عدالت اجتماعی اسلام برای سعادت دنیوی و اخروی انسان است
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۱۹۰۰
عصمت همتی در گفتوگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: عدالت یکی از مهمترین اصول مورد تاکید اسلام است. عدالت در حوزههای مختلف از جمله در حوزه اعتقادی، اخلاق، سیاست و اقتصاد موضوعیت دارد. در حوزه اعتقادی، خداوند عادل میباشد، یعنی ما هم به معنای عدل تکوینی و به معنای عدل تشریعی و هم به معنای عدل جزایی از آن دفاع کرده و معتقدیم که خداوند به هر موجودی به اندازهای که بصیرت دارد، وجود و کمال داده و منع خیر نکرده و در تشریع، به اندازه وسع آدمی به آن تکلیف نهاده و در جزاء نیز با عدالت با او رفتار میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: عدالت در حوزه اخلاق، بدین معناست که قوای وجودی آدمی از افراط و تفریط خارج بشود و در واقع همه چیز به حد وسط فضائل برسند. در علوم سیاسی بحث عدالت اجتماعی و در جامعهشناسی بحث عدالت اجتماعی به معنای توضیع منصفانه ثروت و درآمد مطرح میشود. عدالت مورد نظر اسلام در حوزه اجتماعی، وسیعتر از این موارد است. در واقع در حوزه اجتماعی، عدالت در همه زمینههای حکومتی مورد توجه قرار گرفته که شامل عدالت حاکمان، عدالت قضایی، عدالت مذهبی، عدالت آموزشی و عدالت اقتصادی است.
اسلام فقر را محکوم میکند
استاد دانشگاه فرهنگیان اصفهان بیان کرد: اگر ما بخواهیم بحث عدالت اقتصادی را از نظر اسلام مورد توجه قرار دهیم، باید به دو نکته توجه داشته باشیم؛ یکی اینکه اسلام فقر را محکوم میکند. اسلام در این حال که سعادت معنوی انسان را مورد توجه قرار میدهد و دنیا را محل گذر میداند، اما معتقد است که آدمی باید با کار و تلاش از منابعی که خداوند در اختیار آن قرار داه، نیازهای زیستی خود را برطرف کند، ائمه معصومین (ع) نیز به کار و تلاش اشاره کردهاند. امام صادق(ع) میفرمایند:« خیری نیست برای کسی که برای جمع مال از راه حلال تلاش نمیکند تا آبروی خود را حفظ کند و حوائج خود را برطرف کند و صله رحم انجام دهد وبه فقرا کمک کند» بنابراین اسلام فقر را نپذیرفته است. پیامبراسلام فرمودند:«کاد الفقر أن یکون کفراُ؛ فقر نزديك به كفر است».
همتی ادامه داد: نظام اسلامی نمیتواند توضیع کننده فقر باشد و جامعه فقیر را بپسندد و انسانها را از داشتن نیازهای زیستی مثل غذا، سکونت، ازدواج و نیازهای اولیه محروم بپندارد. اما از طرف دیگر، اسلام ثروت اندوزی، مال اندوزی و شکاف طبقاتی را نمیپزیرد. عدالت اسلامی مخالف این است که عدهای اینقدر داشته باشند و بخورند که به قول معروف از دهانشان برآید و افرادی آنقدر نداشته باشند که نیازهای اولیه خود را نتوانند برطرف کنند. امام علی(ع) یکی از دلایل پذیرفتن حکومت بعد از عثمان را چنین اعلام میکنند که خداوند از دانایان پیمان گرفته که بر سیری پرخوران و گرسنگی مظلومان ساکت و بی تفاوت نباشند. بنابراین در نظام مورد نظر اسلام، فقر محکوم است و همچنین اصولی که به ایجاد شکاف طبقاتی بینجامد، محکوم میشود وعدالت اجتماعی در اسلام یعنی فراهم کردن شرایطی که انسانها بتوانند بر مبنای استعدادهای درونی و تلاشهای بیرونی خود، در جایگاه مناسب قرار بگیرند.
وی بیان کرد: عدالت اجتماعی در اسلام یعنی اینکه برای انسانها این امکان وجود داشته باشد که با توضیع مناسب شرایط و بر اساس استعدادها و همچنین کار و تلاش موقعیت اجتماعی مناسبی را پیدا کنند. متاسفانه در جامعه ما متأسفانه با عدالت اجتماعی فاصله داریم در واقع بیبرنامگی در حوزه اقتصاد همیشه موجب شده که یک عده آدم فرصت طلب و بدون تلاش مناسب، ثروتهای باد آورده هنگفتی کسب کنند و از طرف دیگر عدهای بهرغم تلاش بسیار و استعدادهای مناسب از داشتن حداقلهای نیاز مورد نظر محروم باشند.
