سوي نهادهاي بالادستي براي کشت تراريخته در استان معرفي نشده است.
محمدحسين سروش‌نيا با بيان اينکه مخالفان کشت محصولات تراريخته معتقدند که به جاي توليد اين محصولات براي جبران نيازهاي غذايي کشور بايد به واردات، روي آورده شود، خاطرنشان کرد: محصولات وارداتي، اغلب تراريخته هستند. لذا اگر توليد محصول تراريخته در داخل، منفي باشد واردات آن، منفي در منفي است!
وي افزود: مخالفين، معتقدند که اصلاح ژنتيکي انجام‌شده بر روي گياهان به سيستم اکولوژي، محيط زيست و سلامت جامعه ضرر مي رساند.
سروش‌نيا ادامه داد: نظر موافقين بر اين است که به دليل محدوديت منابع آبي و زمين‌هاي کشاورزي بايد اين نوع محصولات در داخل کشور، توليد شوند.
** مفيد يا مضر بودن محصولات تراريخته، بستگي به چگونگي استفاده دارد
عضو هيات علمي گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه زنجان با بيان اين که توليد محصولات تراريخته، موضوع بسيار مهمي است، گفت: اين موضوع مانند چاقو است که مي‌تواند هم مفيد و هم مضر باشد که اين امر، بستگي به نحوه و چگونگي استفاده ما دارد.
دکتر محمدرضا عظيمي با اشاره به اين که کشت محصولات تراريخته به دليل برخي مخالفت‌ها متوقف شده است، افزود: با اين حال، اين نوع محصولات به‌صورت محدود و غيررسمي در برخي نقاط کشور، کشت مي‌شود و در واقع، بين موافقان و مخالفان، معلق مانده است.
وي در خصوص دلايل کشت محصولات تراريخته در کشور، تصريح کرد: کشور و البته دنيا با بحران افزايش جمعيت، محدوديت منابع آب، محدوديت سطح زير کشت، افزايش دما و تغيير اقليم، مواجه شده و نه تنها ايران بلکه کل دنيا جهت تامين غذاي مردم، ملزم به توليد محصولات تراريخته است.
عظيمي با بيان اين که يکي از راه‌هاي توليد و تامين غذاي مردم، بالا بردن ميزان توليد در واحد سطح است، ادامه داد: در اين شرايط، اصلاح نباتات به فرياد مي‌رسد که از جمله ابزارهاي آن، توليد گياهان تراريخته است.
عضو هيات علمي گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه زنجان با اشاره به اين که گياه تراريخته داراي ويژگي‌هايي است که ساير هم‌گونه‌هايش ندارند، اظهار داشت: براي مثال برنج به شدت، آفت ساقه‌خوار دارد. حال اگر بتوان بذري توليد کرد که ژني بيگانه به آن تزريق شده که آفت نمي‌تواند به آن حمله کند اين نوع برنج، تراريخته است.
وي يادآور شد: نمايندگان مجلس هم در تلاش هستند که توليد محصولات تراريخته به قانون تبديل شود که صحيحش اين است.
عظيمي در خصوص وجود محصولات تراريخته در بازار داخلي، گفت: اکثر روغن‌ها و ذرت موجود در بازار، تراريخته‌اند چرا که پتانسيل گياهي ما طوري نيست که بتوانيم اين همه محصول را در داخل، توليد کنيم. البته محصولات تراريخته، مضراتي هم دارند که منکر آن نيستيم اما بايد به‌صورت کنترل شده باشد و از مراحل آزمايشگاهي بگذرد.
** تراريخته بودن محصول بايد بر روي آن قيد شود
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان نيز در خصوص عرضه محصولات تراريخته در استان، گفت: تعداد محدودي از شرکت‌ها در زنجان، اين نوع محصولات را عرضه مي‌کنند که الزام کرده‌ايم تراريخته بودن آن را بر روي محصول، قيد کنند تا خريدار، با آگاهي آن را انتخاب کند و تصميم به خريد بگيرد.
دکتر جواد تاج‌کي افزود: در صورت ادعاي تراريخته بودن محصول فاقد لوگو نيز عرضه‌کننده بايد گواهي يا مستنداتي مبني بر تراريخته بودن، ارائه دهد تا مجوز عرضه آن صادر شود.
وي با بيان اين که آيتم‌ها و دلايل مختلفي مبني بر تاييد يا رد محصولات تراريخته وجود دارد که هيچ‌کدام هم به‌طور قطع، تاييد نشده‌اند، افزود: واقعا نمي‌دانيم خوب است يا بد چرا که اگر مضر است نبايد اجازه توليد داده شود و اگر مفيد است نبايد جلوي توليد آن گرفته شود.
تاج‌کي خاطرنشان کرد: محصولات تراريخته داراي مزايايي است از جمله اين که توليد انبوه مي‌شود و از سموم کشاورزي، استفاده نمي‌شود چون خودشان مقاوم شده‌اند در حالي که مخالفان، همين عدم توليد آفت و عدم استفاده از سموم را عيب مي‌دانند که نياز به بررسي مفصل دارد تا تصميم نهايي گرفته شود.
6085/9556
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۱۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) در تولید محصولات غذایی تفاوتی بین مردم شهر و روستا قائل نشوید

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: جماران

دیگر خبرها

  • (ویدئو) در تولید محصولات غذایی تفاوتی بین مردم شهر و روستا قائل نشوید
  • افتتاح ۵ مجموعه پتروشیمی جدید در سال ۱۴۰۳
  • اخبار سیاسی ۲۶ اسفند؛ کمک رهبرانقلاب به زندانیان نیازمند/تایید کاهش مدت سربازی
  • صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه استان زنجان تایید شد
  • صحت انتخابات در تمامی حوزه‌های انتخابیه استان زنجان تایید شد
  • گاز گرفتگی در ابهر سه نفر را راهی بیمارستان کرد
  • رشد ۷ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۲
  • طحان نظیف: انتخابات ۵۲ حوزه‌ انتخابیه مجلس تأیید شد
  • رشد ۷درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۲/ رفع چالش نقدینگی ۱۶ هزار واحد صنعتی با عرضه اعتباری ۸۰ همتی
  • گاوها به کمک بیماران دیابتی آمدند