بیعدالتی، زمینه ساز بروز ظلم در جامعه میشود
این استاد دانشگاه با بیان اینکه عدالت وقتی در جامعه وجود نداشته باشد، ظلم ایجاد میشود و در روایات هشدار داده شده که حکومت با ظلم باقی نمیماند و افراد ظالم در برابر خدا قرار میگیرند، گفت: امام علی(ع) در نامه 53نهج البلاغه به مالک اشتر میگویند: «از ظلم بپرهیز و اگر کسی ظلم بکند، با خدا مقابله میکند و کسی که با خداوند مقابله کند خداوند او را به زمین خواهد زد». برنامههایی که تبعیض اجتماعی را در جامعه زیاد میکند، برنامههایی ظالمانه است و نمیگذارد انسانها به رشد برسند. در جامعهای که عدل برپا باشد، انسانها به رشد معنوی میرسند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه عدالت پایه اساسی حکومت است و اگر حاکمان نتوانند عدالت را در جامعه برقرارکنند، هر کار دیگری انجام دهند، به خطا منجر میشود، گفت: عدالت میزانی است که حاکمیت را با آن میسنجیم. برقراری عدالت، نیازی است که ما به دلیل آن حکومت تشکیل میدهیم و خداوند هدف از ارسال پیامبران را در سوره حدید چنین بیان میکند: « لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ وَأَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِيَعلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَيبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ؛ ا رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری میکند بیآنکه او را ببینند؛ خداوند قوّی و شکستناپذیر است».
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۱۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه
همایش "دانشگاه دوستدار سلامت خانواده" به نقش محوری خانواده در جامعه ایرانی پرداخت. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، فاطمه قاسمپور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس یازدهم در همایش دانشگاه دوستدار سلامت خانواده که به مناسبت هفته سلامت در سالن همایشهای دانشگاه علوم پزشکی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: در تمام سیاستگذاریها باید مراقب نهاد خانواده باشیم.
وی با اشاره به اینکه در نگاه دیگری، خود خانواده یک نهاد کنشگر بوده و در حل مشکلات کشور میتواند اثرگذار باشد، بیان کرد: نباید خانواده را تنها یک نهاد دریافت کننده خدمات ببینیم بلکه خانواده میتواند مسائل حکومت را نیز حل کند.
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس یازدهم با بیان اینکه استفاده از واژه حکمرانی به معنای استفاده از تمام بازیگران جامعه است، گفت: باید به سمت مفهومی حرکت کنیم که نهاد خانواده بتواند در حکمرانی نقش آفرینی کند.
وی با اشاره به اینکه خانواده ایرانی در جامعه دارای ارزشها و هنجارهای مختلفی است، افزود: در موضوع کرونا اثبات شد که خانواده ایرانی همچنان دارای ارزشها است.
نقش دانشگاه در تعامل بین دولت و خانواده
سلیمی عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده نیز در این همایش اظهار داشت: شبکه تعاملی و مفهومی سه گانه سلامت، خانواده و حکمرانی باید مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه میتواند در تعامل دولت و خانواده نقش آفرین باشد، تصریح کرد: شبکه خانواده میتواند بسیاری از نیازهای عمومی جامعه را مرتفع کند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه ابر چالش خانواده با مسئله جنسیت و عدالت جنسی است، افزود: در موضوع سلامت خانواده نباید از کنار چالشهای موجود به راحتی عبور کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید خانواده به صورت کلان دیده شود، خاطرنشان کرد: اگر این نگاه کلان وجود داشته باشد قطعا سیاستگذاریها نیز تغییر پیدا خواهد کرد.
سلیمی با بیان اینکه موضوع خانواده را باید از جریانات سیاسی جدا کنیم، بیان کرد: اگر نهادهای علمی بتوانند تحلیل درستی به سیاستگذار ارائه دهند در عرصه سیاستگذاری در عرصه خانواده میتوانیم شاهد تحول باشیم.
سلامت معنوی میان نسل جدید ترویج شود
احمری نیز در نخستین همایش دانشگاه دوستدار سلامت خانواده اظهار داشت: نخستین اصل سلامت معنوی شادی و نشاط است.
وی با اشاره به اینکه سلامت معنوی متشکل از توکل و امید است، بیان کرد: سلامت معنوی دارای یک طیف مشخص و در مسیر رو به رشد قرار دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه در کشور اسلامی، معنویت اسلامی است، عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود در ارتباط با معنویت این است که تعریف واحدی از معنویت فراهم نشده است.
وی با اشاره به اینکه شیوه مراقبت از سلامت معنوی از خود سلامت معنوی مهمتر است، افزود: بالاترین نعمتی که خداوند برای قلب سلیم قرار داده، بخشش است.
احمری با بیان اینکه خانواده باید به حیات پاک و قلب سلیم برسد، گفت: برای تحقق این هدف باید تمام ارکان خانواده به صورت یک سو حرکت کنند و برای این موضوع باید خداوند در خانواده حاکم شود.
وی با اشاره به اینکه خانوادهها باید به سمت توانمندسازی در این مسیر بروند، اظهار داشت: سلامت معنوی باید با ابزار جدید برای نسل جدید جا بیافتد و نمیتوان به همان روش اجدادی این موضوع را دنبال کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان کرد: ابزار جدید به معنی تغییر خداوند و یا دین خداوند نیست بلکه به این معناست که باید شیوه بیان راه رسیدن به خداوند تغییر پیدا کند.
انتهای پیام/